Star Fox 64 (1997)

Alternatieve titels: Lylat Wars | Star Fox 64 3D

Nintendo 3DS / Nintendo 64 / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Nintendo

Lylat Wars was een mijlpaal in de geschiedenis van de Nintendo 64, dit kwam omdat dit de eerste game was die het rumblepack ondersteunde. Natuurlijk was er nog veel meer bijzonder aan deze game en wel het epische verhaal wat soms nog het meest deed denken aan een uit de hand gelopen Star Wars hype. Ook op grafisch gebied was Lylat Wars zeker een lust voor het oog. Het verhaal gaat namelijk als volgt: Als de oude schurk Andross weer actief is geworden, is het aan team Starfox om hem te stoppen. Dit gaat natuurlijk niet zonder gevaren want Andross zijn afgezanten liggen overal op de loer in hun enorme vechtmachine’s. Gelukkig staat Fox er niet alleen voor maar heeft hij nog 3 teamleden bij zich die zich maar al te graag in de problemen helpen.

avatar van Scarafax
Ik vond het echt een superspel... kreeg het spel bij mijn console toen ik hem kocht in Amerika. Heeeeeeeeeel veel uurtjes aan gespendeerd... mijn pa ook trouwens.

Was misschien niet het mooiste spel op de 64, en de besturing had beter gekend, maar het was gewoon zeer verslavend!

Star Fox, welk Nintendo liefhebber kent 'm niet. Ik heb 'm voor het eerst leren kennen in het eerste Super Smash Bros, daarvoor nooit van gehoord. Toegegeven, ik was als 9-jarige destijds niet helemaal up-to-date van de beschikbare spellen. Hoe dan ook, na dik 17 jaar heb ik Star Fox 64 dan alsnog geprobeerd, de 3DS remake die blijkbaar trouw aan het origineel is gebleven.

En ondanks dat je gewoon aanvoelt dat het kwalitatief meer dan prima in elkaar zit (who else but Nintendo), vond ik het inhoudelijk persoonlijk allemaal niet zo interessant. Gameplay voelde repetitief aan, en ik had 't gevoel dat ik alleen dingen aan het opblazen was terwijl ik wegdook voor inkomend vuur. Voelde naar mijn mening ook meer als een spel dat de 3DS functionaliteiten liet zien (waarschijnlijk hetzelfde met de Wii U versie) i.p.v. dat er gefocust werd op inhoudelijke zaken, nogmaals geen idee hoe de N64 versie speelde.

En op de een of andere heel zieke (afhankelijk van aan wie je het vraagt) manier spreekt Star Fox Adventures mij veel meer aan dan het traditionelere vliegwerk. Het over de grond trekken is wellicht meer mijn ding.