The Darkness (2007)

PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Starbreeze
Uitgegeven door 2K

Je stapt in de schoenen van Jackie Estacado die werkt als een hitman voor de maffia. Maar op de dag dat je 21 word verandert de situatie ineens en word jij het doelwit van je baas Oom Paulie. Dit laat je echter niet zo maar over je heen gaan en je zint op wraak. Met de beschikking over een aantal duistere krachten die alleen jij schijnt te hebben, start je de wraakactie tegen Oom Paulie.

avatar van MrDrx
Zou leuk zijn als die ook voor de PC uit komt......helaas is darkness aleen voor ps3 en x360

avatar van Justinx
Deze game spreekt me nou helemaal niet aan. Het concept vind ik kort gezegd niet interessant. Het is allemaal vrij donker en ook de gameplay vind ik allesbehalve vernieuwend. Dit is totaal niet wat ik zoek in een goede PS3-titel. Weinig innovatie om echt te boeien.

avatar van Bart Tönjann
De soundtrack van dit spel vind ik echt wel heel goed

Eindelijk heb ik het spel eens goed kunnen uittesten, en ik moet zeggen: wat een verbluffend spel! De eerste beelden zagen er mooi afgewerkt uit, maar nu dat het spel klaar is, is het nu een echt spel van de volgende generatie geworden! Het spel heeft leuke extra's waaronder dat je volledige programma's kan bekijken op de televisie, maar dit is eigenlijk geen must, maar is toch wel een leuke toevoeging. Het spel heeft vernieuwende controls, want nu moet je met de triggers van de PlayStation 3-controller werken om met elk wapen te schieten (als je toch twee wapens vast hebt in ieder geval). Je hebt ook tentakels aan je zijde die je goed kan gebruiken in missies, maar het spel is wel zeer bloederig, dus dit spel is niet voor mensen met een zwak hart!
Cijfer: 4,5/5!

%%%%%%
Kan iemand mij helpen bij deze game want ik zit nu helaas vast Ik kan niet verder komen als er een zwerver geloof ik op een stoel zit en help roept dan ga je via een deur naar binnen en dan bevrijd je de zwerver en dan begin hij te schieten en dan schiet ik die in iedergeval dood en dan zit je vast kan je nergens meer heen Als iemand mij kan helpen alvast bedankt.

avatar van Wildsurf
%%%%%% schreef:

Je krijgt dan toch een nieuwe power? Je moet dan gewoon een Black Hole maken en het hek gaat open..

%%%%%%
Wildsurf schreef:

Aaaaaah Thank

avatar van 7higer7
niet om te noemen een top spel had er meer van verwacht en kon ook niet goed in de game komen na een uur of twee spelen had ik toch maar weer gears of war in mn 360 gestopt
helaas een mislukking 2*

RippedBone Dog
Een gangster game met een vleugje shadowrun en F.E.A.R.
Geweldige game met een vrij sterk verhaal en duistere ondertoon.
En het intoetsen en opnemen van de telefoon in de game is super verslavend, als'k in het echt een telefoonnummer zou draaien waarbij je vervolgens een machine tevoorschijn zou krijgen met het bericht van dial 1 for being stabbed by a knife, dial 2 for hitting someone with a knife and dial 3 for almost bleeding to death, dan zou ik me rot lachen.

avatar van krat0s X
de story mode is goed met ook een creepy sfeertje idd. maar bij games gaat het bij mij meer over de online mode, en de online mode van deze game is echt k*t! voor online te gaan heb je NAT type 1 of 2 nodig, en ik heb NAT type 3 en het kost veel moeite om dit te veranderen. en als ik NAT type 1/2 had, de online mode is OOH ZOO laggy had ik vernomen, weinig levels, enz... *koop deze game alleen als je meer voor de SP bent* want die is toch wel goed (en dat mag dan ook wel.) Voor mij? Ik ben zéér ontchoogeld over deze game (online). as ik de SP heb uigespeeld, zal het een paar jaar duren voor ik de game opnieuw speel (en dat is maar zo'n euhm.. 30%? kans)

avatar van Obscure Thing
haha ik m al verkocht!

dit zou onze nieuwe clan game worden, maar door de extreme lag viel er geen multiplayer te spelen.

dan maar weer Gears.

kun je deze in splitscreen spelen ?

