Life is Strange (2015)
Alternatieve titels: Life is Strange: Remastered | Life is Strange: Arcadia Bay
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch / Google Stadia
Adventure
single player
Ontwikkeld door Dontnod
Uitgegeven door Square Enix
Na meer dan een jaar van afwezigheid keert Maxine Caulfeld, studente fotografie, terug naar haar geboorteplaats Arcadia Bay, Oregon. Daar herenigt ze zich met haar voormalige beste vriendin, Chloe Price. Het contact tussen Max en Chloe is tijdens haar studie echter verwaterd. En pas bij haar terugkeer ontdekt ze dat Chloe's vader tijdens haar afwezigheid is overleden. Tijdens deze zware tijd heeft Chloe steun gevonden bij een ander meisje, Rachel Amber genaamd. Maar sinds kort ontbreekt van Rachel ieder spoor. Hierop besluit Max om samen met Chloe op onderzoek uit te gaan.
- nummer 114 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=YznXuKwJtMg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Remember Me vond ik één van de grootste verassingen van 2013. De sfeer en setting was adembenemend. Enkel daarom al ben ik zeer benieuwd wat deze talentvolle studio nog in zijn mars heeft. Trailer ziet er alvast lekker uit. Twin Peaks x Heavy Rain... hmm
Dus ondanks dat ik de enige andere game op hun C.V. destijds als 'onspeelbaar' heb beschouwen, heb ik echt alle hoop dat ze van project 'Remember Me' geleerd hebben, en hun creativiteit in design maximaal kunnen benutten met dit concept. Ligt ze ongetwijfeld beter, een game zonder echt combat systeem.
Hoe dan ook, als los project samen met de potentie van Remember Me, zijn mijn verwachtingen hoog, erg hoog. Maar dat dat meer op basis is van trailers en updates in plaats van hun vorige project moge duidelijk zijn.
Grappig toch hoe groot de verdeeldheid is over Remember Me. Dit lijkt er hoe dan ook totaal niet op, dus we zullen zien. Ben overigens wel benieuwd met welke snelheid ze van plan zijn de andere episodes te releasen. Bij Telltale bij ik inmiddels van de seasonpass afgestapt, na drie maanden te hebben moeten wachten op een vervolg of The Wolf Among Us. Hier twijfel ik ook nog een beetje. Het hele seizoen van The Walking Dead achter elkaar gamen is me alleszins beter bevallen. Maar of ik zo lang kan wachten...
Maar de meningen mbt Remember Me lijken inderdaad behoorlijk verdeeld, al is de meerderheid op Steam erg positief. Had zelf voornamelijk problemen met het continue interrupten van de speler tijdens gevechten (met een gebroken combat systeem) en dergelijke. Iets wat hier gelukkig minder van toepassing is. (al is het met die onderbrekingen natuurlijk nog maar de vraag)
Overigens vond ik niet zo'n probleem om te wachten bij TWD en Wolf Among Us, maar achteraf gezien vind ik over het algemeen series beter wanneer ik episodes vlug achter elkaar kijk (House of Cards, Sherlock en oudere series die al afgelopen zijn). Dus allicht maar eens toepassen op een potentieel meesterwerk als dit.
Maar inderdaad de vraag, kunnen we zo lang wachten ..
Laat ik niet vergeten te vertellen dat de keuzes die je in de game maakt net als in Heavy Rain en de Telltale games van invloed zijn op het verhaal. Je kunt nu zelfs de tijd terugspoelen om andere antwoorden te kiezen. Daar had ik ernstige twijfels over vooraf, maar eigenlijk spoilt het niks en twijfel je nog steeds bij het maken van keuzes, ook al weet je beide uitkomsten.
Ondanks dat er nog niet gek veel gebeurt in de eerste episode ben ik onder de indruk van de characterontwikkeling. Max en Chloe (e.a.) voelen echt, hun vriendschap voelt echt en hun emoties voelen echt. Door het dagboek en conversaties leer je meteen al erg veel over beide achtergronden, maar ook de reunie in het huis waar Max in een nostalgische bui verkeert is raak. Ook over andere characters is info na te lezen. Zoals verwacht blijft het puzzelen achter op de rest, maar geen enkel moment mis ik het.
Ik ben wel benieuwd waar de game heen gaat. Het verhaal belooft interessanter te worden, maar wordt de game controversiëler (geweld, voyeurisme)? Of gaat het meer een thriller worden (bloederiger, bovennatuurlijker)? Ik ben in elk geval erg enthousiast!
PS. Heb er overigens ruim twee keer zolang over gedaan dan een Telltale episode.
Dit gaat de verwachtingen weer opschroeven, maar ik kijk hier meer naar uit dan bijv de nieuwe GoT en Borderlands game van TellTale. Ook omdat er hier veel meer in te ontdekken is en de game meer als game aanvoelt.
De 1ste episode nu doorlopen en erg mooi sfeervol gamepje. Leuke karakters en een dromerige nostalgische vibe, die voor een groot deel van de goed gekozen muziek komt (hoewel Chloe's punk toch wat te poppy was imo). Verhaal een beetje cliché, met lichte invloeden van oa Twin Peaks en Brick, maar genoeg eigen stijl om het toch fris te houden. Wel af en toe wat te geforceerd hip, mede door de soms wat overdreven 'jeugdige' dialogen, maar is maar een klein smetje op een verder hella magisch avontuur.
