Halo 5: Guardians (2015)

Alternatieve titel: Halo 5

Xbox One

Ontwikkeld door 343
Uitgegeven door Microsoft

Wanneer onverwachts aanvallen op koloniën worden uitgevoerd, is het gedaan met de vrede. Spartan Locke is belast met de jacht op de Master Chief en het oplossen van een mysterie dat de hele melkweg bedreigt.

avatar van Manny Calavera
mrdig schreef:
Helemaal eens met je review! en mbt tot:

Dit is er op moeilijker standen ook, maar je hebt er niet altijd wat aan. Je team genoten zijn nl behoorlijk dom op Heroic en helemaal op Legendary begreep ik van een collega. Het gebeurde bij mij al redelijk vaak dat al mijn teamgenoten 1 voor 1 overhoop werden geschoten als ze mij probeerden te 'reviven'. En dan lieten ze zich soms als makke schapen afslachten door die ene enemy die naast me stond haha.
Je teamgenoten een specifieke target laten uitschakelen of ze een voertuig toewijzen is zeker handig, maar in losse shootouts had ik weinig aan ze en in de grotere boss fights stond ik er vaak al snel alleen voor.

Ja, je teamgenoten komen vaak wel dom je te hulp schieten. Zit je in een bossbattle, ga je eraan, komt je teamgenoot helpen en gaat hij dat vlak voor de vijand zijn neus doen. Gevolg, allemaal dood.

In de shoot outs vond ik je collega's wel weer nuttig.

Net uitgespeeld, wat een tegenvaller!!!

Repetitieve opdrachten, weinig/saaie vijanden, geen echte boss fight imo.
Ik koop halo voor de SP coop en ben fan van het verhaal. Maar het epische gevoel van voorgaande delen ontbreekt hier volledig.

Gemiste kans van 343.

avatar van legian
Verrassend genoeg een vooruitgang ten opzichte van deeltje 4, maar ook hier ziet het er allemaal donker en grauw uit. De forerunners zijn saaie badguys en die protector van cortana is ongelofelijk repetatief.
Het idee van een team is leuk, maar totaal niet goed uitgewerkt. En dan heb ik het nog niet eens over binding vormen met de personage's. Alleen Buck was tof, maar die kennen we dan ook voornamelijk van ODST. Reach deed het goed door iedereen een eigen persoonlijkheid te maken, hier zijn ze allemaal kartonnen vulling. Die trouwens echt te dom voor woorden zijn. Heb nergens het idee gehad dat ik een team om mij heen had, iedereen focuste constant op mij en binnen de kortste keren was het team dood.
Grootste pluspunt is echter de insteek, Locke vs Chief is goed bedacht, maar (net zoals de rest van de game) slecht uitgewerkt. 3 missies met Chief tegen 10 met Locke, die eigenlijk alleen maar achter de feite aanrende.

Nee dit is het niet. De feel, vide, stijl is allemaal verdwenen. En juist dat maakte Halo Halo. Dit is de zoveelste shooter die prima speelt maar nergens meer als Halo voelt.

Ik zit trouwens wel met een groot vraagteken. Het team van Chief is het team waarmee hij getraind werd voor het spartan programma. Maar in de eerste game was hij de laatst levende Spartan en is er nooit een woord gerept over zijn team. Het is verhaaltechnisch helemaal niet logisch en stoorde mij dan ook enorm tijdens het spelen. Daarnaast snap ik ook niet dat The Covenant nog steeds als badguy aanwezig is, wat hebben de eerste drie delen dan voor nut gehad?

Project Console Xbox One X
ik kan niet wachten totdat halo infinite gaat uitkomt
voor de xbox one x

SeptuSword
Tijdens het spelen van de singleplayer moest ik alleen maar denken aan Destiny 2 en zijn campagne. Ik snap wel dat Bungie de moeder is van Halo maar het zegt genoeg dat er weinig origineel aan is. Constante hordes aan vijanden per checkpoint met hier een daar de afwisseling dat je op de vlucht moet slaan of met alle geluk een voertuig mag gebruiken. Daarmee is alles ook wel gezegd met de gameplay en gang van zaken.

