Star Fox 64 (1997)

Alternatieve titels: Lylat Wars | Star Fox 64 3D

Nintendo 3DS / Nintendo 64 / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Nintendo

Lylat Wars was een mijlpaal in de geschiedenis van de Nintendo 64, dit kwam omdat dit de eerste game was die het rumblepack ondersteunde. Natuurlijk was er nog veel meer bijzonder aan deze game en wel het epische verhaal wat soms nog het meest deed denken aan een uit de hand gelopen Star Wars hype. Ook op grafisch gebied was Lylat Wars zeker een lust voor het oog. Het verhaal gaat namelijk als volgt: Als de oude schurk Andross weer actief is geworden, is het aan team Starfox om hem te stoppen. Dit gaat natuurlijk niet zonder gevaren want Andross zijn afgezanten liggen overal op de loer in hun enorme vechtmachine’s. Gelukkig staat Fox er niet alleen voor maar heeft hij nog 3 teamleden bij zich die zich maar al te graag in de problemen helpen.

avatar van tovenaar
Nooit de hype rond deze game begrepen, ik heb dit eigenlijk altijd een game gevonden met een irritante besturing en matige graphics. Ben er vaak aan begonnen omdat ik het gevoel dat ik iets mistte, aangezien veel mensen in mijn omgeving er zo lyrisch over repten. Toch nooit het licht gezien, bleef voor mij lelijk 3D en irritant te besturen. 2*

gerwinf
Ik vond de besturing prima, de graphics en soundtrack waren ook dik in orde. Een 1,5 is wel erg matige score. Ook een redelijke replay waarde door steeds een andere route te kiezen. Was ook het eerste spel met een rumble functie. 4 sterren.

avatar van tovenaar
Vond er gewoon écht geen reet aan. Simpele droge shooter in de lucht, niks speciaals en niet mooi. Weet nog goed dat ik dit voor het eerst aanzette en dacht: 'JA!'. Tot het moment kwam dat je uit die hangar vliegt en toen dacht ik echt: "WTF is dit hetzelfde spel!?". Aversie vierde direct hoogtij. Heb me er een aantal keer (lees: vaak) overheen proberen te zetten, keer op keer was het niks.

voor mij was en is dit een topgame. Ik vind de besturing juist uitermate goed werken en de game is erg verslavend. Ben hem nu weer aan het herspelen op de wii ( VC ). Merkte gelijk dat ik het hierbovengenoemde nog steeds ervaar.

avatar van Princess Piranha
Ik heb het nog nooit gespeeld, maar het leek me altijd al wel een leuke game!!

neo (crew)
Veel mensen, zoals de hoes ook aantoont, kochten dit spel meer om ook het rumblepak te hebben en misschien een leuke game. De snes Star Fox was fantastisch, deze ook maar eens zien te bemachtigen.

avatar van Mega Man
Ik heb hem een tijd geleden nog helemaal doorgespeeld (via de makkelijke route welteverstaan) samen met m'n broertje. Een brok aan nostalgie wanneer je de locaties weer voorbij vliegt en die sublieme voice-overs (in tegenstelling tot Assault) weer krijgt te horen van je maten en de eindbazen. Een game die uit 1998 stamt is misschien niet zo heel erg oud. Maar als je nagaat dat we in een tijd zitten van pracht en praal zoals Gears of War, Lost Planet en al die andere next-gen games die de hemel in worden geprezen....dan hebben we het tijdperk van klassiekers als Lylat Wars, Ocarina en Goldeneye toch ver achter ons liggen. Nou geef mij toch maar weer Lylat Wars in plaats van Gears of War. Eén van de eerste games voor mij de me helemaal in het verhaal wist te trekken met de briljante voice-overs en facinerende planeten en meteoor-velden.

Vooral de planeet Macbet met de Forever Train. En dan die vette machinist met uitspraken als "I lure these guys to the front" en "Stap on the gas!". Prachtige game die weer tonnen aan memories naar voren haalt. En nu vooral met nog beter geluid (ik had toen nog geen Dolby Surround) en strakker beeld op de Wii (niet de bekende N64 waas over 't scherm). Nu maar hopen dat Ninty een keer zelf een Star Fox deel ontwikkelt voor de Wii. SF: Adventures was een directe Zelda-kloon en Assault had, ondanks de prachtige orkest soundtrack met nummers uit Lylat Wars, best veel ergenissen zoals de slecht uitgewerkte loop-levels waar er meer van waren dan de vlieglevels, en de matige voice-overs waarvan de stemmen van bv Star Wolf totaal niet gelijk waren aan die van het briljante Lylat Wars. Assault was goed, maar een Star Fox deel hoort uit te blinken. Dus Nintendo, niet weer teruggrijpen naar een Namco of een ander bedrijf...als je iets goed wil doen moet je het zelf zien te klaren!

