Tennis Elbow 2013 (2012)

Macintosh / PC
Sports

Ontwikkeld door Mana
Uitgegeven door Mana

Tennis Elbow doet een beroep op je tactisch inzicht, stalen zenuwen en snelle reflexen. Om je tegenstander te verslaan heb je de beschikking over een volledig slagenarsenaal: van de veilige bal tot de riskante versnelling en van de dropshot tot aan de topspinlob. Met zestig moeilijkheidsgraden en verschillende visuele ondersteuningsopties kun je de leercurve zo steil maken als je zelf wilt. Daarnaast heeft Tennis Elbow een zeer complete World Tour spelmodus. 3000 spelers die zich gedurende 36 jaar blijven ontwikkelen zullen jou de weg proberen te versperren in zowel de kleine toernooien als de grote Grand Slams.

DMF
Met afstand de beste en meest complete tennissimulatie ooit gemaakt.

Binnenkort verschijnt het spel ook op Steam en zal dan hopelijk wat bekender worden bij het grote publiek. Al hoop ik niet dat Tennis Elbow daardoor mainstream wordt, want het spel heeft alles wat franchises zoals Top Spin en Virtua Tennis 4 niet hebben: realisme, uitdaging en vooral een fenomenale carrièremodus. Je hebt de keuze uit ruim duizend spelers om mee te beginnen; allemaal spelers die je terug zult vinden op de echte ATP-lijst. Wil jij Federer weer nummer 1 van de wereld maken? Prima. Heb je zin om met de nummer 388 van de wereld het Challengercircuit te bestormen? Ga je gang.
Het leukst blijft in mijn ogen echter het creëren van een eigen karakter, die vervolgens op plaats 1000 van de ranglijst te plempen en vanaf daar een lange tocht te maken richting eerst maar eens de top 200 van de ATP-ranglijst. Dat kun je doen met verschillende type spelers: je geeft van tevoren je speler een bepaalde speelstijl mee, die je ook niet meer kunt veranderen. Uiteraard heeft elke speelstijl voor- en nadelen. Een defensieve baselinespeler heeft meer uithoudingsvermogen, een goede topspinslag, maar weinig kracht. Voor een offensieve baselinespeler geldt het tegenovergestelde. Ook kun je kiezen voor de opties counter, puncher, volley en allround.
Na het customizen van je karakter is het tijd om de krochten van de tenniswereld in te duiken: je start op plek 1000 (of hoger, als je wilt) met de F1 en F2 futures waar je jonge en talentvolle spelers tegenkomt, maar ook oude en uitgerangeerde vedettes. Voordat je je opwachting mag maken in het hoofdtoernooi, moet je jezelf eerst door drie kwalificatierondes slaan. Zeker in het begin, als je stats niet al te best zijn, is dat een helse taak. Nadat je eindelijk eens drie kwalificatierondes hebt gewonnen, zal de opluchting groot zijn en is het hopen op een goede loting. In mijn geval trof ik direct een hoog geplaatste speler. Een 6-0 nederlaag viel mij ten deel , wat welgeteld nul hele punten voor de wereldranglijst betekende, omdat je pas vanaf ronde twee in het futurecircuit punten pakt. Conclusie: vier keer gespeeld, drie keer gewonnen, geen punt gepakt en dus geen plaats op de ranglijst gestegen. En ja, dan kun je de volgende speelweek wéér in de kwalificatierondes beginnen. Frustrerend? Wellicht als je op zoek bent naar snel succes, maar als je op zoek bent naar een simulatie, is deze gang van zaken juist heerlijk.

