Street Fighter V (2016)

PC / PlayStation 4
Fighting

Ontwikkeld door Capcom en Dimps
Uitgegeven door Capcom

Net zoals haar voorganger hanteert ook deze game wederom dezelfde 3D-gameplay. Oude bekende zoals Ryu, Ken en Chun-Li maken weer deel uit van het roster. Dankzij cross-platform gameplay kunnen spelers met de PlayStation 4 versie het opnemen tegen spelers met de PC versie.

theo79 schreef:
Ja nu komt het op tactiek en slimheid aan...lange knoppencombinaties instuderen gaat je nu niet 'automatisch' en vanzelfsprekend aan de winst helpen
Zoals ik al eerder zei, lange knoppencombinaties is wel het allerlaatste waar ik op reken om te winnen in eender welk SF spel.
Dat helpt je sowieso niet automatisch en vanzelfsprekend aan de winst.

Het werkt misschien bij een Killer Instinct of Mortal Kombat, maar niet bij serieuze fighting games als SF2, 3 en 4.

Nomak

Wat ik juist goed vind van dit spel (wat jij zwak noemt) is dat er bij dit spel te winnen valt van mensen die goed zijn in lastige moves en knoppencombinaties uitvoeren.

Je blijft altijd een voordeel houden als je (lang) traint op bepaalde moves en combos maar een speler die net wat beter is dan jou in die moves kun je toch verslaan door net wat slimmer te spelen.
Uiteraard zal dat bij elke fighting game zijn maar om de 1 of andere reden is dat bij sf v net wat meer.
Ik hou ervan om bij iemand als t ware in zn geest te kruipen en hem daarop te verslaan. (Mindfucken noemen ze dat geloof ik)

Ik ben wel met je eens dat bepaalde moves niet te makkelijk moeten zijn want daar hou ik ook niet van. Ik verzamel fighting games en ik heb dus bijvoorbeeld ook het spel blade strangers, best een leuk spel maar voor mij ook net wat te makkelijk qui uitvoering.

Ik speel ook spellen zoals king of fighters dus ik ben wat dat betreft van alle markten thuis.

Nomak

Hoe goed ben jij eigelijk in de street fighter games? En kun jij bv merken dat je minder goed presteerd bij sv f? Of vind je dr gewoon geen bal aan?
Ik ben nergens extreem goed in maar ik doe voor mn gevoel aardig mee. Ik ben zelf een silver speler bij sf v maar ik win vrij regelmatig ook van super silver spelers.

theo79 schreef:
Hoe goed ben jij eigelijk in de street fighter games?
Ik was tijdens het SF4 tijdperk vrij goed. Niet echte top ofzo, maar ik was wel een character specialist met Blanka. Met Blanka schat ik mezelf minstens top 5 en ik zou zelfs top 3 durven zeggen in Europa. Maarja de beste Blanka spelers zaten in Japan en Amerika.

Ik bedoel hier wel offline mee, online is niet echt relevant als je competitief speelt.

Ik heb dan ook jarenlang enkel de SF4 serie gespeeld en daar vele duizenden uren in gestoken. Een heel groot deel van die uren enkel en alleen in training mode.
Elke move van jouw eigen character en van elk mogelijk ander character bestuderen. Letterlijk alles uittesten, character specific combos. Wat werkt er en vooral ook wat werkt er niet op bepaalde characters. Je MOET zo trainen, want andere toernooispelers doen dat ook.

Mijn sterkste punt was execution, ik kon bijvoorbeeld Blanka zijn 1-frame links erg goed zonder plinking (dat is een bepaalde techniek om een moeilijke link te vergemakkelijken). Ik kon ook erg goed switchen van aanval naar verdediging en omgekeerd.

