Yakuza (2006)
Alternatieve titel: Ryƫ ga Gotoku
PlayStation 2
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega
Kazuma Kiryu, lid van een clan van de Japanse maffia oftewel de Yakuza, besluit zelf de straf op zich te nemen voor een misdaad die een vriend van hem gepleegd heeft. Na 10 jaar gevangenisstraf wordt hij eindelijk vrijgelaten en keert hij terug naar Tokyo, met het doel zijn leven te beteren. Hij stapt uit de Japanse maffia, maar toch raakt hij verwikkeld in een schandaal dat draait om een verloren fortuin van tien miljard yen en diverse Yakuza-clans die elkaar het leven zuur proberen te maken. Vanaf dan komen er alleen maar meer problemen en zal Kazuma moeten vechten om te overleven.
Kortom: Yakuza is een spel dat vooral een stevig verhaal heeft en een flinke portie geweld bevat! Mijn cijfer: 3.5/5!!!
4*
Verder is het best vervelend dat je om de paar min een punk ass tegenkomt die een vechtpartijtje uitlokt en vaak dezelfde teksten heeft, dat irriteerd heel gauw, maar er zijn genoeg andere confrontaties die het leuker maken..
Het vechtsysteem is redelijk goed en het verhaal en scenes erg boeiend.. uitstekende game 4*
3*
Hoewel de actie na enige tijd inderdaad wat repetitief wordt, houdt het vechtmechanisme zelf toch stand. Het verhaal is boeiend en de soundtrack ijzersterk. De wereld is levendig en geeft een accuraat beeld van Tokyo. Yakuza blijft mijn favoriete game aller tijden.
Leuk om te horen. En wat vond je van deel 2? Die vind ik persoonlijk nog beter (vooral qua verhaal). Ik kan ook niet wachten op deel 3.
Daarbuiten is de game erg sfeervol en uitgebreid. Wellicht wat repetitief maar daar heb ik nu nog geen last van. Hoewel die 'random encounters' op straat me al een beetje de strot uitkomen. En altijd jammer dat er geen Japanse stemmen zijn. Als dit niveau zo blijft kom ik denk ik op een krappe 4*, wat natuurlijk helemaal niet slecht is.
De game speelt zich af in een rosse buurt van Tokio. Je bent Kazuma Kiryu, een soldaat van de Dojima familie. Nadat je beste vriend een moord heeft gepleegd besluit je het voor hem op te nemen. Je gaat de gevangenis in en tien jaar later kom je weer vrij. Je bezoekt oude bekenden en langzaam raak je verstrikt in een verhaal vol intriges.
Voordat ik aan de game begon had ik nauwelijks research gedaan, dus ik wist niet goed wat ik moest verwachten. Maar de game is het kleinere Japanse broertje van GTA. Je kunt vrij rondlopen door de stad en naarmate je verder komt in het verhaal komen er meer gebouwen en stadsdelen vrij om te betreden. Wanneer je in de stad loopt kun je niet vechten. Dus geen onschuldige voorbijgangers in elkaar rossen. Wel kun je naar het casino, eten in verschillende restaurants om je health te vullen, naar de supermarkt, wapenshops, stripclubs en hostess bars. Verder staan er diverse telefooncellen waarin je je game kunt saven. De stripclubs vond ik trouwens wat braaf. Er komt geen naakt voor in de game. Niet dat het noodzakelijk is, maar het past niet helemaal bij het beeld wat je van een rosse buurt in Tokio hebt.
