Halo 5: Guardians (2015)

Alternatieve titel: Halo 5

Xbox One

Ontwikkeld door 343
Uitgegeven door Microsoft

Wanneer onverwachts aanvallen op koloniën worden uitgevoerd, is het gedaan met de vrede. Spartan Locke is belast met de jacht op de Master Chief en het oplossen van een mysterie dat de hele melkweg bedreigt.

Voor de mensen die de Master Chief Collection bezitten: Er is nu een multiplayer Beta van Halo 5 aan de gang en die loopt zo uit mijn hoofd tot midden januari.

Halo 5: Guardians verschijnt op 27 oktober | Power Unlimited - pu.nl

Ik kan nauwelijks wachten

DE game waar je als Xbox One gamer trots op gaat zijn.

Coole trailers! Ik heb nu al zin in 27 oktober.

You'll Always Have Three Companions

Doet me een beetje denken aan wat Republic Commando in 2005 deed. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken aangezien je in de vorige Halo's altijd 'alleen' was.

Tof! Het epische, grootschalige gevoel zal denk ik daarmee alleen maar toenemen. Doet me zelf meer aan de Brothers in Arms reeks denken.

Overigens klopt het niet helemaal wat je zegt Kevin. In de oude Halo's had je vaak zat soldaten die je kwamen helpen. Genoeg shoot outs met hulp gezien. En denk ook aan de ritjes op voertuigen, als je ondersteuning kreeg achter op je kanon.

Daarom stond alleen ook tussen enkele quotes . Met 'alleen' bedoel ik dat je het idee had dat je het allemaal zelf moest opknappen. De A.I. deed nou niet echt bijster veel. Je voorbeeld met de voertuigen is een van de enige keren dat ze eens wat deden maar laten we eerlijk zijn: je had liever zelf achterop dat kanon gezeten. Nou maar hopen dat ze wat doen aan de rijvaardigheid van je medesoldaten want dat was in de oudere delen echt om te huilen.

Kijk dit vind ik dan weer super tof: Nathan Fillion Return

Super tof dat Nathan Fillion zijn rol als Buck weer oppakt voor Halo 5. Ik ben sowieso al een fan van Nathan en hij was geweldig als Buck in ODST.

avatar van youngtick
Net als Rise Of The Tomb Raider, ben ik zeer benieuwd naar Halo 5: Guardians. Halo: Master Chief Collection met plezier uitgespeeld en de gameplay beelden gezien van de E3 dus bring it, man.

Microsoft legt ontbreken van split-screen in Halo 5 uit - gamekings.tv

Rotnieuws. Had graag de sp campagne met iemand op de bank erbij gespeeld.

Indrukwekkende openingstrailer van de game.

Halo 5: Guardians Opening Cinematic - YouTube

avatar van iMontana
Waarom staat Halo: The Master Chief Collection niet op deze site?

iMontana schreef:
Waarom staat Halo: The Master Chief Collection niet op deze site?

Zijn 4 al bestaande games die er ieder los op staan. Gamesmeter is wat stug met zulke remake pakketten erop zetten.

avatar van iMontana
Manny Calavera schreef:

Jammer, kon je anders een soort van mening over geven.. maar speel je zelf Halo: MCC?

iMontana schreef:

Ja, ik heb de MC box ook. Toffe box. Moet wel zeggen dat ik de box te weinig nog heb gespeeld, maar zeker de HD versie van Halo 2 is echt mooi gemaakt.

AvMerode
Zowat de enige game naast Xenoblade Chronicles X die ik direct voor de volle pond ga aanschaffen.
BLOPS 3 word me qua online mp gewoon te druk en oninteressant. Dus de iets minder chaotische Halo Guardians is voor mij de perfecte keuze. Moet er jammer genoeg wel apart een xbox live kaart voor aanschaffen. Maar DLC word het eerste jaar gewoon gratis. Wel jammer dat de singleplayer campagne wat minder blijkt te zijn.

