Slip (2014)

Macintosh / PC

Ontwikkeld door Handsome
Uitgegeven door Handsome

Slip is een hectische 2D-platformer met een "polariteitsmechanisme": obstakels komen in twee kleuren op je af, en door dezelfde kleur aan te nemen als de relevante obstakels zorg je ervoor dat je immuun bent voor hen. De tijd om dat te doen is echter beperkt, want terwijl je de obstakels probeert te vermijden achtervolgt Steve, die jaloers op jou is omdat hij niet in staat is om van kleur te wisselen, je met een paarse straal die je bij aanraking onmiddellijk doodt.

avatar van Animosh
Een combinatie van Outland en Bit.Trip Runner.

Slip combineert namelijk het polariteitsmechanisme (door van kleur te wisselen kun je bepaalde objecten wel of niet gebruiken en kunnen bepaalde objecten je wel of niet schaden) van Outland met het hoge tempo van Bit.Trip Runner. Doordat Steve met zijn paarse straal achter je aanzit is er namelijk, zeker in de latere levels, heel weinig ruimte om af te remmen, waardoor het veel hectischer is dan Outland.

En dat spreekt mij wel aan. Maar waar Outland er zeer stijlvol uitzag en zeer afgewerkt aanvoelde geldt dat voor Slip helaas niet. De stijl is zeer low-budget, met lelijke omgevingen, lelijke personages, lelijke vijanden en meer van dat, en het platformen voelt een beetje houterig aan. Je went er na een tijdje wel aan, maar echt fijn vond ik het nooit aanvoelen, en dat is toch een flink minpunt.

Hoe serieus die minpunten echter ook zijn, ik moet eerlijk toegeven dat ik me er meestal weinig aan heb gestoord. Ja, de stijl is lelijk, maar er komt vaak zoveel op je af dat je geen tijd hebt om je daar aan te storen. De muziek is bovendien best aangenaam - simplistisch en eentonig, maar passend -, en dat vind ik over het algemeen belangrijker. En ja, het platformen voelt niet echt prettig aan, maar de nadruk van het spel ligt niet op het platformen, maar op het wisselen van kleur, en dat werkt wél uitstekend.

Vooral de baasgevechten zijn in dat opzicht zeer memorabel. De secties die voorafgaan aan de bazen (ieder level heeft een mini-baas, en er zijn ook nog drie levels helemaal gewijd aan baasgevechten) vond ik, zeker later in het spel, vaak nogal repetitief aanvoelen (je gaat keer op keer dood totdat je precies de juiste combinatie van handelingen weet uit te voeren). Maar de bazen zelf vond ik erg sterk. Ook die voelen soms aan als een geheugentraining (je gaat keer op keer dood totdat je de patronen van de baas kent), maar in tegenstelling tot in de rest van de secties ligt de nadruk daar puur en alleen op het polariteitsmechanisme. Je rent automatisch en als er al platformen in de "gevechten" verwerkt zit, dan zit dat altijd verwerkt in de patronen van de bazen (waardoor je "flow" intact blijft), waardoor timing belangrijker is dan precisie.

De baasgevechten vond ik kortom erg sterk, en puur en alleen op basis daarvan verdient het spel zeker 4*. Maar de andere, meer platformer-gerichte secties spraken me minder aan, want daar blinkt het spel gewoon niet in uit, en die zijn daardoor regelmatig erg frustrerend. Voorlopig houd ik het daarom maar bij een dikke 3.5*. Maar liefhebbers van het polariteitsmechanisme raad ik dit spel desalniettemin van harte aan. Veel intenser dan in dit spel ga je het namelijk niet vinden.

Edit: fuck it. Ik heb nu ook alle challenges gehaald, en in mijn euforie doe ik er gewoon een halfje bij!