Street Fighter V (2016)

PC / PlayStation 4
Fighting

Ontwikkeld door Capcom en Dimps
Uitgegeven door Capcom

Net zoals haar voorganger hanteert ook deze game wederom dezelfde 3D-gameplay. Oude bekende zoals Ryu, Ken en Chun-Li maken weer deel uit van het roster. Dankzij cross-platform gameplay kunnen spelers met de PlayStation 4 versie het opnemen tegen spelers met de PC versie.

Nomak schreef:
Bij een Liverpool of eender welke andere topclub heeft men een plan. Bij de plaatselijke club is het vaak "trap die bal maar naar voren". En bij voetbal heb je zelfs op het hoogste niveau spelers zonder veel voetbalkennis. Van veel coaches kan je zeggen dat ze het spelletje begrijpen, en zelfs daar heb je grote niveauverschillen.

Quote van Johan Cruijff: "Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt; er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom ze slecht speelt en er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen."

Ik zeg dus helemaal niets verkeerd als ik zeg dat men op het niveau van zo een super silver weinig gedachte zit. Spelers lijken geen plan te hebben om een wedstrijd winnend af te sluiten. En erger is dat men geen plan lijkt te hebben om uiteindelijk een betere speler te worden.
Ik heb ook veel voorbeelden gegeven uit jouw gameplay waaruit dat blijkt. Dat kan je wel verbeteren, maar dan moet je aan de slag met de basic tips die ik jou gegeven heb.

Nou ja mischien hebben ze wel een plan om te winnen maar dan wel tegen spelers van hun eigen niveau.
Het is trouwens grappig dat je Johan cruijf erbij haalt want ik kan me ook herinneren dat de beste man zei zolang wij de bal hebben kan de tegenstander niet scoren.
En dat principe probeer ik eigelijk altijd toe te passen bij Street fighter bij spelers die goed zijn in lange combo's. Zolang ik hun die gelegenheid niet geef daar een opening voor te vinden gaan ze t erg lastig tegen me krijgen.

theo79 schreef:
Zomaar wat doen en hopen op het beste zou je inderdaad een plan kunnen noemen.
Belangrijker dan winnen is natuurlijk een betere speler worden, en dat wil ik terugzien.
theo79 schreef:
De life lead behouden dus. Zolang als jij de life lead hebt moet jouw tegenstander komen want anders kan hij niet winnen.
theo79 schreef:
Helaas vergeet je nu dat jij heel vaak jouw life lead weggeeft door te blijven aanvallen. Aanvallen door naar voren te springen zelfs. Helaas zijn sommige tegenstanders van een zwak niveau en kunnen ze niet echt blokken waardoor je ermee blijft wegkomen en jij er maar weinig van kan bijleren. Dit soort spelers kunnen dan misschien wel een simpele combo uitvoeren, maar onder een beetje druk bezwijken ze. En kunnen blokken en counteren is nog steeds belangrijker dan een combo.

Je zal zelf toch ook wel begrijpen dat je wedstrijden of rondes erg vaak weggeeft door naar voren te springen (bijzonder slechte gewoonte) en aan te vallen. Hopelijk ga je daar aan werken.

Nomak schreef:
Zomaar wat doen en hopen op het beste zou je inderdaad een plan kunnen noemen.

In principe blijf ik aanvallen als ik zelf sterk het idee heb dat ik de wedstrijd ook daar gewoon mee ga pakken, soms gaat dat inderdaad ook mis. Dus ik ben het gedeeltelijk wel met je eens maar het overtuigend proberen te winnen heeft bij mij de voorkeur dan dat ik bij voorsprong een wat meer afwachtende houding ga aannemen.

En waar ik je zeker gelijk in moet gaan geven is dat als ik zelf een super zilver speler wil worden of zelfs nog hoger dan dat zal ik mijn speelstijl (drastisch) moeten gaan veranderen.
Mijn voordeel tenopzichte van veel andere zilver spelers (en ook een gedeelte super zilvers spelers) is dat ik vaak in een battle wel beter lijk te kunnen blocken dan mn tegenstanders

De manier spelen die jij mij aanraad zal een hele lastige omschakeling voor me zijn. Ik vind nu namelijk openingen door te springen naar mn tegenstander maar vanuit een staande houding vind ik dat heel lastig

0,5
theo79 ik had jou eigenlijk eerder moeten doorverwijzen naar het Footsies Handbook.
Dit is essentieel voor iedereen die een betere speler wilt worden in Street Fighter of eender welke gelijkaardige fighting game.
Ik heb vooral veel geleerd door met andere spelers te chatten, door topspelers te observeren en door zelf te experimenteren met de mogelijkheden van verschillende characters. Maar in het footsies handbook staat echt heel veel in dat jij en iedere andere speler kan gebruiken. Het is opgedeeld in hoofdstukken met vaak voorbeelden erbij.
theo79 schreef:
Kijk naar deze citaat uit het footsies handbook, eigenlijk exact hetzelfde als wat ik jou heb verteld en wat eigenlijk zelfs elke topspeler jou zou vertellen na het bekijken van jouw wedstrijden.

