Matige bullethell.
Bit.Trip Fate is een on-rails bullethell-shooter. Je zit vast op een rails waarop je alleen naar links of naar rechts kunt bewegen, er komen vijanden op je af, die vijanden schieten blokjes op je af en als speler moet je balanceren tussen het ontwijken van die blokjes en het aanvallen van de vijanden. Simpel, toch? Jazeker, en het is ook best leuk. Het is uitdagend en de abstracte vormgeving en elektronische muziek zijn passend.
Het spel lijdt echter onder drie serieuze problemen. Ten eerste vind ik de on-railsgameplay onaangenaam. Ik heb onlangs een paar bullethell-shumps gespeeld zonder die beperking, en dat beviel me veel beter. Ten tweede wordt het nooit bijzonder. De patronen, de vormgeving, de sfeer: er zit geen memorabel moment tussen, geen moment dat eruit springt. Het is vermakelijk, maar ontstijgt nooit de middelmaat. En ten derde is het ontbreken van checkpoints in sommige levels zeer irritant. De levels duren ieder iets minder dan 10 minuten, en het enige punt in de levels waarop je serieus het risico loopt om dood te gaan is bij de eindbaas. En als je daar doodgaat, dan moet je dat level dus weer opnieuw beginnen. Voor dat ene stuk. In de meeste levels is dat niet zo'n probleem (de meeste bazen versloeg ik toch in één keer), maar in level 5 kostte het me vijf pogingen om de eindbaas neer te krijgen, en dat haalde mijn spelplezier serieus onderuit.
Ik heb dit spel gekocht om mijn Bit-Trip-collectie te vervolmaken, maar anderszins is het niet het spelen waard. Slecht is het niet, maar het is wel door en door middelmatig. De Runner-games zijn erg leuk (vooral de tweede), maar de rest van de Bit.Trip-spellen hebben me helaas niet weten te overtuigen. 2.75*