The Darkness (2007)

PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Starbreeze
Uitgegeven door 2K

Je stapt in de schoenen van Jackie Estacado die werkt als een hitman voor de maffia. Maar op de dag dat je 21 word verandert de situatie ineens en word jij het doelwit van je baas Oom Paulie. Dit laat je echter niet zo maar over je heen gaan en je zint op wraak. Met de beschikking over een aantal duistere krachten die alleen jij schijnt te hebben, start je de wraakactie tegen Oom Paulie.

avatar van Hadouken
Uncharted, Assassin's Creed en BioShock zijn er al drie. Een aantal objecten hebben last van kartelrandjes en gezichtsuitdrukkingen zijn vaak helemaal bedroevend.

avatar van LimeLou
The Darkness was nog altijd voor die games uitgekomen En ik vind deze eerlijk gezegd er mooier uitzien dan BioShock en Assassin's Creed.

kiriyama
Ik heb alleen de demo gespeeld, maar qua graphics is dit inderdaad erg matig. Gears of War, Halo 3, AC, Uncharted eva zagen er toch vele malen mooier uit. Dit ziet er vooral qua animaties nog een beetje PS2 kwaliteit uit.

PS2 kwalitet? ???

De animaties waren juist grensverleggend. Nu nog. Je kan de kleinste trillingen in iemands hand nog zien.

avatar van Hadouken
Er trilt wel meer wanneer ze door het level heen buggen

avatar van LimeLou
Dan verschillen we duidelijk van mening.

AvMerode
LimeLou schreef:

Ik vind The Darkness er best mooi uitzien op mijn plasma tv, nog steeds erg strak.
De slow downs met de ps3 versie zijn zo nu en dan alleen een beetje storend (ja dat heeft met resolutie en adjust settings te maken, dus graphics), dat is eigenlijk ook het enige minpunt dat ik kan ontdekken in het technische gedeelte.
Maar mooier dan Bioshock en Assassin's Creed is het echt niet, Bioshock en AC zijn echt gericht op graphics, The Darkness meer op game-play.

avatar van LimeLou
Oké dan... Bioshock is ongeveer even goed qua graphics, naar mijn mening. Maar ik vind dit toch wel degelijk mooier dan AC. Veel beter contrast tussen licht en duister en uit stijlvol opzicht ook veel beter dan alle andere games uit 2007.

avatar van Hadouken
Gisteravond de eindcredits voorbij zien rollen. Ondanks een paar minpuntjes een toffe game met een erg fijn, duister sfeertje. Zoals ik al zei vind ik het grafisch niet top. Zo zijn gezichtsuitdrukkingen soms verre van realistisch, bewegen mannetjes door muren heen en blijf je zelf wel eens achter een obstakeltje hangen. Ook kon ik een paar zijmissies niet voltooien omdat de game ze simpelweg niet meer kende. Ik kon geen acties meer uitvoeren bij de desbetreffende personen.

Naast deze schoonheidsfoutjes bevat de game ook heel wat lichtpuntjes. De sfeer is lekker depressief en er wordt voldoende aandacht besteed aan een tof verhaal. The Darkness besturen is sowieso erg leuk en je voelt je vaak oppermachtig. Jackie is een geslaagd personage die wordt bijgestaan door diverse andere leuke rollen. Ik lees hier en daar dat het tweede deel wat tegenvalt vanwege de korte speelduur en de grafische stijl, maar die gaat hoe dan ook in huis komen.

avatar van LimeLou
Leuk dat je het vet vond

Hier zojuist ook maar eens mee begonnen. Tweedehands bij Game Mania voor dertien euro dus daar kan het niet aan liggen. Maar over gezichtsanimaties gespoken. Dit is toch wel even het andere uiterste van wat ik onlangs bij L.A. Noire heb mogen aanschouwen. Hij beweegt zijn mond amper als hij praat. Vind het grafisch sowieso niet heel overtuigend allemaal. Het zal mij benieuwen of deze mij tot het eind weet te boeien. Daar is tegenwoordig nogal wat voor nodig op een of andere manier.

Uitgespeeld.
Toch wel een vermakelijke game moet ik zeggen.
Als tussendoortje was het zeer goed te doen.
Niet te kort maar eigenlijk precies lang genoeg.
Zeker voor wat ik ervoor heb betaald.
Knalde wel lekker allemaal en een leuk verhaal.

avatar van Awake78
Tussen LA Noire en deze game zit ook wel 4 jaar technische vooruitgang he, dan is het ook niet zo gek dat de graphics minder aandoen. En dat terwijl LA Noire juist toegespitst is op de gezichtsanimaties.

Buiten dat vond ik het destijds grafisch een van de betere games. Naar mijn weten had de 360-versie nog niet eens zoveel bugs of ander haperende ongein.

avatar van LimeLou
Ik speelde het ook op de 360. Ik had ook nauwelijks glitches.

avatar van 666Skulldragon
heb deze game nog niet gespeelt maar ik ga zeker de 2e deel kopen.

Ga deze toch verhogen. Als ik eraan terugdenk was het eigenlijk een bijzonder prettig en bijzondere game ervaring. Zoals ik al zei een leuk verhaal en daarnaast wist het ook een goede sfeer met enkele geslaagde personages neer te zetten.

Ook vond ik het systeem met de metrostations zeker iets hebben.

Wat ook leuk was waren de televisies die je hier en daar aantrof waar onder andere deze clip op te zien was.

