Quake II (1997)

Alternatieve titel: Quake 2

PC / Macintosh / Nintendo 64 / PlayStation / Commodore Amiga / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Activision, Empire, Hyperion, id, Tec Toy, Bethesda en Limited Run

Operation Alien Overlord wordt ingezet om de aarde te beschermen tegen de Strogg, een kwaadaardig buitenaards ras. Tijdens de landing op de planeet van de aliens worden de meeste mariniers gedood. Jij blijft echter in leven en moet nu de taak op je nemen om de invasie van de aliens te stoppen.

neo (crew)
Deze game leverde volgens mij een nieuw soort engine aan waarop nog vele andere voortborduurde (of was dat toch die van Half-Life?). Grote verschil met de eerste is dat de akelige sfeer veel minder sterk aanwezig is, waardoor deze een net wat lagere waardering krijgt. 4 sterren

Met de Quake 2 engine zijn niet zo heel veel spellen gemaakt. Ik zou zo alleen Heretic 2, Soldier of Fortune en Daikatana kunnen noemen. Half-Life gebruikt een heel erg gepimpte versie van de Quake engine.

Quake 2 is qua singleplayer in ieder geval een enorme stap voorwaarts op Quake 1. Hier heb je ook een hub systeem en daar wordt ook goed gebruik van gemaakt. Er zit hier ook veel meer verhaal in doordat je elke keer objectives krijgt die je moet uitvoeren. Het kan soms wel eens ingewikkeld zijn waar je nu precies naartoe moet maar meestal is het heel intuïtief waar je naartoe moet. Knap leveldesign dus en mooie architectuur.

Quake 2 introduceert ook de railgun, die zorgde voor erg veel plezier in de multiplayer mode, als je tenminste een beetje kon mikken met dat kreng.

neo (crew)
Wat is een hub systeem?

Dat je van het ene level naar het andere gaat maar wel de mogelijkheid behoudt om weer naar het vorige level terug te keren. Volgens mij geïntroduceerd in Hexen.

avatar van gemaster
De singleplayer was allemaal best aardig enzo en daar heb ik me ook goed mee vermaakt.

Waar het echter allemaal om draaide is de multiplayer. Wat was dat ongelooflijk vet zeg. Ik speelde overigens bijna alleen maar Railroad(dus alleen met de railgun), omdat ik dat de meest pure vorm vind van het hele mikken, schieten, springen gebeuren. Ik had zelfs nog mijn eigen clan met een vriend: De Killah Boeren. Ik was [KB].Jan en hij [KB].Piet. Ja dat waren nog eens tijden.

Remi
Normaal hou ik niet zo van vervolgen, maar bij deze game zie ik alleen maar vooruitgang tot deel 4. Dit vond ik een leuk spel, maar het was geen supervermaak voor mij.

avatar van Gizzmann
Ik heb er een 3 voor gegeven, maar iets zegt me dat deze game veel beter is op de PC. Heb hem alleen op de N64 gespeeld. Redelijk leuk, maar een stuk saaier dan andere shooters en de 1-Player mode deed me niet zoveel.

avatar van Princess Piranha
Hmm... ik weet eigenlijk niet wat ik van deze game moet zeggen. Heb alleen de multiplayer wel eens gedaan met mijn broers... over deze game ben ik denk ik meningloos. Want ik heb het nauwelijks gespeeld.

Heftig en vernieuwend! Al was Duke Nukem 3D vernieuwender destijds. Maar Quake 2 was heftig en stoer, net als The Duke. Heb me er wel mee vermaakt, al was ik nooit een grote Quake fan.

Lang eenzaam aan de top.

Vroeger was ik een groot fan van Quake. Kreeg deze game ooit voor Sinterklaas en was er zeer blij mee. Nog steeds eigenlijk. Hoewel het inmiddels flink verouderd is, heb ik er nog veel plezier aan beleefd.
De Multiplayer heb ik nooit echt gespeeld, maar de Single Player is ook geslaagd, hoewel het soms een beetje eentonig wordt. Het 'Palace'-gedeelte was nog het minst geloof ik. De weg was vervelend lastig te vinden (waar is Upper-Palace, waar is Lower-Palace?). De vijanden zijn wel geslaagd over het algemeen. Zeer vervelende laser-honden soms. De rennende mannen met een arm die je weggooit vond ik wel altijd erg leuk. Grappig om ze op te zetten tegen andere vijanden die per ongeluk op hun schieten. Die grote, lompe, trage machines waren ook vrij lastig, maar door hun traagheid ook nog prima te verslaan. De eindbaas is ook niet bijster lastig. Gewoon een Quad-Damage gebruiken en met een machinegeweer / BFG eropaf rennen en hij ligt in no-time. Ook de nodige humor in het spel. Zoals de brug boven lava die je kon bedienen met een knop. Vijanden lokken, snel naar de overkant en op de knop drukken om dat geschreeuw aan te horen. Veel goede herinneringen aan dit spel.
4 sterren, mede door de nostalgie.