AvMerode schreef:

Lees juist dat de singleplayer erg goed is. Meer van hetzelfde, maar erg onderhoudend, spannend en afwisselend. En met een uur of 9 is de campagne ook lang zat.

AvMerode
Ok, dan word het dus een kwestie van zelf ervaren. Digital Spy was er alleen niet zo lovend over. Maar ik zie nu inderdaard meer reviewers die het anders ervaarden.

AvMerode schreef:

Ik baseer me op de Nederlandse reviews die ik vandaag heb gelezen (stuk of 5 reviews gelezen).

Het enige wat ik mis als ik de filmpjes kijk is iets enorm episch en grootschalig, maar als ik de reviews lees gaat dat er wel in zitten.

Na zo'n 3,5 uur ben ik al aangekomen bij missie 11. Ik vind het knap dat ze zeggen dat de game twee keer zo lang duurt als Halo 4. Dan moeten de laatste vier missies wel ontiegelijk lang zijn. Op Heroic blaas ik er echt doorheen en dan neem ik zelfs nog mijn tijd ook. Die opvulmissies waar je vijf minuten ergens een beetje rondloopt en met personages gaat praten is echt nutteloos. Hadden ze net zo goed een mooie cutscene van kunnen maken.

De game ziet er echt fantastisch uit. Met name de cutscenes zijn een genot voor het oog. Ook de omgevingen en de variatie in omgevingen is heel positief. Tot nu toe vind ik de game leuk, maar niet echt baanbrekend. Locke is een beetje een oppervlakkig personage. Gelukkig is er in Fireteam Osiris ook Buck (Nathan Fillion) die dat weer een beetje recht trekt. Het is daarnaast heel jammer dat je zo weinig met Blue Team mag spelen. In drie van de elf missies speel je met de Master Chief en de rest van de tijd speel je met Locke.

Er zijn nog een paar missies te gaan en dan kan ik een totaal oordeel geven over de singelplayer.

AvMerode
Ja via metacritic zie ik ook veel reviewers die wel echt vermelden dat de singleplayer vrij kort is.
Heb de singleplayer niet zo heel erg lang gespeeld. Maar voor nu komt het erg dertien in een dozijn over met gameplay dat voor mij soms chaotisch overkomt.
De multiplayer is een combinatie waarbij warzone aanvoelt aan een soort van goedkope titanfall kloon en de arena voelt COD achtig aan. De warzone doet mij persoonlijk helemaal niks en de arena is wel vermakelijk, al soms net zo hectisch als COD.
De 4 uren die ik er gister in heb gestoken kwamen voor mij wat emotieloos over.
Zal er wat meer tijd insteken, al zal er waarschijnlijk weinig verandering in komen.
343 is in ieder geval geen Bungie

Zojuist uitgespeeld en het einde is echt zo Halo 2. Ik heb een beetje het gevoel dat Halo 5 gewoon een opstapje is naar het zesde deel. Weer zo'n typisch tussendeels einde.

avatar van killer13
ik ben altijd meer voor playstation geweest dan voor xbox. maar af en toe lijkt het gras toch groener aan de andere kant. nu heb ik dit jaar toch een xbox aangeschaft omdat ik gewoonweg halo 5 en gears of war 4 moest en zou spelen. nu het eindelijk zo ver is ben ik toch wat teleurgesteld in halo 5. de master chief collectie heb ik ondertussen ook gespeeld en daar was ik meer dan tevreden over. maar guardians... het is zeker geen slecht spel en het ziet er allemaal prachtig uit. en misschien ligt het wel aan mij en waren mijn verwachtingen gewoon onhaalbaar. ik moet er wel bij zeggen dat ik niet echt een online gamer ben, op af en toe een potje call of duty tussendoor na dan. ik haal het meeste plezier uit een sterke singleplayer. en daar schiet guardians voor mij toch net iets te kort. zeker qua speelduur ben je er snel door. de multiplayer is naar het schijnt wel erg goed, maar daar heb ik jammer genoeg niet veel aan.

