Kerbal Space Program (2015)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Simulation

Ontwikkeld door Squad en Blitworks
Uitgegeven door Squad en Private Division

In Kerbal Space Program ben je op wat voor manier dan ook vrij om een eigen ruimteschip te maken en je bemanningsleden succesvol de ruimte in te sturen. Er zijn talloze verschillende onderdelen, welke elk invloed hebben op hoe het schip vliegt. Leg aan bij de kleinste maan in het Kerbal sterrenstelsel, of crash nog voordat het ruimtevaartuig de basis verlaat. Het lot van de Kerbal's ligt in jouw handen.

avatar van Maiky
Dit is interessant.

Kerbal Space Program is een game die precies doet wat de omschrijving zegt - niets meer, niets minder. Je krijgt de leiding over een ruimtevaartorganisatie. Naast administratief gedoe als het aannemen van astronauten, ligt de focus van de game op het bouwen van een ruimtevaartuig om die vervolgens de ruimte in te schieten richtingen manen en planeten.

Dat is niet makkelijk. KSP is namelijk behoorlijk hardcore. Die mannetjes zien er dan wel uit als een soort van Minions, het bouwen van een raket is allesbehalve cartoony. De simpelste raket bouwen is nog vrij eenvoudig - met een cockpit, benzinetank, engine en parachute stuur je je raket al enkele kilometers de lucht in. Maar om te ontsnappen van de planeet is andere koek en dien je rekening te houden met tal van problemen - hitteschilden om je raket tegen de blootstelling van de dampkring te beschermen bijvoorbeeld. Is je raket niet te zwaar, of te licht? Heb je genoeg brandstof? Is je raket wel stabiel? En denk er vooral aan dat je ook nog terug moet.

De game is op het begin overweldigend. De eerste tutorial geeft je slechts een halve uitleg - Youtube of de KSP Wikia is bijna een must. Het zal talloze exploderende raketten duren voordat je een raket hebt gebouwd die aan de zwaartekracht van de planeet kan ontsnappen. KSP laat je vrij om te experimenteren. Maar het eindeloos tweaken van je schip wordt uiteindelijk beloond, want het moment dat je dan eindelijk de ruimte inschiet en/of op een planeet landt geeft een ongekende sensatie. Maar om dat te bereiken zul je flink moeten investeren. Gelukkig voorkomen de humoristische beschrijvingen dat de game een saaie en grijze bedoening wordt.

Qua graphics is het aardig - de ruimtevaartuigen (waar het toch voornamelijk om draait) zien er goed uit, maar op grote schaal (zoals het oppervlak van de planeten en de top-down view van het ruimtecentrum) zijn de details erg low-res. Maar dat maakt niet uit. De game heeft een duizelingwekkende diepgang, is eerlijk en als je uiteindelijk je zelfgemaakte doelstelling hebt gehaald is het bevredigende gevoel onbetaalbaar.