neo schreef:
Ondanks een vrij belabberde eerste indruk, bevalt Turok 3 mij erg goed. Er een zeer fijne post-apocalyptisch gevoel wat mij erg aantrekt. Ongelooflijk eigenlijk wat voor een kwaliteitsverschil het is met de vorige Turok delen. Om even wat dingen op te sommen:
-de wapens hebben geen geweldige impact meer
-de lichteffecten van de wapens zijn verdwenen
-de geluidseffecten zijn allemaal veel zwakker
-de graphics zijn beneden peil
-de dinosaurussen zijn grotendeels verdwenen
-teveel mensen, waardoor ook veel scene dood gaat
-vaak kan je objecten moeilijk oppakken.
-de besturing is veel houtiger
Klopt, daar waar je bij Turok 1 en 2 nog 't gevoel had dat je met een echt personage bezig was daar lijkt het bij Turok 3 of het gewoon een zwevende camera is met een gun er aan geplakt. Turok: Evolution had hetzelfde probleem. Beide games werden door een ander team gemaakt dan de eerste twee Turok spellen. De mensen die verantwoordelijk waren voor de soepele en realistische besturing in Turok 1 en 2 stapten later op naar Retro Studios. Een leuke verwijzing bij de Metroid Prime games: als je springt kijkt Samus voor dat ze landt even naar beneden. Net als bij Turok 1 en 2.
De game heeft nu ook veel meer een Half Life gevoel. Dat is niet meteen slecht, want die post-apocalyptische sfeer is zeer fijn.
Turok 3 deed inderdaad leentjebuur bij Half Life, maar ook een beetje bij Perfect Dark (flatgebouw en sommige guns zoals de sniper pistool met laser (die in T3 geen enkel nut heeft
).
Voor mij is deze game vergelijkbaar met het Goldeneye-The World is Not Enough 'probleem. De 'opvolger' op de N64 is op praktisch alle fronten minder, maar dat is verwaarloosbaar. Uiteindelijk wordt je er toch helemaal in meegesleept.
Ik heb zelf altijd best veel plezier gehad met Turok 3. Het spel bevatte bugs, houterige besturing, weirde animaties maar deze game was over 't algemeen best memorabel en had een origineel en sterk verhaal. Over het algemeen vindt ik T3 net iets beter dan Evolution en staat T2 nog altijd bovenaan. T3 is typisch zo'n game waar sommige mensen, die weinig tot geen andere top-shooters hebben gespeeld, veel schik mee kunnen hebben en 'm zien als een kleine klassieker. Voor andere FPS fans was het wellicht een (lichte) teleurstelling. Vooral vergeleken met de eerste twee Turok spellen. De nieuwe Turok op de 360/PS3 hoef ik niet te hebben. Simpelweg omdat het een ordinaire Halo-kloon is met mariniers op een dino-planeet. Simpel cashen met een bekende franchise. Ze negeerden zowel de games van Akklaim als de comics. Dan heb ik zoiets van: 'Waarom maak je überhaub een Turok game?'.
The Conduit (Wii) is een soortgelijk schietspel. Daar waar Turok 3 destijds moest opboksen tegen Perfect Dark en leentjebuur deed bij Half Life, daar kijkt The Conduit weer af bij Halo (met subtiele knipoogjes naar Rare's games). Niet iedereen is gecharmeerd van The Conduit, terwijl andere mensen (zoals ik) er 't beste van maken. Daarnaast kent The Conduit vreemd genoeg wat overeenkomsten met Turok 3. Namelijk: verwoeste steden met gaten in het wegdek en rondlopende monsters (eerste level bij T3) en een subway level met wederom een leger monsters. Het derde level in The Conduit (een ondergrondse bunker met grote deuren, een lift a lá The Breach (level 1 in T3), soldaten, aliens en eieren) heeft veel weg van Level 2: Militaire Base. Ook het wapentuig in The Conduit deed me soms denken aan de Turok spellen.