Styx: Master of Shadows (2014)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Cyanide
Uitgegeven door Focus

Styx: Master of Shadows speelt zich af vóór de gebeurtenissen van Of Orcs and Men, voordat Arkaïl en Styx elkaar ontmoetten. In deze game kruipen spelers in de rol van laatstgenoemde, een van de eerste Goblins, die op zoek is naar bepaalde stoffen van een speciale en waardevolle boom in de zwaarbeveiligde Toren van Akenash. Spelers gebruiken vooral stealth om ongezien en ongehoord bewakers te passeren of elimineren. Wat eerst begon als een simpele poging tot rijkdom, verandert al snel in een zoektocht naar zijn oorsprong.

Launch trailer: Styx: Master of Shadows | Launch trailer - YouTube

Ik ben gisteren achter het bestaan hiervan gekomen, grotendeels te wijten aan het feit dat ik de afgelopen tijd heel wanhopig op zoek ben naar een competente stealth game. Uit beelden valt mij in elk geval op dat de animaties een beetje stijfjes zijn en dat de AI niet moeders slimste is. Anderzijds ziet het er grafisch gewoon prima uit en het art design ziet er op zich wel mooi uit. Ben alleen wel benieuwd in hoeverre je interactie kunt hebben met die omgevingen.

Voor mij valt of staat deze game met het level design en de gameplay, een eventueel matig verhaal zou ik nog gemakkelijk door de vingers kunnen zien. Op gameplay beelden lijkt het erop dat je als speler zijnde best aardig wat speelvrijheid hebt, lijkt in dat opzichte dus gelukkig niet een strikt en linear pad dat je moet belopen. Maar dat is dan een beetje afwachten, misschien dat het allemaal scripted is, kijken wat het eindproduct oplevert.

Ik ben er best benieuwd naar. Cyanide heeft nl ook Orcs & Men gemaakt en daar ben ik best over te spreken. Dat was wel een RPG, maar qua artstijl lijkt het hier dus op aangezien het een prequel is en Styx was best een leuk karakter. Ik verwacht geen absolute topper, maar een leuke middelmaat zit er wel in.

avatar van dr channard
Normaal heb ik graag stealth games maar vond deze iets te frustrerend en te moeilijk voor iemand als mij. Komt vooral door de controls en het feit dat de omgeving gewoon gebombardeerd is met vijanden. Dit maakt het minder leuk. Ook de repetitieve gameplay helpt niet veel Telkens naar dezelfde locatie terugkeren en backtracken is niet fijn.

Vanaf 16 Feb gratis te checken voor goldmembers...

avatar van Dragonslayer
Ik speel toch liever de wat modernere stealth game zoals Dishonored. Deze frustreert me wat te veel. Noem me gerust een noob.
- Zodra je betrapt wordt weet elke bewaker meteen waar je zit en is het bijna altijd zo goed als afgelopen.
- De levels zijn erg vol gepropt met vijanden.
- Klimsysteem werkt (in ieder geval op de pc) niet zo goed. Elke keer als je een sprong maakt is het maar een gok of deze goed zal aflopen.
- Deze ligt vast aan mij, maar als je springt en je wilt een ledge-grab doen dan klimt Styx hier meteen op i.p.v. te blijven hangen. Heel irritant als er een bewaker achter zit.
- Abilities zijn waardeloos, of je krijgt er te weinig.

avatar van dr channard
Dragonslayer schreef:
- De levels zijn erg vol gepropt met vijanden.

Helemaal mee eens! Laten we samen een Noob stealth club beginnen.

Zo'n beetje twee jaar nadat ik van plan was dit te spelen, ben ik er vorige week pas uiteindelijk aan toegekomen. Na 16 uur in-game (volgens Steam) moet ik helaas zeggen dat ik, ondanks mijn al niet torenhoge verwachtingen, toch lichtelijk teleurgesteld ben. Het non-lineaire level design is een van de weinige lichtpunten in een voor de rest festijn van middelmatigheid.

De lichtpunten...

Laten we daarmee beginnen. Wat je in feite (vaak) hebt, is een tamelijk open gebied waarin je vrij bent om naar je bestemming te gaan zoals jij dat wilt. Dan kan gewoon via de grond, maar ook hoog in gebouwen, manoeuvreren van kamer naar kamer, beneden in rioleringen, en noem het maar op. Door je manieren te geven dat je snel van boven naar beneden kunt gaan (of andersom), is ook goed nieuws voor het zogenaamde "verticality". Het speelgebied is niet alleen een horizontale vlakte, maar het level design werkt zich ook naar boven toe (zoals Dishonored). Qua keuzevrijheid scoort Styx dus best hoog.

Wat ik ook waardeerde, is dat je dit best als een "pure" stealth game kunt zien. Dat had ik vooraf niet verwacht. Misschien niet zo puur als de oudere Thief games, maar toch wel tot op zekere hoogte. Moderne innovaties zoals de zoveelste variant van "detective mode" even niet meegerekend, is de sleutel tot overleven negen van de tien keer toch ongezien blijven. Dat betekent dus dat gezien worden vaak geen goed plan is en dat je daarop genadeloos afgestraft kunt worden, vooral halverwege en later in het spel met veel vijanden die je in één klap kunnen doodmaken. Lang leve quick saves en loads!

... maar de schaduwzijde:

De non-lineariteit van het level design is zoals ik eerder zei dus weliswaar goed, maar het "navigerende design" is ronduit zwak. Wat bedoel ik daarmee? Nou, ik speel stealth spellen (en vrijwel alle andere spellen waar ik de keuze heb) het liefst zonder pointers, markers, object locators en alle andere zaken waarbij je snel en gemakkelijk van A naar B kunt lopen. Ik ben iemand die door middel van verkenning graag zelf wil uitvinden waar ik naartoe moet en aan de hand van de omgeving kan nachecken of ik goed op weg ben. Je kan dit spel gelukkig zonder locators/markers spelen, maar minder goed wordt de speler duidelijk gemaakt waar hij zich nou bevindt. Zaken als straatborden, uithangborden of andere manieren van visualisatie (géén pointers) zijn voorbeelden van doodsimpele manieren die je kunt toevoegen zodat spelers beter georiënteerd zijn en weten welke kant ze wel (of juist niet) op moeten. Goed voor de immersion.

Daarnaast wordt de gameplay halverwege aardig vermoeiend en op momenten zelfs ronduit saai, waardoor ik de laatste levels ben gaan rushen. Dat heeft grotendeels te maken door weinig upgrades die je hebt waarmee je de gameplay verder kunt uitbreiden en daarmee fris kunt houden. Tot overmaat van ramp zijn deze upgrades vaak ook nog eens oninteressant, waarbij de vermoeidheid alleen maar sneller toeslaat. Ten slotte zijn er nog wat 'kleinere' minpuntjes, zoals een oninteressant verhaal (op één gebeurtenis na), bizar slechte voice acting, wat clunky gameplay (alhoewel dat went), stomme AI en frequente bugs/glitches.

Alles bij elkaar dus een matige ervaring met enkele uitschieters naar boven.

Goeie review, beetje waar'k al bang voor was. Z'n nieuwe avontuur komt volgende maand uit.

Grappig trwns dat Styx behoorlijk prominent voorkomt in Paul Verhoeven's nieuwe film, Elle.