Wat mij wel deed bekoren is de gunplay, het schieten voelt goed, alle wapens van voorgaande Halo's voelen goed. Als je tussen alle chaos een bazooka vindt (geen idee wat de naam is van het beestje in de Halo wereld) en voldoening krijgt dat je de zware vijanden met een paar knallen kan uitschakelen doen ze toch iets goed! Heb er wel van genoten. Ook de cutscenes waren fantastisch. Ik werd zo blij toen Mike Colter (Locke) in beeld kwam, ik had helemaal geen idee dat de beste man zijn gezicht verleende aan Halo. Nu met googlen ook erachter gekomen dat hij speelt in de serie Halo: Nightfall, erg geinig allemaal. De game heeft een oké verhaal, met een einde dat je min of meer wel zag aankomen.. maar dat heb ik altijd wel met games.

Nu het online gedeelte, dat is eigenlijk waar het allemaal om draait met Halo. Helaas kan ik het niet vergelijken met een Halo 3 waardoor de game zo hoog aangeprezen werd, toen had ik helemaal geen internet in huis. Los staat Halo 5 stevig. Ik speel graag TDM potjes. Vind het heerlijk spelen, je gaat niet te snel dood en geeft je nog een kans om 'tactisch' te reageren op een tegenaanval. Een stomp op de kaak met RB en schieten maar. Iemand die van Call of Duty afkomt is dit toch een geweldige pace en levert veel minder frustratie op bij mij.

3,5 - leuke game.

avatar van legian
Aangezien Halo Infinite er dit jaar eindelijk aankomt en ik de Halo serie een warm hart toedraag. Heb ik me er maar eens op toegelegd om de gehele serie te opnieuw door te spelen voordat ik aan Infinite begin. En om dat maar eens te combineren met mijn meningen over de verschillende delen.

Halo 5: Guardians, deel twee in de Cortana saga en de eerste Halo waar ik niet direct naar uitkeek. Ja de marketing was tof met Chief en Locke als twee Spartans die tegenover elkaar staan. Maar na Halo 4 was ik voornamelijk sceptisch of ze er een goed vervolg aan konden geven. Nu al die jaren later durf ik daar wel een antwoord op te geven. Op sommige punten is het ze gelukt en op sommige punten helaas niet.

Op een flink aantal punten wordt verbeterd ten opzichte van halo 4. Zo hebben de verschillende werelden een stuk meer kleur en zijn deze leuker en boeiender om doorheen te wandelen. Vooral De levels op Genesis en Sanghelios zien er prachtig uit en zorgen voor flink wat kleur. Dat kan dan weer niet gezegd worden van de levels rondom Meridian. Hoewel die er mooi uitzien zijn dat vooral grauwe kale levels. Toch is ook daar duidelijk dat de grauwe zweem zoals Halo 4 die had verdwenen is. Nog wel aanwezig is de realistischere stijl en uitstraling van de game. Die er na Halo 4 minder storend uitziet maar nog steeds weinig als Halo aanvoelt.

Het design van de personages is hier en daar ook wat aangepakt. Er is wat meer onderscheidt, vooral onder de Prometheans, waardoor ze wat duidelijker te onderscheiden zijn. Toch ben ik nog steeds geen fan van deze ‘realistischere’ look van the Covenant. Het design van de Prometheans kan ik echter meer waarderen hier dan in Halo 4. Mede dankzij het duidelijkere onderscheid van de verschillende types. Een minpunt is nog steeds dat de verschillende vijanden vaak slecht te onderscheiden zijn van de omgevingen. Het zorgde regelmatig voor momenten dat ik weer eens dood ging omdat er nog een vijand achter me stond die ik dus over het hoofd gezien heb. Het teleporteren van de Prometheans is nog steeds aanwezig, maar dat is nu een stuk duidelijker gemaakt waar ze naartoe verplaatsen.

Een ander punt wat ze flink verbeterd hebben is de soundtrack en het sounddesign. De soundtrack is deze keer volledig in handen van Kazuma Jinnouchi. En hij verzorgt hier weer flink wat mooie en sfeervolle muziek. Het past goed bij de game en verstevigt het nieuwe karakter en de richting die ze met de serie opgegaan zijn sinds Halo 4. Het sounddesign is ook onder handen genomen. Deze keer zijn de teksten ook daadwerkelijk te verstaan tijdens de gevechten waardoor het verhaal beter te volgen is. Ook zijn de verschillende geluiden, wapens, vijanden beter te onderscheiden. Daardoor zijn de gevechten minder chaotisch dan in Halo 4. Hoewel lang niet alle geluiden even goed pakken, vooral van de wapens, zijn ze wel te onderscheiden.

