Assassin's Creed: Syndicate (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Neem de rol aan van sluipmoordenaar Jacob in het Londen van de 19de eeuw, het Victoriaanse tijdperk. Middels een grappling hook kun je alle uithoeken van de stad verkennen, om zo tal van missies tot een goed einde te brengen. Ook kun je onder meer mee doen aan straatraces met trekwagens of kun je gokken in één van de vele cafés. Daarnaast is het ook mogelijk om bepaalde missies te spelen als Evie, de zus van Jacob.

spelfreak
PC versie uitgesteld tot 19 November.

Geen ramp. Ik heb nog een half dozijn Assassin's Creed's liggen om doorheen te gaan.

lennox
veel interesse hier voor deze scheit franchise

Tja, wie is er niet klaar mee. Positief puntje waar ik laatst op stuitte was het feit dat er geen enkel multiplayer aspect in zit, in tegenstelling tot het vorige deel waar co op erg door je strot geschoven wordt.

Maar ja. Verder.

Heb hier wellicht over een jaar nog geen twee tientjes voor over. Erg benieuwd naar de reviews en algehele ontvangst wel.

Wat ik ervan heb gezien is echt weer gewoon meer van hetzelfde, na Parijs nu London. Diepgaand uitgedacht als het zoveelste uitgebluste stelletje met hun obligate weekendje weg. Doe dan Barcelona of voor mijn part Berlijn. Zit je daar aan je tafeltje zwijgzaam weer dat afgezaagd maar vertrouwd gelaat aan te gapen.

Wat is er nog te zeggen. Wat kan je nog gaan doen.

Wie heeft er nog trek in weer die zelfde feel van de gameplay, gewoon weer dezelfde missies met een paar nieuwe dingetjes.

Nieuwe dingetjes die we al eerder zagen elders. Ik hoef geen grappling hook in een AC game, een karakteristiek aspect was juist altijd het klimmen. Dat wordt zo enigszins teniet gedaan lijkt me.

Wat heb je überhaupt aan een grappling hook als je vervolgens niet eens dik de lucht in kan schieten om zo onverstoord over de daken te gliden.

Deze serie zou gewoon eens een paar jaar onder de radar moeten verdwijnen en dan met een complete overhaul terugkomen, vrijwel geen enkel herkenningspunt meer. Dat zou pas perspectief bieden. En bovendien een gewaagde setting die echt eens iets ander doet.

Skijt aan Jack de Ripper, die kennen we nou wel. Geef me Fu Manchu.

Meh. Zoals altijd lijkt men hier toch best weer positief over te zijn - je kent het wel, met holle kreten als 'de beste in jaren!'. Echt heel erg boeien doet het me niet. Nu vind ik de serie wel nooit echt 'slecht' (en deel 4 vind ik vanwege thema en sfeer zelfs geweldig - makkelijk de beste 'piraten' game ooit) maar het is verdorie nou echt wel voorspelbaar. Ik neem aan dat ik hem vroeg of laat wel eens in een sale zal aanschaffen en spelen - maar da's allicht niet voor morgen (...ik heb 2.2, 2.3, 3 en Rogue nog in de kast!).

Maar inderdaad - eens wat creatiever met de settings omgaan mag gerust. Ergens (geen idee waar) deden er geruchten de ronde over Egypte - meermaals over Japan. Dat spreekt me dan toch ook wat meer aan dan London.

Maar ach. Ik neem aan dat ook deze Syndicate best wel weer in orde zal zijn. Als je het bekijkt 'los' van de Franchise moeheid die blijkbaar toch wel echt veel mensen hebben (en terecht!).

avatar van Marcellussss
Als je het over positieve geluiden hebt, heb je het dan over Gamespot, PU, IGN e.d.? De media outlets die ik nog vertrouw tegenwoordig rondom AAA-titels als deze zijn hier niet bepaald positief over namelijk. Van in mijn inziens betrouwbare bronnen is het beste wat ik hierover gelezen heb dat het ditmaal in ieder geval speelbaar is, maar dat het in principe nog steeds dezelfde game is als Assassin's Creed II; een game die zes jaar oud is ondertussen.

