What Remains of Edith Finch (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 5

Ontwikkeld door Giant Sparrow
Uitgegeven door Sony, Annapurna en iam8bit

In deze verzameling korte verhalen volg je het leven van verschillende familieleden uit de Finch-familie, afkomstig uit Washington State. De periode waarin de verhalen zich afspelen variëren van het begin van de 20ste eeuw tot vandaag de dag. Het enige waarin de verhalen gelijk zijn is dat je ze vanuit eerstepersoons perspectief beleefd, en dat je iedere persoon volgt tot zijn of haar dood. Zo kom je stapje voor stapje te weten waarom Edith het laatste, nog levende, lid is van de Finch familie.

avatar van threeohthree
Moet unfinished swan nog steeds spelen, maar oh my wat lijkt een geweldige game te gaan worden. Nog maar 2 jaartjes wachten!!

Yann Samsa
Alweer een ambachtelijke analyse van deze beste man, met een interessante insteek over What Remains of Edith Finch: ook deze game heeft z'n 'schurk'.

Spoilers: het is overgrootmoe Edie

Joseph Anderson - The Villain of Edith Finch

Jazeker.

Een hele goede

-marco-
Lang geleden Dear Esther gespeeld en toen dacht ik, zoiets wil ik nooit meer!

Jaren later toch maar weer eens wat geprobeerd. The Vanishing of Ethan Carter en natuurlijk Firewatch. Sindsdien ben ik weer geïnteresseerd. Everybody's Gone to the Rapture staat op de -nog willen- spelen lijst.

Maar ik denk dat ik dan toch eerst maar What Remains probeer. €11 in de playstationstore. En ik kan mij voorstellen dat er games van €60 lang niet zo goed zijn als deze. Alleen niet vergeten dat: 2 a 3 uurtjes en het is weer klaar?

Everybody's Gone to the Rapture kost nog minder. €7,- Maar toch maar eerst What Remains?

Ik heb deze ook nog niet gespeeld. Maar ik verwacht dat ie veel narratiever is dan Rapture. Als Dear Esther je minder is bevallen, dan doe je er denk ik verstandig aan om voor deze te gaan. In Rapture zit geen dialoog - het in elkaar puzzelen van het verhaal gaat d.m.v. 'flashbacks'. Dus die game vertoont meer raakvlakken met Dear Esther dan met bv Firewatch - waar back-and-forth dialoog je eigenlijk door het verhaal heen loodst.

Vanaf vandaag tijdelijk gratis op Epic games. Weer een prima giveaway. Of althans ik ben er heel erg blij mee.

Is dit een walk simulator?
wat is een walk simulator?

Banjo schreef:
wat is een walk simulator?

Het is een ruim begrip, maar zo worden ze vaak genoemd. Games waarin je vooral veel aan het wandelen bent. Meestal zonder wapens en zonder tegenstanders. Je gaat op onderzoek uit, je lost soms wat puzzels op en op die manier volg je het verhaal.

Top 5 "Walking Simulators" | Ryan's Theory - YouTube

Prachtig spel, maar veel te kort.

Denkelijk tot nog toe toch wel een van de meest emotioneel meeslepende 'walking simulator's' die ik (dan toch eindelijk) gespeeld heb. De sfeer zit er dankzij de prachtige soundtrack en vertelster meteen in. het ziet er grafisch erg mooi uit en het hele verhaal is bijzonder meeslepend. Er zitten hier dan wel niet meteen echt puzzels in of dergelijks maar het verkennen van het huis, de historie van de Finches (die vaak gegoten zijn in een bijna sprookjesachtig / droomachtig narratief (ik kom even niet op het juiste woord)) is erg boeiend. Tot nog toe samen met Layers of Fear wellicht een van mijn favoriete games in dit genre. Let wel - je speelt het letterlijk in een zit uit - ik ben er rond een uurtje of 18 aan begonnen en om 21 was ik erdoor - daarbij zijn 2 koppen koffie en een uitgebreide toiletpauze inbegrepen.

Maar ja...een erg aangename ervaring. En wel eentje waar ik denk dat ik nog een keertje doorheen loop omdat ik denk dat nu je eenmaal de samenhang tussen de diverse karakters en hun lot kent het wellicht nog een andere dimensie te bieden heeft.

Deze vind ik een heel stuk beter dan Rapture, Gone Home vond ik ook goed maar minder dan deze en Firewatch ergens tussenin. Dear Esther wil ik ook nog doen.

avatar van Mr. Olaf
Dit weekend (uit)gespeeld, wat een schitterend verhaal en mooi vormgegeven. Elk verhaal wordt op een erg originele manier verteld. Heb niet heel veel zgn. walk sims gespeeld maar dit is echt een aanrader.

avatar van legian
Ik lees en hoor hier altijd erg goede verhalen over, maar eerlijk gezegd vond ik het niet echt super bijzonder. Voornamelijk omdat het verhaal mij niet echt wist te grijpen. De verschillende creatieve momenten zijn leuk, maar de meeste zijn te kort om echt wat meer te worden dan een leuk idee. Daarnaast weten ze mij ook niet echt mee te nemen in de verschillende verhalen. Die vooral erg over de top zijn.

Het voordeel is dat je er in een uur of 2 doorheen bent. Waardoor het tempo hoog genoeg ligt. En sommige uitschieters (zoals het verhaal van Lewis) zorgen voor wat opleving. Maar het verhaal, wat voor een walking sim toch wel het kenmerkende element is, wist mij helaas niet te grijpen.

Uitgespeeld en even de easy platinum van opgescoopt!

Mooie sfeervolle game met leuke mechanics om het verhaal uit de doeken te doen. Dat verhaal vond ik echter wat gaar en teleurstellend, wat mij er van weerhoudt om een cijfer hoger dan krap 3,5* toe te kennen.

Nb: staat op ps plus extra, mochten mensen nieuwsgierig geworden zijn!

avatar van JacoBaco
Het enige wat mij echt is bijgebleven is het vinden van die dode duiker. Die ik dus niet kon vinden omdat ik niet in de gaten had dat ik naar hem moest zoeken. Maar dat is alleen als je de game 100% wil uitspelen, toch ? Ja het is alweer 4 jaar geleden voor mij.

JacoBaco schreef:

dat was geen onderdeel van de ps5 plat iig!

centurion81 De PS4 versie heeft niet eens een platinum

centurion81 De PS4 versie heeft niet eens een platinum

Damn
Viel me ook op dat de versie die ik speelde door Annapurna is gepubliceerd, dus zal wel meer veranderd zijn denk ik dan!

avatar van Logbia7k
Jammer dat het zo kort is, maar eerlijk gezegd vond ik het een gave walking-simulator. Het meest indrukwekkende vond ik hoe alles visueel werd gepresenteerd. Dat zorgde er echt voor dat je je midden in de verhalen bevond, als een soort emotionele achtbaan. Het enige minpuntje voor mij was dat ik de familie niet zo boeiend vond, waardoor het geheel een beetje aan samenhang miste. Misschien was het project gewoon iets te ambitieus.