FIFA 15 (2014)

Nintendo 3DS / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Ga de strijd aan met tal van wereldteams, en maak van jouw team de ongenaakbare kampioenen. Het spel voert enkele nieuwe verbeteringen door ten opzichte van FIFA 14. Zo hebben spelers voor het eerste "geheugen" en laten ze hun emoties zien aan de hand van de context van de wedstrijd. Met meer dan 600 nieuwe emotionele reacties reageren spelers nu op sleutelmomenten op het veld: van smerige tackles tot gemiste kansen of fantastische doelpunten. Diverse nieuwe teamtactieken zorgen ervoor dat je teamgenoten precies door hebben wat er tijdens de wedstrijd gebeurt, en zich hiernaar zullen aanpassen. Dankzij de verbeterde textieltechnologie kun je het ook zien als er aan shirts wordt getrokken.

Heeft er hier iemand last van een glitch waar je de hoofden van spelers niet kunt zien?? Met andere woorden je speelt dus een match tegen onthoofde mannetjes
Ik heb het alleen met Tournament Mode en op de Ps3.

Weet iemand hoe ik dit fix? het is nogal irritant

bedankt.

avatar van Halcyon
Stomme vraag misschien, maar kunnen die onthoofde mannetjes koppen?

Maar het schijnt alleen bij QPR , Burnley en Leicester City zo te zijn..volgens Google kwam het door de laatste Squad Updates. Toen ik tegen QPR speelde merkte ik het ook jah dus het kan wel kloppen.

avatar van Hadouken
0,5
Na een aantal weken is de euforie toch grotendeels verdwenen nu je de nextgen graphics gewend bent. Het is gewoon nog steeds kut, en de allergrootste klotestreek is als volgt:

Wanneer je online coöp (misschien ook wel in andere online modes...) doet en je wilt wisselen in team management dan zie je soms het team van de tegenstander in plaats van je eigen team. Je eigen team is dus foetsie! Met als gevolg dat je niet die ene gele kaart kan wisselen, een CV die rood heeft niet kunt opvangen waardoor het gat de hele wedstrijd blijft of extra aanvallend wilt gaan spelen met een achterstand. Je kunt dus helemaal niks en dat is puur te danken aan een enorme bug in die boutgame. Man, man, man wat een spelbederf weer...

De eerste 3 wedstrijden had ik al door dat deze FIFA eigenlijk geen verbetering is, maar ik dacht geef het een kans. Nu ik ongeveer 100 games heb gespeeld weet ik het zeker. Wat een bagger spel! Ja je hebt wat meer realisme en animaties ervoor terug gekregen en niet meer elke voorzet vliegt erin, maar wat krijg je ervoor terug? PACE alles draait weer om pace rennen rennen en nog eens rennen. Het lijkt wel PES 2007 (kan er een jaar naast zitten) waarbij je met Eto'o om iedereen gewoon heen kon rennen en niemand die je bijhoud.

Probeer dit maar eens: bij de aftrap om de eerste 2 a 3 spelers heen rennen(met een boog eromheen) de sprint doorzetten dan kom je bij nog maar 4 verdedigers (normaal gesproken), maar deze zijn duidelijk nog niet klaar om te verdedigen. Houd je sprint knop en in maak een beweging naar links of naar rechts en je bent er al langs. Met hele snelle spelers kan je zelfs rechtdoor rennen dwars door de verdedigers heen. En dan sta je binnen 5 sec dus 1v1 tegen de keeper. Ik heb op deze manier tientallen keren gescoord en ook goals tegen gekregen. Ik dacht eerst van ik moet opnieuw leren verdedigen want het is FIFA 15, maar NEE!! Met pace kom je overal langs.

Daarnaast hebben ze het dribbelen onmogelijk makkelijk gemaakt de spelers lijken wel een forcefield om zich heen te hebben waardoor de ouderwetse tackle met B (xbox one) heel vaak mis gaat waardoor hij vrije baan heeft richting goal. Daar komt nog bij de dat keepers af en toe goeie reddingen maken, maar nog VEEL te veel blunders.

