Super Mario Maker (2015)

Nintendo Wii U / Nintendo 3DS
Platform / Simulation

Ontwikkeld door Nintendo

Maak je eigen 2D Mario-levels en laat je fantasie de vrije loop. je krijgt de beschikking over allerlei bekende voorwerpen en vijanden uit de Mario reeks, zoals Goomba's en Piranha Plants. De game stelt je in staat om met één druk op de knop te wisselen tussen de klassieke NES weergave, en de graphics zoals je die kent uit New Super Mario Bros. U.

Japan:
Redelijke verkoop start super Mario maker. En splatoon zal volgende week mk8 inhalen als je de eerste weken naast elkaar legt: wow.

[Wii U] Super Mario Maker (Nintendo, 09/10/15) – 138,242
[3DS] Monster Hunter Diary: Poka Poka Airou Village DX (Capcom, 09/10/15) – 59,456
[PS4] Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (Konami, 09/02/15) – 42,788 (336,440)
[3DS] Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (Square Enix, 08/27/15) – 42,577 (734,116)
[3DS] Yo-kai Watch Busters: Red Cat Team / White Dog Squad (Nintendo, 07/11/15) – 39,949 (1,490,292)
[PS3] Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (Konami, 09/02/15) – 22,639 (140,186)
[3DS] Animal Crossing: Happy Home Designer (Nintendo, 07/30/15) – 20,733 (1,010,621)
[Wii U] Splatoon (Nintendo, 05/28/15) – 17,490 (643,987)
[PSV] Minecraft: PlayStation Vita Edition (SCE, 03/19/15) – 7,379 (324,420)
[3DS] Rhythm Heaven: The Best+ (Nintendo, 06/11/15) – 7,079 (462,363)
[Wii U] Mario Kart 8 (Nintendo, 05/29/14) – 4,923 (1,122,317)
[3DS] Pokemon Omega Ruby / Alpha Sapphire (Pokemon, 11/21/14) – 2,948 (2,695,861)
[3DS] Animal Crossing: New Leaf (Nintendo, 11/08/12) – 2,875 (4,041,326)
[3DS] Famicom Remix: Best Choice (Nintendo, 08/27/15) – 2,835 (21,437)
[PS4] Dragon's Dogma Online Limited Edition (Capcom, 08/27/15) – 2,726 (35,702)
[PSV] Infinite Stratos 2: Love and Purge (5pb., 09/03/15) – 2,094 (9,737)
[3DS] Fire Emblem Fates: Birthright / Conquest (Nintendo, 06/25/15) – 1,910 (417,060)
[PSV] Taiko Drum Master: V Version (Bandai Namco, 07/09/15) – 1,818 (94,811)
[3DS] Monster Hunter 4 Ultimate (Best Price!) (Capcom, 07/30/15) – 1,781 (15,778)
[Wii U] Yoshi's Woolly World (Nintendo, 07/16/15) – 1,737 (70,619)

Hardware (tussen haakjes vorige week)
New 3DS LL – 21,504 (26,976)
Wii U – 20,891 (10,232)
PlayStation 4 – 18,555 (54,494)
PlayStation Vita – 9,018 (11,099)
New 3DS – 4,214 (5,179)
PlayStation 3 – 2,628 (2,817)
3DS – 1,275 (1,692)
3DS LL – 836 (909)
PlayStation Vita TV – 462 (609)
Xbox One – 207 (180)

In Japan verkopen ze smm+Wii u bundels.

avatar van horizon
Toch wel erg knap hoe Nintendo iets als een level editor zo mooi weet te brengen en te verpakken richting de speler.
Het langzaam unlocken van meer opties is echt een goede keuze van ze. Zeker in het begin is het toch wel uitzoeken naar hoe dingen werken, hoe gedragen de vijanden zich, etc..
En uiteindelijk is het toch echt de creativiteit die het overneemt. Het ook kunnen bouwen en dan dat stukje direct spelen om te kijken of het werkt is echt handig.

avatar van horizon
Aangezien forum niet echt bezocht wordt zijn hier wat levels van me die ik redelijk geslaagd vind:

The First Trials...

A Small Haunted Mansion
8971-0000-008B-4D37

Slippery Waters
7BBB-0000-008D-BEC7

Look who's knocking on the door
C00F-0000-0091-0229

Booo!
D970-0000-0092-5CE8

The Final Trials
5036-0000-009B-300E

Alles in Wii U stijl. Steeds geprobeerd een "echt" level te maken en geen "Panga-wordt-knetter-moeilijk" level.

avatar van Sateck
Speciaal voor deze game heb ik afgelopen weekend een Wii U gekocht. En heb er zeker nog geen spijt van. Ik zet m'n cijfer tot nu toe op 4,5. Maar kan misschien wel een 5* worden.

Ik kom er eigenlijk nu ook pas achter hoeveel goeie games de Wii U heeft.

In november gratis dlc.

