FIFA 15 (2014)

Nintendo 3DS / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Electronic Arts

Ga de strijd aan met tal van wereldteams, en maak van jouw team de ongenaakbare kampioenen. Het spel voert enkele nieuwe verbeteringen door ten opzichte van FIFA 14. Zo hebben spelers voor het eerste "geheugen" en laten ze hun emoties zien aan de hand van de context van de wedstrijd. Met meer dan 600 nieuwe emotionele reacties reageren spelers nu op sleutelmomenten op het veld: van smerige tackles tot gemiste kansen of fantastische doelpunten. Diverse nieuwe teamtactieken zorgen ervoor dat je teamgenoten precies door hebben wat er tijdens de wedstrijd gebeurt, en zich hiernaar zullen aanpassen. Dankzij de verbeterde textieltechnologie kun je het ook zien als er aan shirts wordt getrokken.

Mijn eerste reactie na 5enhalf uur spelen: wat is er met het verdedigen gebeurd?! Lukt me voor geen meter meer om de boel dicht te houden op de één of andere manier.. Of ligt het juist aan de aanvallers?

Chill. Ligt Fifa 14 binnenkort in de pleurobak bij de Game Mania. Ook wel weer eens leuk om een soccer game aan te schaffen. Complete leken zoals mij zouden toch echt niet het verschil weten tussen 12, 13, 14 of 15. Right?

0,5
Bevalt me tot nu toe nog wel, maar waar de fuck is de Braziliaanse competitie? Zaten veel leuke spelers en oudgedienden bij.

Afgelopen dagen vrij veel gespeelt op de xbox one en eigenlijk alleen nog maar FUT gedaan, een game modus die ik pas sinds fifa14 heb opgepakt. Toch weer leuk om je eigen team op te bouwen en wat te handelen op de transfermarkt.

Maar bevalt verder goed. Gameplay is er op vooruit gegaan. Speelt sneller en soepeler. Finesse schoten werken ook echt weer, maar recht voor de keeper gewoon even in de hoek schieten zonder finesse is moeilijker dan ooit. Diagonale schoten scoor je vreemd genoeg makkelijker mee. De menu's zijn eindelijk ook wat sneller en haperen niet meer zo storend. Spelhervattingen gaan ook sneller en dan doel ik op ingooien en vrije trappen, niet meer die eindeloze animaties. Bij een gele/rode kaart moet je helaas wel die hele animatie toestanden uitkijken. Valt me ook op dat als de CPU achter staat dat ze agressiever gaan spelen en ze dan ook veel gele en rode kaarten pakken. Counteren werkt dan ook echt goed. Maar als de CPU voor staat gaan ze richting het einde massaal voor de eigen goal hangen en soms zelfs bij de corner vlag bewust tijd rekken. Leuk gedaan. Ook leuk dat erg mooie doelpunten meteen voor je worden opgenomen (video clip recorded via die upload app)

FUT werkt tot nu toe als een trein, nog niet down geweest en spelers verhandelen werkt snel en soepel, leuke toevoeging is dat je nu spelers voor een paar wedstrijden kan huren, kan je toch een keer spelen met een robben, ronaldo die vrijwel onbetaalbaar zijn.

Ja hier gaan weer vele uurtjes in gestopt worden.

avatar van roman123
Sinner schreef:

Als het je inderdaad niet uitmaakt zou ik gewoon 15 kopen ja.

avatar van roman123
Gisteren voor het eerst (uurtje) gespeeld op de PS4. Voor het eerst de FUT mode voor mij. Ziet er allemaal wel mooi uit. Relaxte soundtrack ook!

Hadouken schreef:
Jup, volgens mij is die eruit gehaald... Jammer inderdaad, was een leuke competitie met veel talenten en oud gedienden inderdaad!

De game bevalt tot nu toe qua gameplay uitstekend. Allemaal lekker vloeiende bewegingen, het schieten voelt fijner en bepaalde spelers hebben echt specifieke kwaliteiten. Zo is dribbelen met Robben wel erg lekker.

Ik heb trouwens 2 vragen: Ik heb de game gedownload op de One, kreeg de game bij mijn One-bundel. Maar als ik de game start, ben ik verplicht verbinding te maken met online. Waarom in godsnaam? Ik wilde nota bene gewoon offline een potje doen. Is dit te veranderen?

