The Talos Principle (2014)

Alternatieve titel: The Talos Principle VR

PC / Macintosh / Android / PlayStation 4 / Apple iOS / PC VR / Xbox One / Nintendo Switch
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Croteam
Uitgegeven door Devolver Digital en Special Reserve

The Talos Principle is een filosofisch eerstepersoons puzzelspel. Je speelt als een zelfbewuste robot die ontwaakt in een vreemde, tegenstrijdige wereld met klassieke ruïnes en vergevorderde technologie. Terwijl je schepper je beveelt om puzzels op te lossen die in toenemende mate gecompliceerder worden moet je kiezen tussen het houden van geloof en het stellen van de moeilijke vragen: Wie ben je? Wat is je doel? En wat ga je daaraan doen?

avatar van threeohthree
Ga mij ondanks dat ik mij nog maar net in The Witcher heb gedoken hier het komende weekeind mee beginnen (en hopelijk ook direct uitspelen). De game kwam eigenlijk uit het niks, maar zoals velen verwacht ik er veel van.

avatar van Animosh
Ik ben benieuwd wat je er van zult vinden. (Hij schijnt iets van 20 uur te duren trouwens, dus slapen kun je dan maar beter overslaan. ) Mij lijkt 'ie ook erg interessant, maar ik vind hem nog wat te duur.

avatar van Shangri-la
Ik heb de demo gespeeld op de site van Steam en ik kon er geen genoeg van krijgen!

avatar van threeohthree
Animosh zal het je laten weten, heb al een paar kratjes Redbull ingeslagen, dus 20 uur zal moeten lukken.

Demo overigens niet gespeeld, mede omdat ik de release eigenlijk volledig gemist had. Het aller ergste is eigenlijk dat ik nu nog twee dagen moeten werken eer dat ik er aan kan beginnen. Nou ja, hebben we in ieder geval iets om naar uit te kijken. (nu maar hopen dat het niet teleurstelt)

avatar van threeohthree
Game .. ! Net de eerste 7 tuinen doorgewandeld, ging behoorlijk soepel, geenszins makkelijk overigens. Nu wereldje B en beginnen de hersentjes toch wel te kraken hoor.

Nee, de hype was en is meer dan terecht. Kan zelfs nog wel over Rebirth heen gaan als het zo door gaat.

Maar zeker wel een aanrader dus? Ben trouwens benieuwd of het ook leuk blijft

avatar van threeohthree
Momenteel absoluut. Voorlopig het beste wat ik dit jaar gespeeld heb, en dat is inclusief de op papier top 10 notering van Isaac. Weet niet of de game dit hoge niveau behoudt, maar vooralsnog is het zonder twijfel van hetzelfde niveau als Portal.

Voor mij geeft het (lichte) filosofische aspect de game nog dat ene zetje om echt geweldig te zijn. En dat doet het. Voordeel is, zoals IGN al schreef, is het filosofische aspect niet echt verbonden met het puzzel element, dus mocht dat niet echt je ding zijn, is het gewoon mogelijk om dat grotendeels over te slaan.

Puzzels zijn verder erg inventief en intuïtief, en hebben elk bovendien een cryptische titel die je een klein beetje in de juiste richting stuurt, al werk dat soms ook averechts.

Yup, de soundtrack, de wereld, de gameplay, maar vooral ook de sfeer maken dit honderd procent een game van de bovenste plank. Gaan de komende dagen zien of hij niet naar beneden valt.

All Seeing Fish
Ik vond de demo veelbelovend alleen vind ik 40 euro voor een digitale download erg veel geld, 17,50 is toch wel wat ik er maximaal voor over heb.

Mijn woorden....

All Seeing Fish
Na het spelen van de demo bleef het aan me knagen dus Ik heb er uiteindelijk toch maar 29 euro voor betaald.

All Seeing Fish
Wat een geweldige game en zo te zien groter dan verwacht.
Aan het einde van de demo kom je in een hal met allemaal deuren, in de game zelf kan je nog minimaal twee hallen unlocken en waarschijnlijk is er nog een toren ook.

avatar van threeohthree
Absoluut de 30 euro meer dan waard als je het mij vraagt. De speeltijd alleen al bedraagt meer dan 20 uur, en als je ook nog alle puzzles, easter eggs, en collectables wil verzamelen zal dat nog wel oplopen tot 30/40 uur. Verder samen met Portal de fijnste puzzle-game ooit gemaakt imho. Prachtige wereld ook overigens, met een in mijn ogen erg interessante invalshoek. Zeker tegen het einde gaat de game je wel aan het denken zetten.

All Seeing Fish
De game is inderdaad gelijkwaardig maar zeker geen klone van Portal.

avatar van Marcellussss
Weet iemand al wanneer hij gereleased wordt voor de PS4?

avatar van Shangri-la
Vandaag voor de helft van de prijs aangeschaft, ik zit te genieten van deze geweldige game.

