The Darkness (2007)

PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Starbreeze
Uitgegeven door 2K

Je stapt in de schoenen van Jackie Estacado die werkt als een hitman voor de maffia. Maar op de dag dat je 21 word verandert de situatie ineens en word jij het doelwit van je baas Oom Paulie. Dit laat je echter niet zo maar over je heen gaan en je zint op wraak. Met de beschikking over een aantal duistere krachten die alleen jij schijnt te hebben, start je de wraakactie tegen Oom Paulie.

avatar van andnino
Ik ben zwaar onder de indruk van dit spel. Recent voor een spotprijs gekocht en maar even in een paar dagen uitgespeeld.
The Darkness heeft op meerdere terreinen diepe indruk gemaakt. Er is ten eerste de sfeer. Ik weet niet hoe die in verhouding staat tot die in de stripboeken maar hier is hij uitermate goed neergezet. De treinstations leven, zien er uitermate realistisch uit, er is veel interactie mogelijk (die gast met de harmonica bijvoorbeeld) en alle NPC's reageren exact zoals je zou verwachten. Conversaties zijn uitmuntend gedaan, en Jackie Estacado is een volledig eigen karakter meegegeven dat kan tippen aan bijvoorbeeld een Max Payne. Dan is er The Darkness, voorzien van de best ingesproken stem die ik ooit in een videogame hoorde. Tevens heb ik zelden zoiets duisters en evil meegemaakt als The Darkness in deze game. De echte evil is niet je uncle Paulie, de 'echte evil' zit in jezelf.

Eng is het nooit, maar indrukwekkend wel. Zo ook het land van The Darkness in WOI. Niet volledig naar realiteit, wel gigantisch sfeervol. En dan het belangrijkste; hoe het spel speelt, en ook dat is tiptop in orde. Alles voelt natuurlijk, en alles speelt lekker, alles loopt soepel in elkaar over. De laadtijden zijn zeer mooi verborgen, en bugs of foutjes zijn er nauwelijks. Het schieten is keurig uitgewerkt en gaat lekker, en het langzame tempo waarmee je rent is eigenlijk het enige grote minpunt in de hele game.
En dan natuurlijk The Darkness, die je fabuleuze krachten meegeeft die je in latere fases in het spel oppermachtig maken en je vijanden om genade laten smeken. Executies, de black hole, de demon arm, de creeping dark... met allen heb ik met plezier vijanden over de kling gejaagd.

Qua verhaal is het natuurlijk niet door de ontwikkelaar bedacht maar afgeleid van de comics. Toch heeft Starbreeze uitmuntend werk geleverd. Het verhaal had echt een veel mindere behandeling kunnen hebben, en sommige wendingen in het verhaal doen bijna literair aan. Bovendien worden personages als Butcher en Jenny zo neergezet dat je echt met ze mee gaat voelen. Prachtig gedaan als je het mij vraagt. Ik overweeg een top 10 positie. Misschien toch maar Max Payne eruit halen?

avatar van Feyenoord100jaar
The Darkness!

Tijd voor een review
Ik volgde deze game al een paar maanden. Maar nadat ik de demo had gespeeld werd ik nog enthousiaster, en voor 10 euro kon ik het niet laten om dit heerlijke spel te spelen!

Jij bent Jacky Estacado. Op de dag dat je 21 wordt, gebeuren er allemaal ''rare'' dingen met je.
Opeens word jij het doelwit van Uncle Paulie, en krijg je de mysterieuze Darkness over je heen.
Stukje bij beetje kom je meer van het verhaal te weten, en waarom je dit doet.

Pluspunten:
Wapens:
The Darkness krachten bestaat uit The Creeping Dark, Demon Arm, Darkness guns & last but not least The Black Hole. Ik vind al deze krachten iets toevoegen in dit spel, alleen als je bij de laatste levels bent gebruik je bijna geen creeping dark meer. Voor de rest zijn deze wapens natuurlijk vele malen leuker dan bijvoorbeeld een AK-47.
Graphics:
Het zier er verschrikkelijk mooi uit. Vond het net geen AC niveau maar toch verbluffend
Zo vond ik bijvoorbeeld de achtervolging in het begin en de laadschermen er heel mooi uit zien.
Maar niks gaat boven een ''execution'' fantastisch hoe die in beeld zijn gebracht.
Dit is wellicht de beste game waar het bloed perfect is uitgewerkt.
Laadschermen:
De laadschermen in dit spel vind ik zeker een pluspunt! Door deze laadschermen brengt het wat meer sfeer in de game, en bovendien krijg je een beter gevoel wat de persoon(Jacky) meemaakt.