Mijn verwachtingen waren blijkbaar ook te hoog want net zoals killer13 ben ik ook ietwat teleurgesteld in de campaign. Begrijp me niet verkeerd, ik vermaak me prima, gameplay en graphics zijn uitmuntend, maar ik mis het epische wat ik bij Halo 4 wel had. Komt denk ik ook door de soundtrack, die vind ik in dit deel stukken minder.

Verder speel ik op Heroic en ben ik er ook al bijna weer doorheen, nog 2 missies te gaan. Online gaming doe ik zelden (op FIFA na) dus de replay waarde moet komen uit nog een run op legendary, wat achievements of nog wat co-op gameplay met een vriend.

AvMerode
Ben zelf ook niet echt een multiplayer gamer, al zijn games als cod en halo grotendeels voor online mp.
Maar qua multiplayer ben ik ook niet echt weg van halo guardians. Het is misschien een kwestie van smaak, maar mij bekoort het niet. Arena is net een saaie en emotieloze cod met wet weinig maps in free for all. Warzone is nog saaier naar mijn mening.
Qua sci-fi singleplayer shooter vermaak ik me nu ieder geval veel meer met vanquish op de ps3.
Ik schaf nu gewoon blops 3 aan (puur omdat guardians zo'n teleurstelling is) voor sci-fi online mp plezier, met hopelijk een betere singleplayer van treyarch.
Ik zag trouwens dat er extreem veel mensen waren die puur voor alleen halo guardians een xbox hadden aangeschaft. Wat er nu in hun hoofd omgaat, geen idee.

killer13 schreef:

Hoelang heb je over de singleplayer gedaan?

Moet eerlijk zeggen dat ik je gevoel wel deels. Moet nog een behoorlijk eind van de sp uitspelen, maar ondanks dat het er goed uit ziet mist de game wel een eigen smoel. Wat mij irriteert trouwens is dat de omgevingen vooral beeldvulling zijn, maar dat het 0 interactief met de speler is. Je kan niks kapot maken, nog geen stukje glas. Dat kon 10 jaar terug in een hoop shooters al wel.

En gisteravond uitgespeeld op Heroic. Op halowaypoint.com kun je je stats bekijken. Blijkbaar heb ik er toch nog 12 uur en ca 40 minuten over gedaan. 1568 kills en 111 deaths.

Al met al prima vermaakt, maar zoals gezegd net iets minder episch voor mijn gevoel dan Halo 4.
Vervolgens toch ff de multiplayer geprobeerd en voordat ik het wist was ik 3 potjes Warzone verder, toch best vermakelijk en ik was niet zo slecht als verwacht haha. Voor nu 3.5*

avatar van killer13

Hoelang heb je over de singleplayer gedaan?

Op normal, een uurtje of 8 denk ik... Als ik dat al gehaald heb tenminste, het voelde minder lang aan. En wat dat epische gevoel betreft ben ik het helemaal met je eens. De eerste helft van het spel had ik het gevoel dat het een simpele herhalingsoefening was met standaard gameplay dat je in elke shooter tegen komt. Soms vond ik het zelfs een beetje saai. enkel de laatste levels vond ik nog wel genietbaar. Maar het kwam nog steeds niet in de buurt van de vorige games. En interactie is er inderdaad nauwelijks met de omgeving, op die breekbare muren na dan. Maar dat noem nou ook niet echt een baanbrekende toevoeging. Het is zeker geen slecht spel, alleen dacht ik dat de makers de lat toch wel wat hoger hadden gelegd... Het gaat tenslotte om halo en niet om een of andere dertien in een dozijn shooter...

