SteamWorld Heist (2015)

Alternatieve titel: SteamWorld Heist: Ultimate Edition

Macintosh / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox One / Nintendo Switch / Apple iOS / Google Stadia
Strategy

Ontwikkeld door Image & Form
Uitgegeven door Image & Form

het spel speelt zich af na de gebeurtenissen uit Steamworld Dig, waarin een allesvernietigende ramp heeft plaatsgevonden, en de wereld in puin heeft achtergelaten. Hierdoor zijn de robots gedwongen hun leven verder te zetten in de ruimte. Als een ware 'space cowbot' moet je zien te overleven in het koude, uitzichtloze universum. Geraak aan schaarse materialen om je crew in leven te houden, zoals brandstof voor je ruimteschip en water.

Zeer vermakkelijke turned based stratgy game in de trant van Xcom maar dan in een platform setting en stuk minder diepgaand. Ik heb de game opgepakt voor de Ipad en ik moet zeggen daar leent de Ipad zich ook geweldig goed voor. De besturing en gameplay is eenvoudig en daarom ook ideaal snel even een kort portje te spelen, maar ook om vele uren in door te brengen. Zeker een aanrader voor onderweg. 4*

Lijkt mij ook een heel toffe game!

avatar van dave
Leuke en verslavende 2D X-COM variant met I&F's kenmerkende huisstijl. Sommige karakters zijn opvallend sterker/nuttiger dan anderen, maar ze voelen allen uniek aan en bieden voldoende variatie. Vijanden neerschieten vanuit een onmogelijke hoek via ricochet is enorm bevredigend en je team nét op tijd extracten geeft dezelfde rush die je wellicht ook voelde tijdens het spelen van X-COM. Wordt iets te eentonig tegen het einde, maar over het algemeen een zeer vermakelijk spel.

Vanmiddag Steamworld Heist uitgespeeld! Ik ging deze game in met de verwachting een 2D versie van Mario & Rabbids Kingdom Battle te spelen. Dit is in feite ook wel zo, maar dan zonder overworld die je traverset met puzzels en de missies zijn simpeler en naar het eind toe, zoals dave hierboven ook aangeeft wat eentonig. Ook had ik dat ik op een gegeven moment 4-5 favoriete karakters had, die op een gegeven moment zover voorliepen qua levels, dat ook al zou karakter 6 qua eigenschappen (bv flanker) beter zijn geweest, ik liever karakter 1-5 gebruikte.

Desalniettemin goed vermaakt, uur of 15 mee gespendeerd. Eervolle vermelding voor de soundtrack van Steam Powered Giraffe, die muziek maakte de saloon-scènes wel echt sfeervol

Voor wie geïnteresseerd is: Music From SteamWorld Heist (2015) - YouTube

Al met al kom ik tot 3,5*. Een fijne kennismaking met de Steamworld-wereld, die ik vast niet voor het laatst bezocht heb