Street Fighter V (2016)

PC / PlayStation 4
Fighting

Ontwikkeld door Capcom en Dimps
Uitgegeven door Capcom

Net zoals haar voorganger hanteert ook deze game wederom dezelfde 3D-gameplay. Oude bekende zoals Ryu, Ken en Chun-Li maken weer deel uit van het roster. Dankzij cross-platform gameplay kunnen spelers met de PlayStation 4 versie het opnemen tegen spelers met de PC versie.

2015? Echt niet eh

0,5
Ono zei dat het nog enkele maanden duurt vooraleer we Charlie, het als derde aangekondigde character, in actie te zien krijgen. Dus die releasedatum van 2015 kan je sowieso vergeten. Heel misschien voor de zomer van 2016 voor het EVO toernooi. Anders zal het laat in 2016 zijn, of zelfs 2017.

Ook minder characters in SF5. Zogezegd om het nieuwe spelers makkelijker te maken. Onzin natuurlijk, ze gaan ons, de SF fans natuurlijk uitmelken met een hoop verschillende versies. Dat is niet onverwacht, aangezien het al sinds SF2 zo gaat. Maar het is natuurlijk wel erg vervelend dat we eigenlijk pas ten vroegste in 2022 ofzo de definitieve SF5 versie kunnen spelen.

Ik hoop in elk geval dat er nog enorm veel veranderd, want tot nu toe ben ik totaal niet onder de indruk van de gameplay. Maarja, het is nog enorm vroeg natuurlijk.

Bron: Eventhubs

AHWA
Playstation 4 inmiddels aangeschaft. Het wachten is tot de game uitkomt.

0,5
16 februari is de release. Nog geen PS4 aangeschaft, ook geen idee of ik dat meteen met de release zal doen. Voorlopig vind ik SF5 persoonlijk nog tegenvallen. Valt me tegen dat mijn favoriete characters er niet in zitten, geen Blanka en geen Urien, ik had toch minstens één van hen verwacht. En characters als Karin en Mika heb ik echt een hekel aan.
De nieuwelingen Rashid en Necalli zien er wel erg goed uit.

Die PS4 koop ik op termijn sowieso wel aangezien er volgend jaar ook een nieuwe Blazblue en Guilty Gear komen.

Nieuwe Guilty Gear? Is dat xrd of nog iets anders? (zag dat xrd wel gewoon op psn stond en ook te importeren is).

Maar helaas moet ik zeggen dat ik ook niet meteen gehyped ben voor Street Fighter V. Ziet er allemaal een beetje 'te gewoontjes' uit. Een beetje te veel 4.5 ipv 5. Kan ook te maken hebben met het feit dat ik nog lang niet uitgekeken ben op 4 of eerder een casual fighter ben dan een pro. Geen idee. Hoe dan ook dit is dus inderdaad een game die ik niet meteen bij release zal halen.

AHWA
Ik vind Street Fighter V er wel goed uitzien en het schijnt iets makkelijker te zijn voor 'beginners' zoals ik die moeite hebben met de links in SFIV. Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik vind Dhalsim er ook wel cool uitzien, maar ga denk ik beginnen met Ryu.

AHWA
Eindelijk is ie uit. Als ik na de verhuizing nog wat centjes overheb, gaat ie er zeker komen.

0,5
Blij dat ik mijn geld niet heb verspild aan deze shit. Na al die beta tests is dit niet meer dan de zoveelste beta. Je moet er wel de volledige prijs voor betalen, maar krijgt er niks voor terug.
Een story mode van 3 minuten, geen arcade mode (hallo, dit is een SF game!!!) zorgen ervoor dat de offline belachelijk weinig is.
Dit zal later allemaal uitgebreid worden, maar wie NU heeft betaald voor een volledige game mag toch wel verwachten dat hij/zij dan ook een volledige game krijgt, of ben ik nu gek???

Alle DLC is gratis met in game fight money. Wat ze er niet bij vertellen is dat je 2000 ranked matches moet winnen om 1 character gratis te krijgen. Ik denk dat weinig mensen met een job of andere verantwoordelijkheden de tijd hebben om dat te doen. Gelukkig voor de Capcom kassa is er ook de mogelijkheid om gewoon te betalen voor DLC.
Fight money

Ik vind dit ook te ver gaan. Mijn afkeer van de huidige generatie wordt door dit soort zaken alleen maar groter. Je koopt nu dus voor 60 euro een incompleet spel met minder mogelijkheden dan de gemiddelde PS2 fighter. Sorry maar daar trek ik ook de lijn. Ik kon met bepaalde DLC in de vorige generatie nog best leven, maar dit gaat me ook veel te ver.

enige oplossing om tegen dit soort wan-toestanden in te gaan is deze: NIET FRIKKIN' KOPEN!