"At least 90% of “advanced” Street Fighter takes place on the ground, so the only way to become an expert player is to improve your ground game. If you spend half the match in the air, then you’re basically avoiding playing real SF. You’re just doing stuff and hoping for the best."

Hier is een volledig artikel over springen in Street Fighter, ik raad jou aan om dit te lezen en toe te passen.

Daigo (Guile) Street Fighter 2 match vs. Mike Watson (Ryu) zie eens hoe lang Daigo wacht met springen. Springt de volledige ronde niet, tot op het punt dat Mike Watson onvoorzichtig begint te worden met zijn fireballs. Want Mike Watson krijgt natuurlijk de indruk dat Daigo toch niet zal springen. Net dan op het einde springt Daigo wel 2 keer naar voor. Mindgames op zijn best.

Nomak schreef:

Ik zal als ik zin en tijd heb het eens doorlezen, kan denk ik wel interessant zijn.
Speel jij trouwens Street fighter 4 nog wel? Als ik hem zo af en toe eens opstart op de ps4 heb ik binnen de kortste keren online tegenstanders.

0,5
Neen, al heel lang niet meer gespeeld.

Nomak schreef:
Neen, al heel lang niet meer gespeeld.

Ben je dr inmiddels op uitgekeken?

theo79 schreef:
Ben je dr inmiddels op uitgekeken?
Dat niet, maar op een bepaald moment komt er een nieuwe Street Fighter en dat zorgt ervoor dat SF4 niet meer zo relevant is omdat iedereen de nieuwe gaat spelen. Of die nu goed of slecht is, de nieuwe is dan het spel voor op toernooien. Dan heb je de keuze om die te spelen of niet.
En ik had toen effe geen zin meer in fighting games.
Capcom had ook de interesse verloren met de laatste versie van SF4. Zo een Elena zat/zit eigenlijk vol bugs met rare hit/hurtboxes en zou eigenlijk niet in het spel mogen zitten. Bij die laatste characters zitten overigens nog veel meer bugs in die ze er zelfs met een patch niet hebben uitgehaald.

Deze bug op heb ik bijvoorbeeld zelf ontdekt. Dit moet gewoon elke keer raak zijn, werkt bij elk character, enkel niet op Elena.
Voor de update: Dan lk dankyaku vs Elena
Na de update: Dan lk dankyaku still whiffs on Elena in 1.04

Zo had ik ook een bug ontdekt met Evil Ryu zijn tatsumaki in de corner tegen Poison. Jammer genoeg geen video van gemaakt.

Capcom is ook veel te vroeg gestopt met SF4, had gerust nog 2 jaar de standaard mogen blijven. Toen SFV uitkwam was het een erg onafgewerkt product met nog niet eens een fatsoenlijke offline mode. Ze hadden de game in sneltempo gerushed en gereleased om op EVO een nieuwe SF te kunnen spelen.

Nomak schreef:
En ik had toen effe geen zin meer in fighting games.

Voor de update: Dan lk dankyaku vs Elena
Na de update: Dan lk dankyaku still whiffs on Elena in 1.04

Ja ik weet dat een boel mensen in het begin geklaagt hebben omdat sf v nog niet echt af was. Ik had daar zelf geen moeite mee omdat het mij toch eigelijk alleen maar om het online battelen gaat. Persoonlijk hoop ik dat street fighter v nog een hele tijd meegaat of er zou een nieuw alpha deel moeten komen.

Ik blijf erbij dat sf v samen met de street fighter alpha delen het fijnste en soepelste speelt en daar hou ik van.

avatar van theo79
De laatste dagen kom ik verdacht veel Nederlanders tegen in het online battelen. Mischien wel allemaal mensen die hier toevallig op gamesmeter mijn positieve reacties ten opzichte van dit spel hebben gelezen

Aantal mensen ook toegevoegd als vriend dus altijd leuk als zo'n spel 'verbroederd'

avatar van theo79
Voor mensen die vinden dat Street fighter v saai is post ik even speciaal het volgende filmpje. Supertof om te zien:

This is the best thing I've ever seen LOL C:???? - m.facebook.com