Heroes of the Storm (2015)

Macintosh / PC
Action / Strategy
multi player / online

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard

Heroes of the Storm is een MOBA in trant van League of Legends. Deze free-to-play game speelt zich af in Nexus en de speelbare heroes komen uit de WarCraft-, StarCraft-, Diablo- en andere universums.

avatar van threeohthree
Founder's pack aangeschaft en al een paar uurtjes wezen spelen. Speelt echt als een Blizzard game, je moet er van houden, maar als iemand die meer dan 10.000 uur in wow heeft gestoken, ben ik hier wel weg van. Stuk eenvoudiger dan DoTa, maar om die reden speelt het absoluut lekkerder. Al betwijfel ik hoe competitief de game zal worden, want de learning-curve lijkt niet heel groot. Voorlopig die 34 euro wel waard.

avatar van threeohthree
3 volle dagen gespeeld inmiddels en ben helemaal verslaafd. Stuk leuker nog dan LoL of Dota, niet enkel door de verschillende maps, maar nog veel meer door objectives. Dit geeft het spel veel meer vaart en dwingt team fights af.

Bovendien heeft de game ook een flinke portie diepgang; je hoeft dan wel niet creeps te blocken of denyen, maar daarentegen moet je wel flink de verschillende mercanary camps in de gaten houden, en ook map awareness is van vitaal belang.

Verder ook erg tof 'verdien model', waar men elke week 5 nieuwe gratis heroes kan spelen, en je uiteindelijk dus enkel de heroes hoeft te kopen waar je veel tijd in wil steken.

Yup, heerlijke game, en als ik zo kijk naar Blizzard zijn intenties, wordt het alleen nog maar beter.

avatar van Dragonslayer
Heb Beta acces gekregen. Heb de tutorials gedaan en het lijkt me een behoorlijk simpel spel in vergelijking met bijvoorbeeld League of Legends.

Helaas wordt het plezier verpest door de ernstige performanceproblemen waar mee dit spel te kampen heeft. En daarmee bedoel ik heftige framedrops.

avatar van threeohthree
Zelf helemaal geen last van, maar wel balen zeg, want de game is absoluut fantastisch. In essentie is de game zeker eenvoudiger dan een LoL of Dota, maar ik heb me toch behoorlijk vergist in de learning curve, want die is groter dan van te voren gedacht.

Inmiddels zo'n 400 games gespeeld en verveel me geen seconde. Beperkt helaas wel al het andere wat ik nog wou willen spelen, dus helaas niet enkel positief.

avatar van threeohthree
Lees overigens nu dat het inderdaad te maken heeft met de connectie van de server; slechte connectie = slechte fps. Iets wat uiteraard gaat veranderen in de volledige versie, maar voorlopig is Overwatch Blizzard's prioriteit helaas, dus betwijfel hoe snel dat opgelost gaat worden.

avatar van Dragonslayer
De problemen zijn opgelost bij mij. Het lag zowel aan het spel als aan m'n laptop. Het spel heeft gisteren een patch uitgebracht waar in meerdere framerateproblemen aangepakt zijn. Ook bleek een koelelement in m'n laptop stuk te zijn waardoor de processor langzamer ging draaien omdat deze steeds te heet werd.

avatar van threeohthree
Mja, patch van gisteren heeft inderdaad een hoop technische mankementen opgelost inderdaad. Hopelijk kan je binnenkort weer lekker soepel spelen, want met de nieuwe Sylvanas patch is het nog meer genieten geblazen in de Nexus.

avatar van threeohthree
Release datum Heroes of the Storm bekend gemaakt.

De game komt officieel uit op 02.06.2015 met een korte open beta er aan voorafgaand. Deze begint op 19 mei.

Met inmiddels meer dan 1000 games gespeeld, kan ik hier alleen maar lyrisch over zijn. Hoewel de grotere player base aan het begin het matchmaking systeem overhoop zal halen, is het op de lange termijn absoluut goed nieuws. En natuurlijk, een nieuwe grote patch met een map en een hero. Ik ben benieuwd!

avatar van threeohthree
Game is inmiddels officieel gereleased. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken, zo slecht.

grappig

avatar van threeohthree
Man, je moet de subreddit eens zien.

Game blijft fantastisch, maar de launch is absoluut een van de slechtste launches aller tijden.

avatar van N811
Is ie populair online?

avatar van threeohthree
Als je het vergelijkt me Dota of LoL niet echt natuurlijk, maar los daarvan is het absoluut populair. De community bestaat vooral uit Blizzard fans en ex-Dota en LoL spelers. Subreddit kent 120.000 man, en ook online volop mensen die spelen. De E-sports scene zal wel nooit zo groot worden als dat van LoL Dota Heartstone of zelfs Overwatch (die nog niet eens uit is), maar absoluut interessant genoeg om vermakelijk te zijn.

Blijf erg blij dat ik gewisseld ben van DoTa; de vlotte action packed games waar team fights belangrijkers zijn dan lanesm, waar het team voor gaat aan het individu, en de lage drempel met een hoge skillcap zijn voor mij redenen om HoTs nog een lange tijd te blijven spelen.