Het enige positieve potentieel van deze release is dat, in een uitzonderlijk sterk jaar als deze, ik mij niet voor kan stellen dat het niet flopt. Misschien dat Ubisoft dan eens leert dat jaarlijks itereren (als het niet meer is) geen rendabele optie is voor de lange termijn voor franchises als deze. Far Cry lijkt helaas ook deze kant op te gaan.

'Vertrouw' is een groot woord. Ik baseer me inderdaad op het gemiddelde wat er momenteel te zien is op Metacritic. Of ik er zelf ook iets aan heb qua scores of bevindingen is een andere zaak.

avatar van Marcellussss
Dat verklaart. Zelfs Unity kreeg een 70 op Metacritic, dus die 78 moet je met een flinke schep zout nemen.

Ik vind 70 op zich best een aardige score voor Unity. Zo verschrikkelijk slecht dat ik ervan moest huilen was het nou ook weer niet en ik heb de indruk dat de negatieve kritiek ook een klein beetje overdreven was (feitelijk vergelijkbaar met de positievo's - of het was afkraken of het was ophemelen - vandaar dat ik me vaak niet echt iets van cijfers aantrek). Toegegeven ik heb maar een paar uurtje gegamed bij een vriend maar een drama? Vond ik dus niet. Alleen zoals gezegd - het is zo voorspelbaar dat het totaal niet meer spannend of interessant is.

avatar van Marcellussss
Ik snap wat je bedoeld. Vind zelf de beoordelingen (ook op deze site) vooral overdreven in positieve zin. Krijg vaak het idee dat, wanneer een spel aardig functioneert, het al rond de 80 scoort. Vergelijk dat eens met de beoordelingen van muziek en films, waar een 80 is weggelegd voor de beste releases van het jaar. Wat dat betreft mag men van mij juist wat kritischer zijn.

Zelf heb ik Unity een uurtje met iemand gespeeld waarna ik het al zat was. Als ik diegene moet geloven had ik toen zo'n beetje alles wat de game te bieden heeft al gezien, en als ik het daarop moet baseren vind ik 70 toch aan de ruime kant. Helemaal als je rekening houdt met het verleden van de franchise (zes jaar lang dezelfde game maken), wat naar mijn mening zeker invloed mag hebben op een beoordeling.

lennox
het spel heeft me aardig verrast moet ik zeggen. speel het tot nu toe met plezier, terwijl ik er 2 jaar klaar mee was. speelt heerlijk weg.

MikeMannuh
Weet iemand toevallig hoe ik in godsnaam de menus in het engels kan krijgen op xbox one. Ik heb mn region en language zelfs al op engels gezet in de xbox settings maar nog steeds duwt Ubisoft die KUT localization door mn strot. Als er iets is waar ik nijdig van word is het dat wel

AHWA
Gisteren aan begonnen op PS4. Heb alleen deel 1 gespeeld, dus dit was weer even wennen. Zitten wel wat nieuwe dingen in voor mij die het moorden nog leuker maken. Klimmen is wel wat makkelijker gemaakt. De eerste twee kennismakingslevels duurden al anderhalf uur, dus ik ben nu pas in Londen. Wordt leuk.

Oldschool Bob
Gisteren aangeschaft en toch al een aardig stuk gespeeld.
Dit is de eerste keer dat ik een Assassin's Creed speel, dus kan weinig oordelen over het een herhaling is van de vorige games. Ik kan echter wel zeggen dat ik ervan kan genieten. Het spel speelt zich af in één van mijn favoriete settings en zeker in één van mijn favoriete steden. De rest van de spellen zeiden mij veel minder. En tot nu toe ben ik erg tevreden van wat ik allemaal ervaar in dit spel.
Ik voel de Britse sfeer in 19de eeuw en het is erg charmant gemaakt. De kloof tussen rijk en arm is enorm zichtbaar en geeft dus extra voldoening om die rijke heren de keel over te snijden. De thema's van het spel zijn waarop ik hoopte: revolutie, kinderarbeid, kleine burgeroorlogen,...
Het speelt allemaal vlot weg. Soms is het wel wat aan de chaotische kant en het verhaal neemt weinig tijd om verteld te worden. Maar maakt niet uit, het is de setting waarvoor ik het speel en het is de setting die het ook allemaal doet in dit spel.