Oa checkpoint.

Sateck schreef:
Ik kom er eigenlijk nu ook pas achter hoeveel goeie games de Wii U heeft.
Welcome to the club!

AvMerode
Via de eshop store is verder ook meer dan genoeg keuze in games en zelfs retro gamers zoals mezelf komen daar gemakkelijk aan hun trekken. Veel plezier met de wii u Sateck!

avatar van Sateck
AvMerode schreef:

Met VirtualConsole ben ik helemaal dik tevreden. Ik heb nog wel een SNES, maar bijvoorbeeld geen Zelda Link To The Past. En ik heb geen zin om daar € 75,- voor te betalen. Maar via de WiiU kan ik deze game voor +/- € 7,- spelen. En daarom speel ik nu al dááágen Zelda

Ik voelde de hype niet echt als ik eerlijk ben. Heb hem daarom ook niet op de dag van release gehaald. Maar beetje bij beetje -- al dan niet te wijten aan een droge periode -- begon het wel een beetje te kriebelen. Uiteindelijk dan toch maar een kleine veertig euro neergeteld onder het mom van een cadeautje voor mijn zusjes (maar wij weten wel beter natuurlijk).

Het begin was leuk. Het rustig oppakken van de game mechanics en aan de hand daarvan verder bouwen en experimenteren deed het begin goed. Goed dat je eerst met weinig opties begint en je ze daarna beetje bij beetje vrij speelt. Anders zou 't begin misschien een beetje te overweldigend aanvoelen. Mijn eerste twee levels heb ik met plezier gemaakt, maar daarna begon het wel redelijk snel te vervelen. De hoeveelheid aan instrumenten die tot je beschikking staan, valt namelijk best tegen. Zijn er niet heel veel van. Zo'n beetje de basics alleen. Ook het spelen van andermans levels is voor mij een heel wisselvallige ervaring gebleken, zij het via die 100 levens of handmatig zoeken naar levels. Negen van de tien keer heb je een matig level te pakken -- niet verbazingwekkend omdat veel kinderen dit spelen -- en één op de tien is prima. Als je geluk hebt, krijg je zelfs een paar goeie levels te pakken. En dan wil ik geen woorden vuil maken aan die automatische "don't move" levels. Laat die levels nou eens heel populair zijn, bah.

Net als Splatoon destijds een leuk idee, maar de uitwerking is minder. Misschien beetje overdreven, maar soms heb ik het gevoel dat dit een veredelde demo is. Zoals ik al zei niet zo gek veel instrumenten om mee te werken. Ik heb zo'n idee dat een eventueel Mario Maker 2 aanzienlijk beter gaat worden.

avatar van Marcellussss
Prima review. Denk er zo ongeveer hetzelfde over: leuk om zo nu en dan op te pakken maar daar blijft het bij. Wat betreft het aanbod van levels belooft de update van morgen wel veel goeds; hoop dat Nintendo veel levels zal maken en dat checkpoints, tijdens de moeilijke levels, vaak gebruikt zullen worden.

Ik blijf er bij dat dit geweldige DLC zou zijn voor New Super Mario Bros U, maar dat het als een standalone titel simpelweg te weinig te bieden heeft.

Marcellussss schreef:

Met dat laatste ben ik het absoluut mee oneens. Je kan dit spel blijven spelen aangezien er 'oneindig' aantal levels zijn. Ik vind de levels vaak ook erg creatief en inspirerend om zelf weer een level te bouwen. Natuurlijk zijn er slechtere levels zoals de automatische levels maar die kan je gemakkelijk skippen door te swipen.

Beperkt vind ik de creator ook niet. Als je er creatief mee omgaat zijn er veel mogelijkheden.

avatar van horizon
Kan het er echt niet mee eens zijn dat er te weinig in zit. Voldoende creatief spul om mee te werken.
Het topic op Tweakers bevat veel goede levels. Ook veel hier te vinden:
Supermariomaker.nl

Als je eenmaal goed level hebt die maker als favoriet toevoegen. Van daaruit bij zijn favorieten verder kijken helpt ook.

En Splatoon leuk idee? Spel van het jaar! Eerste online shooter die ik wil spelen. Geweldig!

Hij komt in december op de 3Ds!
Een perfect spel om lekker mee te prutsen op je 3Ds....
Dan ga ik hem veel vaker spelen dat kan ik je wel vertellen..

Super Mario Maker 3DS aangekondigd - nl.ign.com

Wii u is verkocht en dus ook geen Mario maker meer voor mij. 3DS is een mooie uitkomst en ondanks de beperkingen, denk ik dat dit juist een game is die perfect past op een handheld!

Deeltje 2 is zojuist aangekondigd

Awsome!!!

Check:

Mario Maker 2 Is Heading To Switch - Game Informer - gameinformer.com

tenminste eens geen remake, hoewel, wat gaan de verschillen werkelijk zijn?