Tearaway Unfolded (2015)

PlayStation 4
Platform

Ontwikkeld door Media Molecule
Uitgegeven door Sony

Help de koerier Atoi om een boodschap af te leveren. In deze opvolger op Tearaway gebruik je de speciale functies van de Dualshock 4 controller om de wind door het spel te laten razen, verborgen gebieden bloot te leggen en een papieren vliegtuigje te besturen. Gebruik je nieuwe krachten om voorwerpen op te vangen die uit het televisiescherm worden gegooid en slinger ze terug naar moeilijk bereikbare plekken of naar de vijand. Begeleid Atoi door angstaanjagende plaatsen door de lichtbalk op het scherm te laten schijnen.

avatar van Marcellussss
Even gespeeld in een winkel. Had niet begrepen dat dit een remaster zou zijn, dus dat was best een tegenvaller. Ondanks dat het best leuke dingen doet met de Dualshock 4 (met name met de Light Bar en de touchpad), is de oudere Vita versie superieur naar mijn mening; helemaal als je zoals de meesten onder ons geen Playstation Eye hebt.

Ik zou hem dus overslaan als je Tearaway al gespeeld hebt, en als je een Vita hebt zou ik het origineel halen (kun je al voor €10 vinden). Als je alleen een PS4 hebt raad ik hem zeker aan, maar zou ik wachten op een prijsverlaging aangezien de game vrij kort is. €50 voor een game als deze is belachelijk.

50? Ik heb hem gisteren in verschillende winkels aan 75!! euro zien liggen. Extreem belachelijk.
Maar mij zegt het opnieuw spelen van hetzelfde spel ook helemaal niks. Spijitig, een echte opvolger was wel leuk geweest.

avatar van Marcellussss
Hm, dan zijn de ketens waar ik kijk toch een stuk voordeliger; zat altijd tegen de prijzen van AAA-titels aan, maar heb hem nergens voor dezelfde prijs of zelfs duurder zien liggen. De afgelopen week heb ik hem echter ergens voor een tientje in de budgetbak zien liggen en heb ik hem meteen meegenomen. Zelfs als het vrijwel exact dezelfde game was geweest, was het dat meer dan waard imo.

Uiteindelijk bleek Tearaway Unfolded echter meer van het origineel te verschillen dan ik op voorhand dacht. Het spel zit boordevol extra content (deed er bijna twee keer zo lang over), presteert vele malen beter door de meer krachtige hardware en ook de gameplay bleek in de praktijk hier en daar enorm te verschillen.

In de buurt van het origineel komt het echter niet, en dat komt vooral door de verschillen tussen de twee consoles. De unieke controls en standaardfuncties van de Vita (camera, microfoon etc) zorgden ervoor dat Media Molecule in staat was om met Tearaway iets speciaals te maken, met name door de speler op unieke wijze bij de wereld van het spel te betrekken. Door de meer generieke controls en de standaardfuncties van de PS4 en de DS4 was Media Molecule helaas niet in staat om hetzelfde te doen met deze versie, waardoor het originele concept van Tearaway hier ook eigenlijk niet werkt. Dit zorgt ervoor dat Tearaway op de PS4 'slechts' een goede platformer is, in plaats van één van de meest unieke spelervaringen die ik ooit heb gehad.

Desondanks is Tearaway Unfolded wel één van de betere remasters geworden; zeker de moeite waard wanneer je fan bent van het origineel of geen Vita hebt. Als je echter een Vita hebt en nog nooit het origineel gespeeld hebt, dan raad ik je aan om deze remaster als de pest te vermijden.

Voor 10 euro pik ik deze ook wel eens op. We zijn ook weer een tijdje verder sinds mijn vorige bericht, dus de prijzen zakken dan sowieso.

avatar van Marcellussss
Zeker, maar van 50 á 60 euro naar 10 á 20 euro een half jaar na release is wel extreem natuurlijk. MGSV kwam bijvoorbeeld op een week eerder uit en kost overal nog steeds 50 euro.

heeft veel met verkoopsaantallen te maken MGS 3 miljoen op PS4 alleen, en Tearaway ocharme 190.000... winkels moeten hun stock dus kwijt...

Deze game vandaag in sale aangeschaft. Wel echt zin in, lijkt één van de weinige games te zijn die en goed zijn én gebruik maken van de meer bijzondere functies van de Dualshock 4....

centurion81 schreef:
Dit was oorspronkelijk een PSVita game, en daar maakte het gebruik van alle features die de vita heeft, zoals touchscreen van voren en van achter.