Shangri-la schreef:

Kon nog goedkoper.

The Talos Principle CD Key Compare Prices

Genieten dat is echt het juiste woord bij deze game.
Ik vraag me af of iemand alle sterren in A heeft kunnen vinden zonder Youtube te gebruiken.
Ik heb in deel A de iets minder dan de helft van de sterren moeten vinden met Youtube, bij B en C is het me wel zelf gelukt.

Ook had ik aan het einde van de game drie sigils over waardoor ik de zesde etage niet kon openen maar wel door kon gaan naar het einde, heeft iemand een idee of deze te vinden zijn of dat dit juist de bedoeling was.

THE TALOS PRINCIPLE KRIJGT DIT VOORJAAR DLC: ROAD TO GEHENNA

avatar van threeohthree
Heb natuurlijk ook gespiekt. Game had zeker een DLC nodig, want elk excuus om hier nogmaals door te wandelen zal ik absoluut gebruiken. (nieuwe PC, dus mag ook opnieuw beginnen)

Maar goed, nog zo'n ontzettend druk gameschema dat het misschien wel even duurt.

avatar van Shangri-la

Dat is een cadeabon, de rest moet je dat bijbetalen lijkt me.

Shangri-la schreef:

Dat is een cadeabon, de rest moet je dat bijbetalen lijkt me.

IK koop mijn digitale games altijd op deze manier, goed de regio na kijken en geen probleem ik heb toen zelfs Sim City voor iets van 15 euro in het Nederlands gekocht.

Steam Gifts

Alleen durf ik de Russische manier via VPN niet aan. Platforms / Overigen / Steam

Squall Lionheart schreef:
Nice, jullie enthousiasme heeft me overwonnen, hier ook snel eens induiken...

Zeker doen, ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt.

Squall Lionheart schreef:
Nice, jullie enthousiasme heeft me overwonnen, hier ook snel eens induiken...

Daar zul je geen spijt van krijgen Squall, ik vind het een van de beste puzzelgames sinds tijden.

avatar van threeohthree
Je moet wel een beetje van de filosofische insteek houden, maar als je ook maar enigszins geïnteresseerd ben in kunstmatige intelligentie, en van puzzlers houdt, is The Talos Principle absoluut een aanrader inderdaad.

All Seeing Fish
Er komt vast ook een voordeelbundel bij de release van de uitbreiding.

avatar van Animosh
Een erg fijn en zeer diepgaand puzzelspel.

De vergelijking met Portal - dat andere eerstepersoons-puzzelspel - is uiteraard snel gemaakt, en er zijn inderdaad grote overeenkomsten. Ook in The Talos Principle zijn de puzzels heel praktisch: je moet uiteraard wel je hersens gebruiken, maar het grootste deel van de tijd ben je dingen aan het doen, aan het proberen, wat ervoor zorgt dat je je zelden verveelt. Bovendien spelen ook in The Talos Principle lasers en kubussen een belangrijke rol in de puzzels. En net als in Portal zijn de puzzels zelden echt moeilijk (met uitzondering van de sterrenpuzzels). Soms zit je vast in de verkeerde denkhoek, maar de oplossingen op zich zijn zelden ingewikkeld. Je moet ze alleen maar net zien, en dat duurt soms wel even.

Er zijn echter ook aanzienlijke verschillen met Portal. Ten eerste zijn de puzzels behoorlijk anders. Ze hanteren heel andere mechanismen, en dat zorgt ervoor dat ze heel anders aanvoelen. Waar Portal duidelijke platformer-elementen heeft - het vliegen, het vallen, het zweven - waarbij de uitvoering een belangrijk deel van de ervaring is (het is spectaculair en vereist soms ook enige inspanning) richten de puzzels van The Talos Principle zich op andere zaken: meer perspectief en logica, minder spektakel, minder platformen, waardoor het spel minder "avontuurlijk" aanvoelt dan Portal. En dat wordt alleen maar versterkt door de aankleding van het spel. In Portal 2 heb je een ruim opgezette campaign met gevarieerde en gedetailleerde locaties, levendige personages, grappige dialogen en een vermakelijk plot, maar in The Talos Principle loop je in feite kamertjes af in nogal saaie, weinig opzienbarende omgevingen en zowel het plot als de personages zijn zeer minimaal. Waar in Portal 2 kortom veel aandacht werd besteed aan de ervaring rondom de puzzels, aan het avontuur, staan in The Talos Principle echt de puzzels centraal.