Probleem was dat ik niet goed genoeg was om echt een bedreiging te zijn tegen de echte top. Ligt uiteraard aan de skills, maar ook aan het character. In SF4 was blanka een low tier character, ook het enige character dat vaak zelfs gepunished kon worden terwijl jouw move wel de tegenstander raakt.
Maar ik was en ben echt een character loyalist, liever verliezen met Blanka dan veranderen van character en zo winnen. [/quote]
theo79 schreef:
Ik vind er echt geen bal aan, het is te simpel.
Als ik naar een toernooi kijk en ik zie echte topspelers, dan wil ik verrast worden.
Ik wil niet hetzelfde kunnen als een Sako, Daigo, Xian of een andere toernooispeler. Begrijp me niet verkeerd, ik zou dat wel willen. Maar het is net leuk als je een Sako iets ziet doen wat jij gewoon niet kan. Dat is net wat het spel leuk maakt. Met een SF4 kan je bijvoorbeeld na een uurtje al meedoen en je amuseren op je eigen niveau, maar het spel laat ook ruimte om na 5 jaar nog steeds compleet andere dingen te ontdekken (die je als beginner niet nodig hebt, waar je je zelfs niet eens van bewust bent dat het er in zit).
theo79 schreef:
Belangrijkste is uiteraard offline. Ik heb heel veel online gespeeld, maar had op mijn account steeds de laagste rang en 0 punten. Ik speelde nooit ranked.

SF4 is draait veel minder om combos dan jij denkt. Gaat ook gewoon om mindgames en spacing, verschil is dat hier ook veel meer skill bij komt kijken.
Ik neem vaak deze wedstrijd tussen 2 van de beste Ryu spelers als referentie als het om SF4 gaat.
Socal Regionals 2010 - SSF4 Top 8 - Winners - Daigo Umehara vs Alex Valle - YouTube
Dit is dus gewoon een schaakspel.

Nomakk

Ik heb je youtube filmpje bekeken. Ja ik doe het ze niet na en er zijn inderdaad weinig combo's te zien. In een gemiddelde sf v battle zie ik meer combo's.
Wat ik zelf ook vind is dat sf 4 stroef speelt en sf v heel soepel. Ben je dat met me eens?

Ik zal straks even een youtube filmpje opzoeken van een battle die ik zelf gehad heb als je dat leuk vind om te zien? Ik neem af en toe wat battles op om op youtube te zetten. Ik kan je dan bv een batte laten zien waar iemand veeeeel meer skills heeft dan dat ik heb maar toch win ik van hem.

Ja is goed.

Confusie schreef:
Ja is goed.

?

Je ging toch een filmpje showen van jezelf.

Denk dat er hier best een aantal zijn die dat interessant zouden kunnen vinden.

Confusie schreef:
Je ging toch een filmpje showen van jezelf.

Denk dat er hier best een aantal zijn die dat interessant zouden kunnen vinden.

Nou zal het filmpje plaatsen. Nogmaals ik ben niet bijzonder goed maar wat ik ermee wil aantonen is dat je bij sf v met minder skills dan een ander toch kan winnen door bepaalde dingen bv slimmer aan te pakken. De eerste ronde word ik overigens finaal de pan ingehakt maar daarna herpak ik me zelf prima. Ik ben de gele Ken speler:

STREET FIGHTER V_20181120180642 - YouTube - m.youtube.com

Nice.

Zal 'm zo even kijken kee.

avatar van theo79
En om te laten zien dat het geen uitzondering is. De volgende battle is tegen een super silver akuma speler:

STREET FIGHTER V_20181104204231 - YouTube - m.youtube.com

0,5
theo79 ik heb net even jouw wedstrijden bekeken. Ik zie geen enkele reden waarom deze spelers meer skills zouden hebben dan jou. Wat punten meer? Een hogere rang? Maakt allemaal niets uit hoor, ze hebben waarschijnlijk gewoon wat meer wedstrijden gespeeld of punten behaald door te winnen tegen zwakkere tegenstanders.
Ik zie jou de volgende keer niet verliezen tegen deze spelers.

Toch kan ik het niet laten om enkele simpele tips te geven waardoor je sowieso makkelijker wedstrijden gaat winnen.

- Als je de life lead hebt laat je dan niet verleiden om te blijven aanvallen. Ik weet wel dat Ken een character is die het moet hebben van de aanval. Maar door te blijven aanvallen ga je ook wedstrijden verliezen. Dan moet je uiteraard wel in training mode aan je verdediging werken. Jouw anti-airs moeten dan sowieso scherp zijn. Je kan je dan niet veroorloven om een Shoryuken te missen, dat wordt door een goede speler meteen afgestraft.

