Rise of the Tomb Raider (2015)

Xbox 360 / Xbox One / PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Crystal Dynamics
Uitgegeven door Microsoft en Square Enix

In haar eerste avontuur werd Lara Croft een ware overlever, waarbij ze een glimp van een diepere, geheimzinnige wereld opving. In dit hoofdstuk van haar reis moet Lara al haar overlevingskunsten en slimmigheidjes gebruiken, nieuwe vrienden leren vertrouwen en uiteindelijk haar lot als Tomb Raider aanvaarden.

Eindelijk uitgespeeld, deze fenomenale opvolger van het al even indrukwekkende Tomb Raider (2013) van 3 jaar geleden.

De originaliteitsprijs gaan ze met dit deel niet winnen, nog altijd volgen we avonturier Lara Croft die weer in een grootschalig en episch verhaal is beland waar ze zich uit moet springen, klimmen, rennen en knallen. Been there, done that, maar man wat was dit weer gruwelijk gaaf. De Xbox One versie die ik heb gespeeld zag er flitsend uit, met zoveel details en kleur en prachtige cutscenes. Tegelijk lijkt de oppervlakte ook flink toegenomen, zo bevind je je regelmatig in enorme ruimtes. Op zich is de game erg lineair, maar ze geven je wel het gevoel dat dit niet altijd zo is. De gameplay is lekker vertrouwd, al snel maak je weer headshots met je pijl en boog en blaas je iedereen in je buurt met de shotgun overhoop. Toch zit er genoeg stealth in, wat de game toch nog de nodige afwisseling geeft.

Wat ik wel iets minder aan deze 2 games vind is het overdreven gezoek naar dozen, munitie en andere kleine goederen. Op zich kom je daardoor wel in elke kamer, want het werkt verslavend, maar soms is het ook wel wat afleidend. De main story heb ik volledig uitgespeeld, die was behoorlijk pittig, dekking zoeken en strategisch aanvallen is zeker hard nodig om te overleven. Zeker richting het einde moet je alles uit de kast halen om te overleven. Het laatste level was echt pittig en vervelend, was blij dat het me uiteindelijk lukte, wat wel weer veel voldoening geeft.

Nu af en toe nog maar eens een tombe spelen die ik nog niet heb doorlopen. Dat zijn best toffe activiteiten die je toch wel de nodige uren gameplay opleveren. Wat dat betreft is de Tomb Raider reeks al 2 delen lang in ere hersteld en voel je je ook echt weer een avonturier in plaats van een actieheld. Al mag de balans van mij nog wel een tikje meer naar avontuur en puzzels uitslaan in vergelijking met al die shoot outs.

Net als de voorganger een hele fraaie 4,5* waard.

PS: Kijk even het filmpje na de aftercredits af. Dat schreeuwt natuurlijk om een derde deel

"You don't know how far I've come."

Dit vervolg heb ik lang links laten liggen, omdat ik deel één niet zo denderend vond. Maar door de recentelijk uitgebrachte film was ik toch weer benieuwd geworden.

Waar het vorige deel nog het oorsprong van Lara Croft vertelde, is ze in deze opvolger een volleerd 'Tomb Raider'. Lara gaat weer een nieuw avontuur tegemoet waar ze op zoek gaat naar een relikwie die haar wijlen vader nooit heeft gevonden. Echt bijzonder is het niet, maar over het geheel gezien blijft het onderhoudend.

De gameplay is weer een mix van exploreren, puzzelen en schieten. Voor mijn gevoel is dat ditmaal vele malen beter uitgewerkt; ten opzichte van het vorige deel had ik daadwerkelijk plezier om alles te verkennen. Daarbij zijn de optionele tombes een geweldige toevoeging, waardoor je je als speler een echte avonturier waant.

Helaas neigt 'Rise of the Tomb Raider' te veel naar shoot-outs. Hoewel deze niet irritant zijn, omdat je nu meer als een guerrilla strijder de boel kan ontregelen middels verscheidene objecten die je hiervoor kan gebruiken. Graag had ik iets meer willen exploreren in de sfeervolle locaties die deze game rijk is.

Al met al is dit vervolg in alle opzichten beter dan het vorige deel. Ik ben benieuwd hoe 'Shadow of the Tomb Raider' dit zal kunnen overtreffen.

4,0 Sterren.

avatar van horizon
Verhaal uitgespeeld. En ja, het was leuk. Goede momenten, aantal sterke stukken en een paar hele mooie oorden.

Maar toch...
Voelde het toch wel stuk minder dan het eerste deel. Meer verhaal, meer cinema, vooral meer spanning. Het leek korter in rise of the tomb raider.
Wat wel beter was waren de puzzels en het vrijwel geheel verwijderen van de QTE.

Maar ga nu nog lekker alles verkennen en tombes vinden.

Mijn favoriete deel uit de reboot reeks. Beste verhaal, iets minder gekreun en gesteun, toffe settings en slechts ietsje teveel zoektochten. Twee keer met plezier uitgespeeld. Het staat voor mij boven de Uncharted reeks, omdat ik niet zoveel heb met die Drake en Sully, natuurlijk hebben wel van die reeks afgekeken maar beter goed gejat...