Life is Strange (2015)
Alternatieve titels: Life is Strange: Remastered | Life is Strange: Arcadia Bay
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch / Google Stadia
Adventure
single player
Ontwikkeld door Dontnod
Uitgegeven door Square Enix
Na meer dan een jaar van afwezigheid keert Maxine Caulfeld, studente fotografie, terug naar haar geboorteplaats Arcadia Bay, Oregon. Daar herenigt ze zich met haar voormalige beste vriendin, Chloe Price. Het contact tussen Max en Chloe is tijdens haar studie echter verwaterd. En pas bij haar terugkeer ontdekt ze dat Chloe's vader tijdens haar afwezigheid is overleden. Tijdens deze zware tijd heeft Chloe steun gevonden bij een ander meisje, Rachel Amber genaamd. Maar sinds kort ontbreekt van Rachel ieder spoor. Hierop besluit Max om samen met Chloe op onderzoek uit te gaan.
- nummer 99 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=YznXuKwJtMg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
In ieder geval vanavond afgerond na ongeveer een 12tal uurtjes en ik ben, net als de meesten, toch heel erg gegrepen door het hele verhaal. Misschien inderdaad wat cliche-matig bijwijlen, maar ach, het werkt dus daar doe ik absoluut niet moeilijk over. In ieder geval viel het bij mij erg in de smaak en gebeurt het zelden dat ik me de lotgevallen van de karakters (ook diverse zij-karakters) danig aantrok dat ik zelfs best emotioneel reageerde hierop.
Ik heb overigens de rewind-functie enkel gebruikt in de gevallen dat het spel dit echt vereiste, dat maakt een twee playthrough binnen xx aantal maanden waarschijnlijk toch weer wat interessanter. Ook het feit dat er dus ook best weel veel consequenties (soms wat kleiner, soms wat groter) aan de keuzes vasthangen ben ik erg blij mee - ik ben een enorme fan van de Telltale games, maar vind het af en toe jammer dat daar het hele gebeuren toch net wat meer scripted aanvoelt dan dat het hier het geval is.
Overigens vond ik episode 5 (de meest controversiele blijkbaar) helemaal geweldig. Ik kan zeker de kritiek volgen dat het spel al relatief vroeg in dat deel had kunnen aflopen en/of zelfs samengevoegd kan worden met episode 4, maar ik vond het hele nachtmerrie / droom gebeuren erg boeiend. Het raakte me emotioneel gezien bijwijlen zelfs behoorlijk.
In ieder geval een 4,5 voor mij. Net als Oxenfree zeker bij de beste games die ik in deze summer sale heb gekocht.
De 'puzzels' in dit spel heb ik gemengde gevoelens bij. Een aantal keren vond ik ze daadwerkelijk lastig en moest ik even goed nadenken wat ik het beste kon gaan doen. Als voorbeeld de flessen zoeken op de vuilnisbelt, ik had ze vrij snel allemaal gevonden, maar heb er gigantisch lang over gedaan om uit te vinden hoe ik op de boot moest komen. Daar tegenover staan weer puzzels als het zoeken van eieren en spek, wat ik allemaal een beetje kinderachtig vond.
Het verhaal zelf vond ik in veel gevallen interessant en ook in dit spel kan je je eigen einde kiezen. Ik heb het andere einde ook gezien en toen tot de conclusie gekomen dat ik het verkeerde eind heb gekozen. Gelukkig heb ik het andere eind ook kunnen zien en doet het er niet meer zoveel toe.
Ik had al langere tijd gemengde gevoelens over Mr. Jefferson en had al vrij snel door dat David waarschijnlijk best een goede man was. Uiteindelijk werd dan ook duidelijk dat mijn gevoel het bij het rechte eind had. Prima uitwerking, met soms spannende stukken in het spel.