Aan twee dingen zou ik me nooit meer wagen - online shooters en moba's. En ja hoor - nadat ik lichtjes overstag ben gegaan voor het eerste genre een maandje terug (bedankt Killing Floor en Battlefront) is ook nummertje twee aan de beurt. Gisteren rond een uur of 19 het spel geinstalleerd in een poging om even aan de steam sales te ontsnappen. Ik dacht 'geinig, even installeren en een half uurtje testen voor ik me ga douchen en me voor netflix pleur'. Helaas is die douche er vooralsnog dus nog niet gekomen.

Potverdorie. Als moba-newbie ben ik eigenlijk meteen verkocht. Ik wist wel waar het om draaide in dit soort games (filmpjes/reviews en bij vrienden even kijken terwijl ze Dota of LoL speelden) maar Heroes of the Storm mag zich als instap absoluut laten zien. Het is een typisch Blizzard product - kwaliteit dus. Heerlijk om te zien en naar te luisteren en het speelt uitstekend - zelfs als je nog nooit een dergelijke game hebt geprobeerd. En wat is het geweldig om al je favoriete personages uit 25 jaar Blizzard games langs te zien komen.

Klote. Weer een absolute timesink dus.

...en inderdaad. Een week later nog altijd onder de indruk. Dat het een 'simpel' spel is (zoals ik niet alleen hierboven lees bvb, maar ook wel eens hoor van andere mensen in mijn omgeving - een soort van LoL Light) klopt in mijn optiek ook niet. Het is relatief simpel aan te leren - maar verder komt er wel degelijk een hoop taktiek en dieptgang bij kijken die andere soortgelijke spellen missen (in mijn ogen zelfs de grote concurrenten) en dat met name door het design van de diverse battlegrounds / maps. Werkelijk iedere kaart (en het zijn er best wel een aantal) heeft een andere manier van aanpak nodig. Sommige kaarten lonen zich beter voor de typische 'moba' technieken, bij andere moet je dan weer elkaars torens in bezit nemen en verdedigen (omdat deze om de zoveel beurten op je core schieten die alleen maar kwetsbaar is voor deze aanvallen), op andere is dan weer het gebruik van de diverse mercenary camps e.d erg belangrijk. Het houd in ieder geval het spel behoorlijk interessant - en dat was het sowieso al dankzij het gebruik van al die bekende figuren en hun krachten uit de diverse games. In ieder geval ben ik ook uitermate positief over het spel.

avatar van Mithrandir
Heroes blijft een leuke game, speel het al sinds de Beta met de buurman en wat vrienden en is de enigste online game die ik speel op af en toe een MMO na, kreeg destijds van de buurman een beta-key kado.
Heb nu in die jaren 1,400 potjes gegamed en gamen doen we alleen tegen AI op Elite.
Zie iedereen altijd met een andere hero spelen, maar ik speel altijd met dezelfde heroes (Nova Level 32, Jaina Level 25, Tyrande level 24, Auriel Level 20, Valeera level 16 en Valla Level 15) de rest probeer ik altijd tot level 5 te krijgen en op een paar na zijn verscheidene heroes zo tussen level 5 en level 12. Mijn player level is nu 304, lijkt weinig, maar om de favoriete heroes zo hoog in level te krijgen gaan er toch flink wat potjes inzitten.

Ik vind het vreemd dat het spel niet populairder is. En zelfs een beetje als een 'flop' beschouwd wordt onder de Blizzard games. Speelt nog altijd lekker - en is stukken makkelijker op te pikken dan soortgelijke games, maar nog steeds best moeilijk om ook echt 'te masteren' om het zo maar te zeggen. Het is tevens ook de enige van dit soort MOBAGames waar ik echt regelmatig nog wel eens een potje van live zal spelen en dat doe ik moet de bekendere dus helemaal niet. Misschien omdat het nog altijd steeds de bekendheid en cast van bekende karakters is - maar iets doet het spel dus heel goed en houd me toch nog steeds geboeid en dat hebben de andere games.

Of ergens ben ik misschien toch stiekem een Blizzard fanboy. Wie zal het zeggen...

avatar van Mithrandir
Sinner schreef:

Ik heb games gespeeld als League of Legends, Smite, Overwatch en Paragon, maar geen van die games weet me terug te laten keren. Heroes daar en tegen keer ik altijd terug, gewoon omdat de characters van alle andere Blizzard games erin zitten, characters waar je een band mee hebt. Zo kwam ik erachter dat Nova mijn meest geliefde blizzard character is, dus speel ik daar het meeste mee. De maps waar je op speelt zijn flink gevarieerd, zodat het niet eentonig wordt zoals veel van bovengenoemde games. Om de week de Brawls doen is ook tof, alsook de quests die er pas bij gekomen zijn voor unieke skins en ben nog lang niet klaar met Heroes en ook de community is niet zo toxic als in andere MOBA games.