De rewind mechanic in de gameplay werkt erg tof. Ben sowieso een gamer die vaak reload om de verschillende opties te checken, dus voor mij is dit systeem perfect. En ondanks de keuze mogelijkheid, blijven alle opties toch interessant en twijfel je idd (meer als bij Telltale) toch aan elke uitkomst.
Grafisch niet al te high-tech, vooral de intro/droom voelt wat onafgewerkt, maar wederom vaak erg sfeervol. Enige echte minpuntje vind ik het ontbreken van fatsoenlijke lip-synching. Maar de game is intrigerend genoeg om hier al snel voorbij te kijken, zit nu rond de vier sterren, maar potentie tot verhoging.
Kan niet wachten op de volgende eps en ben erg benieuwd welke kant het verhaal uitgaat.
Life is Strange sprak me direct aan. Het 'leent' natuurlijk heel veel van Telltale games. Wat ik altijd wel leuk vind. Alhoewel The Walking Dead voor me verpest word omdat ik zombie-moe ben geworden, vond ik The Wolf Among Us een van de meest originele en leukere spellen die ik in de afgelopen jaren heb gespeeld.
Rede 2 dat Life is Strange me aansprak was de developer. Iets wat de meeste mensen niet aantrok tot de game lijkt me. De developer heeft immers slechts nog maar één game gemaakt, 'Remember Me'. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hiervan maar een paar uurtjes gespeeld heb. Maar het idee en verhaal achter Remember Me vond ik al zeer interessant, en alhoewel de combat misschien wat minder was, was dit zeker geen slecht debuut voor DontNod.
Dus op dag 1 dan ook maar Life is Strange binnengehaald op Steam. Ik wist er niet veel van. Alleen dat er een chick met blauw haar in zat, en dat je daden gevolgen gingen hebben. Verwachtingen waren dan ook neutraal. Qua dat is er eigenlijk niet veel veranderd.
Met de vibe zit het al goed in de game. Leuke setting, interessante personages en de art-style dragen hierbij toe. Ik had slechts een probleem met de personages hierin. Alhoewel de hoofdpersonages over het algemeen interessante karakters hebben (waar ik zeker geïnteresseerd in ben om te kijken hoe dat inn de volgende episodes gaat evolueren) waren er, zeker in de high school, nog veel cringe momenten. Ik weet niet of dit aan de voice acting of aan de writing zelf lag, of misschien was dit ook wel de bedoeling van DontNod om een 'high-school sfeer' te creëren. Maar er waren in ieder geval momenten dat ik luid 'O my god, nee' zei. Als ze bijvoorbeeld voor de 10de keer over mr. Jefferson bezig waren *Kots icoontje dat sinds nieuwe design weg is*.
Het verhaal interesseerde me niet superveel tot het einde. Sure, de scene in de toiletten was direct even schokkend, maar voor de rest evolueert het verhaal amper tot het einde van de episode. En hiermee heb ik ook het gevoel dat deze episode vooral gaat om het introduceren van personages. Wat wel te begrijpen valt in een episodische context. Maar zoals gezegd. Op het einde was ik er wel geïnteresseerd in. Eigenlijk hebben ze dat wel goed gedaan om me de volgende episodes te laten kopen.
Dan de Rewind mechanic waar het voor een groot deel om gaat. Heel interessant concept en het werkt goed. Alhoewel ik wel altijd het gevoel heb dat ik de game vals bespeel als ik telkens mijn keuzes kan veranderen. Waardoor je ook niet die 'O SHIT had ik dat nu wel moeten doen?' momenten krijgt die je in Telltale games wel kunt hebben. Ik heb trouwens ook wel het gevoel dat je met deze mechaniek hele gecompliceerde en diepe verhaallijnen kunt creëren in latere episodes. Heck, je zou zelfs nog wat paradoxen erin kunnen gooien. Ik hou daarvan, al verwacht ik niet dat ze het zo moeilijk gaan maken.
Ik wil ook even een goed woordje doen voor de muziek(keuze) in het spel. Zet de sfeer perfect, en echt wel chille muziek. Sommige scenes zijn zo dat je er eigenlijk alleen maar zit/ligt met een voice over. Bij deze scenes heb ik ook wel over mijn eigen leven nagedacht eigenlijk. Dus dat is zeker een positief punt.
Life is Strange heeft me nog niet helemaal gegrepen, maar ik ben geïnteresseerd hoe het verloopt. Ik zal zeker de volgende episodes gaan checken, maar de dagen aftellen tot die uitkomen zal ik niet doen.
Vind het trouwens wel moeilijk om zoiets een cijfer te geven. Moet ik wachten tot alle episodes uit zijn. Of moet ik een cijfer geven voor de reeds uitgebrachte episodes en dit cijfer dan updaten naarmate meerdere episodes uitkomen? Ik denk dat ik die 2de doe. Dus alhoewel ik het nu een 3 geef, kan dit cijfer nog makkelijk veranderen.