Oldschool Bob
Zit nu ondertussen aan sequentie 6 en heb net Lucy Thorne vermoord. Dus ben dichter naar het einde aan het gaan. Ook heb ik aardig wat sidemissions gedaan, maar die zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Het jammere is dat het spel je dwingt om deze te doen om vaardigheidspunten te krijgen en een beter niveau te halen.
Gelukkig zitten er in de mainmissions genoeg leuke afwisselende dingen om te doen. Het spel blijft leuk en met momenten ook heel verslavend om te spelen.

avatar van dr channard
Leuk spel , draait veel vlotter dan het voorgaande deel en ziet er goed uit. Game wist me te boeien tot het einde, het veroveren van Londen leek repetitief maar heb ik achteraf toch wel helemaal gedaan.

Vermakelijk , maar voor een hogere score zal Ubisoft in de toekomst met iets revolutionair moeten afkomen. We hebben het allemaal al gezien. De unieke moorden op de hoofdtargets blijven wel vermakelijk om te spelen, maar van de tientallen zijmissies die Darwin, Marx en Dickens te bieden hebben raakte ik snel verveeld.

Vind ook Syndicate weer tegenvallen, omdat ik hem voor een goed prijsje kon kopen wou ik me nog wel een keer wagen aan Assassin's Creed nadat de vorige mij niet echt meer wist te boeien.

De gameplay is wederom opgebouwd uit de zelfde dingen als zijn voorgangers maar het loopt stroef, de combat wil bij mij niet bepaald vlotten en ik duw vaak mis of Jacob reageert niet op de commando's van de controller. De brute finishing moves zijn wederom aanwezig en zien er bruut uit al is de aanloop hier naar toe (buiten de verschillende wapens) vaak precies het zelfde als de vorige keer echter is het redelijk soepel in beeld gebracht. De stealth gameplay is wederom half aanwezig het kan maar zal vaak mislukken doordat Jacob (of zijn zus) niet precies doet wat jij als gamer wil, verkeerde richeltjes pakken omhoog klimmen i.p.v naar rechts gaan etc. Het klimmen en klauteren/free runnen hapert ook blijft vaak hangen en loopt niet zo vloeiend meer als eerdere delen in de serie, ook mede door het toevoegen van meer knoppen combinaties en het verkeerd reageren van het personage.

De setting in London is zoals Ubisoft wel toevertrouwt is tof en ademt de sfeer van die tijd maar en ik vind het in 2016 met de games van nu vergeleken eigenlijk niet meer kunnen, al je vijanden zijn onderhand identiek aan elkaar. Al is dit in veel games zo valt het hier heel erg op waar het precies aan ligt geen idee?

Al met al de eerste uurtjes in Syndicate vallen tegen en laten zien dat het concept van A-C verouderd is en eigenlijk niet mee kan met de rest. Waar Black Flag naar mijn idee een geweldige game was hebben ze de echte overgang naar PS4 en Xone niet kunnen maken. Ze proberen het uit te breiden in de combat het klimmen etc maar doen dit verkeerd, ik zoek in A-C geen uitdaging en vond de moeilijkheidsgraad niet belangrijk ik wil een vloeiende beleving hebben in een toffe setting zoals dus in Black Flag.

avatar van JacoBaco
Terwijl de halve wereld AS een beetje zat is, ga ik er juist na bijna 10 jaar aan beginnen! Binnenkort komt er ook een film en deze lijkt mij zowaar goed!

Ik heb er inmiddels een paar uur opzitten en ik mag London gaan verkennen. Wat me opvalt is dat de manier van spelen mij (grotendeels) erg doet denken aan Watch Dogs en toevallig heb ik erg genoten van die game! En tot nu toe bevalt mijn eerste AC game mij heel erg goed!

JacoBaco, je bent er iig vroeger dan mij aan begonnen. Ik heb eventjes IV gespeeld maar ligt nu in de kast te wachten tot ik er me eens achter kan zetten.

Waarom ben je met deze begonnen?

avatar van Awake78
Da's toevallig, ik ben hier ook vorige week aan begonnen... Na het uitspelen (en het hebben genoten) van Unity leek me hier weinig aan fout te kunnen gaan.