"Its quiet, too quiet!"

PS: Wat betreft de graphics snap ik niet waarom sommige mensen in deze topic dit een ergenis vonden in Lylat Wars.

Toen ik deze game voor het eerst zag waren de graphics alles behalve lelijk of matig. Voor die tijd was het spel gewoon mooi genoeg net als Ocarina of Time en Turok 2: Seeds of Evil. Zelfs nu op de Virtual Console van de Wii hebben de watereffecten, texturen en animaties zo hun charmes. De personages waren misschien hoekig (zoals zoveel games waren in deze tijd) maar de levels waren prachtig en memorabel.

De mooie lava effecten op die vuurplaneet, de gigantische meteoren in Asteroïd Field, de explosies, effecten en geluiden in het level "The Forever Train". Een onvergetelijke soundtrack waar Assault hevig van heeft gejat. Zei het dan in een prachtig orkest jasje. Mooi spel en zeker een N64 klassieker! In de Star Fox serie veruit de beste! Hopelijk probeert Ninty het nog een keer zelf in plaats van af schuiven op een ander bedrijf zoals Rare indertijd en later Namco.

avatar van Foetsj_NL
Het eerste level staat me nog heel erg goed in het geheugen. In het begin raas je over water, en op het einde kom je een grote 'menselijke' robot tegen die je moet doden. Verder was het level in de sneeuw wel erg tof, en die ene met de trein. En niet te vergeten die ene in de ruimte met die rare worden als ik het me goed kan herinneren. Leuke en simpele gameplay met de voor toendertijd indrukwekkende graphics geef ik het een 4 *

Ik heb hem trouwens laatst met een emulator nog eens gespeeld, en dat was wel erg tof hoor, heb het met een grote lach gespeeld !

neo (crew)
Nu eindelijk de N64 versie gespeeld voor het eerst en het maakt indruk. De besturing was iets wat je moest liggen op de Snes, en bij deze niet anders. Wel heb ik er nu iets meer moeite mee, maar dat komt waarschijnlijk nog wel. Het hele Starfox gevoel is weer helemaal aanwezig en de missies tot nu toe echt werkelijk geweldig. Nog even aanzien verder.

Relax
1 van de beste games ooit gemaakt.
Ik heb 'm in 1 dag uitgespeeld, maar na vele pogingen.. als je zovaak dood was gegaan moest je gewoon lekker helemaal overnieuw beginnen.. en dat deed ik ook.

Want deze meneer Relax had geen Gamepack om de game te opslaan.
Maar ik bleef doorgaan, de lvls dat je vliegd en alles om je heen kapot moet schieten, de achtervolgers van je vrienden of de geweldige eindbaas moest neerhalen was super.
Dat je in een tank rijd was ook prachtig vanwege de stunts dat je ermee kon uithalen.

Het feit dat de eindbazen tig keer groter dan jijzelf is vond ik echt over de top, je werd gespannen van de intimiderende uiterlijk, maar toch versloeg je hem met alles wat je had.

neo (crew)
Op de een of andere manier moet ik steeds weer aan level 1 beginnen. Ga ik na een game over terug naar de map staan er al wel wat lijnen naar planeten uit, maar met het schip naar een wat verder level klikken lukt niet. Iemand enig idee hoe je dat kunt doen? Als het goed is save het controller of expansion pack tot waar je bent gekomen, dus het is niet dat data niet onthouden wordt.

Relax
Haha ik ben de enige met deze game in mijn top-10 en hij staat gelijk in de top 250
Prachtig.

avatar van Tha)Sven
Dat krijg je met een selecte groep mensen op zo'n site he .

avatar van rpger
Is deze game ook op de wii te spelen?

rpger schreef:
Is deze game ook op de wii te spelen?

