Hatred (2015)

Shooter / Action

Ontwikkeld door Destructive Creations
Uitgegeven door Destructive Creations

Stap in de schoenen van een naamloze antiheld, die zijn onvrede over het menselijk ras heeft besloten te uiten op een uiterst gewelddadige manier. Zaai zoveel mogelijk dood en verderf voordat de politie je te pakken kan krijgen en probeer de boeken in te gaan als de grootste massamoordenaar aller tijden.

Jazeker, dat is ook de kern. Meeste lui zijn in staat fictie van feit te scheiden. Gewoon een kwestie van mensen zelf laten kiezen wat ze leuk vinden.

Maar we laten ons te vaak leiden door de drang om de excessen van de samenleving in te dammen, door de massa te reguleren. Zo leidt macht altijd tot wantrouwen van het volk.

"Nobody is more frightened of anybody else than a tyrant. He sits with his back to the wall, and his guards on either side of him, and he has you face downwards on the ground because you can't use weapons that way. When you come into his presence, you don't stand up and face him, because you might attack, and he has reason to fear that you might because he's ruling you all." - Alan Watts

Dus is je frustratie over je onderdrukking is begrijpelijk. De optie om deze te uiten in een virtuele omgeving een mooie, vreedzame, vorm van stil protest. Misschien raak je daardoor wel je frustratie kwijt en accepteer je je leiders er juist sneller door, omdat ze je recht, om je op jouw manier te uiten, niet ontzeggen.

Wacht eens even... Violent videogames zijn een tool van da man to keep us downargh! Ze zijn government sponsord secret projects om ons bezig te houden met verontwaardigd zijn over fictie ipv de realiteit!

Ah fuck it, gimme the blue pill .

avatar van All Seeing Fish
Nee sorry dit gaat me te ver, ik heb de halve trailer gezien en dat is genoeg.

Zo controversieel als Carmeddon in 1997 zal het toch wel nooit meer worden. Was destijds smullen van de ophef en jezelf het mannetje voelen als je vertelde tegen je vriendjes dat je het wel speelde.

Hatred klinkt wel geinig, filmpjes zijn ook wel leuk, maar ik vermoed in dit geval dat de ophef leuker is dan het eindresultaat. Ik ben zelf niet zo snel gechoqueerd. Mensen moeten ook eens niet zo snel op de tenen zijn getrapt. De meest zieke horrorfilms (hou ik ook van hoor!) komen voorbij, maar bij een spel wordt iedereen plots weer gek en gaat er massaal worden geklaagd. Je moet wel een idioot zijn als je fictie en realiteit niet kunt onderscheiden. Mensen die iets geks zouden doen na het spelen van Hatred zouden dat ook wel doen door een film, muziek of een nieuwsfeit. Deze discussie krijgen we elk jaar wel een keer. Of het nu was bij The Punisher, Manhunt, het vliegveldleven in Call Of Duty etc etc. Las er toevallig deze week nog een geinig artikeltje over: Top tien zinvol gamegeweld! | Power Unlimited - pu.nl

Animosh schreef:

Volgens mij is het niet zozeer het geval dat mensen een "beter mens" worden door het spelen van een bad guy, maar dat hun immorele verlangens zo op een andere manier bevredigd kunnen worden, waardoor de neiging om ze in de echte wereld te bevredigen afneemt.

Dit soort uitspraken zijn vaak getoetst maar houden in onderzoek geen stand. Net als dat agressie en frustratie zouden afnemen door games. Dat het überhaupt zo zou werken is nog gebaseerd op oude ideeën van Freud en de psychoanalyse die agressie e.d. kenmerkt als een 'drive'. Het kan agressie verminderen door af te leiden en te ontspannen, maar niet door het uiten van agressief of immoreel gedrag in games zelf. Meer agressie in games leidt niet tot minder agressie irl.

avatar van Animosh
Glacius schreef:

Dat is misschien inderdaad een betere formulering: gamen verhindert agressie niet direct, door een stukje af te snijden van een vaste hoeveelheid agressiviteit (die is er niet), maar indirect, door mensen van de straat te houden/af te leiden, en op die manier te voorkomen dat ze zich irl schadelijk zullen gedragen.

Ik hoop dat dit spel ook op de X-Box komt!
Ik kijk hier naar uit...

avatar van rudiger
Denk dat deze game na een half uur begint te vervelen .

Wat ik een beetje mis is een soort van editor mode, zodat je je eigen wijkjes, gezinnen en personages kan namaken ala de Sims en ze daarna tot een bloedig hoopje pulp kan herleiden. Of eventueel bvb een mogelijkheid tot het uitbouwen van je eigen uitvalsbasis met martelkamer e.d

Toch een gemiste kans dit Hatred. Beetje te mak voor 2015.

avatar van andnino
Sinner schreef:

Toch een gemiste kans dit Hatred. Beetje te mak voor 2015.

Haha. Altijd de lat hoger leggen.

Ja, het is nog steeds wachten op die echte serial killer simulator eigenlijk.

