
The Talos Principle (2014)
Alternatieve titel: The Talos Principle VR
PC / Macintosh / Android / PlayStation 4 / Apple iOS / PC VR / Xbox One / Nintendo Switch
Puzzle / Adventure
single player
Ontwikkeld door Croteam
Uitgegeven door Devolver Digital en Special Reserve
The Talos Principle is een filosofisch eerstepersoons puzzelspel. Je speelt als een zelfbewuste robot die ontwaakt in een vreemde, tegenstrijdige wereld met klassieke ruïnes en vergevorderde technologie. Terwijl je schepper je beveelt om puzzels op te lossen die in toenemende mate gecompliceerder worden moet je kiezen tussen het houden van geloof en het stellen van de moeilijke vragen: Wie ben je? Wat is je doel? En wat ga je daaraan doen?
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=m8oxVPeTUnU
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.




Demo overigens niet gespeeld, mede omdat ik de release eigenlijk volledig gemist had. Het aller ergste is eigenlijk dat ik nu nog twee dagen moeten werken eer dat ik er aan kan beginnen. Nou ja, hebben we in ieder geval iets om naar uit te kijken. (nu maar hopen dat het niet teleurstelt)


Nee, de hype was en is meer dan terecht. Kan zelfs nog wel over Rebirth heen gaan als het zo door gaat.


Voor mij geeft het (lichte) filosofische aspect de game nog dat ene zetje om echt geweldig te zijn. En dat doet het. Voordeel is, zoals IGN al schreef, is het filosofische aspect niet echt verbonden met het puzzel element, dus mocht dat niet echt je ding zijn, is het gewoon mogelijk om dat grotendeels over te slaan.
Puzzels zijn verder erg inventief en intuïtief, en hebben elk bovendien een cryptische titel die je een klein beetje in de juiste richting stuurt, al werk dat soms ook averechts.

Yup, de soundtrack, de wereld, de gameplay, maar vooral ook de sfeer maken dit honderd procent een game van de bovenste plank. Gaan de komende dagen zien of hij niet naar beneden valt.




Aan het einde van de demo kom je in een hal met allemaal deuren, in de game zelf kan je nog minimaal twee hallen unlocken en waarschijnlijk is er nog een toren ook.


Vandaag voor de helft van de prijs aangeschaft, ik zit te genieten van deze geweldige game.
Kon nog goedkoper.
The Talos Principle CD Key Compare Prices
Genieten dat is echt het juiste woord bij deze game.
Ik vraag me af of iemand alle sterren in A heeft kunnen vinden zonder Youtube te gebruiken.
Ik heb in deel A de iets minder dan de helft van de sterren moeten vinden met Youtube, bij B en C is het me wel zelf gelukt.
Ook had ik aan het einde van de game drie sigils over waardoor ik de zesde etage niet kon openen maar wel door kon gaan naar het einde, heeft iemand een idee of deze te vinden zijn of dat dit juist de bedoeling was.
THE TALOS PRINCIPLE KRIJGT DIT VOORJAAR DLC: ROAD TO GEHENNA
Maar goed, nog zo'n ontzettend druk gameschema dat het misschien wel even duurt.

IK koop mijn digitale games altijd op deze manier, goed de regio na kijken en geen probleem ik heb toen zelfs Sim City voor iets van 15 euro in het Nederlands gekocht.

Steam Gifts
Alleen durf ik de Russische manier via VPN niet aan. Platforms / Overigen / Steam

Nice, jullie enthousiasme heeft me overwonnen, hier ook snel eens induiken...
Zeker doen, ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt.
Nice, jullie enthousiasme heeft me overwonnen, hier ook snel eens induiken...
Daar zul je geen spijt van krijgen Squall, ik vind het een van de beste puzzelgames sinds tijden.