- Maak meer gebruik van je neutral jump bij het ontwijken van fireballs. Daarmee bedoel ik dus gewoon recht omhoog springen. Nu maak je vaak de fout om naar voren te springen. Dodelijke fout want je maakt jezelf op die manier erg kwetsbaar voor de anti-air van de tegenstander.
Naar voren springen sowieso altijd tot een minimum proberen te beperken in SF games. Toen ik er dagelijks mee bezig was maakte ik ook altijd tijd om wedstrijden proberen te winnen zonder te springen.

- Als jij de tegenstander in de hoek hebt, hou hem dan daar. In de hoek ben je altijd kwetsbaarder.
Wat je nu vaak doet (kijk maar eens terug) is je tegenstander de hoek in werken en vervolgens doe je een crossup waardoor je zelf in de hoek terechtkomt en jouw corner pressure opgeeft.
Als je die fout maakt tegen een goede speler, dan is dat het moment dat je de wedstrijd verliest.

theo79 schreef:
Ik vind de actie bij SF4 net vloeiender. Als ik naar een SFV wedstrijd kijk dan stoort het me dat het beeld bij zowat elke hit een fractie van een seconde lijkt te bevriezen.

Nomak schreef:
Ik zie jou de volgende keer niet verliezen tegen deze spelers.

Als je bv van de eerste battle die ik poste de eerste ronde ziet dan zie je die gast dingen doen die ik niet kan (wellicht zou ik het kunnen als ik er lang op oefen). Dat zijn zijn skills. Mijn skills zijn waarschijnlijk dat ik effectiever ben.
Ik heb vaak battles tegen mensen die de mooiste combo's tegen mij gebruiken, combo's die ik niet machtig ben.

Mijn speelstijl is zowieso eigelijk wat anders dan de gemiddelde speler die ik tref.
Ik spring inderdaad veel en door hele goede spelers wordt dat afgestraft zoals jij ook al zei. Tegen een beetje gelijkwaardige spelers heb ik daar wel vaak suxes mee.

Wat jij zegt over sf v dat je dat er vloeiender vind uitzien zou mischien kunnen maar ik vind sf v vloeiender spelen. Mischien dat dat verschil in kan zitten in hoe iets er uitzien en hoe je iets ervaard qua spelen.
De battles die ik nu heb laten zien en de daar bijbehorende tegenstanders vermoed ik van dat ik daar in een sf 4 totaal geen kans tegen zou hebben.

Sf v ligt mij heel erg en het is heel lastig aan te geven waar het verschil hem precies inzit ten opzichte van sf 4.
Ik merk ook dat ik online van veel mensen win met sf alpha 3 maar speel ik een sf third strike dan win ik weer erg weinig. En ook daar ervaar ik sf alpha als de soepele gameplay hebben en sf third strike weer erg stroef.

Nomak

Ik heb gister en vandaag een aantal uurtjes street fighter 4 gespeeld en ik ben nu net sinds een aantal minuten weer street fighter v aan het spelen maar mijn conslusie is toch echt dat street fighter v veel vlotter en soepeler speelt.
Dit kan ik haast geen mening noemen maar dit mag gerust een feit worden genoemt.

Kijk dat iemand voorkeur heeft voor of deel 4 of deel 5 is natuurlijk altijd een kwestie van smaak maar het gaat er nu echt niet meer bij me in dat deel 4 zogenaamt soepeler speelt, 4 speelt echt heel stroef.

theo79 schreef:

Als het een feit zou zijn dan is het iets dat niet te betwisten valt. In dit geval ken ik alleen op het forum al 2 man die het er niet mee eens zijn. En buiten het forum in mijn beperkte gamekring ook nog wel enkelen. Lijkt me dus niet.

Overigens ook grappig om te zien is hoe 'populair' het spel hier is. Natuurlijk hebben we geen al te grote community (ook nooit echt gehad), maar 'feit' blijft dat er maar 4 man (!) gestemd hebben sinds 2016, en dat in vergelijking met deel IV toch 85 stemmen heeft. Wil niet meteen iets zeggen over kwaliteit, en het blijft sowieso een niche genre, maar dezelfde trend merk ik ook in mijn vriendenkring e.d. Street FIghter V blijft qua populariteit ver achter bij deel IV.

