Broforce (2014)

Alternatieve titel: Broforce: Forever

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Action / Platform
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Free Lives
Uitgegeven door Devolver Digital

Wanneer een kwaadaardige macht een dreiging vormt voor het voortbestaan van de wereld, is er maar één team dat de wereld kan redden - de Broforce. Deze uitermate krachtige actiehelden slaan de handen ineen om samen een paramilitaire organisatie te vormen, die de strijd aan gaan in de naam van de vrijheid. Speel samen met andere bro's in de explosieve coöperatieve modus. Of ga de strijd aan met elkaar in een deathmatch.

Broforce is een 2D actiegame waarin je speelt voor meerdere actieheld-parodieën zoals een parodie op Rambo, Terminator, Mad Max en nog veel meer. Het doel van de game is het einde van het level te bereiken zonder dood te gaan. Via een groot arsenaal aan personages met verschillende wapens neem je het op tegen de vijandelijke troepen en meer..

Broforce is een hele aangename verrassing. Op het eerste gezicht oogde het als een hersenloze button-masher, maar nu ik het heb kunnen spelen ben ik onder de indruk. In het begin word je verwelkomd door de absurde & bombastische toon van de game, die allerlei verschillende film/TV personages op je afgooit. Ieder personage heeft een andere speelstijl, afgeleid van zijn/haar originele krachten, waardoor iedere Bro anders aanvoelt dan de andere. Opmerkelijk aan Broforce is dat je geen keuze kunt maken voor welk personage je gaat spelen. Je krijgt een willenkeurige Bro geselecteerd en zodra je een leven verliest krijg je een andere willenkeurige Bro geselecteerd die het overneemt. Voor het grootste gedeelte werkt deze gameplay-mechanic in de game zijn voordeel: je leert omgaan met iedere Bro zijn speelstijl en gaat daardoor anders de gevechten in dan wanneer je altijd dezelfde zou kiezen, wat de game meer variatie geeft. Het kan ook in de game zijn nadeel werken omdat bepaalde stukken aanzienlijk makkelijker zijn als je de juiste Bro bij de hand hebt. In de latere levels merkte ik zelfs gefrustreerd te raken omdat sommige Bro’s niet in staat waren bepaalde stukken te halen, dus ik zat te duimen een juiste Bro te krijgen bij ieder level. Maar in vergelijking met de positieve kanten van deze mechanic ben ik blij dat ze voor deze stijl gekozen hebben.

De gameplay werkt heel soepel. De personages zijn goed te bedienen en onlangs het chaotische gehalte van de game voelde ik mij in controle over de personages, voor het grootste gedeelte althans. De vijanden heb ik wisselvallige meningen over, en hier komt Broforce zijn grootste zwakte kijken. Voor het grootste gedeelte vecht je tegen dezelfde vijanden met een soortgelijke techniek. De vijanden en de lay-outs van de levels veranderen later in de game, maar voor het grootste gedeelte vecht je tegen dezelfde vijanden wat de game op bepaalde punten eentonig maakt. De latere vijanden van de game kunnen behoorlijk frustrerend zijn, soms oneerlijk moeilijk. De vijanden kunnen een techniek gebruiken die het lastig maakt ze te doden, terwijl je 10-tallen vijanden & obstakels gelijktijdig om je heen krijgt. Dit maakt de laatste 3 werelden van de game minder goed dan de rest, naar mijn idee. Zelfs de eindbaas, onlangs dat ie uitdagend was, voelde oneerlijk moeilijk omdat het meer draaide om bidden dat je een goed character krijg en niet geraakt word door de 10-tallen projectielen die met de seconden om je oren vliegen.

Grafisch kiest Broforce voor een ietwat simplistische 8-bit stijl. Deze eenvoudige stijl is een slimme manier om de copyright te ontlopen en de personages hebben genoeg eigen trekjes om hun geen kopie te maken van hun filmvarianten, maar ze hebben voldoende herkenbaarheid om op het eerste gezicht te kunnen herkennen wie ze representeren. De graphics ogen prima maar ik kan ze niet bijzonder goed noemen, het hangt er vanaf of je dit een mooie stijl vind. Persoonlijk spreekt de stijl mij niet aan maar voor deze game past het prima bij de sfeer. De muziek is heel energierijke (o.a. rock/metal achtige) muziek die perfect bij de adrenaline-pompende stijl van de game past. Met name de theme song van Strident is erg aanstekelijk.

Zoals gezegd is Broforce zijn zwakte het hoge frustratie gehalte die niet altijd even eerlijk aanvoelt. Hoe leuk ik de game ook vond, rond de laatste paar levels ging aanzienlijk veel van de lol er vanaf. Maar de frustratie is niet zijn enige minpunt: ik heb meerdere malen technische problemen gehad. Op gegeven moment moest ik, bij bepaalde levels, anderhalve minuut lang naar een zwart scherm kijken voordat het level begon. Dit zorgde ervoor dat ik dacht dat de game kapot was, maar het bleek een laadscherm te zijn. Ook had ik, iedere 4 seconden in een level, last van een tijdelijke input-freeze. Wat ik daarmee bedoel is dat, op de 4e tel in een level, mijn personage 1 seconden lang niet reageerde op wat ik invoerde. Zeker bij de latere levels waarin je omringt word door vijanden, wanneer je een level begint, was dit een grote handicap. Deze technische problemen en moeilijkheidsgraad-frustraties zorgde ervoor dat ik erg twijfel over mijn cijfer. Maar mijn eindconclusie is een 4* omdat Broforce, naast de hoofdmissies, meerdere leuke bonusmissies en grappige andere modes heeft die het aanmoedigt met 1 a 3 vrienden te spelen. Deze modes halen de sterke kanten van Broforce naar boven.

In conclusie: voor PS4 had ik regelmatig last van technische problemen die gerepareerd zouden moeten worden, en de game word rond de laatste paar levels oneerlijk moeilijk wat voor veel frustratie zorgt. Maar het is de soepele gameplay, het leuke thema, het multiplayer plezier en alle goeie levels die het de moeite waard maakte gespeeld te hebben. Er zaten meerdere momenten waarop ik hardop moest lachen en geneigd was een applaus te geven omdat, tegen verwachtingen in, personages uit een paar van mijn favorieten films voorbij zag komen.