Naast de filosofie dan - en dat is een ander zeer prominent verschil met Portal. The Talos Principle kent een zeer prominente plaats toe aan filosofie. Deels zit de filosofie in het plot zelf, maar de belangrijkste manier waarop zij tot uiting komt is via de computers in het spel. Met behulp van die computers krijg je namelijk toegang tot verscheidene korte filosofische teksten over verschillende onderwerpen die samenhangen met kunstmatige intelligentie. Wat is realiteit? Wat is bewustzijn? Wat is vrije wil? Wat is de zin van het leven? Wat is een persoon? Hoe verhoudt een AI zich tot die categorieën? Bovendien voer je via die computers gesprekken met een andere AI, waarin jouw opvattingen over oa de bovenstaande onderwerpen op de proef worden gesteld. De keuzes die je aangeboden krijgt zijn niet altijd even genuanceerd, maar ik vond de gesprekken desalniettemin erg interessant en een grote verrijking van de spelervaring.

The Talos Principle is kortom een uitstekend puzzelspel, met leuke, bevredigende puzzels met een aangename moeilijkheidsgraad. De aankleding (vormgeving, plot, simpele ambient) is wat simpeltjes, maar daar staat tegenover dat het in filosofisch opzicht - zeker voor een spel - zeer diepgaand is. Als je van praktische puzzels houdt en geïnteresseerd bent in filosofie moet je dit spel dus zeker een kans geven. 4*

All Seeing Fish
Ik kan me heel erg goed vinden in jou review Animosh.

The Talos Principle-uitbreiding verschijnt op 23 juli

Momenteel is deze gratis te downloaden in de Epic Store! Komt mooi uit. Deze staat hoog in de toplijst van het decennia.

avatar van FlorisV
Ben aardig ver maar nog steeds bezig met deze uitstekende puzzler. Het aantal puzzels is namelijk fors (en dan heb ik de Road to Gehenna ook nog te bewandelen).

Opvallend bij deze is vooral:
-dat het First Person is;
-dat ik tot nu toe alles zelf heb kunnen oplossen met mijn hersencellen zonder enige hulp van YouTube, terwijl het toch wel uitdagend is.

De omgevingen zijn niet supermooi maar dienen hun doel prima en de soundtrack is passend rustig zoals het een puzzel spel betaamt.

De verslavende factor is net wat lager dan bij andere spellen. Een uurtje spelen is perfect. Hierna heb je ook weer wat tijd nodig om je tunnelvisie los te laten om in de volgende sessie (een dag later bijvoorbeeld) een frisse start te maken.

Het hint systeem bleek voor mij waardeloos (of misschien snapte ik het niet) maar ik heb het uiteindelijk dus niet nodig gehad.

Uiteraard wordt er weer een filosofisch/creationistisch/metafysisch verhaaltje omheen bedacht, dat kennen we wel en de puzzels zijn te leuk om de aandacht op iets anders te richten.

Wederom is ook bij dit spel de prijs erg laag ten opzichte van de uren spelplezier die je eraan kunt beleven. Blijkbaar is de markt niet groot genoeg voor hersenkrakers en dat vind ik erg jammer.

avatar van FlorisV
Inmiddels The Talos Principle uitgespeeld en ik kan met trots vermelden dat ik nog steeds maar voor 1 puzzel (Weathertop, echt slecht ontworpen vond ik) hulp nodig had en verder niet vastgelopen ben. Dit is vooral een compliment voor het spel zelf want ik heb al vele tientallen uren mijn hersens gekraakt. Alles is gewoon op te lossen door goed te kijken en verschillende invalshoeken te bedenken.

The Road To Gehenna is ook erg mooi en tot nu toe zijn de puzzels niet moeilijker, maar nog steeds uitdagend. Nu moet je robots bevrijden in plaats van puzzelstukken verzamelen. Wat deze uitbreiding wel nog veel meer heeft is dat de gebieden onnodig groot zijn.

mister-fool
Heb niet vaak de tijd om een spel uit te spelen, maar dit Portal'esque puzzelspel wist zich in wat loze momenten te wurmen. De game kent een aangename sfeer en bevat interessante, filosofische thematiek. (wat is kenmerkend aan de mens?) Wat ik erg fijn vind, is dat het spel duidelijk communiceert wat de puzzelstukjes zijn. De moeilijkheid voelde hierdoor rechtvaardig aan. Het is dan ook inderdaad prima uit te spelen zonder stiekem het internet te raadplegen. Heb hier veel plezier mee gehad.

avatar van JonnieBrasco
FlorisV schreef:
Weathertop, echt slecht ontworpen vond ik

Met deze zit ik ook al een tijd vast maar ik weiger om externe bronnen te raadplegen, juist omdat dat tot nu toe niet nodig was.. Kennelijk zit er dus een soort van ontwerpfout in dit level... Af en toe het spel even een paar dagen of weken in mijn geval nu laten rusten, weer heropenen en hopen op een nieuwe ingeving

avatar van JonnieBrasco
Voor een paar schamele euro's op de switch gekocht inclusief Road to Gehenna, een goede aanleiding om weer eens opnieuw te beginnen. Grafisch af en toe wel wat schokkerig op de switch, maar dat mag de pret niet drukken.