eXceed 2nd - Vampire REX (2006)

Action / Shooter

Ontwikkeld door Tennen-sozai
Uitgegeven door Capcom

In het eerste spel uit de eXceed-serie was je een mens en vocht je tegen een leger van vampieren en andere wezens. In dit spel zit je in het andere kamp. Je controleert Ria File, half-mens, half-vampier, die zich verzet tegen de genocide tegen haar en haar soortgenoten. eXceed 2nd is een bullethell-shmup met een polariteitsmechanisme. Kogels hebben twee kleuren - blauw of rood - en als je personage dezelfde kleur heeft als de kogels kun je niet door die kogels worden geschaad.

avatar van Animosh
Ikaruga meets ... maffe Japanse schoolmeisjes die elkaar intens bevechten?

Ja, wat betreft vormgeving is Ikaruga duidelijk andere koek: veel afgewerkter, veel meer detail, veel betere muziek, veel meer sfeer. Maar wat betreft gameplay zijn de verschillen een stuk kleiner. Het vermogen om je personage van kleur te wisselen, en om kogels van dezelfde kleur op te kunnen vangen? Check. Extra schade aan vijanden, en een hogere score, als jij de tegenovergestelde kleur hebt? Check. Een meter voor een speciale aanval als je kogels van dezelfde kleur absorbeert? Check. Origineel is dit spel niet.

Maar ik vond het desondanks een vermakelijk tussendoortje. Het is een stuk toegankelijker dan Ikaruga - althans op de lagere moeilijkheidsgraden (op easy vond ik het zelfs iets té makkelijk - zeldzaam bij bullethell - dus ik zou jullie normal aanraden) - en het is minder gebaseerd op het onthouden van patronen: in plaats daarvan speelt reflexmatig handelen een grotere rol, en daar hou ik wel van.

Niet origineel, wel een aanrader voor Ikaruga-fans die meer van hetzelfde willen. Dit heeft minder sfeer, minder gepuzzel met patronen en vereist veel minder precisie, maar verder is het prima vermaak. 3.25*