Heb soms aardig vast gezeten, maar dat maakte de speel ervaring niet minder tof!

Het hele metro-systeem vond ik erg vet, ook het verhaal werd prachtig verteld, dit was voor het eerst dat ik geboeid naar de cut-scenes keek, en het verhaal me echt greep! (Ook al is het niet bijster origineel)

De actie in deze game vond ik erg vet, de hele game word bedekt door een erg donker sfeertje, iets wat me erg aansprak.
Alles lekker bloederig, grote slangen uit je rug die hoofden eraf eten
Heerlijk gewoon!

Een goede, spannende, en vooral mooie shooter.
Die je toch gespeeld moet hebben!

spacethug schreef:
kun je deze in splitscreen spelen ?

Nee.

Wel vreemd dat deze bijna nergens meer te krijgen is bij Free records shop hebben ze het al een paar maanden niet meer en Dixons heeft de laatste 2 exemplaren nog liggen.

probeer mediamarkt eens even. En anders via bol.com.

Kratos schreef:
probeer mediamarkt eens even. En anders via bol.com.

Ja ik heb het net gehaald ik ben net vanuit school naar Dixons gegaan en het daar gekocht op het hoesje stond 30euro maar het koste maar 17,90 euro.

SvV_Ying
Vind dit toch wel een topper. Sprak mij erg aan en vond het erg leuk gedaan allemaal. Verhaal werd leuk gebracht en leefde best mee met de hoofdrolspeler. Ga toch maar weer eens voor een 2de speelbeurt denk ik.

1,0
ik ben slecht in gamepad shooters in het algemeen en ben voor de shooters op de pc, maar dit spel was zo simpel dat hij zelfs makkelijk was op hoogste stand uit te spelen. plus kende ik de strip als comic verzamelaar en vond daarmee het spel kant nog wal raken....
ook het feit dat je een hele stad hebt maar zonder auto's zit mij tegen vooral in een tijd waar spellen zoals GTA en saints row met de scepter zwaaien.

het is gewoon een slap excuus van een spel, en kan goed begrijpen waarom dit gedrocht niet op pc is uitgebracht, pc gamers zijn veelal veeleisender dan console gamers....

avatar van Obscure Thing
eppy schreef:

haha wtf, zo was ik eerst ook tot ik een console had gekocht.

avatar van andnino
Op de rommelmarkt gevonden voor 7,50. Lijkt me een erg goed spel, de demo sprak me al zeer aan. Binnenkort proberen

avatar van andnino
Ik ben zwaar onder de indruk van dit spel. Recent voor een spotprijs gekocht en maar even in een paar dagen uitgespeeld.
The Darkness heeft op meerdere terreinen diepe indruk gemaakt. Er is ten eerste de sfeer. Ik weet niet hoe die in verhouding staat tot die in de stripboeken maar hier is hij uitermate goed neergezet. De treinstations leven, zien er uitermate realistisch uit, er is veel interactie mogelijk (die gast met de harmonica bijvoorbeeld) en alle NPC's reageren exact zoals je zou verwachten. Conversaties zijn uitmuntend gedaan, en Jackie Estacado is een volledig eigen karakter meegegeven dat kan tippen aan bijvoorbeeld een Max Payne. Dan is er The Darkness, voorzien van de best ingesproken stem die ik ooit in een videogame hoorde. Tevens heb ik zelden zoiets duisters en evil meegemaakt als The Darkness in deze game. De echte evil is niet je uncle Paulie, de 'echte evil' zit in jezelf.