FUT is dit jaar qua vormgeving en uitbreiding weer wat verbeterd maar de gameplay is daar nog slechter. Het is bekend dat de stats daar geboost zijn van de spelers, maar dit is overdreven je kunt met elke willekeurige bronzen speler van 30 meter scoren en ook daar draait ALLES om pace.

Mijn laatste punt is park the bus, dit was een leuk idee maar mensen spelen nu met Real Madrid en park the bus. Ronaldo als enige spits en dan maar rennen op de verdediging af. Dit is nu extra makkelijk zoals hierboven uitgelegd het is gewoon niet tegen te houden!. Ik ben blij dat FIFA bij mijn xbox one zat, want anders was het echt zonde van mij geld. Het blijft een vermakelijk voetbalspel ook omdat het visueel goed in elkaar zit, maar een goed spel is het echt niet! FIFA 14,5 is al te veel eer voor dit spel.

Na een aantal weken dit te hebben gespeeld ben ik het helaas eens met bovenstaande kritieken. FUT is leuk, maar na een tijdje heb je dat tegen de CPU ook wel gezien dus dan ga je met je team online spelen. Maar dat is gewoon een drama met dat geren de hele tijd en het onmogelijke verdedigen. Na een paar potjes online en teveel doelpunten meteen van de aftrap heb ik het online gedeelte eigenlijk wel gezien, triest, onrealistisch en doet enorme afbreuk aan het spelplezier. Jammer, normaal vermaak ik me hier maanden mee maar ben er eigenlijk al klaar mee. Misschien maar weer eens good old 'be a pro' mode proberen, in het verleden wel mee vermaakt.

avatar van andnino
Het lijkt wel of EA in elke nieuwe FIFA tegenover enkele verbeteringen handenvol bugs stopt, bugs die je in de eerdere FIFA's (in dezelfde spelmodi) nooit was tegengekomen. FIFA 15 heeft de pretentie een geperfectioneerd voetbalspel te zijn, maar voegt bar weinig toe aan zijn voorgangers. Daarom een onvoldoende. Ik ga in de toekomst ook geen geld meer uitgeven aan dit spel.

avatar van jw1982
1,5
Fifa13 en Fifa14 vond ik al minder worden (veel "bugs" en andere toevalligheden) maar Fifa15 spant echt de kroon, je bent een figurant in een slechte soap, meer kan ik er niet van maken. Wat ben ik uitgekeken op dit spel zeg! Ik speelde Fifa al sinds de SNES maar heb hem dit jaar bij de Gamemania ingeruild voor AC Unity, een top deal al zeg ik het zelf. Voor mij geen Fifa meer, nooit meer.

Eerste keer online ''seizoenen'' gedaan, man man wat een verschil met carrière zeg... Waarom is dat zo slecht gemaakt? Ziet er allemaal heel apart uit, kan er niet zo een naam voor verzinnen, maar jullie zullen vast wel begrijpen wat ik bedoel... Als ik bv ook met Ronaldo aan de haal ga ben ik binnen 5 sec bij het doel en is niet te verdedigen... passbalen worden raar genomen en raar aangenomen soms... Nja echt jammer dat dit zo slecht eruit ziet...

jw1982 schreef:
ingeruild voor AC Unity, een top deal al zeg ik het zelf.

Arme, arme jongen. Het ene wanproduct voor het andere.

Snap al die kritiek niet zo. Ik speel fut en PvsP op de bank met maten! Prima te doen en geniet er erg van. Ben nooit zo'n online FIFA speler geweest, maar om daar nou een hele game op af te kraken

1,5
Fifa draait voor veel mensen tegenwoordig met name om de online multiplayer, zoals bij veel shooters ook het geval is. Zijn ook genoeg mensen die enkel de carrièremodus spelen en het hele spel daarop beoordelen. En wellicht correleert het ook met het type mens dat online reviews post.

Ook ik speel Fifa met name om de multiplayer, maar ik vind de gameplay van de laatste twee edities op zich een enorme teleurstelling. Ondanks dat 14 en 15 een stuk realistischer ogen vind ik 13 een stuk leuker om te spelen omdat de speler meer controle heeft over zijn team. Dit betekent dat ik de meeste defensieve of aanvallende fouten mezelf toe kan rekenen.

