Five Nights at Freddy's 2 (2014)

PC / Apple iOS / Android / Windows Phone / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Scott Cawthon
Uitgegeven door Scott Cawthon en Clickteam

Je speelt in dit tweede deel een andere nachtbewaker dan in het eerste deel. Houd de camera's in de gaten en zorg ervoor dat er niks fout gaat. Maak kennis met oude bekenden en een aantal nieuwe vijanden.

Ik had verwacht dat dit een tegenvaller zou zijn. Five Nights at Freddy’s 2 had makkelijk hetzelfde spel kunnen zijn als deel één maar dan met andere 3D renders, tot mijn verbazing zijn er een paar verbeteringen in gameplay die het een eigen ervaring maken. Ik het eerste deel hoefde je enkel rekening te houden met je zijkanten en met de animatronic Foxy, in deel twee zijn er maar liefst tien verschillende vijanden die je in de gaten moet houden.

Er zijn drie nieuwe gameplay elementen: een masker waarmee je sommige vijanden kunt wegjagen, een zaklamp waarmee je sommige vijanden kunt verblinden en een muziekdoos die je regelmatig moet draaien. Het spel word al gauw zo dusdanig chaotisch dat je alle vingervlugheid uit de kast moet trekken om een nacht te halen. Deze snellere, uitdagendere gameplay maakt het gameplay technisch sterker dan de eerste. Qua verhaal en sfeer ligt het dicht tegen de eerste aan, en omdat de eerste last kreeg van eentonigheid rond het einde is de angstfactor minder sterk in het tweede deel.

In het eerste deel zat grotendeels van het narratief verstopt op de achtergrond, in deel twee is het meer naar de voorgrond getrokken maar het word op een vage manier verteld. Het narratief bestaat uit monologen en interactieve mini games die je kunt spelen indien je vaak verliest. Tijdens mijn playtrough keek ik niet om naar de mini games, maar na een video van The Game Theorist te hebben bekeken over de betekenis van de mini games was ik onder de indruk van hoeveel er eigenlijk is nagedacht over de gameserie.

Five Nights at Freddy’s 2 heeft echter nog steeds last van geluk nodig hebben om te winnen. Vaardigheden zijn nodig, meer dan in het eerste deel, maar soms duurt het een tijd voordat een vijand weggaat terwijl andere keren die in één keer weg is. Die ene twee seconden kunnen cruciaal zijn in het halen van een nacht, het is een kwestie van geluk hebben.

Al met al is het een verbetering in gameplay maar minder sterk in zijn sfeer, daarom vind ik dat ze qua gemiddelde rond hetzelfde niveau zitten.

avatar van dr channard
Leuk vervolg en even goed als het eerste deel. Het eerste deel is spannender maar dit is wat moeilijker omdat je op meerdere dingen moet letten en dat is een plus want in het eerste weet je na een tijdje echt wat je constant moet checken om te winnen. Hier is alles checken onmogelijk omdat je zoveel moet doen waardoor er soms eens een verrassing voor je neus komt opduiken. Dus op dat vlak scoort het tweede deel beter. Echter de grauwe en donkere sfeer in het eerste deel was hier wel zoek.

avatar van JoppieSaus
FNaF 2 is voor mij een totaal andere ervaring dan het eerste deel. Het grootste verschil is in de Atmosfeer. Terwijl de eerste game vooral eenzaamheid en echt voor een echt ongemakkelijk en creepy gevoel ging, ging de tweede meer voor chaos. Dit is niet perse slecht, maar neemt wel een beetje het beste aspect van de eerste fnaf game weg.

Angst in deze game wordt vooral gecreëerd door choas en veroorzaakt het gevoel van: wat tf moet ik doen? Het spel verwacht wel een beetje dat je de eerste hebt gespeeld, omdat de mechanics niet erg goed worden uitgelegd. Altans, de oude mechanics.

Oja, de mechanics, was ze bijna vergeten. Er zijn 2 (of eigenlijk 3) nieuwe mechanics.
1. Het masker. Je hebt geen deuren meer in deze game, dus zodra de robots recht voor je staan, moet je snel je Freddy-masker opdoen. Die 5 seconden dat je je masker ophebt terwijl de robots recht voor je staan, zijn de engste seconden van het hele spel.
2. De muziekdoos. Deze moet je opwinden via de camera's om de marionet van je weg te houden. Dit voelt een beetje alsof de creator een reden moest bedenken om op de camera's te kijken, maar omdat de muziekdoos zich op een camera bevind en niet beweegt, vind ik dat de camera's toch te weinig nut hebben. Mijn idee zou zijn dat de muziekdoos (op magische wijze) zich verplaatst door de pizzeria. Dit veroorzaakt de paniek en chaos die de game al probeerde te maken.
(3.) De flashlight is teruggekeerd en beter dan ooit. Hierdoor kun je donkere ruimtes licht maken en foxy op afstand houden.

De eentonigheid speelt nog steeds een rol in dit spel, dus hoger dan een 3,5 wil ik het niet geven.

Tussenstand:
1. Five Nights at Freddy's 2