Five Nights at Freddy's (2014)

Android / Apple iOS / PC / Windows Phone / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Scott Cawthon
Uitgegeven door Scott Cawthon en Clickteam

Je bent een nachtbewaker bij het restaurant Freddy Fazbear's Pizza. Je komt door een voicemail van je voorganger er achter dat de pluche mascottes 's nachts rondwaren in het restaurant. Wanneer ze een mens tegen komen, zullen ze deze aanvallen. Het is aan jou om te overleven door de beveiligingscamera's in je kleine kantoortje, nauwlettend in de gaten te houden.

Grappig. Zat in een Indy Bundle een week of 2 terug (en het vervolg verleden week) en kon me er niet bijster veel bij voorstellen. En feitelijk is er ook niet veel aan. Je bent een nachtwaker, hebt een aantal camera's en een deur links en rechts van je. Er lopen enkele robot mascottes rond die je in de gaten moet houden en zich van ruimte tot ruimte bewegen als je niet kijkt. Zijn ze in de buurt, sluit je je deur om ze tegen te houden zodat ze verder afdwalen. Al die tijd loopt je batterij leeg - en je moet volhouden tot 6 uur s'morgens. De opzet is grappig, het sfeertje is op de een of andere manier toch best creepy, en hier en ik ben toch twee keer van mijn stoel gegaan door een jumpscare. Niet 'echt' een game, maar toch best lollig om een keertje op te zetten. (heb drie potjes erop zitten of zo en 20 minuutjes erin gestoken - dat zegt dus veel).

Five Nights at Freddy’s heeft, voor een indie horrorgame, een originele setting en gameplay. Het idee dat robots, die zijn gemaakt voor het vermaak van kinderen, s ’nachts rondwalen en door een fout in hun systeem mensen om het leven brengen is best angstaanjagend. De poppen zien er op het eerste gezicht lief & onschuldig uit, maar zodra je ze ziet bewegen wekt het een sterk gevoel van onveiligheid en opgeefmoment zelfs paranoia op. Gameplay technisch is het uniek in zijn genre, of iig anders dan de games die ik ben tegengekomen: in plaats van objecten verzamelen en wegrennen moet je op één plek blijven zitten en met gelimiteerde middelen het gedrag van de vijanden bestuderen, en jezelf verdedigen enkel wanneer het echt nodig is.
Op één plek zitten en wachten tot de dreiging op me afkwam gaf een behoorlijk eng gevoel, in het begin althans. Waar Five Nights at Freddy’s onder lijd is eentonigheid en het nodig hebben van geluk om te winnen. Vaardigheden bezitten is nodig (met name vingervlugheid), daar ga ik niet over liegen, maar je moet ook geluk hebben dat de monsters niet langdurig dichtbij je blijven staan. Ik heb weleens gehad dat ik goed speelde maar plots grotendeels van mijn stroom moest gebruiken omdat ik omringd was door twee monsters die niet weggingen. Dat terwijl andere momenten ze binnen een paar tellen weggaan.

Het laatste waar ik aandacht aan wil besteden is het verhaal: op het eerste gezicht lijkt het verhaal mager en geen diepgang te hebben, maar na video’s van The Game Theorist te hebben bekeken blijkt dat Five Night’s at Freddy’s vol met verhaal zit. Het is echter verstopt in de achtergrond en je merkt het pas op als je je erin gaat verdiepen middels het internet. Aan de ene kant is dit een gemis, zo lopen grotendeels van de spelers het verhaal mis. Aan de andere kant: kijken naar hoe diepgaand sommige theorieën zijn kan behoorlijk interessant om te zien. Uiteindelijk stelt het ‘ware verhaal’ niet denderend veel voor, maar ik heb weinig games gezien die het op zo’n subtiele wijze ter spraken hebben gebracht.

Om het samen te vatten: het is een sterk & origineel spel op het gebied van sfeer & gameplay. Het heeft echter wel last van eentonigheid bij de laatste twee levels, en geluk is meer nodig om te winnen dan dat ik vrolijk van werd. Voor een prijs van 1,50 en een paar uur aan spelen verdiend het al met al een 4,0.

avatar van Aazhyd
Wat een stom kutspel. Beetje koekeloeren en af en toe een deurtje dichtgooien. Echt heel saai.

SeptuSword
Aazhyd schreef:

Vind je dit niet heel makkelijk omschreven? Dat kan je ook over Borderlands doen, beetje stom schieten en wapens verzamelen.

avatar van Aazhyd
SeptuSword schreef:

Daar loop je door tientallen verbijsterend mooie omgevingen, met iedere keer andere vijanden. Dit is gewoon steeds hetzelfde, je zit in dezelfde kamer, beetje camera's kijken en af en toe een lampje of deurtje bedienen.

Prima als andere mensen dat leuk vinden, maar niet mijn kopje thee.

SeptuSword
Aazhyd schreef:

Prima als andere mensen dat leuk vinden, maar niet mijn kopje thee.

Ik snap wat je bedoelt, toch vind ik Five Nights at Freddy's erg origineel. FnaF kostte maar 5 euro (dacht ik? ) toen hij net uitkwam, dus je moest er sowieso geen hoge verwachting van hebben.

avatar van dr channard
Heerlijk spel, heb me kostelijk geamuseerd voor 2 uur en het is verder een heel creatief eng spel dat je nog wel eens kan spelen in een custom night Na een tijdje weet je wel wat je moet doen, toch laat Freddy me nog altijd erg schrikken omdat hij zo onvoorspelbaar is. Alles ook een keer op twintig gezet in custom night en dat was echt hilarisch:D

avatar van JoppieSaus
Five Nights at Freddy's is een van de grootste horrorgame doorbraken van dit decennium. De game heeft een gemixte indruk op mij geleverd, dus hier wat plus- en minpuntjes

+ Originaliteit. De meeste horrorgames zijn free-roam. Dat betekent, zodra een monster op je afloopt, je snel weg kan rennen. Dit kan niet in de FNaF-games. Je zit in een kleine ruimte vast en hebt alleen maar camera's, lichten en deuren die stroom gebruiken. Je hebt helaas (of gelukkig) maar een vast aantal stroom, waardoor je voorzichtig moet zijn met wat je doet.

+ Atmosfeer. De atmosfeer van deze game is zeer goed. Je voelt erg verlaten en het gevoel dat er iets rondloopt dat naar je zoekt, is erg creepy.

- Eentonigheid. Bij de vijfde nacht heb je het wel gezien. De mechanics van elke nacht veranderen bijna niet. Ik kreeg een glinster van hoop door zesde nacht, maar nee hoor, het is gewoon night 5, maar dan moeilijker. Ik had gehoopt dat er een nieuwe robot achter me aan zou komen, maar helaas.

De eerste fnaf game is niet slecht, maar heeft nog veel verbeterpuntjes.