Yakuza (2006)

Alternatieve titel: Ryƫ ga Gotoku

PlayStation 2

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Kazuma Kiryu, lid van een clan van de Japanse maffia oftewel de Yakuza, besluit zelf de straf op zich te nemen voor een misdaad die een vriend van hem gepleegd heeft. Na 10 jaar gevangenisstraf wordt hij eindelijk vrijgelaten en keert hij terug naar Tokyo, met het doel zijn leven te beteren. Hij stapt uit de Japanse maffia, maar toch raakt hij verwikkeld in een schandaal dat draait om een verloren fortuin van tien miljard yen en diverse Yakuza-clans die elkaar het leven zuur proberen te maken. Vanaf dan komen er alleen maar meer problemen en zal Kazuma moeten vechten om te overleven.

avatar van Tsjo-Wi
Zeker vette game dit. Dat hele Japanse sfeertje spreekt mij wel aan en Tokyo is zeker mooi in beeld gebracht. De gameplay is misschien een tikkeltje repetitief maar daar heb ik nooit zoveel last van bij games, en zeker niet bij deze omdat het vechten gewoon stoer is. Heerlijk om bijvoorbeeld een fiets op te pakken en met een enorme knal in iemands hoofd te rammen Het verhaal is verder ook behoorlijk goed met een aantal vette plotwendingen en leuke characters. Verder zijn er behoorlijk wat sidequests dus ik heb mij hier heel wat uurtjes mee vermaakt.

Yakuza, ofwel de Japanse maffia. Een organisatie waardoor ik erg gefascineerd ben. De verschillende families hebben geld en macht en zijn vooral stijlvol. In films vind ik het vooral boeiend om te zien hoe verschillende takken elkaar tegenwerken en vooral de manier waarop. Grote bekken en brute kracht. Eindelijk is er dan een game ( oké hij is al vier jaar uit ) waarin je zelf een gevreesde Yakuza kan spelen. Ideaal, zo lijkt het.

De game speelt zich af in een rosse buurt van Tokio. Je bent Kazuma Kiryu, een soldaat van de Dojima familie. Nadat je beste vriend een moord heeft gepleegd besluit je het voor hem op te nemen. Je gaat de gevangenis in en tien jaar later kom je weer vrij. Je bezoekt oude bekenden en langzaam raak je verstrikt in een verhaal vol intriges.

Voordat ik aan de game begon had ik nauwelijks research gedaan, dus ik wist niet goed wat ik moest verwachten. Maar de game is het kleinere Japanse broertje van GTA. Je kunt vrij rondlopen door de stad en naarmate je verder komt in het verhaal komen er meer gebouwen en stadsdelen vrij om te betreden. Wanneer je in de stad loopt kun je niet vechten. Dus geen onschuldige voorbijgangers in elkaar rossen. Wel kun je naar het casino, eten in verschillende restaurants om je health te vullen, naar de supermarkt, wapenshops, stripclubs en hostess bars. Verder staan er diverse telefooncellen waarin je je game kunt saven. De stripclubs vond ik trouwens wat braaf. Er komt geen naakt voor in de game. Niet dat het noodzakelijk is, maar het past niet helemaal bij het beeld wat je van een rosse buurt in Tokio hebt.

De stad is erg levendig en zit vol sfeer. Het is geen straf om daar doorheen te struinen, want dat doe je veel. Je loopt vaak van de ene kant naar de andere kant van de stad, of neemt de taxi. Maar gezien je alleen kan lopen is de stad ook niet heel erg groot gelukkig. Wel is er soms het oponthoud van tuig wat je op straat tegenkomt. Deze willen je zonder reden in elkaar slaan en dat laat jij natuurlijk niet toe. Van deze schoften krijg je EXP of wapens. Met de EXP die je verdient kun je weer moves unlocken of je levensbalk vergroten. Maar er is dus zat te doen in de stad. Zo heb je tussen je hoofdmissies genoeg tijd om een zijmissie te doen of een andere bezigheid. Een voorbeeldje:
Je hebt net een bende in elkaar geslagen en bent terug in de stad. Je besluit even je levensbalk bij te vullen door wat te gaan eten in het restaurant. Wanneer je klaar bent besluit je Erina te bezoeken, je favoriete hostess. Je besluit haar een cadeautje te geven. Je kiest de Franse parfum die je gekregen hebt van je laatste slachtoffer. Oh ze vindt het leuk! Je hebt het gezellig en ze zegt je te sms'en wanneer je weggaat. Je kijkt in je zak en je hebt nog wat coins. Je besluit deze in het casino te spenderen. Onderweg daarnaartoe krijg je een smsje van Erina in typisch Japanse stijl vol weirde emoticons. Lachen! Eenmaal in het casino merk je dat de fruitautomaten en de roulette je geen geluk brengen dus je besluit je naar je volgende opdracht te begeven. Onderweg kom je nog een zwerver tegen die wat saké nodig heeft. Je gaat naar de supermarkt, koopt die rotzooi en geeft het aan hem. Hij is blij, je ontvangt een sleutel van een kluisje in het midden van de stad. Wanneer je deze opent ligt er een leuk wapen in. Mooi, die kan je weer gebruiken voor je volgende missie!

