Astebreed (2014)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Action / Shooter

Ontwikkeld door Edelweiss
Uitgegeven door Playism, Limited Run en Active Gaming Media

Neem plaats in een oorlogsmachine en versla moorddadige aliens die de mensheid willen uitroeien om hun eigen beschaving in stand te houden.

avatar van Animosh
Spectaculair, maar iets te chaotisch voor mijn smaak en vermogen.

Voor een spel in dit genre (mech-shmup?) ziet het er enorm spectaculair uit. De 3D-omgevingen zijn gedetailleerd, de vijanden en hun projectielen idem dito, en ondanks alle waanzin op het scherm heb ik (zelfs op mijn bescheiden laptop) nooit framerate-issues gehad. En alleen al om die reden is Astebreed erg leuk om te spelen. Het voelt erg spectaculair aan, overweldigend zelfs soms, en dat is vermakelijk. Dat het perspectief steeds verandert (van horizontaal naar verticaal naar een diepte-perspectief en terug) helpt bovendien alleen maar om het gevoel van spektakel te versterken.

Maar in tegenstelling tot veel anderen vind ik het spel niet enorm fijn spelen. Ik had nooit echt het idee de stroom van vijanden onder controle te hebben. De stroom overleven is niet moeilijk (ik ben alleen bij de bazen wel eens doodgegaan, maar nooit daarbuiten), maar ik vond het nooit echt bevredigend aanvoelen. De besturing is verder wel aangenaam, maar het wisselen tussen verschillende wapens verliep bij mij nooit enorm vloeiend, en in de praktijk richtte ik me daarom vooral op één wapen (het zwaard) plus het locken van vijanden (en de ex-attack), waardoor het potentieel van het spel wat onderbenut bleef.

En hoe goed het spel er ook uitziet voor een mech-shmup, de muziek is ronduit matig. Storen doet het niet (daarvoor gebeurt er te veel op het scherm), maar een sterke sfeer zette het zeker niet neer. Het verhaal is Japanse kitsch (en bij momenten redelijk onnavolgbaar, mede doordat ondertiteling lezen niet ideaal is als er 50 vijanden op je af vliegen), maar daar kan ik me in dit genre niet druk om maken.

Astebreed is kortom een spel dat er erg specaculair uitziet en ook zo aanvoelt, en alleen dat al zorgde ervoor dat ik me prima met dit spel heb vermaakt. Maar de gameplay maakte een stuk minder indruk op mij. Ik had nooit het gevoel echt grip te krijgen op de chaos op mijn scherm, en hoewel de besturing op zich soepel is vond ik nooit een bevredigende harmonie tussen de verschillende aanvallen. Maar ik ben dan ook een waardeloze multitasker, dus voor jullie hoeft dat niet te gelden. 3.25*