Ik voelde de hype niet echt als ik eerlijk ben. Heb hem daarom ook niet op de dag van release gehaald. Maar beetje bij beetje -- al dan niet te wijten aan een droge periode -- begon het wel een beetje te kriebelen. Uiteindelijk dan toch maar een kleine veertig euro neergeteld onder het mom van een cadeautje voor mijn zusjes (maar wij weten wel beter natuurlijk).
Het begin was leuk. Het rustig oppakken van de game mechanics en aan de hand daarvan verder bouwen en experimenteren deed het begin goed. Goed dat je eerst met weinig opties begint en je ze daarna beetje bij beetje vrij speelt. Anders zou 't begin misschien een beetje te overweldigend aanvoelen. Mijn eerste twee levels heb ik met plezier gemaakt, maar daarna begon het wel redelijk snel te vervelen. De hoeveelheid aan instrumenten die tot je beschikking staan, valt namelijk best tegen. Zijn er niet heel veel van. Zo'n beetje de basics alleen. Ook het spelen van andermans levels is voor mij een heel wisselvallige ervaring gebleken, zij het via die 100 levens of handmatig zoeken naar levels. Negen van de tien keer heb je een matig level te pakken -- niet verbazingwekkend omdat veel kinderen dit spelen -- en één op de tien is prima. Als je geluk hebt, krijg je zelfs een paar goeie levels te pakken. En dan wil ik geen woorden vuil maken aan die automatische "don't move" levels. Laat die levels nou eens heel populair zijn, bah.
Net als Splatoon destijds een leuk idee, maar de uitwerking is minder. Misschien beetje overdreven, maar soms heb ik het gevoel dat dit een veredelde demo is. Zoals ik al zei niet zo gek veel instrumenten om mee te werken. Ik heb zo'n idee dat een eventueel Mario Maker 2 aanzienlijk beter gaat worden.