De stad is erg levendig en zit vol sfeer. Het is geen straf om daar doorheen te struinen, want dat doe je veel. Je loopt vaak van de ene kant naar de andere kant van de stad, of neemt de taxi. Maar gezien je alleen kan lopen is de stad ook niet heel erg groot gelukkig. Wel is er soms het oponthoud van tuig wat je op straat tegenkomt. Deze willen je zonder reden in elkaar slaan en dat laat jij natuurlijk niet toe. Van deze schoften krijg je EXP of wapens. Met de EXP die je verdient kun je weer moves unlocken of je levensbalk vergroten. Maar er is dus zat te doen in de stad. Zo heb je tussen je hoofdmissies genoeg tijd om een zijmissie te doen of een andere bezigheid. Een voorbeeldje:
Je hebt net een bende in elkaar geslagen en bent terug in de stad. Je besluit even je levensbalk bij te vullen door wat te gaan eten in het restaurant. Wanneer je klaar bent besluit je Erina te bezoeken, je favoriete hostess. Je besluit haar een cadeautje te geven. Je kiest de Franse parfum die je gekregen hebt van je laatste slachtoffer. Oh ze vindt het leuk! Je hebt het gezellig en ze zegt je te sms'en wanneer je weggaat. Je kijkt in je zak en je hebt nog wat coins. Je besluit deze in het casino te spenderen. Onderweg daarnaartoe krijg je een smsje van Erina in typisch Japanse stijl vol weirde emoticons. Lachen! Eenmaal in het casino merk je dat de fruitautomaten en de roulette je geen geluk brengen dus je besluit je naar je volgende opdracht te begeven. Onderweg kom je nog een zwerver tegen die wat saké nodig heeft. Je gaat naar de supermarkt, koopt die rotzooi en geeft het aan hem. Hij is blij, je ontvangt een sleutel van een kluisje in het midden van de stad. Wanneer je deze opent ligt er een leuk wapen in. Mooi, die kan je weer gebruiken voor je volgende missie!
Dit is slechts een voorbeeld van een klein deel van je speeltijd. Want er is nog veel meer te doen. Maar wat deze game nog veel beter maakt is het ronduit indrukwekkende verhaal en de overtuigende personages. Het verhaal steekt erg goed in elkaar en is één van de beste, realistische verhalen die ik in een game heb mogen meemaken. Alles wordt nog overtuigender gebracht door de personages en hun voice acting. Een aantal zijn memorabel, zoals Kazuma Kiryu. Ongelooflijk vet als hij tegenover twintig Yakuza staat en niet terugdeinsd maar gewoon iets in de zin van "It's time to die motherfuckers!' schreeuwt. En dan iedereen afmaken. Fuma Oyabun, Nishiki, Haruka, Yumi, Shinji en Date zijn ook allemaal memorabel. Het gaf me ook echt een klote gevoel wanneer sommige characters iets overkwam. Het was wel even wennen om van de PS3 naar PS2 terug te schakelen maar de graphics werden steeds mooier en de vele cutscenes waren van een hoogstaand niveau. Ook de muziek paste goed in het totaalplaatje.
Tot zover alleen maar lof. Maar dit is een vechtgame. En laat nou net het vechten niet helemaal goed werken. Zo is het vechten vaak erg tof met brute combo's en finishing moves gecombineerd met lompe wapens. Het gaat er vaak erg hard aan toe! Maar het locken op vijanden gaat absoluut niet altijd goed. Eén op de vier klappen komen vaak terecht in de lucht. Dat komt omdat Kazuma gewoon niet al te snel is, en dat komt weer omdat de combo's te lang doorgaan. Zo moet je een combomove uitvoeren door drie knoppen snel in te drukken, maar wanneer je vijand opzij stapt ben jij nog met die combo bezig omdat deze niet onderbroken kan worden. Zo sta je dus met je rug naar de vijand toe. Vaak staat Kazuma ook op niemand gericht, zelfs als je R1 erbij indrukt. Hij blijft maar naast de badguy grijpen. Frustrerend is het helemaal als je in nauwe ruimtes moet vechten, want de camera wil ook wel eens raar doen. En dan nog iets enorm kuts, later in de game krijgen de tegenstanders vuurwapens! Dus dan ben je lekker aan het slaan en dan staat er zo'n lul van afstand op je te knallen. Ik raad het dan ook aan om vooral in de laatste levels een kogelvrij vest te kopen, ongeveer vijf Staminan Royals en wat (schiet)wapens. Dan moet het te redden zijn.
