LISA (2014)

Alternatieve titels: LISA: The Painful | LISA: The Painful - Definitive Edition

PC / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
RPG / Adventure

Ontwikkeld door Dingaling
Uitgegeven door Serenity Forge

LISA is een post-apocalyptische RPG in 2D. Verborgen onder de komische vormgeving ligt een wereld die moreel compleet vervallen is. Spelers zullen leren wat voor persoon zij zijn door gedwongen te worden om moeilijke keuzes te maken. Deze keuzes zullen de gameplay permanent beïnvloeden. Als je een partner wil redden zul je daarvoor bijvoorbeeld iets op moeten offeren. Je zal leren dat in deze wereld harteloos egoïsme de enige manier is om te overleven.

Na zo’n 4 uur gespeeld te hebben voel ik me niet meer geneigd verder te spelen, dus bij deze een eerste impressie:

De youtuber Nitro Rad had een hele overtuigende recensie gemaakt van LISA, waar hij het had over de unieke trekjes van deze game en waarom het zo’n indruk op hem maakte. Indien je enigszins belangstelling hebt om deze game te spelen, of je zoekt naar goede youtube game-reviewers, dan kan ik zeker aanraden deze te kijken. Na zijn recensie was mijn nieuwsgierigheid te groot geworden om LISA over te slaan, maar helaas kwam ik erachter dat dit één van die games is die gewoon niet voor mij weggelegd is. Ik snap nog steeds waar de lovende woorden van Nitro Rad vandaan komen, maar de inhoud had simpelweg een ander effect op mij.

In LISA verken je een groot woestijn gebergte met allerlei grotten en dorpjes. Je bent constant bezig met heen en weer lopen tussen deze gebieden, items vinden om vooruitgang te kunnen maken of het voeren van gevechten. Mijn probleem is dat ik regelmatig moeite had met zeggen waar ik precies naartoe moest, waardoor iedere grot inlopen en met iedere NPC spreken meestal de beste optie was. Op deze manier gaat het spel traag, en soms op frustrerende wijze, voort. Op gegeven moment kwam ik weer in een nieuw gebied vol met gangen, grotten en huizen om te verkennen en ik had gewoon geen zin meer in om steeds alles af te gaan. In dat opzicht gaat mijn voorkeur naar een meer lineaire ervaring.
Mijn grootste probleem met het verkennen van deze wereld is dat LISA er, om eerlijk te zijn, gewoon lelijk uitziet. De levels bestaan uit grote, lege levenloze kleuren. Keer op keer kom je bij een nieuw bergebied uit, wat bestaat uit één grote kleur die het merendeel van het scherm in beslag neemt, met weinig leven of sfeer. De personages zijn grappig vormgegeven, maar bij de combat hebben ze geen animaties wat het allemaal wat houterig en levenloos laat aanvoelen.

De combat kwam al gauw neer op dezelfde moves gebruiken zonder echte afwisseling in de techniek te vragen, waardoor ik ook hier snel op uitgekeken raakte. Maar.. de combat is wel heel uitdagend. Dit is geen game waarin je zorgeloos allerlei gebieden kan verkennen en een kans maakt tegen de meeste vijanden die je tegenkomt. Het gebeurd regelmatig dat je tegenstanders tegenkomt die ver boven je macht staan, of elders word je gedwarsboomd door iets waar je niet op voorbereid was. Deze onvoorspelbaarheid zorgde ervoor dat ik heel voorzichtig was met mijn keuzes en ik goed gebruik maakte van mijn save files. Hier ligt ook LISA’s sterkste punt: de onvoorspelbaarheid. Als jij bijvoorbeeld je health wilt herstellen dan kan dit door te slapen, maar als je wakker bent kan het zomaar gebeuren dat een teamlid is ontvoerd, vermoord, je heeft verlaten of je items zijn gejat. Daarnaast zijn er meerdere momenten waarop je moet kiezen tussen het leven van een teamlid of sterke aanvallen van het hoofdpersonage. In deze gevallen is er gewoon geen duidelijk goed antwoord omdat het allebei verlies geeft. Ik heb nog nooit een game gezien waarin deze plotse straffen kunnen komen en dit gaf LISA een leuke graad aan spanning. Echter, teamleden komen en gaan op zo’n rap tempo dat de straf voor het verliezen van een lid minder hard aankwam dan ik hoopte. Als ik bv bij Final Fantasy na een paar uur moest kiezen tussen al mijn sterke moves of een teamlid, die ik uren had getrained, dan zou de keuze veel zwaarder zijn dan één van mijn 5 teamleden bij LISA (die ik nauwelijks gebruikte en nog geen uur had).

LISA heeft een aparte mix tussen absurde komedie en heftige drama, maar persoonlijk vond ik deze mix niet goed werken. Ik kon verwikkeld zijn in een heftig moment waarin Brad PTSS flashbacks kreeg, om nog geen 5 minuten later een soort gaypride Mad Max-gang op me af te krijgen die flauwe puns had. Het is een humorstijl die je maar moet zitten. De stijlen zijn simpelweg te verschillend en de overgang voelde niet altijd smooth. Alsof er een Monty Python-sketch afspeelt zou worden na ieder level in Heavy Rain.

Voor zover ik weet zit ik slechts op 1/4e van de game, zonder enig idee wat er nog op mijn pad zou gaan komen als ik doorspeel. Maar de gameplay, matige sfeer-mix en de lelijke vormgeving van de game is mij te afstotend om er langer tijd in te steken. Qua cijfer zou ik ongeveer op de 2,5* of 2* zitten.