Al een tijdje op de Virtual Console. Als er bij een NES, SNES of N64 titel de Wii staat vermeld wordt daar automatisch de Virtual Console mee bedoeld.

joeri592
tovenaar schreef:

en toch geef je 3 sterren???3 sterren is best wel goed

Joël
Ik heb deze op de Nintendo Wii: Virtual Console en ik vind er in mijn eentje niet veel aan. Ik ben zelfs nooit verder dan het tweede level gekomen, aangezien ik er dan weer genoeg van heb.
Nu heb ik deze vandaag met een vriend gespeelt in de VS Mode en dat vind ik wel leuk. Enige nadeel: in de VS Mode kan je slechts uit twee levels kiezen, of kan je er meer vrijspelen?

neo schreef:
Dat probleem heb ik dus ook op mijn Virtual Console versie. Op de map is dat schip niet vooruit te branden en langer dan één level hou ik deze game niet uit, dus ik kom nooit verder dan level 2.

neo (crew)
Ik kom gelukkig wel bij level 7.Maar ik kan het dus gewoon niet saven.

neo schreef:
Ik kom gelukkig wel bij level 7.Maar ik kan het dus gewoon niet saven.

Tja, toen ik op vakantie was in 2002 had ik die dag in Noorwegen niets anders te doen.
Dus ik ging dit spel letterlijk de hele dag spelen.. van ochtend tot avond.. poging tot poging... en uiteindelijk had ik 'm uitgespeeld, geweldige ervaring.

avatar van Mega Man
Tijdloos spel en de gameplay staat zo vast als een huis. Na de eerste twee SF games heb ik nooit meer een vervolg gezien van 't zelfde niveau. Adventures was als Zelda-kloon wel aardig met mooie graphics en sfeervolle muziek...maar 't was jammergenoeg geen SF game. Assault had z'n momenten met een prachtige soundtrack maar de looplevels waren crap. Command heb ik nooit gespeeld maar de gameplay schijnt hier ook wéér anders te zijn. Ik hoef geen Zelda-gameplay, geen looplevels en ook geen strategisch vliegspel...Nintendo, maak nou eens een waardig vervolg! Desnoods een remake van SF64 met de soundtrack van Assault.

Princess Piranha schreef:
Ik heb het nog nooit gespeeld, maar het leek me altijd al wel een leuke game!!

Mischien leuk om te downloaden via het winkelkanaal?

avatar van Scarafax
Ik vond het echt een superspel... kreeg het spel bij mijn console toen ik hem kocht in Amerika. Heeeeeeeeeel veel uurtjes aan gespendeerd... mijn pa ook trouwens.

Was misschien niet het mooiste spel op de 64, en de besturing had beter gekend, maar het was gewoon zeer verslavend!

spelfreak
XD als je bij google do a barrel rol intypt doet hij het ook!

Een topper op de N64. Hoe speelt deze op de 3ds?

Vandaag gehaald voor de 3DS!! Game ziet er dope uit in 3D! Graphics zijn zowiezo opgepoetst!! Een van de beste games op de N64. Vet om het avontuur weer door te vliegen

Star Fox, welk Nintendo liefhebber kent 'm niet. Ik heb 'm voor het eerst leren kennen in het eerste Super Smash Bros, daarvoor nooit van gehoord. Toegegeven, ik was als 9-jarige destijds niet helemaal up-to-date van de beschikbare spellen. Hoe dan ook, na dik 17 jaar heb ik Star Fox 64 dan alsnog geprobeerd, de 3DS remake die blijkbaar trouw aan het origineel is gebleven.

En ondanks dat je gewoon aanvoelt dat het kwalitatief meer dan prima in elkaar zit (who else but Nintendo), vond ik het inhoudelijk persoonlijk allemaal niet zo interessant. Gameplay voelde repetitief aan, en ik had 't gevoel dat ik alleen dingen aan het opblazen was terwijl ik wegdook voor inkomend vuur. Voelde naar mijn mening ook meer als een spel dat de 3DS functionaliteiten liet zien (waarschijnlijk hetzelfde met de Wii U versie) i.p.v. dat er gefocust werd op inhoudelijke zaken, nogmaals geen idee hoe de N64 versie speelde.

En op de een of andere heel zieke (afhankelijk van aan wie je het vraagt) manier spreekt Star Fox Adventures mij veel meer aan dan het traditionelere vliegwerk. Het over de grond trekken is wellicht meer mijn ding.