En ik wilde graag de game een update geven. Dan wordt er gevraagd om een EA account. Is dit een hoop gedoe om aan te maken en moet dit met het emailadres waarop je Live account staat?

JVT
die EA account aanmaken stelt echt niets voort, zijn maar een paar gegevens die je moet invullen.

Ik ben overigens verre van onder de indruk van dit spel. De gameplay vind ik zeer houterig en stroef overkomen en de AI verdedigt wel heel er raar. Als je met je spits midden door de centrale as van de tegenstander dribbelt reageren hun 2 centrale verdedigers niet eens... Lijkt wel een bug :S Dit lukt echt keer op keer.

Ook heeft het belgische nationale team niet eens de officiele uitrusting of logo :S

Ik hoop dat hier allemaal nog updates voor komen maar voorlopig ben ik zeer teleurgesteld in deze fifa 15. Vond 14 een pak beter.

SvV_Ying
Speel al jarenlang elke FIFA vele uren, maar aan FIFA 15 kan ik geen lol beleven. Ik heb gewoon geen plezier als ik de game speel. Vind het houterig, weinig vloeiend en er ontbreekt spanning tijdens het spelen.

Gisteravond toch maar de PES demo opgestart en dat was precies het tegenovergestelde. Wat een mooie visuals, veel plezier en spanning en lekkere gameplay. Het PES 3-gevoel kwam zelfs een beetje terug.

Ik had het nooit gedacht, maar ik keer FIFA dit jaar de rug toe.

Snelle conclusies voor een game die nog maar net uit is.

Ik heb de genoemde ervaring niet en geniet juist van de smooth visuals, spanning en sfeer.

SvV_Ying schreef:
weinig vloeiend

Wat bedoel je hier precies mee? Want bijvoorbeeld de passing is toch echt vele malen soepeler en dynamischer dan in FIFA14. Zo was het bijvoorbeeld in de vorige FIFA vrijwel onmogelijk om een aanval te lanceren over meer dan 10 schijven, want vaak ging de vierde of vijfde pass automatisch naar een verkeerde speler. Hier is het veel nauwkeuriger.

Ook het dribbelen is veel naar mijn mening veel soepeler omdat het draaien en bewegen gewoon veel rapper gaat, daardoor is het mogelijk met veel korte kapbewegingen alsnog een tegenstander uit te spelen. Iets wat in haar voorganger totaal onmogelijk was.

Natuurlijk zitten er nog veel opmerkelijke standaard houterigheden in, maar die zaten er ook zeker in FIFA14. Nee ik vind het echt een verademing om niet elke keer op 1-0 achterstand of voorsprong te komen door een überdroge voorzet.

PES overigens nog niet aangeraakt, dus zou prima kunnen dat dat mening doet veranderen, maar vooralsnog is het allemaal een stuk beter dan vreselijk. (heb geleerd bij FIFA voorzichtig om te gaan met positieve woordkeuzes )

Vreemd idd, ik vind fifa15 juist veel soepeler en vloeiender dan de voorgaande delen, maar dan heb ik het over de next-gen versies. x360, ps3, wii versies van fifa15 schijnen ruk te zijn toch?

Ajax&Litmanen1 is je one niet altijd verbonden met het internet? Waarom offline? Hoe dan ook, zo'n ea account (origin) aanmaken stelt idd niks voor. Als je je favoriete team hebt ingesteld (ik gok Ajax), dan kun je het huidige seizoen ook 'live' meespelen zeg maar en je hebt altijd up to date squads. Overige online modes zijn ook aan te raden (fut, online seasons, etc)

mrdig schreef:

Heb maar 1 internetkabel en die plug ik ook regelmatig in de laptop Daarnaast wil ik helemaal niet altijd verbonden zijn. Maar je moet dus altijd verbonden zijn? Zou ik wel triest vinden.

Moet je EA account trouwens hetzelfde emailadres zijn als voor je gamerstag op de Xbox of mag dit een afwijkend emailadres zijn?