In Fifa 14 is dit een ander verhaal; de speler is meer figurant dan controleur van het spelverloop, wat in Fifa 15 door het hogere speltempo alleen maar is toegenomen (minder tijd om AI fouten te corrigeren). Als de helft van alle doelpunten niet jou of je tegenstander vallen te verwijten en je zodoende een wedstrijd die je met 3-0 wint vaak net zo goed had kunnen verliezen, dan is het voor mij niet veel meer aan.

avatar van jw1982
1,5
Klopt ja, al moet ik zeggen dat Fifa 15 dit jaar alles overtreft wat betreft wanprestaties. Daar kan AC Unity niet tegenop...

Marcellussss schreef:

Arme, arme jongen. Het ene wanproduct voor het andere.

Nou, ik vind Fifa 15 een enorme teleurstelling. Na een hoop matige edities kwam deze reeks zo rond 2009 terug met veel betere edities, met als beste versies 2012 en 2013. Grafisch was de game al top, maar de gameplay werd toen ook enorm onder handen genomen. En dan denk je, in plaats van dat ze het koesteren en uitbouwen, hebben ze weer allerlei nieuwe dingen verzonnen waardoor het weer bergafwaarts is gegaan, zoals met dat nieuwe verdedigen (heel vervelend). Nou vond ik 2013 en 2014 nog wel geinig, maar verre verre van briljant. En daar ging Fifa 15 helaas nog overheen.

Fifa 15 is vooral niet leuk meer om te spelen. Het voelt weer net als vroeger allemaal erg voorgeprogrammeerd aan en bepaalde goals (in je voordeel en nadeel) vallen veel te vaak. Ik lees wel eens de klacht dat je na de aftrap vrij makkelijk kunt scoren en dat klopt ook.
Ik speel ook nog wel eens tegen iemand die dit vrij behoorlijk beheerst en ik sta dus ook regelmatig snel achter. Wat me ook stoort is dat ik niet echt het gevoel heb dat ik volledige controle over mijn speler(s) en team heb. Daarnaast is de gameplay traag en eentonig. Ook de AI van je medespelers vind ik nog altijd beperkt op een hoop momenten. Het nodigt ieder geval niet uit om veel tijd in de game te stoppen. Goddank zat de game bij mijn Xbox One pakket en heb ik er niet los 60 Euro voor neergelegd...

Dan mag het er grafisch en qua licenties wel meer dan in orde mee zijn, maar bij EA vergeten ze waar het om draait: speelplezier.

Ik kies al jaren blind voor Fifa en negeer PES nadat zij me jaren terug ook meerdere edities teleurstelden, maar voor volgende keer ga ik PES weer eerlijk de kans geven, want beroerder dan Fifa 15 zal het vast niet worden.

1,5
Helemaal eens met het bovenstaande. PES kun je ook nu al overwegen overigens; heb het niet veel gespeeld (mijn voorkeur ligt nog steeds bij Fifa 13), maar het is enorm vooruit gegaan dit jaar en een stuk beter dan Fifa 15. En als je op PC speelt zijn licenties een non-issue natuurlijk.

simpele vraag.
kan ik in deze game op de ps4 weer gewoon offline met Ajax de nederlandse competitie en de beker afwerken ?
groot gemis dat deze ontbrak bij fifa 14.
speel niet vaak online, dus kocht fifa 14 voor de competitie, zat die er niet meer in.
wat een dumper.

fifa 15 voor de ps4 is trouwens nu nieuw te koop bij bol voor 49.95 (ipv 69.95).
zou zeggen, doe je voordeel ermee.

avatar van TonyTHorror
Rigged as f**k! Wat een ontiegelijk wanproduct levert EA weer af. Aan ALLE kanten worden er handicaps uitgedeeld. Lijkt met de dag erger te worden. Winnen op skills zit er nauwelijks meer in. Nee nee: EA REGELT WEL EVEN WIE ER DIT KEER MAG WINNEN.