Na veel potjes spelen krijg je, ook na een rits nederlagen, genoeg ‘trainingsuren’ die je in je stats kunt steken om ze te verbeteren. Er zijn ruim twintig statistieken die je kunt verbeteren: variërend tot de kracht, precisie en consistentie van je forehand, backhand en service, tot je uithoudingsvermogen, snelheid en topspinslagen. Het is natuurlijk aan te raden om je punten te verdelen op basis van je speelstijl. Een offensieve baselinespeler heeft doorgaans een keiharde groundstroke, wat ten koste gaat van de precisie. Een defensieve speler is in staat constant ballen tegen de lijnen aan te leggen, maar met minder vaart. Het zijn allemaal afwegingen die je kunt maken, want als je je punten eenmaal bevestigd hebt, kun je niet meer terug.
Na verloop van tijd verzamel je genoeg punten om het futurecircuit te ontgroeien en door te groeien naar het challengercircuit, de ATP 250’s, 500’s, Masters en Grand Slam. Het mooie is dat het spel dit ook stimuleert door wildcards uit te delen. Haal jij in week 26 een halve finale in een future? Dan is de kans aanwezig dat de toernooidirecteur van een Challenger jou uitnodigt om met een wildcard het hoofdtoernooi te betreden. Overleef je daar een of twee rondjes, dan pak je ten opzichte van de futures toch weer een sloot extra punten. Op deze manier kom je ook weer betere tegenstanders tegen, krijg je minder tijd voor je slag en ontwikkel je je eigen spel. Leuk is ook de dilemma’s waar je voor komt te staan: probeer je de week erna jezelf te kwalificeren voor een challenger of speel je op safe door een future te spelen? Bij een mislukte kwalificatieronde van een challenger loop je punten mis, maar een paar rondjes winnen in een future zorgt ook niet voor grote sprongen op de ranglijst. Ook een stukje carrièreplanning speelt dus een rol. Een paar keer per jaar kun je je carrière even opzij schuiven voor je land als de Davis Cup gespeeld wordt. Tenminste, als de captain van het team jou goed genoeg vindt om geselecteerd te worden.
Voor de liefhebbers van het dubbelspel is er ook de optie om single en dubbel te combineren. Je kunt je bij elk toernooi inschrijven voor beide disciplines en zelf een partner kiezen, die uiteraard realistisch is gezien je ranking, of je willekeurig laten matchen.

De randvoorwaarden voor een lange carrière worden nog eens geoptimaliseerd door enkele opties die aangeboden worden. Waar de gemiddelde sportgame tegenwoordig niet verder komt dan vijf moeilijkheidsniveaus, daar biedt Tennis Elbow het twaalfvoudige. Liefst zestig moeilijkheidsniveaus zijn beschikbaar, waardoor het nooit te moeilijk hoeft te worden en ook te makkelijk is eigenlijk uitgesloten, omdat de hogere niveaus echt een enorme uitdaging zijn.
Maar Tennis Elbow heeft meer hulpmogelijkheden. Er zijn optionele indicatoren die laten zien waar de bal zal stuiteren of die laten zien waar de ‘veilige’ zone is om een bal te slaan. Op verschillende YouTube-video’s zijn daar talloze voorbeelden van. Bovendien kun je kiezen uit verschillende controls: van simulatie tot elite, alles is mogelijk. Zelfs de manier waarop je je kunt herpositioneren als je bijvoorbeeld moet anticiperen op een tegendraads gespeelde bal is in te stellen.
Uiteraard kun je ook bepalen over hoeveel games en sets je wedstrijden speelt. Een meeslepende set kan in Tennis Elbow maar zo een halfuur duren, dus ikzelf speel tijdens de normale toernooien altijd om één gewonnen set die bij 6-6 beslist wordt door een tiebreak. Het is ook mogelijk om dit in te korten tot bijvoorbeeld drie games, of een best of five marathon. De keuze is en blijft reuze. Gelukkig kun je ook middenin een wedstrijd stoppen; de boel wordt automatisch opgeslagen.