Goede shooter, teleurstellende Halo game

Enorm naar uitgekeken, maar na uitspelen van de campagne toch wel aardig teleurgesteld. Dit ligt niet aan het uiterlijk van de game, want het ziet er bij vlagen waanzinnig uit met al die felle kleuren en creatieve vijanden. De cutscenes zijn ook van belachelijk goed niveau. De game knalt ook weer uitstekend weg en het tempo ligt weer ouderwets hoog.

Wat er echt mankeert is dat deze Halo 5 me nooit dat aloude Halo gevoel heeft gegeven. Het plot boeide me nauwelijks en was sowieso veel te rommelig doordat je niet alleen met Master Chief speelde. Het epische gevoel van zeker de oude Bungie Halo's ontbreekt gewoon. Je speelt dan wel mee in een groots verhaal, maar de uitwerking is zeker niet zo groot en voelt gewoon onpersoonlijk aan. Ik werd bij de eerdere Halo's regelmatig echt geraakt door het verhaal of door de band tussen Master Chief en Cortana. Diezelfde Cortana wordt in dit vijfde deel met haar rare rol volledig verpest. Ook die constant terugkerende bad guy met zijn te grote zwaard werkte op mijn zenuwen. Zo kan ik ook wel tig bossfights bedenken. Gewoon constant dezelfde pipo weer terug laten keren en hem op dezelfde manier moeten verslaan. Zonde. Wat ik ook jammer vind is dat ze wel alle voertuigen en vliegtuigen van de Halo reeks in de game hebben gepropt, maar dat al die ritjes wel als erg kort, simpel en afgezaagd aanvoelen. Alsof alles even een keertje met de haren erbij moest worden getrokken om de fans te pleasen. Ook de muziek had beter gekund, ik heb maar weinig die klassieke Halo themesongs gehoord. En nog een kritiekpunt, wat een suf einde zeg....

Halo 5 is overigens absoluut geen slechte game hoor. Wat ik al zei, het knalt prima weg en er is uitdaging genoeg. Puur als shooter is er weinig mis mee, het is lang geleden dat ik een betere heb gespeeld. Het feit dat je constant enkele teamgenoten bij je hebt die best goed mee aan het vechten zijn vond ik erg lekker. Je kan ze ook tactische orders geven, waardoor je regelmatig de vijand van 2 kanten aan kunt vallen. Het maakt de shoot outs gevarieerd en vermakelijk. Wel was ik heel erg vaak door mijn munitie heen, omdat een paar van je vijanden gewoon enorm veel kogels kunnen slikken voor ze eens dood zijn. En dan is het toch jammer dat je meer zit te zoeken naar een nieuw wapen, dan dat je lekker aan het knallen bent. Een ander minder gameplay dingetje is dat je zodra je overhoop bent geschoten nog door je teamgenoten weer ''tot leven gewekt'' kunt worden. Haalde de spanning regelmatig wel weg. Speelde overigens op normal mode, waarschijnlijk is dit in de moeilijke standen er niet? Anyway, ik had het liever er helemaal niet bij gehad. Gears of War: Judgment kende dit ook al.

Hopelijk gaan ze deel 6 die er ongetwijfeld komt eens helemaal opnieuw aanpakken, want op deze manier jaag je de oude Halo fans wel een beetje weg.

Helemaal eens met je review! en mbt tot:

Manny Calavera schreef:

Dit is er op moeilijker standen ook, maar je hebt er niet altijd wat aan. Je team genoten zijn nl behoorlijk dom op Heroic en helemaal op Legendary begreep ik van een collega. Het gebeurde bij mij al redelijk vaak dat al mijn teamgenoten 1 voor 1 overhoop werden geschoten als ze mij probeerden te 'reviven'. En dan lieten ze zich soms als makke schapen afslachten door die ene enemy die naast me stond haha.
Je teamgenoten een specifieke target laten uitschakelen of ze een voertuig toewijzen is zeker handig, maar in losse shootouts had ik weinig aan ze en in de grotere boss fights stond ik er vaak al snel alleen voor.