Besturing:
Besturing werkt nooit tegen, alleen het is even wennen aan het rode puntje op je scherm & het vuren van 2 wapens tegelijk.

Einde:
Het einde is prachtig! Het laatste level is misschien wel het beste level in het spel!
Je komt bij de Mansion aan en je krijgt meteen het gevoel dat je niet welkom bent
Dit laten ze ook weten ook, in dit level krijg je een stuk of 30 man tegen je.
Omdat je zo meeleeft met het verhaal, wil je meteen achter Paulie aan.
echter vind ik het gevecht met Paulie te makkelijk, maar wat daarvoor kwam was geniaal.
Een soort van complicatie van al je Darkness powers en je Darklings.
Het einde was alle wat ik er van verwacht had: keiharde actie, sfeer spanning en dan rust.

gewoonweg geniaal!

Het beste van dit spel is de sfeer. De mix van deze pluspunten brengt dit misschien wel tot de game met de meeste sfeer voor mij^O^

En dan nu de minpunten:

Darklings:
Darkling vond ik toch een minpunt,
Het is soms wel leuk om een berserker op iemand af te sturen waarna hij met een moker iemand neerslaat maar 9/10 keren bleven The Darklings bij mij staan.

onduidelijk:
Nog een nadeel van het spel is dat je soms lang bezig bent met het zoeken naar wat je moet doen.
Op het begin was ik bij Lower East side, en moest ik blijkbaar een klein zijstraatje in, maar dit stond nergens aangegeven, en ging ik bij de pier op zoek naar een oplossing. Met een walkthrough op youtube kwam ik er echter wel achter wat ik moest doen. Zeer vervelend als je hier een half uur over doet.

The Otherside:
Het minste gedeelte uit The Darkness.
Na dat je de eerste keer dood gaat kom je hier terecht. Ik ben me hier een keer kapot geschrokken en je krijgt hier de Darkness guns, maar verder is het sfeerloos en is er weinig aan.

Het beste van dit spel is overduidelijk de sfeer! De mix van de graphics, krachten besturing en laadschermen, brengt dit misschien wel tot de game met de meeste sfeer ooit^O^
Ik raad iedere gamer aan dit spel te kopen ondanks de minpunten/multiplayer. Maar de 10 euro was hij dik en dubbel waard 60 euro natuurlijk ook

avatar van LimeLou
Embrace the Darkness.....

Het begin van de game zet meteen de sfeer voor de hele game goed neer! Heerlijk duister, grof en met een duister gevoel voor humor!

The Darkness is een extreem sfeervolle game die tot één van mijn favo games van 2007 toebehoord. De graphics zien er fantastisch uit, ook al is deze game voor het eerst 3 jaar geleden uitgebracht.
De animaties van de NPC's zijn fenomenaal. De kleinste trillingen in iemands vinger kan je al zien!
De game is niet al te groot qua level design en in de zogenaamde "Nightmare" gedeeltes waar de omgevingen groter zijn dan in de rest van de game, zie je alleen een groot, leeg en saai landschap.
Dat moet de pret nog niet bederven, want al vanaf je je Xbox of PS3 opstart en je deze game erin stopt word je al meteen opgezogen door het meesterlijke verhaal. De laadtijden zijn ook een grote vernieuwing: je ziet je karakter praten over de huidige situatie, een jeugdherrinering of een voorspelling van wat er gaat gebeuren.

Ik heb vele klachten gehoord van andere gamers over de gameplay, over dat het nogal eentonig word, volgens vele ligt dat aan het lopen van treinstation naar treinstation en het doen van vaak nutteloze side quests. Ik kan hier alleen maar over zeggen dat het ligt aan meningsverschil. Ik vind het rondlopen in de stedelijke gebieden al zo'n genot vanwege al de sappige graphics en de interessante en gewaagde NPC's die ook nog eens voorzien zijn van geweldige acteurs die hun talent goed benutten!