Maar verdomd, de eerste 5 uur verlopen zeer stroef. Lijkt wel zand in de gameplay machine gedaan. Ook de missies met die gangs en het klusjes doen voor Dickens vind ik erg nutteloos en nietszeggend. De hele uitdaging is er voor mij uit...

Ook Londen is vrij saai en boeit mij absoluut niet zoveel als Parijs, maar das misschien meer persoonlijk.

Ik ga hem nog wel even verder spelen, maar als ik er na nog eens 5 uur nog steeds niet inkom, doe ik hem weg.

avatar van JacoBaco
Grovonion
Ik heb op internet gezocht naar welke AS over het algemeen de beste is. Niet aan de hand van scores, maar de mening van de spelers zelf. Ik kom vaak AS II en IV tegen. Echter, ik heb echt niets met piraten en AS II is er alleen op PS3 en ik heb geen PS3 meer. Op de PC gaat helaas ook niet lukken. Unity valt bij de meeste mensen niet echt goed in de smaak, dus eigenlijk bleef Syndicate over en London spreekt mij wel aan. Graphics spelen ook nog wel een rol, dus het liefst wilde ik sowieso wel een vrij recente AS game spelen. En daarnaast heb ik geen Playstation plus en Syndicate heeft geen multiplayer.

Maar goed, eigenlijk had ik dus maar keuze uit 3 AS games. IV, Unity en Syndicate.

JacoBaco schreef:

Zo een beetje alle open wereld games van Ubisoft spelen hetzelfde en hebben qua basis dezelfde opzet. Dat is ook één van de redenen waarom ik klaar ben met deze serie.

Wellicht nog leuk om te lezen: Ubisoft Game: The Review.

Nog niet zo onaardig.

Was nooit echt van plan om hier aan te beginnen, moest ‘m in feite voor een tientje nog niet hebben, maar toen kwam ik dus op een aanbieding die wel voor mijn frikandellenbrood norm in aanmerking kwam.

En dat in de nationale week zonder vlees, waar ik overigens aan mee doe.

Had wel zoiets van ook al speel ik hem amper tot nooit, die Rooks editie voor een schijntje is sowieso wel geinig om aan de collectie toe te voegen.

Al gauw bleek het echter best een sfeertje te bevatten, een duidelijke verbetering op vlakke voorganger Unity in mijn optiek.

Op alle vlakken, zeker wat betreft de hoofdpersonages.

Die Jacob lijkt me in eerste instantie wel tolerabel maar zijn zus Evie natuurlijk helemaal wat je noemt een superskattie van de bovenste plank.

Al heel mijn leven een zwak voor Britse vrouwen.

Je ervaart zowaar de prille beginselen van prikkelende pixeldinges.

Al tintelend.

Even dacht ik nog met een vrouwelijk hoofdpersonage kan je toch al nooit fout gaan maar dit is niet helemaal waar helaas.

Besefte mij toen al gauw.

Daar waar dit in iets als Horizon: Zero Dawn niet helemaal op rolletjes loopt.

Als je het mij vraagt.

Evie in ieder geval een lekker frisjes kittig kippetje met de juiste attitude om dit geheel te dragen als female lead.

Zo op het eerste gezicht.

Daarnaast nog een eervolle vermelding voor de muzikale omlijsting die ik tot dusver hoorde.

Een stemmige cello op het juiste moment aanzwellend welke een bedrukte sfeerschepping tot leven wekt.

Ja.

Zeker niet onaardig.

Laat staan voor een bedrag van twee of drie frikandellenbroodjes.

In de nationale week zonder vlees welteverstaan.

Deze maand gratis op de xbox one met Games for Gold. Erg veel zin in.

Sinner schreef:
Deze maand gratis op de xbox one met Games for Gold. Erg veel zin in.

Same here! Samen met Origins de enige Creed die ik nog niet heb gespeeld, dus dat deze nu komt met Games with Gold komt als geroepen.

avatar van locutus
Ik vond deze minder leuk dan Origins, maar als je alle wijken hebt veroverd, opent er een portal naar WW1. Dat is wel een heel leuke extra.

avatar van FlorisV
locutus schreef:

Dit was al na 3 veroverde wijken toegankelijk, helemaal aan de rechterzijde van de kaart (en die 3 is een vereiste om sowieso verder te kunnen halverwege de vrij uitgebreide Sequentie .