'Life is Strange' behoort tot het type spelletjes dat tracht een reeks alledaagse gebeurtenissen om te toveren in iets waar wij, als alledaagse en ordinaire consumenten, om zouden moeten geven. Het probleem hier is dat de hele geschiedenis zich ontrafelt vanuit het standpunt van de meest kleurloze, truttige en schaamte opwekkende tiener die ze maar konden bedenken. Wie kan, nee wie WIL zich in Godsnaam identificeren met zo'n oninteressante protagonist? Haar geforceerd 'hippe' taalgebruik alleen al doet me in elkaar krimpen.
Het verhaal zelf strompelt langzaam voort en ik zie eerlijk gezegd niet hoe het nog op iets opmerkenswaardig kan uitdraaien. Toegegeven, er is een 'fantasy'-aspect dat misschien een halve wenkbrauw kan doen fronsen, maar de focus ligt op dit moment tamelijk sterk op de relaties tussen een klein hoopje duffe, deprimerende snotneuzen. Het feit dat je de tijd kan terugspoelen en eventueel je acties ongedaan kan maken geeft wel een extra dimensie aan het verhaaltje, maar echt veel wordt er vooralsnog niet mee gedaan. Of de keuzes die je hebt gemaakt van belang gaan zijn, valt ook nog te bezien. Welke impact zou het wel of niet wateren van een plant bijvoorbeeld kunnen hebben?
Ik weet zeker dat dit soort spelletjes veel beter kunnen zijn. Het blijft wachten op iets of iemand die in de voetsporen kan treden van 'The Wolf Among Us' en een memorabel verhaal kan vertellen op deze interactieve manier.
1.50
Welke impact zou het wel of niet wateren van een plant bijvoorbeeld kunnen hebben?
Lijkt me vrij duidelijk .
Maar kan je negatieve reactie best begrijpen, dezelfde dingetjes waar ik ook wel tegenaan liep, alleen vond ik het sfeertje wel erg mooi en de chars, hoewel erg stereotiep, best goed. Max is idd een behoorlijke whiny teen, maar desondanks kon ik me toch wel in haar inleven.
Ik zat er na die intro met American Girls gelijk zo in dat ik 'm in een ruk doorgespeeld heb...
Hebben jullie het hele seizoen van dit spel gekocht? Of alleen de eerste episode? Ik wacht nog even, maar denk dat als ik hem koop, ik gelijk alles koop
een beetje vervelend.
Want hebben gamemakers toch met kleine meisjes ?
worden er geen jongetjes geboren in de gamewereld ?
Wat wel voor de game spreekt dat keuzes daadwerjelijk een verschil maken en niet zoals bij Beyond two souls of the Walking dead dat er vooraf wat gelogen wordt.
Behoort zeker tot een van m'n mooiste game ervaringen tot nu toe. Moet het nog even laten bezinken, maar dit 2de deel krijgt van mij iig al een dikke 5*! Los van een klein filler segmentje (met de bottles) echt perfect. Grootse keuzes en consequenties (Kate's zelfmoord), wederom prachtige soundtrack en qua sfeer zelfs nog een schepje d'rbovenop. Erg mooi die zit-rust-momentjes tussendoor.
Ook voor de characters een behoorlijke extra laag diepgang erbij, van de kleine side chars tot de hoofdpersonen. Zelfs voor de initial bad-guys, die mijn voorgaande vermoedens over ze behoorlijk deed kantelen. En het raakt, voor mij althans, all the right notes. Quantum Physics, Sci-Fi literatuur en Cult films, Coming-of-Age nostalgie en mystery, Fire Walk With Me... Zwaar Impressed!
Leuk trouwens dat de stem van Chloe gedaan wordt door Ashly Burch van het geweldige Hey Ash Whatcha Playin'? Voice acting sowieso echt top-notch.
Kate had bij mij ook zelfmoord gepleegd, maar nu zag ik dus op het einde bij de keuzes dat je Kate ook in leven kon laten? Dan zou het einde dus echt helemaal anders zijn en niet zoals bij The Walking Dead, gescript.
Ben ook niet zo'n fan van het butterfly-effect. Ik kan er niet tegen dat alles wat in het verleden is gebeurd nu weer teniet wordt gedaan. Maar toch erg benieuwd hoe het verder gaat.
Beginstuk is het voornamelijk zoeken naar verwaarloosbare clues in reeds gebruikte omgevingen. De plotselinge lesbian vibes kwamen een beetje out of left field en die char ontwikkeling voelde wat forced. En het einde, waarbij ik ook gelijk aan de film The Butterfly Effect moest denken, hoewel een leuke shocker, paste het niet echt lekker. Bovendien wekt het idd het gevoel op dat al je keuzes sofar vrij nutteloos waren.
Gemiddelde terug naar 4*. Wel erg benieuwd weer waar het heen gaat...
Ben ook zeer benieuwd hoe het met je reeds gemaakte keuzes zit en of deze inderdaad nog van invloed zijn.
Oh, en Lisa heeft het niet overleefd