The Binding of Isaac: Rebirth (2014)

Macintosh / Apple iOS / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox One
Action / RPG

Ontwikkeld door Nicalis en Edmund McMillen
Uitgegeven door Nicalis

Wanneer Isaac's moeder God hoort eisen dat ze haar zoon moet opofferen om haar trouw te bewijzen vlucht Isaac naar de kelder, waar hij hordes krankzinnige vijanden, verloren broers en zussen, zijn grootste angsten en tenslotte zijn moeder zal treffen. The Binding of Isaac: Rebirth is een willekeurig gegenereerde actie-RPG-shooter met roguelike-elementen (in het bijzonder permadeath). Als Isaac zullen spelers bizarre schatten vinden die Isaac's vorm veranderen, hem bovenmenselijke krachten geven en hem zo in staat stellen om de mysterieuze wezens in de kelder te verslaan en zijn weg naar vrijheid te vechten. The Binding of Isaac: Rebirth is een remake van The Binding of Isaac.

avatar van threeohthree
Met 500+ uur en een top 10 notering is The Binding of Isaac zonder twijfel een van mijn favoriete games aller tijden. Ik zou aanvankelijk nog even wachten gezien de ongelofelijke drukte op het werk, maar kon op deze gare vrijdag avond de verleiding toch niet weerstaan.

Nu een ruim uurtje gespeeld, en de eerste 'mom kill' is een feit. Overigens wil ik daarbij wel refereren naar de ongezonde hoeveelheid uren die ik al in Edmund Mcmillen's meesterwerk heb gestopt, en denk dat de gemiddelde eerste playthrough toch wel een stukje langer is.

Wel kan ik zeggen dat ook ik hier nog een hoop uurtjes in ga steken, want ondanks dat Edmund McMillen het eigenlijk alleen maar fout kon doen, heeft hij toch mijn liefde voor Isaac een nieuwe draai kunnen geven door middel van het authentieke recept: De setting, de ietwat satanistische maar vooral humoristische insteek, en uiteraard de bazen, enemies, en lollige poespas, te combineren met voldoende vernieuwing in de zin van soundtrack, enemies, items, bazen, nieuw level dynamiek en veel meer.

De tijd zal leren of deze Isaac kan opboksen tegen het grandioze origineel (nog maar paar jaar geleden lol), maar voorlopig heb ik daar alle vertrouwen in.

avatar van Brains
Moeders heeft bij mij ook al weer het loodje gelegd, op de 2e playthrough. Toch wat geleerd in de (relatief weinig, in vergelijking met threeohthree) uren dat ik in het origineel gestoken heb.

De eerste merkbare veranderingen zijn zeer welkom. Zo zullen de meningen er waarschijnlijk over verdeeld zijn maar ik vind de overstap van het 'flashy' uiterlijk naar een meer pixelated retro look zeer geslaagd. Dit in combinatie met de nieuwe schaduw en lichteffecten geven de sfeer veel beter weer dan het origineel.

Ook denk ik veel nieuwe items en vijanden te zien, maar misschien ben ik die gewoon vergeten. Na de DLC heb ik niet heel erg lang meer gespeeld, hehe.

Toch ben ik hier waarschijnlijk wel weer even zoet mee

avatar van threeohthree
Eigenlijk is deze game in alle opzichten beter dan het origineel. Zowel de prachtige shift in layout als de 60fps, en de nog meer diversiteit in enemies en bosses. Zo is het absoluut en fijne toevoeging dat dat er nog een level na Sheol is, maar ook de bossfights zijn nu meer skill based en dat is ook zeker een plus (zeker mom's heart is een tof gevecht).

Inmiddels al 91 uurtjes verslonden en heb het meeste al weer vrijgespeeld, althans met de standaard personages. Ik ben gisteren begonnen met een paar runs met 'The Lost' en dat karakter is zelfs voor de meest doorgewinterde Isaac spelers een loodzware opgave. (Heeft 0 health en kan geen health krijgen op wat voor manier dan ook) Behoorlijk frustrerend, maar uiteraard ook uitdagend.

Verder ook erg blij met (de meeste) challenges, erg vet bedacht sommigen, eigenlijk allemaal behalve de Dr fetus challenge.

Zal nog wel even duren eer dat ik platinum god heb, maar als ik het zo inschat zal ook deze game de 500+ uren wel gaan halen. Dit belooft wel goeds voor Mew-Genics in elk geval!

Brains: hoe gaat het inmiddels bij jou?

avatar van Brains
threeohthree: Goed

Ik ben het met je eens dat het spel in alle opzichten beter is dan het origineel. Ik ben er misschien niet zo fanatiek mee bezig als jij, maar ik heb er inmiddels ook al weer aardig wat tijd in gestoken en speel zo af en toe nog wel eens een potje.

Ik heb nu 1 keer Satan vermoord - iets dat mij in de originele versie nog nooit gelukt was. Met een controller gaat het mij sowieso een stuk beter af dan met keyboard.

Aan de challenges heb ik mij nog niet gewaagd.

avatar van threeohthree
Dat je nu wel Satan verslagen hebt zegt in elk geval al heel wat. Challenges zijn wel erg leuk bedacht, gezien de vele mogelijke synergies in Rebirth (Brimstone Ludovico Technique, Strange attractor en iron bar, of technology en homing) maar verder niet nodig om plezier aan deze game te beleven.

Speel zelf overigens (op de PC) gewoon met keyboard en muis, maar controller werk inderdaad wel soepel (op de PS4) .

nuf
Verslavend spelletje. Elke run is weer anders, de challenges zorgen voor afwisseling. En er zijn altijd weer nieuwe doelen te stellen, zoals the monestary en sheoul verslaan met alle karakters en de chest verslaan... ben al maanden bezig en heb eindelijk de chest verslagen!
De randomness van pillen en items kunnen wel voor frustratie zorgen.. soms heb ook wel 15 mislukte runs achter elkaar