Eng is het nooit, maar indrukwekkend wel. Zo ook het land van The Darkness in WOI. Niet volledig naar realiteit, wel gigantisch sfeervol. En dan het belangrijkste; hoe het spel speelt, en ook dat is tiptop in orde. Alles voelt natuurlijk, en alles speelt lekker, alles loopt soepel in elkaar over. De laadtijden zijn zeer mooi verborgen, en bugs of foutjes zijn er nauwelijks. Het schieten is keurig uitgewerkt en gaat lekker, en het langzame tempo waarmee je rent is eigenlijk het enige grote minpunt in de hele game.
En dan natuurlijk The Darkness, die je fabuleuze krachten meegeeft die je in latere fases in het spel oppermachtig maken en je vijanden om genade laten smeken. Executies, de black hole, de demon arm, de creeping dark... met allen heb ik met plezier vijanden over de kling gejaagd.

Qua verhaal is het natuurlijk niet door de ontwikkelaar bedacht maar afgeleid van de comics. Toch heeft Starbreeze uitmuntend werk geleverd. Het verhaal had echt een veel mindere behandeling kunnen hebben, en sommige wendingen in het verhaal doen bijna literair aan. Bovendien worden personages als Butcher en Jenny zo neergezet dat je echt met ze mee gaat voelen. Prachtig gedaan als je het mij vraagt. Ik overweeg een top 10 positie. Misschien toch maar Max Payne eruit halen?

joeri592
max payne moet je erin laten!!

Heb ik gedaan . Splinter Cell er toch maar uit gehaald

avatar van Naomi Watts
Mooie review andnino . Inderdaad een zeer onderschatte game en Starbreeze heeft de sfeer uit de comics prima in de game weten te converteren. Aangezien je het verhaal ook erg boeiend vond raad ik je dan ook aan om de comics te gaan lezen, laat nog meer zien hoe knap hier een game van gemaakt is.

De game heeft alles. Heerlijke gameplay, een geweldige storyline, personages waar je snel mee meevoelt en vooral een erg prettig sfeertje.

MikeMannuh

Die stem van The Darkness is ingesproken door Mike Patton (Faith no More, Mr Bungle, Fantomas etc.) en was eigenlijk de primaire reden dat ik dit spel zo graag wilde spelen. Heb deze game in het donker met het volume vol open helemaal uitgegamed en ik ben het er zeker mee eens dat de sfeer in deze game gewoon super is. Ben het dan ook helemaal met andino eens!

avatar van andnino
Mike Patton, natuurlijk! Ik dacht al toen ik die naam in de credits zag, he is dat niet die gast van Faith no More? De stem herkende ik niet als zodanig, maar meesterlijk ingesproken is hij wel. Hij deed me soms een beetje denken aan Gollum uit LotR. Dat ook omdat iets dergelijks in het verhaal voorkomt, bij Gollum zit ook een slechtere variant van hemzelf in hem.

avatar van Awake78
Supervet spel! Destijds gekocht op de releasedatum (29 juni 2007) dus midden in de zomer, haha. Maar dat maakte niet uit, gordijnen dicht en spelen toch.

Heb wel het idee dat de lage cijfers van mensen door andere verwachtingen komen of door een slechte multiplayer. Dit spel koop je voor de singleplayer en vind ook dat je hem daarop moet afrekenen. De MP is een extra'tje en er stond ook duidelijk in de reviews dat die beneden peil was. Maar dan hadden ze hem er misschien idd niet in moeten gooien....

Sfeer uniek, origineel en zeer afwisselend. Wil het misschien al voorzichtig een klassieker noemen, met een memorabele slotscene....

avatar van kaholiic
Zien liggen in musicstore voor 15$,,zal ik kopen?

SvV_Ying
kaholiic schreef:
Zien liggen in musicstore voor 15$,,zal ik kopen?

Ik heb me zeer met deze game vermaakt dus ik zeg doen.