Crimzon Clover: World Ignition (2011)

Arcade / PC
Action / Shooter

Ontwikkeld door Yotsubane
Uitgegeven door Degica en Yotsubane

Crimzon Clover: World Ignition is een hectische bullethell-shmup waarin je moet balanceren tussen het ontwijken van alle kogels die op je af komen en het aanvallen van de vijanden die daarvoor verantwoordelijk zijn.

avatar van Animosh
Bullethell!

Ik heb het genre pas vrij recent ontdekt, maar het is vooralsnog helemaal mijn ding. Intens, chaotisch, overal explosies - heerlijk vind ik het. Maar het sterkste punt van het genre vind ik dat het zich uitstekend laat combineren met eigen muziek. Het is namelijk ontzettend ongecompliceerd en het is pure gameplay. Daardoor leent het zich perfect om eens een album uit te proberen (of te herbeluisteren).

Het probleem met bullethell is wel dat spellen in het genre vaak vrij inwisselbaar zijn. De vormgeving en mechanics verschillen een beetje, maar een spel als Danmaku Unlimited 2 speelt grotendeels precies hetzelfde als dit spel. Da's geen enorm bezwaar verder (hetzelfde zou je immers kunnen zeggen van veel andere genres), maar het zorgt er wel voor dat de spellen geen sterke eigen identiteit hebben.

En highscore-georiënteerde games spreken me over het algemeen nooit erg aan. Je hebt in dit spel infinite continues, en een highscore interesseert me niet zo, dus spanning is niet echt aanwezig. Maar op de manier waarop ik het speel (in combinatie met muziek luisteren) is dat geen groot bezwaar.

Crimzon Clover is kortom solide bullethell. Het ziet er best stijlvol uit voor een shmup, de gameplay is intens en vlot en het laat zich geweldig combineren met eigen muziek. Een dikke 3.5* weer dus.