Dit is slechts een voorbeeld van een klein deel van je speeltijd. Want er is nog veel meer te doen. Maar wat deze game nog veel beter maakt is het ronduit indrukwekkende verhaal en de overtuigende personages. Het verhaal steekt erg goed in elkaar en is één van de beste, realistische verhalen die ik in een game heb mogen meemaken. Alles wordt nog overtuigender gebracht door de personages en hun voice acting. Een aantal zijn memorabel, zoals Kazuma Kiryu. Ongelooflijk vet als hij tegenover twintig Yakuza staat en niet terugdeinsd maar gewoon iets in de zin van "It's time to die motherfuckers!' schreeuwt. En dan iedereen afmaken. Fuma Oyabun, Nishiki, Haruka, Yumi, Shinji en Date zijn ook allemaal memorabel. Het gaf me ook echt een klote gevoel wanneer sommige characters iets overkwam. Het was wel even wennen om van de PS3 naar PS2 terug te schakelen maar de graphics werden steeds mooier en de vele cutscenes waren van een hoogstaand niveau. Ook de muziek paste goed in het totaalplaatje.

Tot zover alleen maar lof. Maar dit is een vechtgame. En laat nou net het vechten niet helemaal goed werken. Zo is het vechten vaak erg tof met brute combo's en finishing moves gecombineerd met lompe wapens. Het gaat er vaak erg hard aan toe! Maar het locken op vijanden gaat absoluut niet altijd goed. Eén op de vier klappen komen vaak terecht in de lucht. Dat komt omdat Kazuma gewoon niet al te snel is, en dat komt weer omdat de combo's te lang doorgaan. Zo moet je een combomove uitvoeren door drie knoppen snel in te drukken, maar wanneer je vijand opzij stapt ben jij nog met die combo bezig omdat deze niet onderbroken kan worden. Zo sta je dus met je rug naar de vijand toe. Vaak staat Kazuma ook op niemand gericht, zelfs als je R1 erbij indrukt. Hij blijft maar naast de badguy grijpen. Frustrerend is het helemaal als je in nauwe ruimtes moet vechten, want de camera wil ook wel eens raar doen. En dan nog iets enorm kuts, later in de game krijgen de tegenstanders vuurwapens! Dus dan ben je lekker aan het slaan en dan staat er zo'n lul van afstand op je te knallen. Ik raad het dan ook aan om vooral in de laatste levels een kogelvrij vest te kopen, ongeveer vijf Staminan Royals en wat (schiet)wapens. Dan moet het te redden zijn.

Deze game had dan ook hoger gescoord als het vechtsysteem wat beter was geweest. Ook die random encounters in de stad waren op een gegeven moment irritant. Daar krijg je later echter een item voor, Lucky Beads. Wanneer je deze draagt komt er niemand op je af. Toch heb je dan het gevoel dat je een hoop EXP mist.

Ik heb de game in iets meer dan twintig uur uitgespeeld, precies genoeg als je het mij vraagt want de game begon op het laatst een tikkie repetitief te worden. Wanneer je de game uitspeelt unlock je Premium Box. Hierin kan je onder andere vechten zonder het verhaal te doorlopen, iets wat voor mij geen meerwaarde bied. Verder biedt de game een ervaring die ik niet had willen missen. Een verhaal waar je U tegen zegt en vol interessante personages en stoere cutscenes. Een aanrader!