Rise of the Tomb Raider (2015)

Xbox 360 / Xbox One / PC / PlayStation 4 / Macintosh

Ontwikkeld door Crystal Dynamics
Uitgegeven door Microsoft en Square Enix

In haar eerste avontuur werd Lara Croft een ware overlever, waarbij ze een glimp van een diepere, geheimzinnige wereld opving. In dit hoofdstuk van haar reis moet Lara al haar overlevingskunsten en slimmigheidjes gebruiken, nieuwe vrienden leren vertrouwen en uiteindelijk haar lot als Tomb Raider aanvaarden.

MikeMannuh schreef:
Je kan gewoon verder spelen om alles netjes af te werken. Je kunt zelfs terug naar Syrië.

Kijk, dat scheelt. Ik hoef geen 100% score, maar de 9 tombes uitspelen is wel leuk.

Moest trouwens wel lachen bij zo'n gevecht met een beer. Helemaal in het begin van de game heb je dat ook en is het echt een uitdaging om de beer te killen. Nu je dik bewapend bent is het goed te doen. Voelde wel wat prettiger aan, haha.

Wat baal ik er eigenlijk van dat ik deze nog steeds niet kan spelen op de PS4. Wat een gezeik

Ik heb hier veel meer zin in dan in een Uncharted 4 bijvoorbeeld, maar vraag me af of dat zo blijft naarmate het maar langer en langer duurt voordat ie uitkomt...

Eindelijk uitgespeeld, deze fenomenale opvolger van het al even indrukwekkende Tomb Raider (2013) van 3 jaar geleden.

De originaliteitsprijs gaan ze met dit deel niet winnen, nog altijd volgen we avonturier Lara Croft die weer in een grootschalig en episch verhaal is beland waar ze zich uit moet springen, klimmen, rennen en knallen. Been there, done that, maar man wat was dit weer gruwelijk gaaf. De Xbox One versie die ik heb gespeeld zag er flitsend uit, met zoveel details en kleur en prachtige cutscenes. Tegelijk lijkt de oppervlakte ook flink toegenomen, zo bevind je je regelmatig in enorme ruimtes. Op zich is de game erg lineair, maar ze geven je wel het gevoel dat dit niet altijd zo is. De gameplay is lekker vertrouwd, al snel maak je weer headshots met je pijl en boog en blaas je iedereen in je buurt met de shotgun overhoop. Toch zit er genoeg stealth in, wat de game toch nog de nodige afwisseling geeft.

Wat ik wel iets minder aan deze 2 games vind is het overdreven gezoek naar dozen, munitie en andere kleine goederen. Op zich kom je daardoor wel in elke kamer, want het werkt verslavend, maar soms is het ook wel wat afleidend. De main story heb ik volledig uitgespeeld, die was behoorlijk pittig, dekking zoeken en strategisch aanvallen is zeker hard nodig om te overleven. Zeker richting het einde moet je alles uit de kast halen om te overleven. Het laatste level was echt pittig en vervelend, was blij dat het me uiteindelijk lukte, wat wel weer veel voldoening geeft.

Nu af en toe nog maar eens een tombe spelen die ik nog niet heb doorlopen. Dat zijn best toffe activiteiten die je toch wel de nodige uren gameplay opleveren. Wat dat betreft is de Tomb Raider reeks al 2 delen lang in ere hersteld en voel je je ook echt weer een avonturier in plaats van een actieheld. Al mag de balans van mij nog wel een tikje meer naar avontuur en puzzels uitslaan in vergelijking met al die shoot outs.

Net als de voorganger een hele fraaie 4,5* waard.

PS: Kijk even het filmpje na de aftercredits af. Dat schreeuwt natuurlijk om een derde deel

Mooie game.
Lastiger dan het vorige deel.
Zit nu in de research facility.
Nu onder het ijs en de vijanden uitschakelen.
Wat een moeilijk stuk.
even gestopt, word er gek van.
Iemand tips ?

bart007bond schreef:
Mooie game.
Lastiger dan het vorige deel.
Zit nu in de research facility.
Nu onder het ijs en de vijanden uitschakelen.
Wat een moeilijk stuk.
even gestopt, word er gek van.
Iemand tips ?

Tip, zoek een Youtube walktrough. Doe ik ook als ik niet meer weet hoe ik iets moet doen. Al viel dat bij TR wel mee.

Simpel, duik onder het ijs, zwem naar de wakken toe, maar blijf wel onder het ijs. Als de vijand in de buurt is in het water trekken en vermoorden en snel weg zwemmen want de rest gaat op die plek knallen. En zo pak je ze 1 voor 1. Op het ijs springen en schieten helpt niet, met infrarood ben je na 5 seconden dood.