Op één na. En dat is dan ook gelijk een van de hoofdpersonages. *trommelgeroffel*. Chloe. Wat een walgelijk, egoïstisch mens. Ze doet alsof haar leven kut is terwijl ze het er zelf van maakt. Als ze nou 14 was, ala, maar ze is 18. Gedraag je niet als een door hormonen op hol geslagen puber met een identiteitscrisis. Ik merkte al gelijk op dat ik bij alle keuzes neigde naar de optie om het haar zo kut mogelijk te maken. Ik was dan ook blij dat ik de mogelijkheid leek te hebben d'r te laten overrijden door een trein, na een veel te lang slepende scene op de schroothoop. Het saaiste en vervelendste gedeelte van het spel. Maar Helaas. Die dood, dat duurde nog wel effe.
Hoewel ze zo irritant is naar mijn mening, spelen zij en haar gezin een wezenlijke rol. Daarom kon ik haar ook wel verdragen. Naar mate het verhaal vordert wordt ze ook iets minder irritant.
Het verhaal draait allemaal om twee dingen: Ene Rachel Amber, goede vriendin van Chloe, is vermist. Je speelt het hoofdpersonage, de neutrale Max(ine) die aan het begin van het spel ontdekt dat ze de tijd terug kan draaien.
De eerste episode was een soort introductie van de meeste personages. Vrij lange introductie (20% van het spel) wat mij betreft. Het leert je de tijd terug te draaien en de mogeijkheden te ontdekken. Je kunt gesprekken voeren, de tijd terugdraaien om zo de informatie die je zojuist heb gewonnen in je voordeel gebruiken. Op het schoolplein leer je spelen met de kracht.
Rond de helft van het spel komt het verhaal pas echt op stoom. Inmiddels voelde ik me emotioneel betrokken bij het hele verhaal. Anders dan in een film. Je kan je vrij bewegen, de tijd nemen om alle spullen in een ruimte te bekijken met de gedachten van Max. Heerlijk vind ik dat.
Af en toe zijn er kleine puzzels. Hoe krijg je die kluis open? Touw aan het slot, groot object van boven pakken, omhoog klimmen, tijd terugdraaien om het grote object terug te krijgen, touw aan het slot. Etc. Soms even doordenken, maar soms ook wel érg simpel. Bij een aantal puzzels is er maar één optie nodig. Namelijk: eerst de fout maken, dan pas is er de mogelijkheid om iets aan te passen, zodat het wel lukt. Voor het gemak denkt Max ook nog even 'oei ik moet nu wel de tijd terugdraaien'. Kan niet fout gaan dus. Bij andere puzzels is er een tijdslimiet (je kunt niet ongelimiteerd de tijd terugdraaien).
Als er een keuze wordt gemaakt met consequenties verschijnt er een vlindertje in beeld. Er zijn kleine keuzemogelijkheden en grote. Per episode zijn er 4 of 5 'grote' keuzes. Voorbeeld van een grote: je bent ergens waar je niet mag zijn. Ga je je verstoppen? Zo ja, bemoei je je met het geen wat gebeurd terwijl je verstopt bent, zodra dat uit de hand loopt?
Het zijn ethische vraagstukken (behalve bij Chloe in mijn geval.. want.. fuck haar). Die bitch, geef je haar een koekje van eigen deeg zodra de gelegenheid zich voordoet? Of hou je de eer aan jezelf?
De game wordt écht goed in de laatste twee episodes (4 en 5). Dan komen langzaamaan de puzzelstukjes op zijn plaats. Het spel, wat begint als een onschuldig high school drama, wordt donker en grauw. Ook ontdek je dat er gevolgen zijn aan het gebruiken van je kracht. Ik wil er niet te veel over loslaten, maar het heeft mij op meerdere momenten echt geraakt. Na zo'n 12 uur met de karakters in het spel te hebben doorgebracht, en er écht creepy, ernstige dingen gebeuren. Episode 5 brengt het geheel op een geheel nieuw level. Met een plot twist van heb ik jou daar (hoewel ik lees dat anderen 'm eerder doorhadden..)
Het grootste nadeel, qua gameplay dan, iets waar ik pas na een lange tijd spelen achterkwam. Je keuzes: ze maken vrij weinig uit. De verhaallijn loopt zoals die loopt, en sommige keuzes hebben slechts een kleine aanpassing in dialogen tot gevolg. Zelfs de 'grote' keuzes geven het verhaal nauwelijks een andere wending. Ze kunnen zorgen voor een iets voordelige uitkomst bij latere gesprekken (bijvoorbeeld: je hebt iemand geholpen, die je later makkelijk kan overhalen om jou weer te helpen).