Maar verder kent iedereen mijn mening nu wel. Afgelopen paar dagen nog eens een poging gedaan met een vriend om te spelen (couch co-op) en we hadden het beiden weer vrij vlug gezien. Resultaat - KIng of Fighters XIV, Injustice 2 en Street Fighter IV werden na een half uurtje gewoon weer uit de kast getrokken.

Sinner schreef:

Zoals ik al zei is het een kwestie van smaak welk deel je leuker vind maar street fighter v speelt vlotter en soepeler en ja dat durf ik eigelijk een feit te noemen.
Verschil zit hem er mischien ook in hoe je iets ervaard welke game je eerder hebt gespeeld. Ik heb street fighter v eerder gespeeld dan dat ik street fighter 4 heb gespeeld.
Ik kan me goed voorstellen als mensen jarenlang street fighter 4 hebben gespeeld en daarna street fighter 5 spelen ze daar niet aan kunnen wennen omdat het een wereld van verschil is.
Zo kan ik niet echt wennen aan street fighter 4 puur omdat het zo traag speelt tenopzichte van sf 5.

Ik heb overigens gister nog wel wat battles gewonnen van behoorlijk goede sf 4 spelers.
Ik zou als ik jou was vandaag ook eens de proef op de som nemen en beide games even uur spelen, het kan haast niet anders dan dat je zou moeten conluderen dat sf v vlotter speelt.
En nogmaals welk deel je zelf leuker vind daar kan ik natuurlijk niet iets aan veranderen.

0,5
theo79 onze vriend Sinner slaat de nagel op de kop. De Nederlandse SF community is zo goed als dood. Nederland had best wel een mooie community en er werden mooie toernooien georganiseerd tijdens het SF4 tijdperk. Nederland had ook een aantal heel erg sterke spelers. Dit is nu allemaal verleden tijd.

Dit is dan ook een wereldwijd verschijnsel. Vele topspelers zijn ermee gestopt en zijn niet mals in hun kritiek.
De enigen die SFV blijven verdedigen zijn: - Spelers die niet goed genoeg waren om te winnen in SF4 en spelers die betaald worden om te zeggen hoe goed SFV is.

De cijfers liegen er natuurlijk ook niet om. Het aantal inschrijvingen voor EVO (grootste en belangrijkste SF toernooi wereldwijd) is in 2018 meer dan gehalveerd als we vergelijken met 2016.

SF4 was het spel dat fighting games en dan vooral de SF serie terug tot leven heeft gebracht. Het was ongeveer het perfecte spel. Na een uurtje spelen kon je al mee, maar na jaren kon je nog steeds nieuwe dingen bijleren.
SF4 had dan ook al vereenvoudigde inputs dat het makkelijker maakte voor nieuwelingen om het spel op te pakken. Maar het bood duidelijk ook voldoende uitdaging voor iedereen, zelfs voor echte topspelers.
Capcom heeft zichzelf in de vingers gesneden door jarenlange fans weg te jagen door de input zo simpel te maken dat het kleuterniveau is en elke uitdaging weg is voor gevorderde spelers. De spelers die je nog op toernooien ziet doen het gewoon puur voor het geld (Capcom pompt hier enorm veel geld in om het spel nog in leven te houden).

Nomak schreef:

Ja zoals ik al een paar keer gezegt heb welk spel je leuker vind daar kan ik natuurlijk niks aan veranderen.
Het enige wat ik zeg en blijf zeggen is dat Street fighter v vlotter en soepeler speelt.
Blijkbaar vinden veel mensen om wat voor reden dan ook niet prettig.
Ik heb gister dus een hele tijd sf 4 gespeeld maar ik was blij toen ik weer naar street fighter v greep. Ik hou een beetje van snelheid in een spel en dat mis ik bij sf 4

Nomak

Jii speelt geloof ik ook king of fighters toch?
Daar kan ik een beetje de zelfde vergelijking maken. Heel veel mensen vinden kof 13 beter of leuker dan 14 alhoewel trouwens bijna iedereen het er ook over eens is dat 14 ook een goed deel is.
Maar ook bij deze twee delen vind ik kof xiv veel soepeler spelen dan kof 13.
Ik vind ze trouwens beiden leuk om te spelen.