avatar van The old guy
Goed spel ook al kapot gespeeld.
Zaten we echt op te wachten weet ik nog.
Sp was geweldig.
persoonlijk vond ik het goed opgebouwd,leuke wapens.
Als je goed zocht dan vond je sommige wapens al eerder alleen dat was al een uitdaging.
Echt al vervelende cyborgs die verdomde klote honden b.v
De mp ook geweldig
gewoon volop te keer gaan.
Weet nog dat er een uitbreiding was dat je smilie granaten kon krijgen geweldig dubbel gelegen van het lachen wat die dingen deden.
Een dik verdiende 4 sterren.

avatar van Furkan74
Goede oude tijd, ik speelde dit altijd met mijn pa

avatar van steffengamer
Ik vond Quake 2 op de N64 erg tegenvallen. Zelfs slechter dan deel 1! Vooral het weinige verhaal irriteerde me mateloos.

avatar van rolfkunst
Single player was al leuk, maar multiplayer met de Gladiator add-on was helemaal fantastisch!

avatar van The_CrY
Quake II had ik vroeger al veel gespeeld. Het was naast mijn favoriet van destijds, Duke Nukem 3D, een stuk zakelijker met een typische no-nonsense houding. Tegenwoordig speel ik het in de source port KMQuake2, en nog steeds staat dit spel fier overeind als de laatste single player campaign van id Software in de oude stijl. De fantasy setting van Quake 1 heeft plaatsgemaakt voor een sci-fi omgeving. In de oorlog tegen de Strogg bevind je je in vijandig gebied als enige overlevende van je team. Je krijgt verschillende taken van HQ toegewezen en knalt ondertussen de mooiste creaties aan stukken met een aantal van de meest gewelddadige wapens ooit. De Super Shotgun maakt de terugkeer en hij is smakelijker dan ooit tevoren. Ook wordt hier de Rail Gun geïntroduceerd, een blijvertje voor de serie, en de BFG van Doom komt ook even kijken. Qua vijanden moet je het opnemen tegen een scala aan mens-robot hybriden, variërend van simpele grunts tot aan gigantische tank commanders, elk met een eigen ijzingwekkend geluid om ze aan te kondigen. Het spel is onderverdeeld in verschillende units, die weer bestaan uit verscheidene maps waarin je objectives moet behalen. De opzet vind ik verfrissend omdat je het gevoel hebt echt een doel te hebben in plaats van gewoon keyhunt en exit.

Ah, ik heb zo genoten van dit spel dat ik er echt doorheen geraasd ben. Absoluut een van de fijnste FPS games die ik ken. Het is vrij ongecompliceerd rennen en schieten, met de heerlijkste geluidseffecten als je weer iets uiteen laat spatten. Vergeleken met moderne games ziet het er natuurlijk veel te blokkig uit, maar ergens wil ik het ook niet anders. Ik heb wel een zwak voor die vroege 3D shooters. Maar mijn nostalgie moet me niet in de weg zitten. Quake II heeft ook minpunten. Meest opvallend is de Machinegun, welke een idiote recoil heeft. Er valt simpelweg niet mee te richten van verder weg, wat ook meteen zorgt dat je in het begin enorm kwetsbaar bent voor een vijand als de Gunner, die vaak van veraf heel accuraat weet te schieten. Pas als je de Rocket Launcher of de Rail Gun hebt kun je hier echt wat tegen doen. Ook zijn de levels af en toe wat veel van hetzelfde qua opzet en uiterlijk. Dit zijn echter wel minimale klachten, want zodra je eenmaal over je gehele arsenaal bezit ben je niet te stoppen.

De twee officiële Mission Packs, The Reckoning en Ground Zero, heb ik nooit eerder uit kunnen spelen wegens verveling, maar ik ga het alsnog proberen. Ze hebben nu ook hun eigen pagina hier. De twee onofficiële uitbreidingen Juggernaut en Zaero heb ik ook klaarstaan, maar zouden misschien eerder als mod kwalificeren vanwege hun onofficiële status. Ik ben in ieder geval nog wel even aan het Quaken voorlopig.

Aardig. Net zoals Quake een tijd terug zou hier dus een volledige remaster van gaan verschijnen in een niet al te verre toekomst. Volgens de geruchten zou het op Quakecon bekend gemaakt worden en in een niet al te verre toekomst worden gedropt op PC en wellicht de gebruikelijk consoles. Geen idee of de Switch daaronder valt. Ik neem aan van wel. Daar zou ik maar al te blij mee zijn aangezien deze toch het beste deel uit de hele reeks blijft.

Blijkbaar is de release binnen 10 dagen.. Geheid een eenschaf waardt

Sinner en ook voor op je Switch PC, PlayStation, of Xbox las ik, dan gaat Quake III: Arena (1999) - GamesMeter.nl er ook nog wel komen .

Hier staat trouwens ook de Commodore Amiga tussen die had toch geen Quake? .

Kost je ook maar 10 euro daar kan Rockstar ook nog wel een voorbeeld van nemen.