En zo gaat dat in telltale games. Ik vraag mij echt af of er eens een spel komt waar daadwerkelijk de verhaallijnen sterk te beïnvloeden zijn. Waar er 10 verschillende grote verhaallijnen mogelijk zijn, bijvoorbeeld.
Ik moest ook denken aan de game The Stanley Parable, die op een grappige manier laat zien dat keuzes in games, eigenlijk geen keuzes zijn. Je wordt onder controle gehouden, het is een illusie. Maar zou dat altijd zo moeten zijn? Wanneer krijgen we de eerste telltale game met daadwerkelijk replay waarde?
Al met al, dikke 4,5. Ik ben fan van dit type game (zie Heavy Rain en Fahrenheit in mijn top 10). Ik kan me voorstellen dat het verhaal of de setting je niet aanstaat. Maar voor mij was het een betrokken en meeslepende (uiteindelijk zelfs emotionele) ervaring. Net als bij eerder genoemde games die nog beter zijn.
Dus...nieuwe karakters...nieuwe setting...nieuwe verhaallijn. Zou een mooie anthology reeks maken.
Ik hoop wel...
Volgens dit artikel komt dat wel goed...
In de tussentijd...
Maar wie is dan de fokzeug, Max, of Chloe... of Time-Travel?
Maar wie is dan de fokzeug, Max, of Chloe... of Time-Travel?
Looks like there's a Life is Strange prequel, for some reason
Het was aangenaam om eens een game te spelen zonder een hartslag van 250 beats per minuut. Denk aan boss fights Bloodborne/Dark Souls
Voor mij was het zelfs extra ontspannen, want mijn R2 knop functioneert bij sommige games niet. En laat dat hier nou precies de ren knop zijn.
Voor mij was het zelfs extra ontspannen, want mijn R2 knop functioneert bij sommige games niet. En laat dat hier nou precies de ren knop zijn.
Vraagje, hoelang doe je over een episode? Dan kan ik een beetje een inschatting maken hoeveel tijd de hele game me kost.
1 ding, ik wilde me verstoppen op Chloe's slaapkamer, maar ik kon geen enkele plek vinden waar dat kon Maar eens online bekijken waar dat wel kon, verbaasde me echt.
Wat ik trouwens afvraag, op het einde kreeg ik een overzicht te zien met wat ik wel en niet had gedaan qua acties. Hebben al die kleine handelingen ook invloed op het verhaal, of alleen de grote keuzes?
Wat ik trouwens afvraag, op het einde kreeg ik een overzicht te zien met wat ik wel en niet had gedaan qua acties. Hebben al die kleine handelingen ook invloed op het verhaal, of alleen de grote keuzes?
Het einde is een voor iedereen dezelfde keuze (tot grote kritiek van velen), maar in dit spel hebben sommige beslissingen invloed op hoe het spel zich ontwikkelt naar die vaste keuze. En daar zit wel vrij veel verschil tussen.
Episode 2 eindigt wel bijzonder heftig met de zelfmoord van Kate. Ik koos er in de lunchroom voor om met Chloe weg te halen en Kate's telefoontje te negeren. Als ik wel opgenomen had, had ik Kate dan kunnen laten leven? Voelt wel wrang aan dat ze is overleden als slachtoffer van de online video. Overigens ook later de keuze gemaakt om David de schuld te geven van haar dood en niet Nathan, want uit dat gesprek volgde dat ik geschorst zou worden en de ouwelui zouden worden gebeld. Maar heb er wel spijt van eigenlijk.
Het was wel mogelijk om haar te redden (en daar krijg je in een latere episode een scene voor terug), maar het hoe en wat weet ik niet meer zeker. Het had inderdaad te maken met wat je allemaal daarvoor had gedaan rondom Kate. Zoals haar telefoontje opnemen, haar helpen toen David haar pestte op school (in plaats van een foto maken) en nog een paar momenten die ik niet meer uit mijn hoofd kan opnoemen. Echter was het gesprek op het dak ook belangrijk.