MIND: Path to Thalamus (2014)

PC / Nintendo Switch
Puzzle / Platform

Ontwikkeld door Carlos Coronado
Uitgegeven door Carlos Coronado

Path to Thalamus is een first-person puzzelgame welke je kennis laat maken met een gefantaseerde en surrealistische omgeving. Je zal de natuurlijke elementen naar je hand moeten zetten om vooruitgang te boeken in dit emotionele verhaal.

Wow. Die trailer ziet er fantastisch uit. Geeft me een beetje een Dear Esther vibe. Gaat gelijk op m'n wishlist! Bedankt voor de indirecte tip patenpac.

avatar van patenpac
Graag gedaan hoor Winkelwagentje

Hier alvast meteen een (kleine) review.

How many times have I killed her?
De openingszin van een game waarvan ik nog maar net van zijn bestaan afwist. Mind: Path to Thalamus belooft een unieke Indie/Puzzle game te worden waarbij je natuurlijke elementen naar je hand moet zetten. Het blijft echter de vraag of deze game ook de spelers naar zijn hand kan zetten.

Gameplay: er zijn meerdere games die gebruik maken van natuurlijke elementen waardoor je zo moet proberen puzzels op te lossen. Denk zo bijvoorbeeld maar aan God of War III, waar, je door middel van een bepaald camera standpunt in te nemen, een puzzel moet oplossen, of aan Uncharted 3, waar vrijwel hetzelfde verhaaltje plaatsvind. Deze game weet deze elementen echter uit te breiden en weet een hele game aan te bieden waarbij je constant je hersenen zit te breken om uiteindelijk via een simpel trucje tot de oplossing te komen. Letten op de kleinste details is hier de hint om uiteindelijk een meester te zijn in het bespelen van de natuur. Lijkt moeilijk in het begin en vandaar dat deze game zeker en vast een waardige moeilijkheidsgraad heeft, maar na enkele puzzels opgelost te hebben weet je wel hoe de mechanics van de game in elkaar zitten en worden zelfs de moeilijkere puzzels gevonden na enkele keren proberen. Zeker en vast niets dat we nog niet gezien hebben, maar de gameplay is echter nog nooit zo uitgebreid geweest.
4/5

Graphics: zoals bij de meeste Indie/Puzzle games die gemaakt worden door (meestal) onbekende developers, zijn de graphics om van te genieten. Hier en daar niet altijd tot in detail afgewerkt, maar je merkt echter wel dat alles van dezelfde kwaliteit is. Het water is niet van hoger niveau dan de bergen en omgekeerd. Alles is in orde waardoor je ook het gevoel krijgt dat je je echt in een aparte wereld begeeft. Het meest aansprekende bij deze game is echter de atmosfeer. Dit is weer een game waarbij de atmosfeer van groot belang is en dat soms wel eens boven de gameplay durft uit te steken, wat hier ook af en toe het geval is. Dit betekent echter niet dat de atmosfeer er niet mag zijn, want dit is naar mijn mening het sterkste punt van deze game. Atmosferische games geven je vaak het gevoel dat je eerder eindeloos wilt rond dwalen in een fantasierijke wereld, maar het is lang geleden dat ik dat gevoel zo hard had als bij Mind. Ontelbare keren heb ik de puzzels even aan de kant gelaten om zo gewoonweg op verkenning te gaan in een prachtige en magnifieke wereld. Spijtig was dan wel dat ik te vaak tegen de "onzichtbare muur" ben aangelopen, waardoor mijn avontuur soms snel tot een einde kwam. Grafisch gezien net geen pareltje, maar de eigenzinnige atmosfeer die Mind bevat, maakt dit allemaal goed.
4.5/5

Speelduur: zoals verwacht is dit niet de game waar je dagen aanzit. Indien je enkele uurtjes op je tanden bijt en doorzet, kan je na een 6 tal uurtjes beginnen met een nieuwe game. Deze 6 tal uurtjes zijn voor deze game naar mijn mening echter genoeg. Het is en blijft een Indie game, wat wil zeggen dat de makers hoogstwaarschijnlijk niet over het budget beschikten om een eeuwigdurende rit te garanderen, maar indien je 6 uren bezig bent geweest met deze game, zie je toch wel dat ze alles uit de kast hebben gehaald. Een iets of wat korte game, maar daarom niet een mindere game.
3.5/5

Muziek: het tweede punt na de graphics die ervoor zorgen dat de atmosferische wereld van Mind echt tot leven komt. De muziek die je hoort is prachtig en de achtergrond geluiden zorgen er gewoonweg voor dat de game interessant blijft. Zo bleef ik steeds een schrikmomentje beleven wanneer "the corruption" opdook. Op zicht is dit gewoon een elektrische bal die naar je afkomt, maar door gebruik te maken van de muziek, kreeg ik hier toch steeds weer kippenvel.
4/5

Verhaal: indien je op het einde van het spel het hele verhaal gehoord hebt, denk je "ohh was dat het maar". Maar de manier waarop dit verhaal tot stand komt is naar mijn mening fantastisch. Steeds weer krijg je die filosofische teksten die geleidelijk aan het verhaal vertellen, maar waarvan je nog steeds de helft niet van snapt. Toch kan je de belangrijkste punten eruit halen en weet je op het einde van de rit hoe alles in elkaar zit.
How many times have I killed her?
De zin van de hele game, waar je uiteraard na die 6 uren een antwoord op wil zien.
3.5/5

Conclusie: Mind: Path to Thalamus is een puzzle game die gebruik maakt van atmosferische elementen en die hier ook voornamelijk op steunt. Houdt je niet van al dat rare gedoe met vreemde en onrealistische omgevingen, dan zal deze game je niet aanstaan. Heb je echter zin om in een dromerig, nieuwe wereld te stappen met alles erop en eraan, dan ga je van deze game genieten. Je bent dus of een voorstander of een tegenstander. Ik ben echter al helemaal een voorstander en was dus aangenaam verrast door deze Mindblower.