De vergelijking met Portal - dat andere eerstepersoons-puzzelspel - is uiteraard snel gemaakt, en er zijn inderdaad grote overeenkomsten. Ook in The Talos Principle zijn de puzzels heel praktisch: je moet uiteraard wel je hersens gebruiken, maar het grootste deel van de tijd ben je dingen aan het doen, aan het proberen, wat ervoor zorgt dat je je zelden verveelt. Bovendien spelen ook in The Talos Principle lasers en kubussen een belangrijke rol in de puzzels. En net als in Portal zijn de puzzels zelden echt moeilijk (met uitzondering van de sterrenpuzzels). Soms zit je vast in de verkeerde denkhoek, maar de oplossingen op zich zijn zelden ingewikkeld. Je moet ze alleen maar net zien, en dat duurt soms wel even.
Er zijn echter ook aanzienlijke verschillen met Portal. Ten eerste zijn de puzzels behoorlijk anders. Ze hanteren heel andere mechanismen, en dat zorgt ervoor dat ze heel anders aanvoelen. Waar Portal duidelijke platformer-elementen heeft - het vliegen, het vallen, het zweven - waarbij de uitvoering een belangrijk deel van de ervaring is (het is spectaculair en vereist soms ook enige inspanning) richten de puzzels van The Talos Principle zich op andere zaken: meer perspectief en logica, minder spektakel, minder platformen, waardoor het spel minder "avontuurlijk" aanvoelt dan Portal. En dat wordt alleen maar versterkt door de aankleding van het spel. In Portal 2 heb je een ruim opgezette campaign met gevarieerde en gedetailleerde locaties, levendige personages, grappige dialogen en een vermakelijk plot, maar in The Talos Principle loop je in feite kamertjes af in nogal saaie, weinig opzienbarende omgevingen en zowel het plot als de personages zijn zeer minimaal. Waar in Portal 2 kortom veel aandacht werd besteed aan de ervaring rondom de puzzels, aan het avontuur, staan in The Talos Principle echt de puzzels centraal.
Naast de filosofie dan - en dat is een ander zeer prominent verschil met Portal. The Talos Principle kent een zeer prominente plaats toe aan filosofie. Deels zit de filosofie in het plot zelf, maar de belangrijkste manier waarop zij tot uiting komt is via de computers in het spel. Met behulp van die computers krijg je namelijk toegang tot verscheidene korte filosofische teksten over verschillende onderwerpen die samenhangen met kunstmatige intelligentie. Wat is realiteit? Wat is bewustzijn? Wat is vrije wil? Wat is de zin van het leven? Wat is een persoon? Hoe verhoudt een AI zich tot die categorieën? Bovendien voer je via die computers gesprekken met een andere AI, waarin jouw opvattingen over oa de bovenstaande onderwerpen op de proef worden gesteld. De keuzes die je aangeboden krijgt zijn niet altijd even genuanceerd, maar ik vond de gesprekken desalniettemin erg interessant en een grote verrijking van de spelervaring.
The Talos Principle is kortom een uitstekend puzzelspel, met leuke, bevredigende puzzels met een aangename moeilijkheidsgraad. De aankleding (vormgeving, plot, simpele ambient) is wat simpeltjes, maar daar staat tegenover dat het in filosofisch opzicht - zeker voor een spel - zeer diepgaand is. Als je van praktische puzzels houdt en geïnteresseerd bent in filosofie moet je dit spel dus zeker een kans geven. 4*

The Talos Principle-uitbreiding verschijnt op 23 juli
Opvallend bij deze is vooral:
-dat het First Person is;
-dat ik tot nu toe alles zelf heb kunnen oplossen met mijn hersencellen zonder enige hulp van YouTube, terwijl het toch wel uitdagend is.
De omgevingen zijn niet supermooi maar dienen hun doel prima en de soundtrack is passend rustig zoals het een puzzel spel betaamt.
De verslavende factor is net wat lager dan bij andere spellen. Een uurtje spelen is perfect. Hierna heb je ook weer wat tijd nodig om je tunnelvisie los te laten om in de volgende sessie (een dag later bijvoorbeeld) een frisse start te maken.
Het hint systeem bleek voor mij waardeloos (of misschien snapte ik het niet) maar ik heb het uiteindelijk dus niet nodig gehad.
Uiteraard wordt er weer een filosofisch/creationistisch/metafysisch verhaaltje omheen bedacht, dat kennen we wel en de puzzels zijn te leuk om de aandacht op iets anders te richten.
Wederom is ook bij dit spel de prijs erg laag ten opzichte van de uren spelplezier die je eraan kunt beleven. Blijkbaar is de markt niet groot genoeg voor hersenkrakers en dat vind ik erg jammer.
The Road To Gehenna is ook erg mooi en tot nu toe zijn de puzzels niet moeilijker, maar nog steeds uitdagend. Nu moet je robots bevrijden in plaats van puzzelstukken verzamelen. Wat deze uitbreiding wel nog veel meer heeft is dat de gebieden onnodig groot zijn.


Weathertop, echt slecht ontworpen vond ik
Met deze zit ik ook al een tijd vast maar ik weiger om externe bronnen te raadplegen, juist omdat dat tot nu toe niet nodig was.. Kennelijk zit er dus een soort van ontwerpfout in dit level... Af en toe het spel even een paar dagen of weken in mijn geval nu laten rusten, weer heropenen en hopen op een nieuwe ingeving