Pillars of Eternity (2015)

Alternatieve titel: Pillars of Eternity: Complete Edition

Macintosh / PC / Nintendo Switch / PlayStation 4

Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door Paradox

Maak een eigen karakter aan, Mens, Aumaua, Dwerg, Elf, Godlike, of Orlan, en betreed de magische wereld van Eora. Kies een klasse en achtergrond en verzamel een groep reisgenoten, om samen de Pilaren der Eeuwigheid, die het land sinds het begin der tijd beschermden, te herstellen.

Damn. Staat sinds vandaag op Steam in de beta-versie. Verschijnt begin 2015 in afgewerkte versie. Ik denk dat dit de game is waar ik na Dragon Age Inquisition het meest naar uitkijk (ondanks dat ik nog legio rpg's heb die ik eigenlijk moet spelen). Zelfs nog meer dan naar de Witcher.

Een verplichte koop, lijkt mij.

avatar van threeohthree
Hier net zo, zou nog op vakantie gaan in april, maar die toch maar gecancelled.

threeohthree schreef:
Hier net zo, zou nog op vakantie gaan in april, maar die toch maar gecancelled.

Haha, lijkt net alsof je je vakantie hebt geannuleerd om Pillars te kunnen spelen?

avatar van threeohthree
Heeft stiekem iets meer met het afronden van de scriptie voor mijn master te maken dan met het spelen van de game, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik ook dat een maandje uitstel.

Nog niemand anders hier mee bezig trwns? Al zo'n 4 uurtjes d'rin gehangen en is echt Baldur's Gate 3!

Eerst ff DA Inquisition finishen en dan hier vol in gaan wonen, classic rpg goodness deluxe...

avatar van threeohthree
Zou zo ontzettend graag Pillars willen spelen, man. Maarja heb hier nog Life is Strage, the Witcher, BloodBorne, Ori, Hotline 2, en nog 2 games liggen die ook hoognodig eens aan de beurt moeten komen. Maar Pillars staat ook zeker hoog aan dat lijstje en hoop dat ik in ieder geval ergens binnenkort een beginnetje kan maken.

Same here eigenlijk, ook veel te veel op stapel liggen... Damn 1st world problems!

avatar van Vivec
Briljante game! Ben nog steeds aan mijn eerste playthrough bezig met een Death Godlike Cipher en heb me nog geen moment verveeld. De graphics zien er oud uit maar dat stoort niet. Klassieke RPG (/ RPG klassieker reeds?), goed verhaal, leuke combat en een zeer leuke sfeer.

In feite legt deze game verschillende pijnpunten bloot bij andere games die zogenaamd tot het RPG-genre worden gerekend. En dan heb ik het voornamelijk over Skyrim, hoewel ik een grote fan ben van de Elder Scrolls series, schiet deze laatste in de reeks toch wat tekort als het op RPG-elementen aankomt (ook Oblivion was al zwakker dan Morrowind in dat opzicht); je karakterkeuze heeft slechts een zeer minimale impact, en je moet al iemand vermoorden eer andere karakters hun houding ten opzichte van jou aanpassen (en dan zijn het meestal slechts karakters van die "factie" en guards). Nog een sterk punt ten opzichte van Skyrim is dat sommige gebieden of dungeons veel te moeilijk kunnen zijn als je nog maar op een laag level zit, wat gevechten des te epischer maakt (Plots oog in oog staan met een Spider Queen? Of de dieptes van Caed Nua verkennen iemand?).
Er is bij Skyrim dus niet heel veel padafhankelijkheid ingebouwd, dat is bij Pillars of Eternity wel anders, waar de karaktercreatie en vervolgens elke level up een keuze inhoudt waar je niet op kan terugkomen (je kan nooit elke skill of attribute maximaliseren), en ik heb al reeds een quest deels verknoeid omdat het antwoord dat ik gebruikte in een conversatie niet erg in dank werd afgenomen door de bewaker van hetgeen waar ik toegang toe moest hebben (en misschien ook omdat ik een Death Godlike én een Cipher ben en hierom wordt gewantrouwd), nu moet ik hier een andere oplossing voor zoeken. Pillars of Eternity grijpt hiermee terug naar de RPG's van weleer.
Dus: padafhankelijkheid, en de zwaktes die je hebt moet je compenseren door de samenstelling van je party, ik weet niet hoeveel unieke companions er zijn (en ik wil het niet voor mezelf spoilen door het op te zoeken), maar je kan 5 companions meenemen en deze hebben vaak conversaties met elkaar die hilarisch zijn en voorlopig nog nooit herhaald werden, om maar te zeggen hoe ver de mensen van Obsidian zijn gegaan.

