FNaF 2 is voor mij een totaal andere ervaring dan het eerste deel. Het grootste verschil is in de Atmosfeer. Terwijl de eerste game vooral eenzaamheid en echt voor een echt ongemakkelijk en creepy gevoel ging, ging de tweede meer voor chaos. Dit is niet perse slecht, maar neemt wel een beetje het beste aspect van de eerste fnaf game weg.
Angst in deze game wordt vooral gecreëerd door choas en veroorzaakt het gevoel van: wat tf moet ik doen? Het spel verwacht wel een beetje dat je de eerste hebt gespeeld, omdat de mechanics niet erg goed worden uitgelegd. Altans, de oude mechanics.
Oja, de mechanics, was ze bijna vergeten. Er zijn 2 (of eigenlijk 3) nieuwe mechanics.
1. Het masker. Je hebt geen deuren meer in deze game, dus zodra de robots recht voor je staan, moet je snel je Freddy-masker opdoen. Die 5 seconden dat je je masker ophebt terwijl de robots recht voor je staan, zijn de engste seconden van het hele spel.
2. De muziekdoos. Deze moet je opwinden via de camera's om de marionet van je weg te houden. Dit voelt een beetje alsof de creator een reden moest bedenken om op de camera's te kijken, maar omdat de muziekdoos zich op een camera bevind en niet beweegt, vind ik dat de camera's toch te weinig nut hebben. Mijn idee zou zijn dat de muziekdoos (op magische wijze) zich verplaatst door de pizzeria. Dit veroorzaakt de paniek en chaos die de game al probeerde te maken.
(3.) De flashlight is teruggekeerd en beter dan ooit. Hierdoor kun je donkere ruimtes licht maken en foxy op afstand houden.
De eentonigheid speelt nog steeds een rol in dit spel, dus hoger dan een 3,5 wil ik het niet geven.
Tussenstand:
1. Five Nights at Freddy's 2
2. Five Nights at Freddy's