Was zeker tof, ik vond het qua geluid veel sfeervoller eigenlijk door de ronkende vliegtuigen. Je krijgt ook nog een jonge Winston Churchill te zien. Maar echt heel mooi gemaakt die omgeving vooral.

avatar van FlorisV
Een degelijke toevoeging aan deze enorme reeks: erg mooi getekend en op de keper beschouwd een vrij lekkere gameplay. Voor een tientje is dit een bargain geweest maar degenen die het volle pond betaald hebben, kregen toch aardig wat content ervoor terug, hoewel Jack The Ripper aparte DLC is gebleven en niet heel goedkoop.

Dit spel begon bij mij wel met de nodige frustraties. Eerder had ik met plezier AC: Unity uitgespeeld dus ik was zeker wel een bug hier en daar gewend en met bugs viel het uiteindelijk best mee, hoewel ik soms de rondrijdende trein niet meer kon zien op de kaart. Jammergenoeg is dit spel in het begin onnodig moeilijk terwijl het in de latere levels te makkelijk wordt.

Je begint aanvankelijk in een zeer onvriendelijke omgeving, die je zodra je machtiger en rijker wordt minder vijandig bejegent. Agenten kun je nog omkopen in bepaalde wijken, maar er zijn in het begin veel te veel vijandige lastpakken op straat waardoor je je bijna nergens, zelfs niet bij winkels, kunt vertonen. Dat is nogal irritant als je elke keer dat je een medicijn wil kopen eerst 2 schurken moet bevechten waarbij je weer een medicijn kwijt bent. Dat schiet niet lekker op dan. Gelukkig kun je met wat meer centjes of betere stealth ervoor zorgen dat je op straat veel meer met rust gelaten wordt.

Verder heb ik uren lang als een waanzinnige zitten zoeken op internet en van alles zitten proberen omdat niet duidelijk was hoe ik eindelijk verder kon gaan met sequentie 4 toen ik over de helft was. Bleek dat ik in de trein met die Indier, Henry Green moest praten terwijl dat hiervoor nooit hoefde om missies te continueren. Dat was ervoor (en erna) nooit nodig dus dat vond ik niet spelervriendelijk.

Ontvoeringen zijn ook erg lastig. Zodra je iemand onder dwang houdt of draagt (gelukkig kun je nog een beetje hollen) kun je zo ontdekt worden. Dit zijn vrij onhandige missies om uit te voeren. Nog een frustratie: als je een verkeerde wagen uitzoekt, namelijk eentje met een open kar, dan kun je wel een ontvoerd lichaam erin doen, maar het er niet meer makkelijk uitkrijgen. Dan Iijkt meteen je tempeliersjacht verprutst. Ik kwam er later achter dat je de ontvoerde toch van de zijkant er weer uit kon halen, als je maar aan de goede kant van de kar stond. Ontvoerde levenden gaan verder ook te makkelijk dood (bij transport meerdere keren gebeurd).

En bazin Lucy, die ik met mijn stealth specialiste Evie en niet vechtersbaas Jacob, moest verslaan, was eerst onverslaanbaar, voordat ik wat meer geleveld was. Ik werd er knettergek van. Zodra ze dat witte balkje boven haar hoofd kreeg en haar kraag omhoog deed, werkte niets meer, ik kon niet counteren, niet aanvallen, niet met x die verdediging doorbreken, ik werd gewoon meteen morsdood gemaakt zonder ook maar iets te kunnen doen. Enkel die boss battle maakt dat je in het begin toch wel moet grinden. Maar later krijg je toch wel de opdracht om in totaal 3 wijken veroverd te hebben, dus het beste is in ieder geval een extra wijk te veroveren en Evie flink sterker te maken in het vechten (meer health helpt al), voordat je met Lucy de strijd aangaat. Dit vond ik ook slecht uitgebalanceerd. Ze hadden Lucy in dat gedeelte van het spel zwakker moeten maken voor degenen die niet perse zin hebben eerst allerlei zijmissies te doen.