Bwoh. Vanmiddag geinstalleerd en meteen een 5-6 uurtjes ingezeten. Al een tijd terug dat ik dermate werd opgeslorpt door een game dat ik helemaal de tijd uit het oog verlies. Het is inderdaad gewoon letterlijk een terugkeer naar de tijden van de infinity engine games zoals Baldurs Gate en Icewind Dale. Het voelt qua besturing, graphics en muziek meteen vertrouwd aan - heerlijk. Maar beter nog - ook qua verhaal en dialogen had het me meteen te pakken. Meteen kanshebber voor game van het jaar voor mij. (...en ja hoor. Ik ben me nog steeds erg bewust van The Witcher3 - ook geweldig natuurlijk maar ik blijf nog altijd de voorkeur houden op isometrische RPG's ipv first of third-person).

Nou....uitgespeeld. Relatief snel gegaan maar toch dik een 43-44 uur ingestoken. Wel heb ik een aantal quests en caves gemist en heb ik de dungeons onder mijn keep totaal overgeslagen. Dus een 10-15 uur extra had ik er wellicht toch nog kunnen bijtellen had ik dat gewild. Echter vond ik het verhaal zo goed en was de drang om het einde en epiloog te zo groot dat ik op een gegeven moment in act 3 echt zoiets had van 'lekker doorknallen' - de rest doe ik nog wel eens uitgebreider bij een tweede playthrough.

In ieder geval een geweldige game en tot nog toe mijn favoriet van het jaar. Heerlijk nostalgisch, zowel qua ervaring als qua graphics en look maar dat zonder 'gedateerd' te zijn. Je handje wordt nergens vastgehouden. Geen pijltjes die je op je kompasje ergens heen leiden of vraagtekentjes op NPC's. Diepgaande conversaties, verhaal en quest's en een hele reeks vermakelijke karakters (zowel NPC's als je eigen companions) en bijwijlen erg uitdagende combat. Wat wil een mens nog meer?

Juist ja. Een sequel dus. Want het is al lang geleden dat ik zo fervent achter mijn pc heb gehangen als bij Pillars of Eternity. (nou toch al dik een half jaar of meer terug - Dragon Age Inquisition).

Sinner schreef:
Een sequel dus.

Een two-part DLC uitbreiding ook goed?

Pillars of Eternity: The White March - Part I (2015)

Als tussendoortje zeker. Ga beide DLC's zeker in huis halen volgend jaar voor een herspeelbeurt, maar de wens voor een 'echt' vervolg blijft.

avatar van woeler82
Een hele leuke game, design is goed, een begin gemaakt maar freeze elke keer na 5 of 10 min spelen
Heb nou een nieuwe computer en de game speelt lekker vlot zonder dat die vasthangt.
Geef nou geen punten maar als ik ongeveer over de helft ben dan kan ik een redelijke beoordeling
geven
Ik heb hem compleet inclusief white march 1 en 2
Dat wordt smullen als dit zo lijkt als ik denk

avatar van woeler82
Het spel is echt mooi en ook gedetailleerd , bijvoorbeeld het laden van het geweer , pistool, het uitspreken van een spreuk van de mage.
De moeilijksheidgraad is best wel hoog, ook op de normaal mode, je moet goed opletten wat je kiest
want op een hogere level zie je pas de problemen waar je tegenaan loop.
De beste keuze is te kiezen voor protection zoals : protect, charm pertifried zo in die geest.
Vanaf level 8 ben ik opnieuw begonnen, omdat ik niet echt verder kom, de monsters worden echt heavy, maar dat wil de pret niet drukken, als het te gemakkelijk gaat vind ik er niks aan