Overigens, ik wil nog wel iets opmerken over het einde. Ik vind het vrij zwak uitgewerkt. Zo loop je plots een paar levels voor het einde door een grot waar dat eliteleger helemaal afgeslacht is. Hele gang onder bloed, overal verscheurde soldaten, je ziet een paar keer een schaduw van een afslachting. Wat was dit? Later kom je niks meer tegen wat dat moment kan verklaren. Zoals ik sowieso dat hele paranormale gedoe matig vind. Je ziet op een moment als je aan ijs hangt een leger ondoden voorbij komen, maar zo dreigend als ze daar lijken zijn ze helemaal niet. Dan zijn het gewoon net normale soldaten die bij hun einde alleen blauw vuur achter laten. En als je dan een paranormaal slot verwacht, dan heb je slechts een shoot out met de helikopter en daarna met Trinity. Allemaal wel erg simpeltjes uitgewerkt hoor. Overigens wel een irritant, frustrerend en moeilijk slot, maar dat kan persoonlijk zijn. Vond het erg lastig met die 3 helikopter momenten. Maar goed, mijn kritiek is vooral op de inhoud van het laatste deel. De makers lijken niet zo te weten wat ze nou wilden. Ik had liever een ander einde gezien, eentje die meer in het verhaal past. Dit flikte deel 1 ook al met die Japanse samuarai.

avatar van rustugan
Vandaag uitgespeeld. Heb genoten van de prachtige graphics. Ook de gameplay voelde fijn aan. Het einde viel me een beetje tegen maar voor de rest heb ik me prima vermaakt.

Gehaald.
Bedankt voor tips.
Compleet met sluipmoord gedaan.

Uitgespeeld.
Veel moeilijker dan het 1e deel.
Erg veel trial en error bij de platform elementen.
Vooral in het planetarium veel dood gegaan.
Sommige puzzels erg lastig.
We l heel vette shoot outs hoewel ik op een gegeven moment alleen aan het sluipmoordenaar was.
Goede game.
Kan niet wachten op een vervolg.
Ga hem nog wel eens spelen met alle wapens op 100%

Heeft iemand een idee hoe ik als classic lara kan spelen

Will the classic Lara skins be playable in Rise of the Tomb Raider’s campaign?
The skins are part of a card pack and usable in “Expedition Modes” such as “Chapter Replay”, “Score Attack”, and “Endurance Mode”. Additionally, after finishing the main campaign (story complete) the classic Lara Croft skins become unlocked and you can wear them as you re-traverse through the world.

Bron: FAQ - Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration - forums.eu.square-enix.com

Dit zit dus blijkbaar in de Blood Ties DLC die ook de 11e uitkomt.

Leuke gimmick overigens, zie screenshot

Blijft een kippetje.

avatar van Delloo
Echt de beste game die ik ooit gespeeld heb. Op de XBOX one is deze game zo mooi. Heerlijk vechten, klimmen en zoeken. Zet mem niet te makkelijk. Dan zijn de gevechten niet uitdagend genoeg. Ik heb er heel lang over gedaan, maar heb dan ook de 100% gehaald. Een absolute aanrader.

avatar van threeohthree
Oef,

Misschien verkeerde timing maar heb het drama nog geen uur vol kunnen houden. Het ligt er allemaal wel érg dik bovenop. Zat na zo'n 20 minuten spelen de cutscenes al te skippen terwijl ik deze bij deel 1 prima kon verteren.

Zoals gezegd misschien verkeerde timing maar de teentjes blijven voorlopig nog wel even krom staan van dat uurtje aan over-dramatisch voorgekouwd dialoog.

Gameplay was verder prima, en voor een game die inmiddels 2 jaar (!) oud is ziet het er nog erg mooi uit.

Waag komende winter een nieuwe poging.

avatar van JacoBaco
Ik weet nog wel dat ik gigantisch baalde toen deze game eerst voor X-box kwam en ik dus een jaar extra moest wachten. Maar ik ben er sinds vorige week aan begonnen. En eigenlijk had ik het meteen weer helemaal naar mijn zin met Lara! Ik zit nu al een tijdje in een sneeuwgebied en daar wil ik eigenlijk weg. Maar zonder dat ik het doorhad zat ik ineens midden in een DLC verhaal. Baba Yaga: The Temple of the Witch. Dus ja, dan moet ik het afmaken ook. Op deze manier kan het nog wel even duren. Vind ik niet erg, de game is een soort Uncharted, maar dan iets minder over de top en minder humor.

Yes, opvolger komt op 14-09, genaamd Shadow of the Tomb Raider.

Check de teaser:
Update: Shadow Of The Tomb Raider Confirmed For September - News - www.GameInformer.com

Die titels though

What's next? Revenge of the Tomb Raider, The Tomb Raider Strikes Back en The Last Tomb Raider?

Juist een toffe titel.

En een nieuwe TR is een must buy, de 2 vorige delen waren heerlijk.