0,5
Ik heb King of Fighters gespeeld, maar 14 niet, dus ik kan de vergelijking niet maken.
KoF heeft ook veeeeeeel moeilijkere inputs dan SF, het is een ware nachtmerrie voor spelers die dit niet gewend zijn.

Nomak schreef:

Oke nou ik raad je aan dan eens kof xiv te proberen. Echt een tof spel. Mischien leuk alternatief voor je aangezien je sf v niet leuk vind.

theo79 schreef:
Sowieso heb ik er wel interesse in. De reden dat ik KoF14 niet meteen heb gekocht is omdat mijn favoriete character (Whip) er niet in zat. Nu zit ze er ondertussen wel in en ga ik het toch maar eens bestellen.
KoF is ondanks dat ik het echt geweldige games vind nooit mijn favoriete fighting game geweest. Het feit dat het 3vs3 is heeft me altijd tegengestaan, ik ben meer een 1vs1 type speler.

De nieuwe Samurai Shodown die volgend jaar uitkomt gaat het spel zijn waar ik me vol op ga focussen. Ik verwacht dat ik daar net zoals SF4 vele uren in ga steken.

Nomak schreef:

Vermoedelijk ga je geen spijt krijgen van die aankoop. Zelf speel ik met Robert, Joe en King.
Ik ben helaas niet goed in de lange combo's maar online win ik toch nog wel aardig wat battles.

Samurai shodown ga ik ook zeker kopen, vind het altijd een mooi sfeertje hebben alleen ben ik niet zo goed in het spel (eigelijk snap ik het spel niet zo goed)
In 2020 komt trouwens kof 15 uit heeft Snk laten weten, maar dat duurt dus nog even helaas.

Ben jij goed in samurai shodown want daar zou ik wel graag tips voor willen hebben hoe daar goed in te worden.

avatar van theo79
Ik heb inmiddels het nieuwe character Kage gekocht met fight money (dus hij was voor mij gratis) en ik moet zeggen ik vind het een erg leuk character om mee te spelen.
Normaal speel ik altijd met Ken en heb ik niet de behoefte andere characters uit te proberen maar Kage vind ik toch wel erg cool.

theo79 schreef:
Neen, ben niet goed. Samurai Shodown is nooit mijn main game geweest. Maar de nieuwe, daar ga ik wel goed in worden.

De tips die ik enkele berichten geleden gaf naar aanleiding van jouw gameplay kan je sowieso wel in elke 2D fighting game gebruiken. Dat is basis en noodzakelijk om simpelere overwinningen te behalen.

Nomak schreef:

Oke. Nou ik ga me dr wel eens in verdiepen. En gaat Mortal kombat 11 er ook bij je komen? April komt die geloof ik al uit.

0,5
Nee voorlopig niet, ben niet zo een MK fan. Het gaat daar meer om randzaken als fatalities dan de om echte gameplay.
Heb destijds wel heel veel MK 1, 2 en 3 gespeeld.
Er zijn (vage) geruchten dat er een remaster dan MK Trilogy op komst zou zijn. Moest dat waar zijn, dan ga ik die wel halen.

Nomak schreef:
Heb destijds wel heel veel MK 1, 2 en 3 gespeeld.

Ja ik vind een Street fighter en Kof qua gameplay ook leuker/beter dan een Mortal Kombat.
En inderdaad de eerste mk delen waren wel heel goed.
Mortal kombat 9 en xl zijn trouwens ook nog wel goed.
Dat gerucht heb ik ook vernomen, ik hoop dat het waar is. Ik heb ook een gerucht gehoord dat Mk 9 op de ps4 gaat komen.

avatar van theo79
Voor de eventuele geïnteresseerden is dit wel een interessant linkje ten aanzien van het nieuwe character Kage. De combo's die je bv in het tweede filmpje ziet vind ik zelf persoonlijk erg tof:

Learning Kage? There are some wonderfully useful set ups, combos, V-Trigger tech and plenty more in this character round up - eventhubs.com