Ook de muziek voelt heerlijk , dat heb ik niet vaak , echt verslavend.
Als ik hem tot het einde heb gespeeld zal ik verder een bericht schrijven

avatar van woeler82
IK heb het spel gisteren uitgespeeld, hij is mooi maar 1 punt vind ik helaas storend , je level gaat niet hoger dan 16 en omdat ik de 2 dlc heb is dit niet zo mooi.
Ik had nog 10 opdrachten, die heb ik niet gedaan, want je verdient er niks bij, de charakter hadden bijna allen goede gear aan.

De draken die je in het spel voorkomen zijn niet allen gemakkelijk , ga je te vroeg naar binnen overleef je het niet, en als je op een vredige manier oplossen wilt moet je de goede woordkeuze kiezen, dan kan je enkele gevechten met sommige draken vermijden.
Maar ik vond dat sommige draken niet mochten overleven, had ik geen vrede ermee.

Ik vind de moeilijksgraad best wel hoog vooral wat sommige draken betreft en de siege of cragholt
Enkele draken kon ik pas doen bij lvl 14 en de siege of cragholt zelfs pas bij lvl 16 in normaal mode.

Ga je de path of the dammed spelen moet je echt een volleerde rpg gamer zijn , je mag je geen fouten veroorloven.

De charakters gaan vlugger dood, en als allen doodgaan, dat betekend dat die verdwijnen van je scherm, en als je het overleefd wordt het echt moeilijk om het overlevenen kan je opnieuw beginnen, de enige savegame is gewist.
Kan me niet voorstellen dat dit fun maakt telkens opnieuw te spelen

Het spel is wel mooi, dat wel, alleen jammer van dat ze niks gedaan hebben met de max level met de
2 dlc

woeler82 schreef:
alleen jammer van dat ze niks gedaan hebben met de max level met de
2 dlc

De level cap in de vanilla game ligt zelfs maar op 12, per uitbreiding wordt 'ie met 2 verhoogd dacht ik. Maar vind 'm ook wat laag, moet nog best 'n zooi doen terwijl ik er al aan zit.

Kan 'm wel modden...

En de nieuwe van Obsidian komt er ook dit jaar nog aan.

Berichten verplaatst naar Pillars of Eternity II: Deadfire (2018)

...verassing van de maand...blijkbaar komt Pillars of Eternity - Complete Edition alsnog naar de Xbox en PS4. Ik zie mezelf dergelijke games niet spelen op consoles (vanwege de controls - blijft voor mij een 'ik zit achter een bureau met een muis' game) maar...hoe meer mensen de kans krijgen het te spelen des te beter. Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het gaat verkopen hierop. (mijn gok: niet heel erg veel - want ook de cijfers van Wasteland 2 waren niet heel erg denderend als ik vgchartz moet geloven).

Ontzettend vet spel tot zo ver.

Was toch even een gok of dit me ging pakken of niet.

Confusie schreef:
Ontzettend vet spel tot zo ver.

Was toch even een gok of dit me ging pakken of niet.

Is het iet of wat te spelen met een controller? Ik neem aan dat de gevechten nog steeds real-time verlopen met een pauze functie? Verloopt dit een beetje intuitief? Niet te veel gezwabber met de cursor bvb om je teamleden te selecteren of items e.d op te rapen? Ben er erg nieuwschierig naar aangezien ik enkel mensen ken die het op de PC hebben gespeeld tot nog toe.

Vind het prima gaan, je bestuurt je party gewoon rechtstreeks met de stick, zie geen problemen. Gevechten inderdaad realtime met pauze functie waar je wel een cursor bestuurt. Moet bekennen dat ik er nog niet enorm veel van snap en heb al een tutorial zien staan van een halfuur op YouTube die ik toch wel even wil gaan bekijken.

De party rechtstreeks besturen met de stick is inderdaad wel een goede keuze. Ik nam aan dat je net als in de PC versie steeds met een cursor moet klikken waar je naartoe moet maar dit zie ik wel beter werken.