Manny Calavera schreef:
En een nieuwe TR is een must buy, de 2 vorige delen waren heerlijk.

Titel vind ik dus lullig, maar niet dermate dat het me stoort. Het is gewoon grappig - lijkt Star Wars wel.

Maar qua gameplay. Yep. Ik ben benieuwd. Heb Rise nog niet gespeeld, maar de eerste vond ik heerlijk. Lijkt me wel dat ze op dat pad verder gaan. Qua dergelijke games vind ik het zelfs beter dan een Uncharted, en dat zijn al niet bepaald de minsten om mee vergeleken te worden.

Hier kan Indiana Jones alleen maar van dromen in 2018.

Bezig met die de baba yaga DLC. Erg fijn om weer even terug te keren in deze top game!!

All Seeing Fish
-marco- schreef:

Ik heb de game toen verkocht is het de dlc waard om de game opnieuw aan te schaffen met season pass?

All Seeing Fish schreef:

Ik had hem ook verkocht! Door de aanbiedingen weer opnieuw aangeschaft om de DLC te spelen.
Ik beleef er erg veel fun aan om weer terug te keren. Of het het waard is....ligt eraan voor hoeveel je hem gaat her aanschaffen

SHADOW OF THE TOMB RAIDER - OFFICIAL TRAILER (2018) - YouTube

Helaas geen gameplaybeelden, maar de sfeer van de nieuwe game spreekt wel erg aan.

"You don't know how far I've come."

Dit vervolg heb ik lang links laten liggen, omdat ik deel één niet zo denderend vond. Maar door de recentelijk uitgebrachte film was ik toch weer benieuwd geworden.

Waar het vorige deel nog het oorsprong van Lara Croft vertelde, is ze in deze opvolger een volleerd 'Tomb Raider'. Lara gaat weer een nieuw avontuur tegemoet waar ze op zoek gaat naar een relikwie die haar wijlen vader nooit heeft gevonden. Echt bijzonder is het niet, maar over het geheel gezien blijft het onderhoudend.

De gameplay is weer een mix van exploreren, puzzelen en schieten. Voor mijn gevoel is dat ditmaal vele malen beter uitgewerkt; ten opzichte van het vorige deel had ik daadwerkelijk plezier om alles te verkennen. Daarbij zijn de optionele tombes een geweldige toevoeging, waardoor je je als speler een echte avonturier waant.

Helaas neigt 'Rise of the Tomb Raider' te veel naar shoot-outs. Hoewel deze niet irritant zijn, omdat je nu meer als een guerrilla strijder de boel kan ontregelen middels verscheidene objecten die je hiervoor kan gebruiken. Graag had ik iets meer willen exploreren in de sfeervolle locaties die deze game rijk is.

Al met al is dit vervolg in alle opzichten beter dan het vorige deel. Ik ben benieuwd hoe 'Shadow of the Tomb Raider' dit zal kunnen overtreffen.

4,0 Sterren.

avatar van Dragonslayer
Als je de compleet waardeloze combat door de vingers kan zien heb je een prima Tomb Raider game.

Binnenkort die nieuwe maar eens proberen.

avatar van horizon
Vind de stealth wel iets beter werken dan in het eerste deel.

Dragonslayer schreef:

Ik snap niet helemaal waarom de combat hier als waardeloos wordt omschreven? Zoveel wijkt het niet af van de combat in de meeste soortgelijke titels - ik noem maar een uncharted of dergelijke. Afgaande van dergelijke games, de eerste Tomb Raider, en het eerste uurtje dat ik van Rise heb gespeeld vind ik het dus zeker wel meevallen? Of is er een speciale reden voor? Of later in de game iets dat ik gemist heb? Want de combat als 'waardeloos' bestempelen is nogal kort door de bocht.

Er is ook weinig mis met de combat. Het is geen Gears of War niveau, maar er valt weinig over te klagen. Het is overigens niet het leukste van de Tomb Raider trilogie, ik vind een hoop shoot outs wat geforceerd. Het sneaken en killen is veel leuker, samen met het ontdekken van de werelden.

avatar van horizon
Verhaal uitgespeeld. En ja, het was leuk. Goede momenten, aantal sterke stukken en een paar hele mooie oorden.

Maar toch...
Voelde het toch wel stuk minder dan het eerste deel. Meer verhaal, meer cinema, vooral meer spanning. Het leek korter in rise of the tomb raider.
Wat wel beter was waren de puzzels en het vrijwel geheel verwijderen van de QTE.

Maar ga nu nog lekker alles verkennen en tombes vinden.

avatar van KoomBa
Op ''Overlever'' zijn upgrades duurder. Vandaar dat ik zonder ammo zat.
In 17,5u uitgespeeld, ik had ook het idee dat de 1e game langer was. Maybe heb ik ook wat Tombs overgeslagen. Niet echt naar gezocht.