Ooit van een switch gehoord? Maar ik weet eigenlijk niet of je wel offline fifa kan doen, nog niet geprobeerd, lijkt me wel toch? Misschien dat je wel 1malig dat account in moet stellen. En je emailadres mag voor zover ik weet afwijkend zijn. Je maakt als het ware een EA origin account, een member systeem wat door EA in vrijwel al hun games wordt gebruikt.

avatar van threeohthree
Even een vraag, want het ziet er naar uit dat wanneer ik local co-op online wil spelen met een vriend van me, dat OOK de tweede persoon een PS Plus account nodig heeft. Weet iemand hier meer van? Als dat daadwerkelijk zo is, verander ik per direct mijn mening tegenover deze FIFA.

1,5
Ik heb nu ook weer de nodige potjes Fifa erop zitten en moet zeggen dat mijn mening weer erg wisselt is. Zo ben ik nog steeds alles behalve overtuigd van de verdedigende AI. Zo verlies (en win) ik gewoon weer potjes door fouten van AI gestuurde spelers en de keeper. Met als hoogtepunt een keeper die de bal vangt en het doel in loopt terwijl ik mijn stick toch echt de andere kant op heb. Verder werkt het tactisch verdedigen beter maar nog steeds erg stroef.

Offline is het lekker ballen de eerste uurtjes en speelt FUT als een trein en is het opstarten van je elftal weer lekker verslavend zoals verwacht. Het lenen van spelers had veel meer in gezeten. Ipv lenen van andere spelers moet je het doen met het aanbod van top spelers. Geen toevoeging op deze manier als je het mij vraagt.

Ik ben bang dat ook Fifa 15 ondersneeuwt online in de belachelijke fouten en geforceerde manier van spelen die EA je verplicht. Offline is het een verbetering tozv Fifa 14 maar ben ik bang dat Fifa 15 net als zijn voorganger geen lange speelduur gaat hebben voor mij.

Krappe 3.0 voorals nog.

avatar van horizon
Wanneer maakt dan ook iemand eindelijk een remake van Sensible World of Soccer met top down view?

1,5
De sfeer is wel echt heel goed in Fifa 15, ondanks de af en toe wat rare animaties ademt Fifa 15 voetbal als nooit tevoren.

De offline potjes voelen nog lekker aan en kijkt lekker weg, online levert t mij zoals in Fifa 14 weer de nodige frustraties op door stomme fouten. Vind t jammer dat dit zo bar en bar slecht is uitgewerkt. Aangezien je FUT team showen en er mee spelen eigenlijk veel leuker is.

1,5
EA loopt met Fifa 15 gewoon weer tegen dezelfde punten aan als met de vorige.

Fifa 15 ademt voetbal en EA heeft een hoop moeite gestoken om de wedstrijden aan te laten voelen alsof je de BPL aan het kijken bent op t.v. dit is echter ook eigenlijk het enige waar Fifa goed scoort.

De gameplay van Fifa 14 was dramatisch en het is schandalig wat voor positieve recensies een game krijgt met zoveel gebreken. Nu is Fifa 15 inderdaad beter als zijn voorganger. De snelheid is iets meer terug en ze hebben er meer animaties tegen aan gegooid, hij voelt ook daadwerkelijk anders aan als de vorige.

EA koos ooit voor "tactisch verdedigen" en sinds dien ben ik gezakt van online seizoen 1 tot de CPU op standje legendarisch niet meer kunnen weg vegen. Ik vind deze aanpassing echt werkelijk tergend en ik krijg hem niet onder de knie. Voor mij haalt dit dus al compleet het plezier uit het spelletje (op de hogere moeilijkheids standen en online). Ik wil dit niet direct afdoen als een grote fout in het spel maar voor mijn gevoel loopt het totaal niet lekker.

Waar EA elk jaar weer verbeterde A.I beloofd en dit jaar zelfs dat de A.I zich aanpast op hoe ik wil spelen, maken spelers stomme keuzes en vooral weer de verdediging wat gruwelijke grote fouten maakt. Spitsen die niet vrij lopen en juist de dekking op lijken te zoeken, een keeper die de bal in eigen goal slaat (terwijl het schot langs was gegaan) vleugel spitsen als bijvoorbeeld Stearling die sprint duwels verliezen en ga zo nog maar even door.

EA heeft met FUT nog steeds goud in handen en het bouwen aan mijn team vind ik leuk om te doen (eigenlijk leuker als potjes te voetballen). Dit is voor mij eigenlijk ook ieder jaar weer de grootste reden om Fifa te kopen en te hopen dat het weer terug gekeerd is na de periode dat EA simulatie- perfect wist af te wisselen met Arcade gameplay.