YouTube - "Riverbank" by PELLE CARLBERG

Wist voor mij bij te dragen aan een bijzonder sfeervol en fijn te spelen geheel waar ik met genoegen aan terugdenk.

Drieënhalf hiervoor was toch iets te laag en daarom verhoog ik dus naar vier.

avatar van AmazingPP
Ik ben net begonnen om het spel voor de tweede keer te spelen. De eerste keer heb ik het niet rond gespeeld en aangezien deel 2 mijn laatste aanwinst is voor de PS3 bedacht ik dat het leuk zou zijn als ik het eerste spel eerst zou uitspelen. Ik weet echter nog waar ik ben vast gelopen. Bij het standbeeld. Zegt iemand dat iets en zou iemand mij kunnen helpen hiermee (dit het liefst door een privé berichtje). Bij voorbaat dank!

Ben nog lang niet klaar (hoop ik), maar het is wel een genot! Alleen soms valt de besturing me wat tegen... Maar dat is het enige

Xenomorph
Merkwaardig genoeg niet beschikbaar voor de computer. Deel 2 echter is wel toegankelijk voor de pc. Weet iemand waarom ze dit gedaan hebben?

avatar van Flipz0r
Zeer onderschat spel !!

heb hier egt uren plezier aangehad

avatar van Awake78
Je kan veel van deze game zeggen, maar niet dat ie is onderschat....

Heb deel twee ook nog gespeeld maar die vond ik toch beduidend minder dan deze. Totaal andere stijl in alles die mij toch een stuk minder aansprak.

avatar van Desperado
Een van de eerste games die ik speelde op de Xbox 360. En gelijk ook één van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Naar mijn persoonlijke voorkeur is deze game wellicht dé game die op mijn nummer 1 kan staan. Net zoals de film Adam Chaplin, die overigens veel aan deze game doet denken, heeft de perfecte mix te pakken van horror, sfeer, bloed, drama en actie.

avatar van andnino
Destijds nam ik het eigenlijk aan als vanzelfsprekend, maar bij nader inzien heb ik sinds The Darkness (inmiddels bijna negen jaar oud!) nooit meer een game gespeeld met zulke goede voice acting. Jackie, The Darkness, je Italiaanse vrienden/familie, allemaal fantastisch ingesproken, beter zelfs dan ik gewend ben van veel films. Zelfs veel decor in de subwaystations e.d. is sterk ingesproken. Misschien wel de beste voice acting in een game ooit, en als iemand betere kandidaten heeft hoor ik ze graag!

MikeMannuh
Mike Patton

Deze paar maanden terug ergens gescoord voor 5 euro.
Zoals bovenstaande zegt, groot Mike Patton fan,stem kunstenaar die The Darkness doet,ook een reden dat ik deze game aanschafte, schrok toch wel van de graphics en na een paar dagen gespeeld te hebben haak ik af. Vandaar ook geen cijfer.
En geen trofeeën te scoren, had ik niet in de gaten, wel benieuwd naar deel 2 ,never seen.

Ik ben zo intelligent geweest om ze in omgekeerde volgorde te spelen. The Darkness 2 verleden week, en deze week ben ik dan maar aan deel 1 (op de 360) begonnen. Moet zeggen dat het best wel even slikken was na 20 minuten, niet zozeer om de graphics (want ja, natuurlijk snap ik dat een tien jaar oud spel wat verouderd uitziet - maar zeker omdat het realistischer wil uitzien dan de cellshaded look van deel 2 merk je het wel duidelijk - maar het stoort me totaal niet want ik vind het nog best acceptabel), maar wel om de besturing. Het loopt en beweegt toch een stuk stroever, ik heb de indruk dat ook het mikken en het gebruik van de krachten gewoon allemaal wat onhandiger in elkaar zit. Gelukkig vind ik de slow-downs en FPS drop die de ps3 blijkbaar wel heeft (want...ben ik voor gewaarschuwd dus maar de concurrent in huis gehaald) op de xbox ontzettend meevallen.

In ieder geval zit het qua sfeer en verhaal wel weer ontzettend goed. Beter - samen met deel 2 kan ik zelfs zeggen dat het bij de beste FPS shooters behoord op dat gebied. De karakters, de sfeer, de voice acting en dialogen - het zit allemaal zo goed in elkaar dat je toch echt gedreven wordt om het verhaal tot een goed einde te brengen (in tegenstelling tot heel wat andere shooters - die ik 'best aardig' vind, maar meer ook niet). Score volgt ergens de komende tijd wel als ik doorheen zit (momenteel een 2 - 2,5 uurtjes op de teller.)

Uitgespeeld met ongeveer een 9-10 uurtjes op de teller. Prima spel. Qua game-mechanics vond ik het net wat stroever allemaal (zoals ik boven ook al zei) - maar eenmaal dat je er een beetje in zit valt het allemaal reuze mee. De handvol side-quests en de collectables (de telefoonnummers) voegden voor mij niet zo heel erg veel toe (hoewel ik sommige van de gedraaide nummers best grappig vond). Sfeer en verhaal waren voor mij de belangrijkste drijfveren en dat zat behoorlijk snor. Overigens vond ik het ook lekker om gaandeweg alle krachten te krijgen (in tegenstelling tot deel 2 waar je met alles begint) - krijg je toch het idee dat je uitgroeit van ordinaire huurmoordenaar tot een schier onstopbaar gevaarte. Dus - zeker de moeite imo om op zijn minst een keertje doorheen te spelen. Krijgt net als deel 2 een 4 van mij.

Dik klassik.