Misschien heb ik verschrikkelijk veel irritaties genoemd maar voor het merendeel heb ik uiteindelijk zat plezier gehad. Londen is niet zo sierlijk als Parijs en wat zakelijk, maar grafisch is het spel een parel en de kledij is allemaal prachtig gedaan. Je ziet soms teveel hergebruik en net te weinig (variatie in de) "wear and tear" van de texturen, bijvoorbeeld de daken met staal en glas zien er wel erg gaaf uit. De stoomtreinen zijn ook geweldig. Heel indrukwekkend zijn ook de interieuren en pas heel laat in het spel zag ik een blunder, twee exact dezelfde schilderijen naast elkaar in dezelfde kamer.

Gameplay is sterk. De controls werken heel soms niet maar het spel speelt al met al toch wel heel soepel en het parkouren gaat vlotter. De stealth blijft de kern en je kunt nog iets makkelijker stealth kills doen (vanaf het begin kun je meteen twee bewakers tegelijk uitschakelen van achter of van boven) en daarnaast ontvoeren. Wat ik qua stealth jammer vond is dat je niet bijzonder vaak de kans kreeg een pakket dat aan touw hing op iemands hoofd te laten donderen, want wat was dat toch leuk als het lukte. Die explosieven die je kon gooien gebruikte ik ook weinig. Wel heb je heel veel vrijheid. Agenten mag je vermoorden, want eigenlijk ben je gewoon crimineel (maar ik speelde liever clean dus ik wurgde ze slechts tot ze bewusteloos raakten). Je kunt het spel ook zo moeilijk en zo makkelijk maken als je wil. De uitdagingen die je bonuspunten opleveren bij missies zijn in ieder geval zeker uitdagend.

De schietkabel, waaraan je omhoog getrokken wordt of waarover je vlug kunt koorddansen, is een geweldige vernieuwing, razendsnel en niet alleen een versnelde manier om te reizen maar ook zeer geschikt om rap te verdwijnen.

Nog een vernieuwing zijn de GTA-achtige (want kaapbare) koetsen. Hiermee kun je lekker snel reizen en de nodige lantaarnpalen omver rammen. Ook voer je de nodige missies deels uit met een koets en dat is best leuk hoewel het erg hectisch kan worden als je achternagezeten wordt.

Er is natuurlijk ook nog de rivier de Theems, waarin je kunt zwemmen en het stikt er ook van de boten en palen/vlotten zodat je ook daar snel kunt parkouren.

De meeste hoofdmissies doe je met Jacob, niet Evie. Maar je kunt Evie naar hartelust inzetten voor alle zijmissies mocht je dat willen. Beide karakters levelen simultaan dus dat blijft mooi in balans terwijl je specialismen kunt variëren.

Het verhaal boeide me niet zo, hoewel het natuurlijk best een opwindend tijdperk is geweest met een enorme industrialisatie en technische doorbraken door stoom en stroom. Ik vond het wel leuk kinderen te bevrijden uit fabrieken en Darwin en Dickens te ontmoeten. Maar sommige personages trok ik niet, zoals dat manwijf met die hoed en bril, Ned Wynert. Er sluipen heel af en toe wat “woke” thema’s doorheen, als een zure bijsmaak. Eigenlijk vond ik de hoofdpersonen (de broer en zus) ook niet sympathiek. Maar het was veel te leuk om te spelen om daar echt een punt van te maken.

Wat zijmissies betreft, die zijn er plenty, je kunt natuurlijk wijken veroveren maar ook missies doen voor o.a. Charles Dickens (zelf niet gedaan) en als je het uitspeelt komen er nog missies bij van de koningin. Wel vond ik veel karakters teveel op elkaar lijken, wederom zien alle bruten er hetzelfde uit maar hetzelfde geldt voor de lokale bendebazen.

Er is ook nog een heel gave missie in de Eerste Wereldoorlog, waarin je een jonge Churchill ontmoet en ook vliegtuigen neer moet schieten. Was echt het hoogtepunt voor mij, lekker veel sfeer door die ronkende vliegtuigen en je ziet een stad in de alarmfase.

De soundtrack varieert. De clarinet muziek als je kinderen bevrijd vind ik leuk maar het getokkel en fiddle werk bekoorde me minder. De voice acting is prima, het meest hilarisch vond ik die kakmadame die eens een kijkje in de achterstandsbuurten wil nemen met Jacob.

Eindoordeel: jolly good!