Deze game had dan ook hoger gescoord als het vechtsysteem wat beter was geweest. Ook die random encounters in de stad waren op een gegeven moment irritant. Daar krijg je later echter een item voor, Lucky Beads. Wanneer je deze draagt komt er niemand op je af. Toch heb je dan het gevoel dat je een hoop EXP mist.
Ik heb de game in iets meer dan twintig uur uitgespeeld, precies genoeg als je het mij vraagt want de game begon op het laatst een tikkie repetitief te worden. Wanneer je de game uitspeelt unlock je Premium Box. Hierin kan je onder andere vechten zonder het verhaal te doorlopen, iets wat voor mij geen meerwaarde bied. Verder biedt de game een ervaring die ik niet had willen missen. Een verhaal waar je U tegen zegt en vol interessante personages en stoere cutscenes. Een aanrader!
Hoewel ik die premium box wel een toevoeging vind, bij een 3de keer uitspelen had ik, ondanks dat het verhaal en sfeer super zijn, toch geen zin meer om weer alle storyline elementen te doorlopen (vooral door de vele onskipbare scenes en toch wel behoorlijke loading-times), dan is die aan-een-stuk-door-rossen optie toch best welkom, om even lekker die coole fights nog eens de doorlopen.
En over die Premium Box, ik heb het tweede deel hier nu liggen. Dan begin ik liever daar aan
En veel plezier met deel 2, die vind ik persoonlijk nog iets beter, al zul je in het begin waarschijnlijk wel het idee hebben dat je gewoon weer deel 1 aan het spelen bent
Yakuza is niet echt een beat-'m-up maar een action rpg waarin het actie gedeelte inderdaad door straatgevechten wordt ingevuld. Maar het is zeker geen vechtgame in de pure zin van het woord.
Nee oke. Maar ik kan toch wel stellen dat als het vechten niet lekker werkt in deze game, de game een heel stuk minder is.
Daarin geef ik je gelijk, maar het deed voor mij niets af aan de volledige ervaring. In deel 2 zijn die mankementen inderdaad verbeterd doordat je je aanvallen kan terugschakelen naar de omgekeerde richting.
Geheel toevallig heb ik de laatste tijd een aantal films bekeken die ook met de Yakuza te maken hadden, erg gaaf maar ik beleef het gebeuren tot dusver liever in game-vorm. Want wat is deze Yakuza een briljante game zeg.. !
Het hele verhaal doet wat soap-achtig aan en is juist daarom wel tof, helaas werkt de voice-acting niet mee (kan ik hem niet gewoon in het japans spelen ?) maar verder weet dit me véél meer te boeien dan de meeste games. De mogelijkheden lijken beperkt aan het begin maar ben er al snel achter gekomen hoe ontzettend diep deze game eigenlijk gaat en voor mijn gevoel heb ik nog geen enkel benul van hoe dit uit zal (kunnen) pakken verder.
Het menselijke insteken waar de cut-scénes voor zorgen werken prima, helaas zijn er dan weer veel tekst dialogen zonder stem/beeld en is dat gevoel vervolgens alweer deels vertrokken. Toch is het allemaal meer dan interessant en weet het me gewoon niet los te laten, je wilt blijven spelen en de 'film' zelf afmaken zoals je wenst.
Yakuza zal ik zeker nog lang in m'n ps2 houden en zal wellicht nog eens een plek in mijn top10 veroveren, op gebied van verhalende gameplay is er zelden zoiets boeiends in m'n console verdwenen (eigenlijk enkel Half-life 2 & voor mij persoonlijk Beyond good & evil) en dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Oeh dat maakt mij wel blij. Ideaal om deze pareltjes weer eens van een replay te voorzien.