The Last Tinker: City of Colors (2014)

Macintosh / PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Mimimi en Loot
Uitgegeven door Daedalic en Soedesco

Het verhaal speelt zich af in Colortown, een wereld gebaseerd op creativiteit, emotie en samenwerking. Er is echter een duistere kracht opgedoken. Deze "Bleakness" wil de kleuren verscheuren en al het leven en vrolijkheid uit de wereld weghalen. Koru, een jongetje uit de sloppenwijken van Colortown, moet in actie komen. Hij begint aan een uniek, episch avontuur om de Bleakness te verslaan en zijn stad weer kleurig en vrolijk te maken.

avatar van TonyTHorror
Leuk! Voor een klein prijsje te krijgen (zelf op PS4 gespeeld) en ook ''gratis'' beschikbaar via PS Now.

Het unieke aan The Last Tinker is dat het een platformer is zonder het old school 'platformen'. In plaats van zelf springen, gebeurt het allemaal aan de hand van een automatische 'parkour-knop' (R2) waarmee je vloeiend door de levels heen rent, vliegt, glijdt en springt. Dat verlaagd enerzijds de moeilijkheidsgraad, maar anderzijds geeft het de speler meer de tijd om zich te focussen op de puzzels. Verhaaltje is mij te moraalridderig (multi-culti geneuzel), maar is al met al een degelijke kapstok voor de speelstijl - waarbij de diverse kleuren ieder een eigen functie hebben. Binnen een uurtje of 5 a 6 ben je er wel doorheen. Voor wie van PS1/PS2-generatie platformers houdt, is dit zeker aan te raden.

Leuke game inderdaad!
Het platformen was okay, hier en daar wat timing dan kwam je al een heel eind. Het vechten was ook wel prima, maar de game shinet vooral door de kleurrijke sfeervolle graphics, mooie soundtrack en aardige puzzels. Het werd nooit erg moeilijk maar ik vond het ook echt geen walk in the park.

3,5* voor deze aardige 3D platformer, die bijna 4 jaar nadat TonyTHorror 'm speelde nog steeds op PS Now te vinden is