Al met al vind ik Fifa 15 beter als zijn voorganger maar slaat EA op cruciale punten weer compleet de plank mis en hebben ze eigenlijk weer een wanproduct gelevert en wordt het tijd dat ze het over een hele andere boeg gaan gooien. In plaats van de visuals en de sfeer nog beter te willen maken wordt het tijd dat de gameplay weer flink opgepoetst wordt en dat Fifa weer te spelen valt. Ook lijkt het me weer eens heerlijk om wedstrijden te kunnen domineren door positiespel te spelen. De nadruk komt ieder jaar meer op de "skillmoves" te liggen en dat vind ik nou net niks. Ik wil de bal rond laten gaan en de vrije man zoeken. Dit is met aanvallende intenties vrijwel onmogelijk omdat spelers niet goed vrijlopen en er te vaak te weinig beweging is bij de spitsen. Soms lukt een mooie aanval en geeft Cesc Fabregas net die steekbal op de goede snelheid en in de goede richting wat wel een voldoening geeft.

Sfeer: 4.0
Gameplay: 1.0

Ik houd het voorlopig op een 2.5 maar zal geduurende de frustratie groeit nog wel zakken.

0,5
Ik moet werkelijk elke keer als ik FIFA opstart weer de gebruikersvoorwaarden accepteren en een favoriet team kiezen. Waarom slaat hij deze niet meer op?

Na jarenlang genieten van PES 2014 wegens het realisme van spelers (qua hoe ze eruitzien) en Champions League mode had ik eens FIFA 15 gespeeld.

Als nieuweling vind ik ultimate team maar 3x niks. Waarom? Beats me
Ik vind het leuk dat bij Menu mijn favoriete elftal te zien is (AJAX)
Match of the week is inderdaad erg leuk, je speelt al een match blabla..ook is er een modus waar je een wedstrijd dat gespeeld is kan overspelen blabla.

Leuk allemaal.. voor de FIFA veteranen hier heb ik wat enkele vragen.

1. Wanneer is nou de Update van transfers? Ik weet dat wanneer ik een Match opstart er dingen worden gedownload etc etc. erg cool allemaal. Dan zie ik Blind niet meer bij Ajax en download FIFA het meest recente opstelling van Ajax, cool ! Maarre als Schone bijv een blessure had en niet speelt dacht ik ! Wow realistisch zeg maarre hij zit ook niet op de bank dus wat nou als ik gewoon wel met Schone wil spelen ?!?!?! halloowaa !!! Freedom of choice ?!?!?!
Maar wanneer ik een seizoen wil spelen met Ajax
zie ik Blind bij Ajax.. bij Carriere ook waar de fuck kan ik dit veranderen ?!?! Want ik weet wel dat bij online gedeelte het wel veranderd is maar wat nou als ik Offline 1 van die modes wil spelen?

2. Wat de HEL is nou precies het verschil tussen een match starten op de Menu bij de Home gedeelte en bij de Play gedeelte ?!?! Ik merk er niet veel van !

Dusja, even over de game, Prachtig !! alleen jammer van de neppe gezichten bij Eredivisie spelers, bij PES 2014 sinds die face update lijken de spelers net echt in FIFA zijn het maar poppetjes jammer..erg erg jammer maar de stadions en commentator zijn prachtig.
Prachtig hoe FIFA alle Premier League stadions hebben designed !!

avatar van jw1982
1,5
Grafisch weer mooier dan Fifa 14, de feeling alsof je echt voetbal speelt. Dit doet EA ieder jaar toch weer erg goed. Maar waarom heb ik constant het idee dat ik als acteur meespeel in een slechte soap? Het is een groot voor opgezet spel. Er klopt in de meeste gevallen geen reet van. De via via via, rommel rommel goals komen me nu wel m'n strot uit. Daarnaast is online gamen en 1vs1 een grote schande.

avatar van threeohthree
Toch wel mee eens. Ik heb FIFA 15 nu zo'n 6 dagen gespeeld, en ik ben toch zoals elk jaar eigenlijk weer, van mening veranderd. En hoewel FIFA 15 absoluut een aantal pluspunten kent, is het de kunstmatige intelligentie die eigenlijk al het speelplezier de grond in boort.