Het verhaal van Halo 5: Guardians is een fascinerende. Het volgt op Halo 4 en gaat verder met Cortana die zichzelf verder ontwikkeld. Chief krijgt helaas geen tijd om zich daar verder op te ontwikkelen en lijkt eerlijk gezegd vooral een wanhopig vriendje wat zijn vriendinnetje maar achterna hobbelt. Dat komt vooral door het feit dat Chief belachelijk weinig aan bod komt. Van de 15 levels worden er maar 3 met Chief gespeeld. Wat compleet onzinnig is in mijn optiek. De overige levels worden gespeeld met nieuwkomer Locke en zijn team. Locke zelf is een vlak en saai personage, hoewel er wel gehint wordt naar wat diepgang maar dat komt nergens naar buiten. Datzelfde geld ook voor de rest van zijn team. Buck is daarbij de enige uitzondering, maar voornamelijk omdat die in Halo 3: ODST al uitgewerkt is en we hem dus al kennen. Ook het team dat rondom Chief is opgezet heeft daar last van en mist diepgang. Schijnbaar zijn het zijn oude teamgenoten, die nergens in de games eerder benoemd zijn. Het is jammer dat al die nieuwe personages niet uitgewerkt worden, voornamelijk omdat je daar het merendeel van de tijd mee opgescheept zit. Het verhaal springt daardoor wat heen en weer aangezien en is voornamelijk afhankelijk van de cutscenes. Het zorgt wel voor een leuk perspectief waaruit het avontuur vanuit twee kanten belicht wordt. Iets dat ze duidelijk van Halo 2 hebben overgenomen. Het is dan ook niet voor niets dat de marketing samenging met die van Halo 2 anniversary en dat The Arbiter in deze ook weer een rol speelt.

Iets anders dat ze trouwens ook van Halo 2 hebben overgenomen zijn de boss battles. In dit geval is het een boss battle met The Warden Eternal. Een super promethean baas figuur. En net zoals in Halo 2 is dit gevecht vervelend en niet bijzonder boeiend. Het wordt echter enorm vervelend aangezien je hem uiteindelijk 10 keer moet omleggen. En dat is onderverdeeld in 7 losse gevechten door de verschillende levels. Wat vervelend is aangezien het gevecht niet bijzonder leuk is en al helemaal niet als je het meermaals moet doen. De toegevoegde waarde van de gevechten kan ik vanuit gameplay perspectief dan ook niet vinden. Ook verhaaltechnisch voegt eenzelfde gevecht 7 keer doen niets toe.

Een ander punt waarbij Halo 5: Guardians voor mij een stap achteruit is ten opzichte van Halo 4 zijn de wapens. Ik heb namelijk sterk het gevoel dat er flink minder wapens aanwezig zijn. Regelmatig liep ik tegen vijanden aan die allemaal dezelfde wapens droegen (voornamelijk de Storm Rifle was in overvloed aanwezig). Het zorgt ervoor dat er weinig afwisseling is tussen de wapens en je voornamelijk met dezelfde combinatie aan het wandelen bent. Wat een negatief effect heeft op de gunplay in mijn optiek. Gelukkig hebben ze bij de Promethean wapens wel wat meer verschil en effectiviteit gebracht ten opzichte van Halo 4. Wat ervoor zorgt dat ik deze keer wel liever die wapens oppakte.

Halo 5 is een bijzonder geval want de aanpak van verschillende perspectieven vind ik erg tof. Het is daarom jammer dat beide perspectieven niet even lekker uitgewerkt worden en we het met bordkartonnen personages moeten doen. De ontwikkeling van Cortana en Chief uit Halo 4 vond ik erg mooi om te zien. Maar ook dat krijg hier weinig aandacht en Cortana wordt voornamelijk als excuus gebruikt om een nieuwe badguy neer te zetten. Daarmee komt Halo 5: Guardians vooral over als een gemiste kans om die relatie en goed uit te werken. Want ook Halsey heeft hier geen toegevoegde waarde terwijl er constant op gehamerd is dat zij het kan fixen. Wat Halo 5 wel beter doet dan Halo 4 is dat ik tijdens het spelen veel meer zin had om door te gaan. Ondanks de frustraties zijn de levels leuk om doorheen te lopen en blijft het boeiend genoeg om door te blijven gaan. Hoewel het niet de replay waarde heeft van de trilogie.

Gezien de gigantische cliffhanger waar deze game mee eindigt ben ik erg benieuwd hoe (en of) Halo Infinite dit gaat afwerken.