Alles rondom de carrière steekt dus ongelooflijk goed in elkaar. Tot in de perfectie durf ik zelf wel te beweren. Alleen valt of staat alles toch met de gameplay. Niemand zal echter het idee hebben dat de gameplay heeft moeten lijden onder de randvoorwaarden. Elke vierkante millimeter van de baan kan gebruikt worden om een bal te plaatsen. De verhouding unforced errors/winners na een gespeelde wedstrijd is zowel bij jou als bij je tegenstander verdomd realistisch. Je eerste service percentage zal echt niet zomaar boven de 70% liggen als je met risico serveert. Dubbele fouten zullen zowel bij jou als bij je tegenstander echt elke wedstrijd voor gaan komen. Er is geen vaste manier om een punt te winnen, de AI dwingt je om altijd risico’s te blijven nemen. Een safe tweede service zonder snelheid door het midden zal regelmatig een return winner voor de tegenstander opleveren. Dus wat doe je op breakpoint tegen met een tweede service? Toch op safe met risico op de return winner of met risico een scherpe tweede service slaan met de kans op een dubbele fout? Het zijn van die momenten en keuzes die het spel leuk houden.
Ook de variërende speelstijl van de AI moedigt aan tot doorspelen. Als je na maanden zwoegen eindelijk de top 100 binnendringt en je op Grand Slams uit mag komen tegen de grote jongens, merk je de verschillen. Federer is de Federer zoals in het echt: aanvallend en wil de punten kort houden. Nadal rent per punt het liefst drie marathons en moet vakkundig gesloopt worden. John Isner serveert alleen maar bommetjes, waardoor je maar tijdens één of twee servicebeurten kansjes krijgt op een break, terwijl je ondertussen zelf geen fout kunt permitteren in de rally. Ook in het challenger- en futurecircuit speelt de ene speler defensief, de ander serve and volley en weer een ander heel gevarieerd en allround. De punten blijven daardoor heel afwisselend en de tactiek die tegen de ene werkt, kan tegen de ander totaal waardeloos zijn. De zwaarbevochten overwinningen tegenover (veel) hoger geplaatste spelers zijn daarbij het allermooist natuurlijk. Vaak sta je dan onder grote druk, moet je hopen op een halfcourtbal om het initiatief over te nemen of moet je als een muur fungeren, alles terugbrengen en hopen op een unforced error.
Tennis Elbow zou Tennis Elbow niet zijn als er ook nog onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende ondergronden. Je merkt duidelijk verschil tussen de trage gravelbanen en de snelle grasbanen. Ook tegenstanders anticiperen daar op: waar op gravel de hoge topspinballen effectief zijn, worden die op gras simpel weggelegd. Het bevestigt nog maar eens waarom elke speelweek en elke tegenstander weer een eigen aanpak vergt.

Vooralsnog niets dan lof, maar ook bij Tennis Elbow zijn imperfecties op te sommen. Zo vallen de animaties wat tegen, vooral aan het net. Het is ook niet bepaald fotorealistisch, om het maar zacht uit te drukken. Standaard zijn er ook maar een paar 3D-courts beschikbaar. Vooral het laatste punt wordt gelukkig makkelijk teniet gedaan door de overigens vrij actieve community achter de game. Op het forum van Managames zijn verschillende mods te vinden die animaties verbeteren, 2D-courts toevoegen en het spel op andere manieren verder verbeteren. Ook worden er online toernooien georganiseerd, want Tennis Elbow heeft ook nog eens een prima werkende online functie voor een ieder die de carrière even opzij willen zetten.

Mocht je op zoek zijn naar een complete tennisgame, dan stopt je zoektocht bij Tennis Elbow. Completer en beter dan dit wordt het niet. Wanneer de gameplay je aanspreekt, dan staat de ontzettend complete carrièremodus garant voor uren en uren aan speelplezier. De gehele toernooikalender zoals die ook in het echt wordt afgewerkt, is tot in de puntjes geïmplementeerd. De top 1000 aan ATP-spelers zit in het spel en zijn allen speelbaar, maar het leukst blijft het maken van je eigen karakter. Jezelf een weg banen door de tenniskrochten richting het grootste podium is een unieke uitdaging. De zestig moeilijkheidsgraden, talloze opties om het spel en je carrière te tweaken, de mogelijkheid om zowel single als dubbel te spelen en de complete simulatie van de ATP-regels maken van Tennis Elbow een compleet aanbod. Nummer 1 van de wereld worden is geen eitje en lukt je ook echt niet binnen een maand. Win je in 2014 de Australian Open maar verlies je in 2015 in de eerste ronde? Jammer voor je, maar dan gaan er ruim 900 punten van je totaal af omdat je je titel niet succesvol hebt verdedigd. Op deze manier is het echt punten sprokkelen en dat maakt het zo uniek en uitdagend.
Dat alles gaat hand in hand met een goede gameplay, waarin geen patronen bestaan om standaard en cheesy een punt te pakken. De tactiek van je tegenstander verschilt per keer, je speelt tijdens een seizoen op verschillende ondergronden en de AI is te goed om even door de carrièremodus heen te stormen. Het spel is ook dusdanig moeilijk dat het onmogelijk is om constant eerste services te blijven slaan en winners aan elkaar te rijgen.
Grafisch stelt het weinig voor en de animaties aan het net hadden wat scherper gemogen; daarin zijn de franchises van Top Spin en Virtua Tennis verder, maar dat is dan ook het enige. Aan de minpunten wordt door de community hard gewerkt en zeg nou zelf: hoe belangrijk is de grafische pracht bij een spel waar je een balletje over het net moet slaan? Laat het je niet weerhouden, speel de demo en oordeel zelf.