Geen point en click inderdaad. Denk wel dat je er vanuit kan gaan dat ze hem gewoon uitstekend hebben geoptimaliseerd voor console.

Ik kan niet stoppen met deze spel te spelen.

Gratis in de Epic game store nu.

Ja deze en het eveneens geweldige Tyranny en hun DLC zit er ook bij. Wel weer een hele toffe gratis koppel games. Imo niet te missen voor RPG fans. Beiden.

Pfff, wel altijd vervelend bij dit soort games dat je in het begin honderduizend stats moet gaan bepalen terwijl je geen flauw idee hebt hoe dit in de game gaat uitpakken.

Ik heb helaas geen tijd meer om elke game meerdere keren te gaan spelen dus een beetje fatsoenlijke build zou niet verkeerd zijn.

BoordAppel schreef:

Daarom zijn het nou eenmaal RPG's. Je kiest je class en focust daarop - bij Fantasy is dit gelukkig wel enigszins simpeler imo dan zoals nu bij cyberpunk. En Pillars is echt wel vrij goed gebalanceerd. Diverse opties om problemen aan te pakken en ook de leden van je team die je kan recruteren vullen je eigen zwakheden vrij goed aan.

Ik heb deze ook nog maar een keer doorlopen, hoewel ik begrijp dat de DLC in de Epic Store erbij zat dus misschien vroeg (hoewel eerder laat me aannemelijker lijkt).

avatar van FlorisV
Al 2 jaar terug dat ik hem uitspeelde, maar ik kan er nog wel een korte review van geven.

Ik vond vooral de muziek erg goed en het is ook goed geschreven. Toch betrapte ik me naarmate ik vorderde er wel op dat ik meer tekst skipte, het is best veel. Verder is het combat systeem wat houterig. De vele toverspreuken zijn te overvloedig en onoverzichtelijk. Het hapert ook nog wel eens met bugs. Soms moest ik eerst mijn eigen wolf aanvallen (of zo iets) om uit de battle modus te kunnen komen.

Best mooi getekend, uitstekende stemacteurs en je krijgt ook nog wel leuke afleiding zoals het uitbreiden van je eigen kasteel.

Ik vond het allemaal leuk genoeg om uit te spelen maar besloot de White March DLC na wat eerste stappen toch maar te laten zitten, dat greep me te weinig.

De afgelopen tijd ben ik steeds meer (isometrische) RPG's aan het spelen en eindelijk is het de beurt geweest aan Pillars of Eternity. Een game die al jaren in mijn virtuele backlog stof aan het happen is, en die ik altijd heb willen spelen, maar wat nooit echt met mij geklikt heeft. Tot nu. Want na meerdere pogingen in de afgelopen jaren sinds release en na telkens na een uur of drie ermee gekapt te zijn, heb ik nu wel de end credits zien rollen na een kleine 50 uur.

Pillars is een geweldig spelende RPG in een rijke en diep uitgewerkte wereld waar overduidelijk veel over is nagedacht. De wereld zelf is sfeervol en de samenvattingen die de narrator bij elke Arc geeft, draagt bij aan dat knusse D&D-sfeertje. Toch vind ik de kracht niet daar maar vooral in de gameplay zitten, en dan met name het vechten. Het vechtsysteem is verslavend, werkt goed en responsief, en het tactische element zorgt ervoor dat geen gevecht eigenlijk hetzelfde is.

Maar richting het einde merkte ook ik dat ik steeds vaker dialogen aan het skimmen was. Niet zozeer door de hoeveelheid tekst, want ik heb wel meer gezien, maar omdat het me vaak gewoon niet echt trok. Het verhaal van de Watcher sprak me nauwelijks aan, ondanks dat het hier en daar (met name richting het einde) wel spannend en goed geschreven was.

Anywho. De eerste generatie Infinity Engine RPG's heb ik nooit gespeeld, maar al met al lijkt Pillars me toch een behoorlijk getrouwe en moderne vertaling. En omdat ik me hiermee reuze heb vermaakt, denk ik dat ik me binnenkort ga wagen aan Planescape: Torment en/of beide Baldur's Gate games.