FIFA 15

FIFA 15 aangeschaft omdat de demo mij beviel. Helaas ben ik geschokt. Het FUT concept is zeer leuk, ik heb nu meer dan 130 potjes gespeeld. Maar daar begon het. In het begin leek ik wel een beginner, alles ging fout steeds verlies. Nu merk je het ook wel dat spelers niks meer doen wat ze deden en dat alles wat je doet verkeerd is. Laat staan de EA Servers die hier en daar nog wel eens goed kunnen laggen. Al speel ik het nog steeds en nu ik telkens gewoon win en verbetering zie vind ik het leuk. Maar kom op, speler die elkaar de bal gewoon letterlijk wegtrappen voor de voeten etc. Niet normaal meer hoor. Ik erger me soms echt aan de game en dat is jammer. Dus deze haalt net geen voldoende.

2.5*

Helemaal klaar mee, na het smerige trucje van EA om NOG MEER geld te kunnen verdienen. Ea vergeet hier dat WIJ de consument het spel spelen en dus wij er blij mee moeten zijn, en wat doen ze? ze doen alles waar de fans op tegen zijn, schandalig!

Het hele idee van Ultimate team heeft ea kapot gemaakt en mijn plezier in ultimate team is helemaal verdwenen! Milioenen hard verdiende coins zonder ooit pakjes te openen of coins of fifa punten gekocht te hebben. Mijn investeringen zijn nu niks meer waard.

Ik heb Fifa 15 van mijn PS4 verwijderd en net PES2015 besteld als protest richting EA, zal wel niks gaan veranderen maar dat is mijn probleem niet meer. Ben klaar met Fifa.

Laat EA van het geld maar de servers verbeteren. Heb het gehad met FUT

avatar van horizon
Gelukkig dat de tablet versie gratis is...

avatar van Deus ex Machina
Wlkownz schreef:
Laat EA van het geld maar de servers verbeteren. Heb het gehad met FUT

Waarom speel je het spel nog als je het een 0,5 hebt gegeven?

avatar van Nomak
Jullie gaan Fifa 2016 toch allemaal kopen. lol

1,5
Precies het probleem ja. Veel mensen moeten en zouden een footie moeten hebben met de nieuwste opstellingen en ratings, zelfs als ze het spel van het voorgaande jaar op vrijwel elk front beter vinden. Sterker, ken mensen die de huidige PES veel beter vinden, maar liever Fifa spelen omdat zij de licenties hebben.

Nomak schreef:
Jullie gaan Fifa 2016 toch allemaal kopen. lol

Daar geef ik je gelijk in. Als je een wannabe FIFA bent. Ik had FIFA 15 alleen gekocht omdat ik weer eens een vernieuwde versie wou van FIFA. Ik zat nog vast aan de 2011 versie.

Deus ex Machina schreef:

Waarom speel je het spel nog als je het een 0,5 hebt gegeven?

Speel het al lang niet meer. Enigste wat ik nu op FIFA doe is carrière. Dat is tenminste nog leuk en je hebt wat te doen.

Marcellussss schreef:

Is inderdaad een probleem, maar ook wel weer heel begrijpelijk dat mensen daar veel waarde aan hechten. Vind ik dan.

1,5
Snap dat mensen het leuk vinden om met de nieuwste opstellingen en ratings te spelen, maar belangrijker dan de gameplay is dat toch niet? En wat licenties voor PES betreft, na een beetje creatief google'en kun je gewoon een option file van iemand downloaden en deze met een usb stick op je console zetten (voor de PC is dit natuurlijk nog makkelijker). Weet nog dat ik met PES 5 vier jaar lang na elke transferperiode de squad rosters kon updaten op die manier, inclusief nieuwe tenues, logo's, spelers, gepromoveerde teams, noem maar op.

avatar van horizon
Joh. Met Sensible World of Soccer op de Amigs zelf seizoenen lang na het uitkomen nog steeds de elftallen aanpassen.
Nog steeds ongeëvenaard op gebied van gameplay dat Swos.