Tearaway Unfolded (2015)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Media Molecule

Help de koerier Atoi om een boodschap af te leveren. In deze opvolger op Tearaway gebruik je de speciale functies van de Dualshock 4 controller om de wind door het spel te laten razen, verborgen gebieden bloot te leggen en een papieren vliegtuigje te besturen. Gebruik je nieuwe krachten om voorwerpen op te vangen die uit het televisiescherm worden gegooid en slinger ze terug naar moeilijk bereikbare plekken of naar de vijand. Begeleid Atoi door angstaanjagende plaatsen door de lichtbalk op het scherm te laten schijnen.

avatar van Marcellussss
Even gespeeld in een winkel. Had niet begrepen dat dit een remaster zou zijn, dus dat was best een tegenvaller. Ondanks dat het best leuke dingen doet met de Dualshock 4 (met name met de Light Bar en de touchpad), is de oudere Vita versie superieur naar mijn mening; helemaal als je zoals de meesten onder ons geen Playstation Eye hebt.

Ik zou hem dus overslaan als je Tearaway al gespeeld hebt, en als je een Vita hebt zou ik het origineel halen (kun je al voor €10 vinden). Als je alleen een PS4 hebt raad ik hem zeker aan, maar zou ik wachten op een prijsverlaging aangezien de game vrij kort is. €50 voor een game als deze is belachelijk.

50? Ik heb hem gisteren in verschillende winkels aan 75!! euro zien liggen. Extreem belachelijk.
Maar mij zegt het opnieuw spelen van hetzelfde spel ook helemaal niks. Spijitig, een echte opvolger was wel leuk geweest.

avatar van Marcellussss
Hm, dan zijn de ketens waar ik kijk toch een stuk voordeliger; zat altijd tegen de prijzen van AAA-titels aan, maar heb hem nergens voor dezelfde prijs of zelfs duurder zien liggen. De afgelopen week heb ik hem echter ergens voor een tientje in de budgetbak zien liggen en heb ik hem meteen meegenomen. Zelfs als het vrijwel exact dezelfde game was geweest, was het dat meer dan waard imo.

Uiteindelijk bleek Tearaway Unfolded echter meer van het origineel te verschillen dan ik op voorhand dacht. Het spel zit boordevol extra content (deed er bijna twee keer zo lang over), presteert vele malen beter door de meer krachtige hardware en ook de gameplay bleek in de praktijk hier en daar enorm te verschillen.

In de buurt van het origineel komt het echter niet, en dat komt vooral door de verschillen tussen de twee consoles. De unieke controls en standaardfuncties van de Vita (camera, microfoon etc) zorgden ervoor dat Media Molecule in staat was om met Tearaway iets speciaals te maken, met name door de speler op unieke wijze bij de wereld van het spel te betrekken. Door de meer generieke controls en de standaardfuncties van de PS4 en de DS4 was Media Molecule helaas niet in staat om hetzelfde te doen met deze versie, waardoor het originele concept van Tearaway hier ook eigenlijk niet werkt. Dit zorgt ervoor dat Tearaway op de PS4 'slechts' een goede platformer is, in plaats van één van de meest unieke spelervaringen die ik ooit heb gehad.

Desondanks is Tearaway Unfolded wel één van de betere remasters geworden; zeker de moeite waard wanneer je fan bent van het origineel of geen Vita hebt. Als je echter een Vita hebt en nog nooit het origineel gespeeld hebt, dan raad ik je aan om deze remaster als de pest te vermijden.

Voor 10 euro pik ik deze ook wel eens op. We zijn ook weer een tijdje verder sinds mijn vorige bericht, dus de prijzen zakken dan sowieso.

avatar van Marcellussss
Zeker, maar van 50 á 60 euro naar 10 á 20 euro een half jaar na release is wel extreem natuurlijk. MGSV kwam bijvoorbeeld op een week eerder uit en kost overal nog steeds 50 euro.

heeft veel met verkoopsaantallen te maken MGS 3 miljoen op PS4 alleen, en Tearaway ocharme 190.000... winkels moeten hun stock dus kwijt...

Deze game vandaag in sale aangeschaft. Wel echt zin in, lijkt één van de weinige games te zijn die en goed zijn én gebruik maken van de meer bijzondere functies van de Dualshock 4....

centurion81 schreef:
Dit was oorspronkelijk een PSVita game, en daar maakte het gebruik van alle features die de vita heeft, zoals touchscreen van voren en van achter.

Wat een vette control-mechanics heeft deze game zeg! De touchpad, motion sensor, de lightbeam, de controller-speaker..Echt alles wat er in de Dualshock 4 zit wordt aangesproken en het voelt niet gezocht, maar functioneel voor de game. Heel knap!

