Mini Metro (2014)

PC / Nintendo Switch / Macintosh / Apple iOS / Android / PlayStation 4
Simulation

Ontwikkeld door Dinosaur Polo Club
Uitgegeven door Dinosaur Polo Club, Radial en Beijing New Era Network

Ontwerp de metro lay-out voor een snel groeiende stad. Je start met drie metrostations. Teken routes om deze met elkaar te verbinden. Forenzen zullen gebruik maken van je metrolijnen om zo snel mogelijk van de ene naar de andere locatie te reizen. Maar let op! Ieder metrostation kan slechts een bepaalde capaciteit reizigers aan. Je dient dus rekening te houden met verschillende factoren bij het aanleggen van je metrolijnen en stations. Efficiëntie is het sleutelwoord. Zorg dat de reizigers zo snel mogelijk op hun bestemming arriveren, zonder dat deze te hoeven wachten.

Heerlijk spel waar ik al vele uren in heb zitten. Een spelletje duurt 15 tot 20 minuten, dus kan zo tussendoor gespeeld worden.
Het idee is simpel: Verbind stations, in de vorm van figuurtjes, met elkaar. Deze verbindingen zijn je lijnen. Hier kan je metro's op zetten. Elke passagier is aangegeven met een figuur, dit is het station waar hij heen wilt. Je bent af zodra een station overvol is. Je krijgt nieuwe resources, in de vorm van extra treinen, extra coupe, lijnen en een interchange station. Echter zijn deze minimaal en moet je vooruit denken om te zorgen dat je stations niet overvol raken. Zodra een station overvol is, ben je game over. Een interchange station zorgt ervoor dat een station meer capaciteit aan kan en snellere in/uit/overstap tijden. Extra coupe zorgt voor extra capaciteit in je trein. Op 1 lijn kunnen max 4 treinen.

Het meest voorkomende station is een cirkel, dan driehoek, vierkant en vervolgens speciale vormen, waar er maar 1 van is op een map. Zorg dat je niet teveel dezelfde stations achter elkaar hebt.

Er zijn momenteel drie gamemodes:
1. Commuter: In dit spel krijg je elke week een nieuwe trein en de keuze voor een extra lijn, coupe, interchangestation en brug/tunnel. Lijnen kunnen constant aangepast, verwijderd en verlengd worden. Je bent af zodra een station overvol is.
2. Scenic: Dit is een stress free mode. Je kan niet dood gaan. Krijgt een nieuwe resource (zelfde als bij commuter) zodra je een bepaalde aantal passagiers op het juiste station hebt afgeleverd. Lijnen kunnen altijd aangepast worden.
3. Rush hour: Zodra een lijn getekend is kan deze alleen nog maar verlengd worden. Lijnen kunnen dus NIET verwijderd worden. Een extra station kan alleen toegevoegd worden aan het begin of eind. Resources krijg je op dezelfde manier als bij commuter. Maar je kan geen treinen of extra coupes van je lijnen afhalen.

Er zijn verschillende steden die je kan spelen zoals Londen, Parijs, Cairo en meer.

Het design is simpel, maar het spel is lastig helemaal als je over een bepaald aantal passagiers heen komt. Maar het is zo verslavend. Eenmaal begonnen en je wilt altijd een potje tussendoor spelen!

Let op, het spel is nog steeds in Beta. Momenteel is er geen muziek of geluid. Het spel werkt goed. Ik ervaar momenteel geen bugs. Als er een bug is wordt deze snel gepatched. Momenteel is het beta 22.

Bij twijfel, speel de demo. Ik heb geen idee of dit de beta 22 demo is. Ik kan hem niet spelen, vanwege een of ander unity web player dat niet wilt installeren. Het kost niet veel en is je geld meer dan waard.

Dit spel komt ook nog naar android als het uit de beta is. Dan kan ik helemaal nooit meer stoppen met spelen..

Wat een lol voor een euro op je telefoon! Erg verslavend maar simpel principe! Beveel deze van harte aan! Mooi is ook de dagelijkse uitdaging! ?

avatar van Finidi
freek heeft al prima uitgelegd wat de game is, dus ik kan gewoon verder gaan met wat ik er van vind.
Het eerste wat in het oog springt is de uitstekende visuele presentatie; wie wil er nou niet een bewegende versie van hoe je metro en ov-kaarten overal ziet?! Simpel, maar briljant om dit zo toegepast te zien.

Daarna lijkt het een aardige simulatie te zijn voor het openbaar vervoer. Maar dat is het toch niet, het is uiteindelijk een vrij simpel puzzelspelletje. Je kan namelijk de hele tijd switchen waar de lijnen lopen, er is geen permanentie. Dat is ook wel nodig, want anders wordt je systeem nog harder kapotgemaakt door de willekeurige plekken waar nieuwe stations komen. Vooral op de moeilijkere levels, als je ook nog ‘ns voor de achievements gaat met extra restricties, merk je gewoon dat je soms het niet kán halen door pech met waar het nieuwe station verschijnt of welke upgrades je krijgt.

Daarnaast is het een optimale strategie om zogenaamde ‘fantoom’ lijnen toe te passen; hou een lijn plus treintje in je voorraad zodat je die, waar nodig, even snel tussen twee stations die vol zitten kunt laten lopen alvorens je ‘m weer weghaalt en ergens anders toepast. Het maakt het wat te veel een doorzichtige game, wat mij betreft.

De ontwikkelaars supporten de game uitstekend, er wordt nog regelmatig een level toegevoegd. Zo heb ik toevallig net vanochtend weer een level doorgespeeld; moeilijk was het niet. Wat mij betreft mogen ze stoppen met het updaten van Mini Metro na al die jaren en zich volledig focussen op Mini Motorways, hun volgende game waar ik behoorlijk naar uit zie.

Een paar nadelen mag de pret niet drukken, het is nog steeds een prima vermakelijke game.

4/5