Shining Resonance (2014)

Alternatieve titel: Shining Resonance Refrain

PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PC

Ontwikkeld door Media.Vision
Uitgegeven door Sega

Het verhaal speelt zich af op een eeuwenoud continent, in het land Alfheim, ook wel bekend als het "Land van God". Vroeger leefde er vele draken in Alfheim, maar deze zijn reeds allemaal uitgestorven. Echter, één draak wist te overleven. Zijn naam is "Kouryuu Irvan". Hij is nu het doelwit van velen. Onbesuisde avonturiers en drakendoders hebben het op Kouryuu Irvan gemunt. Maar er zijn ook mensen die de draak willen beschermen, zij strijden tegen het onrecht onder de naam de "Dragon Instrumentalists".

Hier even de demo van (uit)gespeeld en alhoewel ik sinds Ys VIII wel positief tegenover ARPGs sta, is me dit echt veel te Japans. De muziek, de belachelijke pakjes, de eindeloze mono- en dialogen met amper inhoud, ik knap er nogal op af

Ik heb de demo een ook gespeeld een tijdje terug. Was op zich wel benieuwd naar de Shining -RPG's. Nog nooit iets uit gespeeld. Maar ik was helaas ook niet bijster onder de indruk. Game mechanics en presentatie voelen wat gedateerd aan.

Wellicht dat de demo gewoon een verkeerde indruk geeft van wat de game uiteindelijk te bieden heeft. Zou niet voor t eerst zijn. En sommige JRPG's hebben sowieso wat tijd nodig.Misschien dat ik me nog eens laat overhalen als ie wat beter aan de prijs is.

Vreemd genoeg knapte ik hier dus helemaal niet op af. Ik ben eigenlijk alleen fan van de strategische delen van de Shining reeks (de Megadrive klassiekers - de Saturn delen heb ik nooit gespeeld en ook al denk ik dat deze tegenwoordig wel wat verouderd aandoen in 2020 hoop ik ergens dat ze ooit wel eens een port krijgen. Liefst op de Switch). De meer aktie / hack & slash gerichte delen heb ik echter nooit lang gespeeld (ik heb er nog twee op de GBA Shining Soul 1 en 2 en als ik me niet vergis of ooit eentje op de PS1 of PS2 gespeeld).

Deze vind ik eigenlijk best wel zijn charme hebben though. Zat ergens in een humble bundle de paar afgelopen maanden (ploeter ik me nog met veel plezier door) en heb dus de PC port gespeeld (idd. Wie speelt er nou een console port op een PC. Op de bank. Met een controller. Dat zit heerlijk fout.) maar wist me toch meteen te boeien. De achtergronden waren dan wel vrij kaal maar het semi-tbs hack & slash vechten (nou ja met het stamina metertje) en de erg japanse, kleurrijke designs en dito voices samen met de soundtrack vond ik best wel aantrekkelijk dus.

Nou ga ik niet zeggen dat ik dit ala minute ga spelen - maar van de 30 of 40 games waar ik nou zo heel langzaam doorheen ga is dit best wel eentje die me erg schikt. Of misschien moet ik maar weer eens eentje van dat half dozijn 'Tales...' spellen uit de kast trekken dat nog ligt te wachten...