Vanavond uitgespeeld. Een heel creatieve en knappe game die qua variatie en creativiteit in controls veel van je vraagt. De laatste 5 uur waren duidelijk het interessantst trouwens, dan komt echt alles wat je daarvoor leert bij elkaar. Het plot wordt dan ook absurdistischer en de uitdaging een stuk groter.

Wat de game tegenhoudt om echt magistraal te zijn is hier en daar de pacing, maar vooral het normale platform werk waarbij ik de controls niet heel strak vond en ook de cameravoering af en toe in de weg stond. Heb echt af en toe gedacht: bij een Mario-game zou dit beter zijn geweest. Ook vond ik, ondanks de geweldige graphics, creativiteit en hoge cuteness factor, de characters nooit echt lovable, wat bij dit soort games toch wel echt zou moeten.

Al met al krappe 4* en aanrader als ie es in de sale is!

Het Paper Mario feessie eigenlijk dus al een beetje begonnen.

Leuk.

Geef me kleur, geef me blije dinges.

De recente moorden in Eindhoven hebben me erg aangegrepen.

Kende hem niet maar ken zijn soort.

Gewoon een Brabantse sjacheraar die misschien niet altijd een rechte weg bewandelt maar verder het hart op de goede plek heeft.

Verdiende dit vanzelfsprekend niet.

Tegen de keler ontnemer zou ik willen zeggen:

Wij werken samen binnen een immens universum van zaken, we weten wie je bent, exact hoeveel balhaar in je smalle broekie zit reeds bij ons bekend, gaan je pakken als je tijd komt.

Door twintig armen van je bed gelicht want zo gaat dat.

Ook ik heb die sensatie gevoeld.

Amerigo - YouTube

YouTube

Zij komen er achter of wij komen er niet achter.

Lijkt me win win aan deze zijde.

Ze geloven er allemaal niet in dus kan het ze nooit iets maken, alleen zij kunnen ons iets maken.

Alleen niet zonder hun stikgevaarlijke wapens.

Ik zeg je zal nog moeten leren en voelen misschien al te laat om nog te leren voelen als je fokt met een vonkje onder 100 miljard zonnen.

Deze man in de nacht met een kogel in zijn knars.

Lache.

Daarnaast was het gister vaderdag.

Wat natuurlijk allemaal totaal niks met dit spel te maken heeft dus daarnaast zeg ik:

Allemaal erg koddig en leuk gedaan maar voor nu zou het voor mij wel eens de kant van Epic Mickey op kunnen gaan waar het allemaal zeer puik oogt en klinkt maar de gimmick het uiteindelijk toch niet echt heel boeiend om te spelen maakt.

Licht in de duisternis en dingetjes gooien voor nu, benieuwd of het nog een paar verassingen voor mij in petto heeft.

Vormgeving over gameplay hier. Vooralsnog ook nergens echt uitdaging te bespeuren, gaat meer de kant op van zo'n zogeheten 'walking sim' met dan nog die besturing gimmick waar ik ook niet echt warm loop.

Is wel koddig allemaal maar heb voor nu wel de indruk dat Paper Mario dit beter gaat doen.

Confusie schreef:

YouTube

Met de term walking sim doe je wat deze game qua gameplay te bieden heeft echt veel tekort, vind ik. Hoe ver ben je gekomen vraag ik me dan af. Ik had met de laatste fase van deze game meer moeite dan dat ik met het uitspelen van bv. Super Mario Odyssey had.

The Great Apple was planted here by the Green Man himself.

Zeggen ze nu tegen mij.

Net weer een paar van die ziekende gastjes geplet door ze met het licht te sturen en dan die drum aan te slaan met de touch pad.

Vind dat allemaal een vrij mager excuus voor wat gameplay tot zo ver.

Ah, heb nou net de mogelijkheid ontvangen om te springen met X.

Geeft een betere indicatie waar ik ben wellicht.

Eens zien hoe het verder uitpakt vanaf hier dan.

Yep, da's nog wel beetje in de tutorial fase! Vond dat ook lang duren trouwens, maar vond t het ook waard om wel.doorheen te spelen

Ja heb wel het idee dat het beter wordt nou, zowel qua gameplay als qua grafische vormgeving nog een tandje opgeschroefd.

Het is zeker wel mooi gedaan.

Zie trouwens dat je net dat varkentje hebt bereden, dat vond ik dan mss niet heel moeilijk maar wel superlachen om te doen en je bent ook niet meer aan het lopen, wbt walking sim

Varkentje was lache en vond de eindconclusie ook wel cute dat ie samen met zo'n ander varkentje dat huisje in ging de deur dicht trok en eens weg was.