Sinds de introductie van artificial intellegence is het kwalitatief eigenlijk alleen maar gedaald, en was het niet voor het soepele gedribbel, het fantastische one-touch passing systeem, en de mooie grafische look, was ook dit weer een wanproduct van de bovenste plank.

Dus aan de ene kant, eindelijk weer een prima FIFA die zeer verfrissend aanvoelt, maar aan de andere kant valt diezelfde FIFA weer in herhaling door een overvloed aan nonsense en zoals hierboven genoemd "rommel rommel". In dit geval is het vaak een keeper die niks doet, een steekpaas wat een moordaanslag kan zijn, en het wisselen, wat nog steeds bagger is.

Maar zoals gezegd wordt dat gelukkig grotendeels gecompenseerd door bovengenoemde pluspunten. Echter ben ik na 6 dagen veel FIFA spelen zoals gewoonlijk weer van laaiend enthousiast naar redelijk sceptisch gegaan.

Tja, het zal ook wel nooit goed zijn.

1,5
Ik heb de laatste dagen last van connectie problemen met de Servers? Ik speel potjes (FUT) en kom terug in het menu en ik moet het weer overnieuw doen? Komt voor bij online potjes (zeer frustrerend bij winst) maar ook het "offline" gedeelte van FUT?

avatar van threeohthree
Weet dat er geregeld problemen zijn met FUT, maar speel het zelf vrij weinig, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel kan ik zeggen dat ik zowel gister als eergisteren gewoon online 'seizoenen' heb kunnen spelen tussen 21 en 24 uur.

avatar van TonyTHorror
jw1982 schreef:
Mijn keeper liep laatst in de 93e minuut zijn strafschopgebied uit en liep over de bal heen, zonder reactie (schieten??)... 3-3 werd het. De 3-2 van hem was een penalty (de tweede al) na een perfecte sliding. Totááál geen sprake van contact. Uiteraard goed te zien in die fantastische slow-motion replays. Chapeau voor dat, EA.

FIFA 15 is kort na de release alweer gedegradeerd tot met-vrienden-op-de-bank-game en absoluut geen leuke invulling van je vrije tijd. Kun je nog beter je kelder induiken en jezelf aan tepelklemmen ophangen.

1,5
Is deze rommel 65 Euro waar? Nee ook deze Fifa doet voornamelijk 1 ding goed en dat is de sfeer en verder is het ook dit jaar weer een draak van een spel. Waar ik zelf eigenlijk niet vind dat er games zijn die een 0.5 verdienen vind ik het op de afgelopen 2 fifa's meer van toepassing, aangezien EA ieder jaar achteruit gaat met deze titel en het miljoenen budget beter aan iets anders gedoneerd kan worden.

Waar deze spelletjes wel dingen goed doen maar dat ik totaal geen plezier haal uit het spelen van Fifa en dat er gameplay technisch gewoon zoveel dingen fout zijn aan dit spel.

Al met al heeft EA weer afgedaan met Fifa en wordt het langzaamaan pijnlijk om te zien hoe een mooie sport als voetbal verzeikt wordt door dit wanproduct ik stop er mee en probeer in November P.E.S toch maar echt eens een keer.

1.5

0,5
Ieder jaar heb ik er weer zin in en heb ik het gevoel dat ik nu zeker wel langer dan een week in mijn eentje ga spelen. Niet langer dan een week later heb ik er eigenlijk nog weinig zin in en is het inderdaad gewoon met vrienden op de bank jezelf kapot ergeren. Online co-op seizoen met een vriend is vooralsnog wel erg vermakelijk.

De verschillen zitten dan ook niet in FIFA zelf, maar het feit dat ik van PS3 naar PS4 ben gegaan. Grafisch een vooruitgang, maar heel veel herkenbaar gerommel waar gewoon niks mee is gedaan. En die connection errors zijn ook kut.

Inmiddels halverwege het 2e seizoen met PSV en het spel bevalt me prima. Ik heb natuurlijk geen last van connection errors e.d. Maar het speelt lekker vloeiend en ik ben best tevreden. Zeker wel een vooruitgang w.b. de vorige delen. Ik speel het overigens op de PS4