Veel mensen klagen fora vol met dit soort klachten maar blijven kopen, dan denken uitgevers, laat die loosers maar klagen...

Baalde dat dit een PS4 exclusief was, maar ben er nu niet zo rouwig meer om.
Wel schofterig dit natuurlijk!

avatar van horizon
Splatoon had timed unlocks. Dat werkte erg goed moet ik zeggen.
Hier is de dlc gratis maar moet je er iets voor doen begrijp ik?

horizon schreef:
Hier is de dlc gratis maar moet je er iets voor doen begrijp ik?

Het kan gratis ja, moet je alleen ff 2000 ranked matches winnen om 1 karakter te unlocken. Dus als je alle DLC wilt vrijspelen, zonder er echt geld aan uit te geven, ben je wel een heeeeeeeeeeele tijd zoet met deze game.
Dus enkel voor de zeer zeer zeer zeer geduldige speler

'T is dus maar hoe je gratis opvat

AHWA
Ik heb hem gewoon gekocht. 60 euro is veel, maar voor de tijd die ik alleen al aan 1 character in training mode ga besteden, is het het voor mij zeker wel waard. Arcade mode speelde ik toch nooit in 4.

AHWA
Erg benieuwd naar de update die het spel completer maakt. En morgen ook een nieuw personage erbij.
Toernooien op de CPT zijn tot nu toe ook erg goed.

Het voordeel aan langer wachten met een 'nieuwe' (inmiddels niet zo heel erg meer...) console kopen is natuurlijk wel altijd de GOTY of Complete editions en dergelijke. Zo ook Street Fighter V in januari dus.
Handig. Aangezien ik nog altijd van plan was om nov/dec een PS4 in huis te halen en deze toch best hoog op mijn lijstje staat.

Street Fighter 5: Arcade Edition Release Date Confirmed

0,5
Denk er nog niet eens aan om dit misbaksel te kopen.
Zijn momenteel veel betere vechtspellen verkrijgbaar of in aantocht. Triest hoe ze deze franchise hebben verziekt.

avatar van theo79
Naar mijn mening 1 van de beste streetfighters zoniet de beste. Tevens 1 van de beste fighting games ooit wat mij betreft. Hier kom je niet alleen weg met lange combos instuderen maar komt er een stukje tactiek om de hoek kijken. Het spel speelt lekker soepel weg dit in tegenstelling tot zijn voorganger streetfighter iv.

Nomak schreef:
Denk er nog niet eens aan om dit misbaksel te kopen.

Zo dramatisch vind ik het nog altijd niet, maar deels ga ik je toch gelijk geven. Heb een maandje terug de normale editie voor de PC gekocht voor 5 euro, en hoewel het met de ge-update content van de Arcade Mode best aardig is (zo vind ik de diverse story modes die zich ook echt beperken tot de karakters die in een bepaald deel hebben gezeten best een leuk idee) haalt het spel het bijlange na niet bij de overige delen in de reeks. Met afstand zelfs de slechtste in de reeks (nou ja, deel 1 even buiten beschouwing gelaten). Ik heb hier echt het idee dat het spel volledig uit balans is, en wederom (zoals bij zoveel fighting games) zijn de matches veel te snel voorbij. Jammer. Het spel haalt het niet bij het superieure Street Fighter IV of III. Beiden haal ik met regelmaat uit de kast als ik bezoek heb, maar met deel V hadden we het allemaal wel vrij snel gezien.

Sinner schreef:

ik snap echt serieus niet wat mensen zo leuk of goed vinden aan streetfighter 4. dat spel speelt zo stroef als maar kan daar waar streetfighter v heerlijk soepel speelt. iedereen natuurlijk zijn eigen mening maar ik begrijp het echt niet.

avatar van theo79
Deze game krijgt wat mij betreft veel te weinig aandacht hier op deze site. Ik speel deze game al twee jaar lang haast dagelijks. Deze fighting game is wat mij betreft 1 van de beste fighting games ooit, mischien zelfs wel de beste. Fighting games die wat mij betreft een beetje op het zelfde niveau liggen zijn Street fighter alpha 3 en Garou mark of the wolves.

0,5
Dit is met afstand de zwakste game uit de SF franchise. Misschien leuk voor casuals maar meer ook niet.

Nomak schreef:

Ja ieder natuurlijk zn mening maar ik heb meer dan 100 fighting games in bezit dus casual wil mezelf niet noemen. Ik heb alle goede fighting games voor de snes, sega megadrive, dreamcast, ps1, ps2 enz enz. Maar street fighter v speelt gewoon erg goed en het is echt een mindgame. Leuk als je heel veel skills hebt maar daar kom je in dit spel niet altijd mee weg. Hier draait t echt om tactiek. Je speelt in feite een schaakwedstrijd verpakt in een fighting game

0,5
Nieuw character weer maar eens een Ryu kloon. Eigenlijk is het gewoon Evil Ryu, maar we geven het een andere naam (Kage). Lekker makkelijk geld verdienen, ik lach me ziek hier.

