Insurgency (2014)

Macintosh / PC
online

Ontwikkeld door New World
Uitgegeven door New World

In deze online shooter kan de speler kiezen uit negentien verschillende klassen, verdeeld over twee teams. Sommige klassen zullen op elkaar lijken, maar hebben andere wapens. Er zijn op dit meer dan tien verschillende mappen en twintig verschillende wapens. Dit aantal is uit te breiden middels downloadable content.

avatar van Thomas83
Klopt dit wel? Volgens mij heb je twee verschillende spellen, Insurgency (ook wel Insurgency 2 genoemd) en de gratis versie Insurgency: Modern Infantry Combat. De laatste is een stuk minder waarschijnlijk, de eerste is misschien wel de beste shooter van dit moment.

Nu je het zegt. Het plaatje is van het verkeerde deel..

Alleen ben ik het niet met je eens dat dit een van de beste shooters op het moment is.

avatar van Thomas83
Nog steeds een van de beste shooters van dit moment, waarschijnlijk zelfs de beste. Ik ben zeker niet de enige met deze opvatting. Dit is nog altijd een zeer populair spel, en zal liefhebbers van semi-realistische tactische shooters als de oude Rainbow Six-titels wel kunnen bekoren. Verschil is dat je het nu als militairen tegen rebellen opneemt in ik geloof Irak, met maps die wat meer buiten dan binnen zijn. Zeg maar meer zoals in populaire shooters als de Counter-Strikes en Call of Duty's. Ook heb je hier geen crosshair in beeld maar enkel aim down sight en een aangenaam minimalistische HUD.

De gunplay is echt fantastisch. De wapens zijn divers, kunnen naar believen worden aangepast (zolang je genoeg Supply Points hebt, die vrij simpel te verdienen zijn) en voelen erg krachtig en uniek aan. Na één kogel kan je al dood op de grond liggen. Het geluid is ook fantastisch en ook door rondvliegend stof, inslaande kogels en een regen van vonken zijn vuurgevechten erg fraai om naar te kijken en vaak lekker intens.

Er is ook een aardig suppressive fire-systeem. Je kunt uiteraard leanen, bukken en kruipen, maar ook springen, glijden en in een normale houding al op drie verschillende snelheden bewegen, waarbij iedere snelheid ook invloed heeft op de nauwkeurigheid van je schoten. Als je een stukje hebt gesprint zal je wapen even wat meer schudden. Ook kun je om je wapen meer stabiel te krijgen even je adem inhouden voor een schot en er is goed uitgevoerde bullet penetration. Zoveel van die kleine details die goed worden uitgevoerd.

Het spel heeft heel goed afgekeken bij andere succesvolle shooters. Zo kun je het uit Rainbow Six bekende Terrorist Hunt spelen (hier Hunt genoemd) en heb je gamemodes die inhouden dat als je dood bent je niet respawnt, maar er zijn er ook waarbij dat wel gebeurt nadat je een checkpoint hebt ingenomen of een cache hebt opgeblazen. Er zijn een handjevol verschillende classes om mee te spelen, waarbij iedere maar een keer per team bezet kan worden.

Communiceren gaat bijzonder gemakkelijk via geïntegreerde VOIP en ook ingebouwde (contextgevoelige) standaardteksten en een spotting-systeem. Samenwerken is ook wel een belangrijk element van het spel. Soleren zal best mogelijk zijn voor een zeer goede speler, maar samenwerken levert toch de beste resultaten en het meeste plezier op. Het spel wordt ook geprezen om zijn volwassen community.

Behalve menselijke tegenstanders vormen ook bots vormen een serieuze uitdaging en er zijn zowel voor co-op als tegen menselijke tegenstanders uiteenlopende gamemodes. De bots kunnen soms onredelijk goed mikken zoals bots dat in spellen nu eenmaal vaak doen, maar het is wat eerlijker dan het in Rainbow Six nog wel eens kon zijn. De met RPG's gewapende bots zijn ook hilarisch. Vooral na de eerste paar keer spelen weet je soms gewoon even niet wat er gebeurd is als je opeens met je hele team dood op de grond ligt na een plotselinge explosie. RPG's en molotovs en ander wapentuig van gesneuvelde vijanden of kompanen zijn trouwens ook op te pakken van de grond. Bij explosieven en molotovs kan ik het vaak niet laten en ben ik nog wel eens neergeschoten terwijl ik op de grond aan het zoeken was naar wat moois.

Het speelt allemaal bijzonder lekker en is erg verslavend en behoorlijk snel op te pikken, en semi-realistisch genoeg om zowel de pure liefhebbers van tactische shooters als de minder hardcore schietfanaten aan te spreken. De ontwikkelaars verdienen ook alle lof voor fantastische ondersteuning. In de anderhalf jaar of zo waarin ik al speel is er altijd om de paar maanden een grote update uitgebracht die nieuwe maps, gamemodes en wapens toevoegt, en belangrijke kleine aanpassingen of toevoegingen, zoals een kompas. Wel jammer is dat nieuwe wapens altijd oude wapens vervangen, omdat veel waarde aan de balans wordt gehecht. Persoonlijk heb ik liever zoveel mogelijk keuze.