Heb 'm al even gecheckt en, zoals verwacht, na een half uurtje mayhem eigenlijk al genoeg d'r van. Mission structuur en minimaal verhaal is geiniger als verwacht en grafisch stijltje is best cool, met die colour splashes bij explosies ed. Maar de executions zijn eigenlijk best zwak, had wat meer guts 'n gore verwacht. Eigenlijk gewoon een update van postal 1 met wat minder mogelijkheden, geen editor, en minder humor...

Op naar de volgende controverse!

Serial killer simulator.

Is maar net waar je trek in hebt.

Voor een gelovige jongen als ik klinkt dat toch een stapje te ver.

Om het mooi uit te balanceren wil ik dan ook een Soul Saver Simulator.

World of Watchtower ...of een Faith Healer Tycoon lijkt me ook wel wat.

MikeMannuh
Confusie schreef:
Serial killer simulator.

Is maar net waar je trek in hebt.

Voor een gelovige jongen als ik klinkt dat toch een stapje te ver.

Maar GTA 3 op nummer 1 in je top 10 kan wel?!

Nou GTA 3 kan op zich nog wel maar het steeds realistischer wordende geweld is wel iets waar ik zelf veel bij stilsta.

Ik vind het stiekem wel geinig af en toe, in beperkte mate. Maar kan dat. Daar denk ik zeker wel over na ja.

Want het is overigens serieus geen grapje dat ik een bepaalde leefwijze en overtuiging aanhoud.

Die daar soms wel enigszins mee in strijd zou kunnen zijn.

avatar van andnino
Ik stel mezelf wel regelmatig de vraag hoe gerechtvaardigd sommige van je acties in games zijn. Ben er toch wel achtergekomen dat maar weinig spellen daar echt een goed verhaal over hebben. Toch denk ik dat games zich grotendeels onttrekken aan wat moreel goed of slecht is. Enkele uitzonderingen daargelaten: pedofilie of de holocaust vanuit Duits perspectief, dát zijn pas zaken waar je in onze samenleving echt niet aan mag komen. Hatred is in die zin dan toch wat braaf.

Grappig overigens, zo veel te doen geweest rondom Hatred voor de release en hoeveel mensen hebben daadwerkelijk ook maar een pleuro eraan uitgegeven en het gespeeld? Niemand dus. Blijkbaar hier niet, niet in mijn vriendenkring en zelfs niet in hun vriendenkring. En neen - ik heb het ook nog niet aangeschaft - misschien eens in een steamsale of zo.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het spel daadwerkelijk verkocht heeft.

avatar van threeohthree
De ironie inderdaad. Had het zelf na 10 minuten WTF is Hatred van TotalBiscuit al wel gezien. Ongelofelijk repetitief, en al helemaal omdat wanneer je doodgaat weer overnieuw kan beginnen met het level.

...het is zelfs zo erg dat hij momenteel in een indie bundle zit (Bundle of the Damned) voor 4 dollar en ik zelfs dat bedrag nog steeds te veel vind om uit te geven...

Bedankt voor de tip. Voor 4 euro durf ik het wel aan.

Nou...speel hem dan even en post morgen eventjes vlug wat je er in eerste instantie van vond. Het is of een burger woensdag of Hatred dan

Heb het vanmiddag ongeveer een uurtje gespeeld. Het is op zich geen slecht spel; het speelt lekker weg. Je begint (als je story mode neemt in ieder geval) in je huis met een kleine tutorial. Als je eenmaal buiten komt, kan je losgaan op iedereen die je ziet. De besturing is soms wel wat onhandig: ik loop veel tegen muren op en draaien is best vervelend met de muis, omdat je moet zorgen dat je reticle dan aan de aandere kant van je personage komt. De camerapositie wilt ook niet altijd meewerken; op de map zie je dat er mensen aankomen en je merkt dat er op je geschoten wordt, maar het gebeurt buiten beeld.

Het is zeker niet hoogstaand, maar dat had ik ook niet verwacht na alle negatieve reacties erop. Ik denk dat als je van dit soort isometrische shooters houdt, je er best wel wat plezier aan kan hebben. En voor 4 euro valt het tot nu toe niet tegen. Al denk ik wel dat ik zodra ik klaar ben met story mode, ik het spel minder snel weer zal oppakken.

Ik heb die burger dus maar gelaten en me Hatred maar aangeschaft en ik moet zeggen 'ja ik beleef hier best plezier aan'. Sowieso vind ik isometrische / twinstick shooters altijd erg leuk en aangezien ik een joypad heb speelt het dus ook nog eens best redelijk. 'Hoogstaand' is het zeer zeker niet en er zijn tal van betere games te vinden maar ergens heeft dit spel dus toch best zijn charme - al is het maar die ontzettend puberale houding van het hoofdkarakter en zijn voortdurend stoer gebazel. Geschockeerd? Nee. Niet echt. Ik heb dus echt wel in een deuk gelegen tijdens de intro en de al die misantropische opmerkingen van 'my name is not important'. Het is inderdaad niet meer dan Postal in een nieuw jasje.

De 4 euro die ik er voor betaald heb dus best waard. Maar meer had ik er ook echt niet aan gegeven. (voor 5 euro heb je bvb al de Halo shooters in dezelfde stijl - die toch een stuk beter spelen en uitzien).