Fan service van Cashcom alweer een dikke 0.

Je bent niet verplicht het character te kopen hoor.

Fan service van Cashcom alweer een dikke 0.

Het is ook gewoon te belachelijk voor woorden. Een klein beetje creativiteit zou je toch mogen verwachten, maar waar Capcom in 2018 mee aankomt is echt hit & (vooral) miss. En dat laatste idd vooral op het gebied van Street Fighter. Hoppa - een reskin van Evil Ryu - zelfs de allergrootste fans (en zo ken ik er toch ook wel een paar) zijn nou toch een beetje van hun melk met een goedkope cashgrab als deze.

Er zijn er zelfs diverse die SFV definitief hebben opgegeven, terug naar III en IV zijn gegaan en hopen dat VI op de volgende generatie wel weer het spelen waard is.

avatar van theo79
Persoonlijk vind ik dat Capcom wel wat meer respect verdiend.

Street fighter (2) heeft zoveel betekent voor het fighting game genre wat tot op de dag van vandaag van toepassing is.

Nu wordt er verweten dat men niet creatief is maar kijk eens hoeveel de delen Street fighter 2, Street fighter alpha, Street fighter third strike, Street fighter iv en Street fighter V van elkaar verschillen, een enorm knappe prestatie om toch elke keer er weer een totaal ander spel van weten te maken.

Persoonlijk vind Alpha 3 en Street fighter V de besten uit de reeks.
Street fighter V is er eentje die door velen niet begrepen wordt, hier draait het niet alleen om (lastige) lange combo's in te stureren maar draait het nog wat meer dan bij andere Street fighter delen om tactiek en slimmer zijn dan je tegenstander.

Persoonlijk win ik vaak van spelers die veel meer skills hebben dan mij maar omdat ik in feite manipulatief speel tegen hun hebben ze soms geen schijn van kans om hun vervolgens verbijsterd achter te laten.

Naar mijn mening een topspel en laten we blij zijn dat juist alle delen zo van elkaar verschillen.
Wie zit er nu op te wachten om constant het zelfde recept te krijgen voorgeschoteld.

Oja en zoals ik al eerder zei je bent niet verplicht een character te kopen die je niet aanstaat.

Sinner schreef:
Hier is er zo eentje. Ik zag de bui al hangen bij de woorden 'simplified execution'.

Nomak schreef:

Ja nu komt het op tactiek en slimheid aan...lange knoppencombinaties instuderen gaat je nu niet 'automatisch' en vanzelfsprekend aan de winst helpen ?

theo79 schreef:
Persoonlijk vind ik dat Capcom wel wat meer respect verdiend.
Dat hadden ze ook gekregen bij de release van SF4 en de rest van de serie, maar als je dan op die manier een franchise verneukt. Heel veel spelers zijn afgehaakt. Ik uiteraard ook.
theo79 schreef:
En elk spel buiten SFV was ook moeilijk in de vorm van execution. Daarmee bedoel ik geen lange combos, maar de timing van de links.
Maarja SFV heeft dat niet, SFV heeft geen 1-frame links waar je tientallen uren lang op moet trainen om ze te masteren. Neen SFV heeft alleen simpele links zodat een casual die een uurtje met de game bezig is in principe hetzelfde kan als iemand die talloze uren in training mode heeft doorgebracht.
De magie en aantrekkingskracht is verdwenen.

Als je vroeger naar een toernooi keek en je zag 3 Ryu spelers, dan zag je meteen ook 3 totaal verschillende speelstijlen. Dat aspect is verdwenen. Iedereen heeft dezelfde saaie speelstijl.
theo79 schreef:

Onzin natuurlijk, SF is altijd een schaakspel geweest. Timing en distance zijn altijd veel belangrijker geweest dan lange combos.
Ik raad jou aan om eens op te zoeken wat 'damage scaling' is bij combos, dan begrijp je misschien waarom lange combos vaak nutteloos zijn.

Het is een kunst om de juiste combo op het juiste moment te gebruiken. Dit is vaak ook een character specific combo.
theo79 schreef:
Het enige dat ik daarop kan zeggen is dat je nu zelf aangeeft dat SFV zwak is. Als dit al zo is (want ik zie jou als casual speler niet winnen tegen een echte competitieve speler) dan is dat gewoon een groot minpunt.
theo79 schreef:
Als competitieve speler ben je uiteraard WEL verplicht om dat character te kopen.